Reportáž: Tour de Priehrady 2022 – naša prvá rodinná tour

Poďme sa spolu pozrieť na jedno milé podujatie pomerne netradičnou formou. Schválne, či uhádnete akou.

Šiesty ročník v poradí sme sa ako rodinka (ja, syn Filip a manželka) 5. augusta dohodli, že pôjdeme na Tour de Priehrady.

V ten večer sme umyli dva biky, keďže tretí sa veľmi málo používa a bol čistý. Neboli sme si však istí, či bude v aute dosť miesta, nečakala nás totiž práve krátka cesta. Odmontovali sme preto sedlá a predné kolesá, naložili a všetko potrebné pripravili, aby sme ráno čo najskôr na cestu vyrazili.

Už pri vstupe do Topoľčian nás počasie šokovalo, lebo veľmi fučalo. V tom momente sme sa zmohli už len na chabé ba až zúfalé pripomienky, že sme si do batohu nezbalili bundy. Vo Veľkých Bedzanoch sa zas na nás slniečko usmialo a to nás povzbudilo. Vytiahli sme bicykle z auta, zmontovali sedlá a predné kolesá. Kým sme sa vydali do Jacoviec, trochu sme sa prešli, Martin zas premazal vidlice, reťaze a kladky, aby sme nemuseli ísť z tejto Tour hneď spiatky.

Čakali nás kilometre jazdy (cca 38,9 km) plné stúpania a klesania s rôznym podkladom, tak aby sme išli príkladom a celú trasu zvládli bez technických problémov. Naplnili sme si ešte fľaše vodou, aby nás smäd nezaskočil ani náhodou. Zraz bol v Jacovciach pred barom. Čas vyraziť, to znelo ako rozkazom. Čakala nás tam veľká tlupa (čosi cez 400 účastníkov!) a mysľou mi prebehlo, že dnes to bude riadna „šupa". Každoročná účasť na tomto podujatí stúpa a lámu sa účastnícke rekordy, čo však organizátorov nevyvedie z pohody, o čom svedčia aj zábery.

Od krpcov až po človeka, ktorý si život užíva už viac ako 82 rokov a patrí mu pocta najstaršieho účastníka.
Účastnícky poplatok je dobrovoľný, pretože sa stále nájdu sponzori ochotní podporiť aktivitu organizovanú tímom MTB Jacovce a v spolupráci s miestnym obecným úradom. Ako rodina sme sa okrem potrebnej prípravy takmer historických bicyklov nejako zvlášť nepripravovali. Trošku novší typ mal iba syn. Síce vo Veľkých Bedzanoch a pri štarte v Jacovciach sa to ešte ani nezdalo, že oplakávať zabudnuté bundy sa malo. Manželke a synovi som sľúbil, že sa nebudem hrnúť dopredu a počas celej Tour budem jazdiť po ich boku. A tak, ako rodina sme sem prišli, na štart vyšli, tak aj do cieľa došli.

Priebeh 6. ročníka, trasa a jej podklad

Po desiatej hodine to konečne odznelo - pohnime sa! Prvý kopček máme pred sebou, chuť zdolávať prekážky a dobrú náladu so sebou. To nie sme ešte ani kilometer od štartu. Podklad je kvalitný asfalt. Smerom do Tvrdomestíc ho už strieda v rovinatej časti úseku stará rozbitá asfaltová cesta. Viacerí účastníci preto radšej zvolia trasu mimo, kde je poľná bočná cesta zjazdená poľnohospodárskymi strojmi, kde vidno ešte „strnisko" po žatve. Táto možnosť však zanikne, keď pluh či iná orná časť poľnohospodárskeho stroja do pôdy prenikne. Ten čas neprišiel a bol by nezmysel poriadny, keby sme túto možnosť nevyužili. Vtedy som sa zbadal, že som nemal spustené GPS meranie na hodinkách, čo ma síce mrzí, ale na svoju rodinku som bol v tej chvíli hrdý. Tiež môj a manželkin bicykel bol sťa z doby dávnej, ani počas prvých desiatich kilometrov sme to nevzdali a pedálovali ďalej.

Prišli ďalšie stúpania plné diania, dokonca bola aj pri priehradách možnosť kúpania. Kým prídeme k prvej priehrade, bude stúpanie na rade. Opäť prišla na rad asfaltová cesta, po ktorej sa sem-tam objavilo aj auto a to najmä v protismere, napriek tomu sa išlo skvele. Smerom aj do kopca, hoc nezaznel v Tvrdomesticiach hlas kostolného zvonca. Škoda, nechcel nás upozorniť, že príde opäť poľná cesta miestami vysypaná rozdrveným stavebným materiálom. Na rade bolo ďalšie stúpanie k prvej priehrade, išlo sa opäť po kvalitnom podklade, ako prvé boli Nemečky na rade. V tejto časti sme boli plní ostražitosti, v oboch smeroch sa už premávali aj iné dopravné prostriedky v určitej rýchlosti. Niektorí pri tom stúpaní k prvej priehrade aj zosadli z bicykla. Svoje už urobili aj prejdené kilometre a nie je to vôbec žiadna hanba.

Dôvod a cieľ účasti

O tejto akcii vieme z rozprávania zážitkov zo strany kmotrinej rodiny,
Synovi došla zásoba vody, trošku sme mali aj nezhody. Nechceli sme sa však zdržovať, ale čo najrýchlejšie do cieľa smerovať.
ktorí už po minulé roky na tejto akcii strávili nejaké tie hodiny. Počuli sme samú chválu, tak preto nás to ťahalo na túto stranu. Nejde o žiadne preteky, ani o životné úteky. Podľa mňa je cieľom tejto Tour zúčastniť sa a stráviť čas športom, dobrodružstvom v kruhu najbližších a bez ohľadu veku. Dôkazom sú fotografie, na ktorých vidieť rôzne generácie. Od krpcov až po človeka, ktorý si už viac ako 82 rokov život užíva a patrí mu pocta najstaršieho účastníka. Jednoducho napísané, megalomanská akcia, rôznorodá partia, ktorá vytvára krásny a radostný jednoliaty celok. Druhým, možno aj osobným, cieľom bolo napraviť chybu a zbaviť syna strachu z pádu pri zjazde po trase spred roka pod Oponickým hradom smerom ku kaštieľu.

Pri prvej priehrade v obci Nemečky, kde sa nám do vody nechcelo, sa nad nami akosi zotmelo. Nuž a tu nastal zlom, syn nabral odvahu, veď mal byť prečo v strehu a od tej chvíle už bol stále pred nami vpredu. Jeho spomienky na bolestivý pád v ňom zanechali strach, drobné jazvy a zničili celé letné prázdniny. Bol som vinný, lebo som sa hnal vtedy dopredu a hlavne v kopcoch.

Smer Kulháň – Duchonka – Závada a Záhrady

Pomaly, ale isto zatiahla sa obloha a po kvapkách potu občas spadli aj nejaké kvapky dažďa. V tejto časti si dali prestávku aj ďalší účastníci a medzi nimi boli aj naši známi, ktorí čakali ďalších, čo sa tiahli za nami. My sme sa bez zastávky rozhodli s manželkou pokračovať, veď syn sa nám začal vzďaľovať. Ja som túto časť trasy dobre poznal, lebo už niekoľkokrát som sa tadiaľto na cestnom starom veteránovi prehnal. Hoc iba opačným smerom. Syna sme stratili z dohľadu. A nevideli sme ho ani po absolvovaní Čepúšského zjazdu. Dostali sme sa cez chatovú oblasť po štrkovitej ceste až k druhej priehrade Duchonke a blízko nej už bola k bufetu šípka, kde sa dalo napiť pivka či občerstviť sa.

Bol to začiatok ďalšieho stúpania po asfalte, tak sme bez zastavenia šli ďalej. Stále sme mali pred sebou kilometrov haldu, prešli sme už síce viac ako polovicu trasy a smerovali sme na Závadu. Po odbočke vľavo, na konci ktorej pri rozdvojke cesty upozornenie namaľované ako výstrahu stálo, pozor - daj prednosť jazde. Z toho vyplýva, nemusíš dobre dopadnúť po krátkom zjazde. Po ďalšej odbočke teraz však vľavo sa nám Podhradie vzďaľovalo, lebo naň stačilo odbočiť vpravo. To však nebol náš smer a ani cieľ. Asi tak v strede centra Závady sme odbočili smerom na Záhrady. Tu sa strmo stúpalo a nás dieťa počkalo. Rodinka bola opäť celá pokope.

Rekreačné Zariadenie Tesáre – Nové Mlyny

A čosi na nás opäť kvapká - kvapky dažďa. Pomaly, ale isto sme sa dostali až k rekreačnej oblasti Nové Mlyny a v tejto časti sme opäť mali možnosť občerstviť sa. Synovi došli zásoby vody, trošku sme mali aj nezhody. Nechceli sme sa však zdržovať, ale čo najrýchlejšie do cieľa smerovať. Vymenili sme si fľašky a mali sme už prázdne tašky. V zásobe už nebola v kapse (v batohu) voda, už sa však naštrbila pohoda. A počasie si nedalo povedať. Nezostalo iba pri kvapkách, rozpršalo sa, aj sme zmokli a dostali sa až k poslednej priehrade Tesáre.

Bola to súčasť mojej prípravy, dostať sa do ďalšej výpravy, veď ma čakal štvrtý ročník Tour de Marhát ....
Po nej prišla na rad poľná cesta, kde už dážď zanechal svoje stopy a boli aj od blata. Prišli sme až na hranice obce Kuzmice, čakal nás tu už posledný asfaltový stupáčik, mal však aj svoj háčik. Boli sme podchladení a aj unavení a pred nami už bola posledná obec. Po vstupe do obce Jacovce sme už nemali pred sebou žiadne kopce, ale ďalšia odbočka nás viedla krajom obce. Prešli sme cez lávku a boli v cieli. Tam nás čakala odmena zlatá, kofola a výborný guláš, po duple z jeho skvelej chuti voláš.

Napokon náš rodinný tím do Veľkých Bedzan dorazil a vrátil sa na miesto odkiaľ na bicykloch vyrazil. Martin nám bicykle vapkou umyl a tak ako včera, „demont" niektorých častí z bicyklov som urobil a bicykle aj do auta naložil.

Skvelý pocit alebo pár viet na záver

Na záver už len píšem, veľmi pekné veľké ďakujem. V prvom rade manželke a synovi, že sa rozhodli a celú Tour absolvovali. Taktiež kmotrinej rodine, ktorá sa zúčastnila tour už po niekoľkýkrát, akoby povinne. Nakoniec ďakujem aj organizátorom za prvé uvítanie a verím, že to nie je posledné zbohom. Tiež mnohých priaznivcov pozývam do ďalšieho ročníka, je to krásna rodinná cykloturistika. Organizátorom želám, nech pokračujú v lámaní rekordu a dosiahnu v počte účastníkov päťstovku.

Tak máme za sebou ďalší pekný deň, plný krásnych rodinných spomienok... Tiež verím, že sa ďalšieho ročníka opäť zúčastníme a dokonca, sa mi nechcelo tak dlho čakať, preto som si trasu chcel zopakovať a zamakať. Dúfam, že sa mi to v krátkom čase podarí, na to si moje nohy trúfali a vyrazil som priamo na bicykli z domu na synovom Treku.