Od miniendura cez XC raketu až po trailbike - metamorfózy jedného biku

Ak nerátam nespočetné množstvo krátkych „bokoviek", je to už ôsmy rok, čo to ťaháme spolu. Reč nie je o mojej manželke, ale pochopiteľne o mojom biku.

Napriek tomu, že za ten čas som mal možnosť vyskúšať kvantum rôznych testovačiek, Kona Process 111, modelový ročník 2015, zostáva neoddeliteľnou súčasťou mojej „cyklostajne".

Ako roky plynú, už to zďaleka nie je ten istý bike, ako bol na svojom prvopočiatku a v rôznych metamorfózach preskákal všemožné MTB žánre, od pôvodného all-moutain/miniendura, cez XC, Down-Country až po trail. Ale takto ma to proste baví a tento vývoj krásne odzrkadľuje aj môj vývoj ako človeka a jazdca. Ak vás táto téma zaujala, spravte si kafé, pohodlne sa posaďte, vyložte nohy, toto čítanie bude trošku na dlhšie .

Kona Process 111, modelový ročník 2015

Ako som sa vôbec ku Kone dostal?

Kona Process 111 je mojím prvým fullom v osobnom vlastníctve. Aby som bol úprimný, vybral som si ju vyslovene preto, lebo papierovo mala presne takú geometriu, ako som si v tom čase od moderného a svojho prvého fullu predstavoval. Všetko ostatné, ako 760 mm rajdy, 40 mm predstavec, teleskopka, ťažké plášte a kolesá mi však vôbec nevoňali.

Keďže v tom čase túto značku na Slovensku už nikto oficiálne nezastrešoval, vypísal som si dovolenkový lístok a využil kamoša Dominosa, ktorý spolu s bratom vyrážali do hlavného mesta, kupovať synovcovi „krpcovský" bicykel. Bola to jediná možnosť vidieť tento bike naživo. Bike som si vyskúšal, povozil sa na parkovisku pred predajňou a sklamaný odišiel domov. Vôbec to nebol môj „šialok kávy". Sedel som na tom akosi príliš vzpriamene, plášte hučali, bike ťažký, rajdy vysoko a široko ako na harleji…

Stále mi to však vŕtalo v hlave a začal som spriadať diabolský plán a virtuálnu excelovskú tabuľku, čo by sa dalo vykúzliť, keby som vymenil kolesá, rajdy, predstavec, teleskopku, plášte, gripy, sedlo… (vlastne skoro všetko).

Kona Process 111
No a do toho po dvoch mesiacoch na e-shope predajne navyše vyskočila 40 % zľava, nakoľko sa jednalo už o minuloročný model a bolo vymaľované! O týždeň ma čakal s krabicou ako svet nasr…dený poštový kuriér na rampe v práci a celá genéza mohla začať.

Názov projektu znel: „Jeden bike na všetko”. V tom čase manželka ešte študovala, bývali sme u rodičov a celodenné víkendové výlety, maratóny, preteky do vrchu a každodenné jazdenie po práci nebol žiadny neprekonateľný problém. Ručička osobnej váhy vtedy ukazovala tak o 10 - 12 kilo menej a gramárske komponenty ani zďaleka nenarážali na svoje limity. V tejto epoche sa výmenou rôznych komponentov dostala Kona na hmotnosť niečo cez 12 kg a sem-tam sa ušla aj nejaká tá „bedňa" na lokálnych pretekoch, pokiaľ išiel Kája a spol. „dlhú”. No, ale to už trochu predbieham.


2017 - 2018 - od AM k XCM

...hlavné rezervy gramov sú situované najmä v pneumatikách okolo môjho brucha.
Kona Process 111 bola pôvodne koncipovaná ako také nízkozdvihové „minienduro". V roku 2013 (kedy tento model vznikol) vôbec nebolo bežné, aby ste našli v ponuke výrobcov odolný nízkozdvihový 29” bike do ťažšieho terénu. V tom čase to bol nevídaný počin a celý modelový rad „nepochopiteľne" neumožňoval osadenie prešmykača, mal v základe na všetkých modeloch teleskopku s vnútorným vedením a hornú rámovku „proklatě nízko". K tomu relatívne položenú hlavu, kratučkú zadnú stavbu, dlhší predný trojuholník a komponenty typické skôr pre biky so zdvihom rádovo o niekoľko centimetrov vyšším. Mike Levy z pinkbiku sa v roku 2021 o „stojedenástke" dokonca vyjadril, že to bol vôbec prvý Down-Country bike, aj keď vtedy ešte táto kategória bikov vôbec neexistovala.

Absolútne v rozpore s tým, ako tento bike zamýšľali borci v Kanade, som sa pustil do prestavby na maratónsky univerzál so zdvihmi 120/110 mm, ktorý by bol pohodlný a zároveň išiel dobre za pedálom. Ako prvá „išla z domu" teleskopka KS LEV so zdvihom 125 mm bez toho, aby som ju vôbec vyskúšal, lebo jednak papierovo bola o centimeter kratšia, ako som do optimálneho posedu potreboval a „druhak", dovtedy som nič také nemal. Logicky som to teda nepotreboval a voziť na biku sedlovku, čo má cez 500 gramov, bolo niečo, čo mi rozbúchavalo v tej dobe srdce viac ako jazda do kopca. Nahradila ju teda pevná 200-gramová CNC kráska Thomson Masterpiece. A ako bonus k tomu mi do mesiaca písal chalanisko, čo tú nepoužitú teleskopku kúpil, že mu vytiekla ako stará práčka. Tak nejak som sa vtedy rozhodol, že na teleskopku mám ešte čas, aj keď som sa tomuto komponentu vôbec nebránil. Lenže v tej dobe boli teleskopky so zdvihom 150 mm a hmotnosťou pod pol kila mimo mojich finančných možností .

Komponenty Kona Process 111
Ako druhý dostal „padáka" pôvodný tlmič Rock Shox Monarch RL, ktorého páčka uzamykania bola viac na okrasu ako na uzamykanie a šmátranie po nej v zjazde mi strúhalo hlboké vrásky na čele. Podarilo sa mi vykšeftovať od Kristíny krásny kašimácky trojpolohový tlmič Fox Float DPS, ktorý mal lockout twinlock od Scottu a v uzamknutej polohe bol reálne tuhý ako štolverka. Tento tlmič inak spoľahlivo funguje dodnes. Dikyčko Kika, pozdravujem!

Samozrejme, za obeť padli aj ťažké ráfiky WTB a plášte Maxxis Ardent, ktoré nahradili „papierové" Rocket Rony Lite Skin, ktoré mali na sebe po sezóne mapy ako atlas sveta a blatové ráfiky ZTR Crest, ktoré praskali okolo niplov ako drevo v kozube. S odstupom času sa na tom smejem a napriek tomu, že niektoré KOM-y vydržali dodnes, už by som do takej gramárskej „magoriny" dnes už určite nešiel.


2018 - 2019 - priberám ja, priberá bike, alias Down-Country éra

Síce je to trochu v rozpore s mojím priezviskom, no tak ako priberá na hmotnosti bike, priberám aj ja. (Alebo je to skôr opačne?) Tu už prichádza okrem prvej fázy a druhej fázy, aj fáza prerábky bývania a večerného vyjedania chladničky, čo nepriamo vedie k logickému odklonu od „gramáriny" s vedomím, že hlavné rezervy gramov sú situované najmä v pneumatikách okolo môjho brucha. Na bike sa tak dostávajú komponenty, ktoré zvyšujú hlavne jeho univerzálne schopnosti a nepodliehajú príliš rýchlemu opotrebeniu. Pribúdajú odolnejšie plášte Vittoria Barzo/Mezcal (neskôr Taipan, Barzo, Wicked Will), 70 mm predstavec, ktorý sa nekrúti v zjazde ako nasolená dážďovka, pribúda konečne aj 150 mm teleskopka, širšie rajdy, štvorpiestové brzdy Shimano SLX, 12-rýchlostný pohon a karbónové kľuky. Stále sa však jedná o pomerne rýchly a ľahký bike, ktorý zvládne aj nejaký ten maratón a zároveň sa toho nebojí ani na trailoch.

Kona Process po prestavbe.

2020 - 2022 - „čachrovanie" s geometriou a staršia doba trailová

...elektronické radenie je asi najlepší upgrade, aký si za posledné roky pamätám.
COVID. Magické slovo, ktoré zmenilo naše životy. Vedľajším efektom pandémie v mojom prípade bol aj citeľný odklon od zaužívaného natáčania kilometrov v širšom okolí a sústredenie výjazdov viac do neprebádaných lesov v mieste bydliska. Jednak za to mohol zákaz pohybu mimo okresu a „druhak" frustrácia z náročnej práce v „špitáli" a potreba vypadnúť niekam, kde bude len ticho, les a ja. V tomto období som miesto zvyčajného krútenia pedálmi objavoval viac nové chodníčky a možnosti jazdenia v prostredí mimo dosahu siete GSM. Výškové metre nabiehali rýchlejšie ako kilometre a priemerná rýchlosť bola menšia ako počet zrezaných a odprataných konárov za hodinu.

Nové „tajné” traily a zdolávanie prírodných nástrah sa mi fest zapáčilo a samozrejme sa to odzrkadlilo aj na medzigeneračnej obmene komponentov. Začal som špekulovať, ako by sa dala zmodernizovať geometria rámu. Do oka tlmiča putovali excentrické vložky, vidlica dostala nový shaft s centimetrom zdvihu naviac, pribudol o centimeter kratší predstavec, o dva centimetre širšie rajdy, 30-zubový prevodník, vodítko reťaze, penové gripy vymenila poctivá guma s objímkami a teleskop zo zdvihom 150 mm bol zrazu málo (200 mm vnímam s odstupom času ako „new normal”). Rýchle Vittorky vymenilo dvojkilové combo Maxxis Dissector/Schwalbe Nobby Nic.

Bicykel na trailoch, po modernizácii geometrie.
Pribudli aj dva dlhoročné chrobáky z hlavy, a to karbónové ráfiky a elektronická prehadzovačka SRAM GX AXS. Kým karbónové kolesá so sebou priniesli skôr problémy ako „prdnutý" zadný ráfik, zasekávajúcu sa chybnú sériu orecha a potrebu vozenia insertov, pri ktorých je nahadzovanie plášťov obvykle riadny „pôrod", tak elektronické radenie je asi najlepší upgrade, aký si za posledné roky pamätám. Večné problémy so zadrhávajúcim sa bowdenom a „rachtanie" šaltra zmizli v sekunde a popravde návrat k mechanike si už ani dobre neviem predstaviť.

Špecifikácia kona process 111
Bike napriek prítomnosti väčšieho počtu karbónových komponentov opäť poskočil o kúsok na hmotnosti a aktuálne sa v „plnej poľnej" pohybuje na hodnote cca 14,8 kg. Miesto vírenia prachu na zvážniciach som tak začal skoro výhradne „šrédrovať" lokálne traily a jazdiť štýlom „strmo hore, strmo dole” a dávať na výjazdy s parametrami 15 km pekných 700 výškových. Vzdialenosti a vysoké priemerky som vymenil za výškové metre a technické chodníčky a popravde si to užívam ako nikdy predtým!


2023 - ? - čo bude ďalej?

Cyklisti to majú obvykle tak, že keď začne byť bike presne podľa ich predstáv a už sa nie je veľmi kam posunúť, tak si kúpia niečo nové a celý kolobeh začne nanovo.

Netvrdím, že ja takéto kacírske myšlienky nemám, no napriek tomu je moja Kona pre mňa aj naďalej srdcová záležitosť a ako správny cyklofanatik sa dokážem na ňu len tak polhodinu bezprizórne pozerať a obdivovať ju. No a samozrejme, že už mám na novú sezónu nahodené o číslo väčšie kotúče, nachystané nové DHF-ko na predné koleso a pár tuningových komponentov odfajknutých na MTBIKER-i vo wishliste.

Jazda na trailbaiku Kona Process 111
Navyše som medzičasom „zfotrovateľ” a času na jazdenie je popri drobcovi, rodine a práci čoraz menej. Vidím to teda v najbližšej dobe skôr na poriadny cyklovozík a hrejivý pocit na hrudi, keď to príležitostne niekomu v kopci pekne natriem aj na 15-kilovom trailbiku . Skrátka som dospel do štádia, kedy sám sebe a ani ostatným už nepotrebujem nič dokazovať, jazdu na „emtébéčku" si v prvom rade užívam a najdôležitejšie zo všetkého je, aby som spoľahlivo v bezpečí a zdraví došiel domov. No a keď sa popritom podarí nejaký ten zárez v leaderboarde, tak o to viacej je to pre mňa cenné.

Pokiaľ to vy máte úplne inak, je to absolútne v poriadku. Každý vníma pôžitok z jazdy inak a aj ja som mal úplne iné preferencie ako dvadsiatnik, než aké mám teraz ako tridsiatnik v polčase.

Biku zdar!
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
Video: Ako vyzerá enduro kráľovstvo - bikepark Petzen

Video: Ako vyzerá enduro kráľovstvo - bikepark Petzen

Bikepark Petzen nie je iba o svetových EWS tratiach. Nachádzajú sa tu taktiež aj flowtraily pre menej skúsených cyklistov a rodinky s deťmi.
Pozvánka: Birell BikeFest 2023 - nebude to len o bicykloch

Pozvánka: Birell BikeFest 2023 - nebude to len o bicykloch

Najväčší festival cyklistiky na Slovensku sa koná v „mekke“ tohto športu, vo Freeride Bikepark v Kálnici.
keyboard_arrow_up