Test: Knog R-150 a Front Blinder - blikajúca „rodinka“ od protinožcov

Knog je známy svojím inovatívnym dizajnom a rovnako aj dôrazom na kvalitu. Ale čo to znamená v prípade „obyčajných" blikačiek?

„Kombo“ prednej a zadnej blikačky sme v teste ešte nemali, tak poďme využiť túto príležitosť a pozrieť sa im spoločne na „zúbok“. Výrobca udáva obrovskú výdrž batérie a plnú vodoodolnosť, ale je to skutočne tak? A čo USB nabíjanie bez potreby nabíjacieho kábla? Výborná inovácia alebo uletený dizajnérsky nápad? V teste sa dozviete viac.

Knog R-150 a Knog Front BlinderKnog R-150 a Knog Front Blinder

Kde sa vôbec ten Knog vzal?

Kde bolo, tam bolo, v roku 1601 vstúpili na austrálsku pôdu prví Európania. A ak to skrátime, potom prešlo ešte 401 rokov a v Melbourne sa objavili dvaja dizajnéri - Hugo a Mal, ktorí začali búrať konvencie a vsadili na estetiku, pričom na rovnakú úroveň dali aj funkčnosť. Títo páni stoja za značkou Knog dodnes a vedú tím 20 dizajnérov. Za svoju pomerne krátku 21-ročnú kariéru získali ich produkty tri desiatky medzinárodných ocenení a postupne prešli od produktov len pre „trhačov asfaltu“ aj k produktom pre spoznávanie prírody pešo. Proste niečo ako MTBIKER a MTHIKER. Čím sa ale preslávili asi najviac, je kultový zvonček na bicykel, inšpirovali sa 4000 rokov starým dizajnom...

Nechali sme sa trošku uniesť rozplývaním sa o dizajne, tak sa radšej vráťme späť k dnešným blikačkám.

Blikáš, blikám, blikáme

Čím ďalej, tým viac mi srdce plesá, keď vidím cyklistov s blikačkami. Dobre, o ich kvalite a rôznorodosti sa nemusíme baviť, ale jedno môžeme skonštatovať – už sme definitívne preč od svetielok s dynamom s výkonom a výdržou ako parafínová sviečka vo vetre na Dušičky.

Nie je to tak dávno, čo som testoval čínskeho „kolegu“ Knogu – svetlo Ravemen TR500 a neverili by ste, že aj títo konkurenti majú niečo spoločné. Nie krajinu pôvodu, ale krajinu výroby. A áno, hádate správne – Čínu (ako inak). To však v dnešnom svete neznamená, že ide o nižšiu kvalitu. Číňania sú schopní vyrobiť aj špičkovú kvalitu, skôr je to vždy o tom, koľko je ochotný zaplatiť zadávateľ. Pri Knogu je kvalita naozaj veľmi, veľmi dobrá. Každopádne, do pedálov budem oddnes dupať trošku viac, aby som odčinil tú uhlíkovú stopu.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Čo je nové v technologickom svete?

Knog stavil na moderné technológie a LED-ky doplnil o CoB LED technológiu. Aby som nemachroval, že viem všetko, trošku som sa do toho nechal zasvätiť. CoB LED (alebo čip-on-board LED) je zjednodušene povedané jedno zariadenie s mnohými LED čipmi namontovanými na tepelne účinnom substráte, umiestnenom pod jednotným fosforovým povlakom. Jedna CoB LED teda môže obsahovať stovky čipov tvoriacich spolu husté pole. Toto husté pole umožňuje produkovať viac svetelného výkonu z menšej oblasti ako je to vo všeobecnosti možné pri „klasickej“ LED. Farba CoB LED je teda konzistentnejšia a umožňuje produkovať viac svetelného výkonu. Toľko teórie.

V praxi, laickým pohľadom, je svetlo naozaj veľmi intenzívne a rozhodne neodporúčam pozerať sa naň dlho.

V detaile je krása

Spomínal som, že dnes budeme testovať „rodinku“ – predné aj zadné svetlo. Poďme im teda na chvíľku roztrhnúť ich rodinné puto a pozrieť sa na ne detailnejšie.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Predná blikačka? Načo?

Priznám sa, že predtým, ako som sa bavil s Ferom z tímu MTBIKER o tomto teste, som nad prednou blikačkou neuvažoval. Však som cyklista a nie babka, čo chodí na bicykli do kostola (nič proti nim). Nemám však už 20 a keď vidím hustotu premávky na niektorých cestách, ktorým sa vôbec nevyhýbam, tak frajerina ide bokom a bezpečnosť je na prvom mieste. Ako zodpovedný šofér, ktorý necháva cyklistom minimálne 1,5 metra priestor pri predbiehaní, celkom oceňujem, ak je na ceste čokoľvek, čo upúta pri predbiehaní a zaraďovaní sa aj moju šoférsku pozornosť. A tento Knog je bez debaty slušným pomocníkom. Asi sme všetci pochopili, že primárnou úlohou tejto blikačky nie je osvetľovať cestu pri zníženej viditeľnosti, ale upútať pozornosť ostatných účastníkov cestnej premávky pri zaraďovaní sa a odbočovaní. Či ju budem používať aj naďalej? Záleží, kam pôjdem. Ak však trasa povedie frekventovanými cestami, chcem urobiť všetko pre svoju vlastnú bezpečnosť a prednú blikačku si pribalím. Je to asi to najmenej, čo môžem urobiť. Ostatné je už väčšinou v rukách vodičov a osudu...

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Šup, pozrime sa na to, čo máme v balení

„Soudruzi“ u protinožcov sa pohrali aj s dizajnom a v eko papierovom kompozitnom obale s plastovým vnútrom nájdete šikovne minimalisticky zabalenú krásavicu so štvorcovým dizajnom a celkom jednoduchým subtílnym telíčkom. Okrem toho nájdete v balení tri veľkosti gumičiek, z ktorých si môžete vybrať podľa toho, či máte aero alebo klasické riadidlá s kruhovým prierezom.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Celkom šikovné. Nie som úplne fanúšikom drobných vecí, ktoré sa dajú pri manipulácii, napríklad nabíjaní, stratiť, ale dizajnéri v Knogu sa s tým šikovne pohrali a správnu dĺžku gumičky zachytili v drážke upínacej páčky. Pri bežnej manipulácii teda určite nevypadne.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Tým, že mám aero riadidlá, zvolil som najdlhšiu gumičku z ponuky a bez problémov svetlo upevnil. V teste som striedal pozíciu na ľavej a pravej strane riadidiel - priamo na omotávky (biele omotávky nie sú najlepší nápad, čo sa udržiavania čistoty týka, však vidíte ).

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Inovácia v nabíjaní – áno alebo nie?

Po rozbalení som sa na chvíľku zamyslel, kde to má USB konektor na nabíjanie a musím sa priznať, že mi celkom trvalo, kým som si uvedomil, že upínanie je vlastne konektorom samo o sebe. Čiže stačí zasunúť bez použitia kábla do USB zásuvky a nabíjanie je vybavené. Super, konečne nezabudnem kábel! Pomyslel som si.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Čas ukáže, či táto inovácia nájde svoje uplatnenie aj v iných zariadeniach, ja sa bez mučenia priznám, že po prvotnom pozitívnom ošiali mi prišlo nabíjanie týmto spôsobom celkom nepraktické. Do USB portu na notebooku sa síce vojde tak, aby ste ho mohli plnohodnotne používať, ale s ústupom klasických A-USB portov a nahrádzaním univerzálnym typom C to môže byť o chvíľu problém. Ak máte multi USB rozbočovať do 230 V zásuvky, prekryje vám pri nabíjaní viacero portov, ktoré nemôžete použiť. Takže odporúčam používať single USB zásuvku. Jednoduchý predlžovací USB HUB kábel do notebooku bez A-USB portu je riešením. Tu sa ale vraciam k tomu, že ho nesmiete zabudnúť.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Hmotnosť a výdrž je dôležitá

Svetlo je vyrobené z plastu, predná „svetelná strana“ so žltou plochou a tvrdeným plastom. Celá zadná strana je jednoliata a pogumovaná, v jej hornej časti v strede sa nachádza ovládacie tlačidlo.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Vzhľadom na dizajn je celkom logické, prečo výrobcovia neskočili po iných materiáloch, napr. eloxovanom hliníku. Takéto riešenie má nespornú výhodu, pre ktorú nemusia „gramári“ slzy utierať. Výrobca uvádza 34 gramov. V našom teste má síce svetlo o dva gramy viac, ale stále je to príjemná hmotnosť.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Až ma prekvapuje, že už spomínané subtílne telíčko v sebe ukrýva kvalitnú LiPol batériu s výdržou až 60 hodín. Lítium-polymérový akumulátor má v sebe, v porovnaní s inými technológiami, viacero výhod – veľká kapacita v malom rozmere, minimálne samovybíjanie s dlhou životnosťou a batéria nemá pamäťový efekt. Lipolové batérie sú finančne nákladnejšie ako iné typy bežne dostupných akumulátorov, pretože ich výroba je technologicky a energeticky náročná. Preto oceňujem, že ich Knog integroval do týchto predných blikačiek a stále sa dostal na celkom rozumnú predajnú cenu svojich produktov.


Spomínali sme, že ovládacie tlačidlo je na zadnej strane. Je mierne vystúpené pre jednoduchšie ovládanie a zaliate pogumovaním tak, aby sa dodržala výrobcom garantovaná vodotesnosť v štandarde IP67. To znamená, že zariadenie je 100 % chránené pred pevnými časticami ako je prach a piesok a musí fungovať najmenej 30 minút v hĺbke 15 - 100 cm vody. V bežných podmienkach sa s takýmto extrémom nestretnete, v mojom teste v umývadle pod tečúcou vodou blikačka určite netrpela.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Režimy a módy

Vnútornosti sme rozobrali, poďme sa pozrieť na to, čo je pre užívateľa najdôležitejšie – svietenie. Už vieme, že blikačka nemá ambíciu nahrádzať plnohodnotné predné svetlo, ktorého účelom je osvetľovať cestu cyklistovi pri zníženej viditeľnosti. Jej úlohou je dať vedieť, že aj ja som na ceste. Svetlo disponuje 200 lúmenmi, čo rozhodne nie je, vzhľadom na veľkosť, hmotnosť a použitú CoB technológiu málo. Okrem toho má 4 grafické režimy, cez ktoré môžeme opakovaným stláčaním tlačidla prechádzať a vybrať si to, ktoré nám najviac vyhovuje.

 Knog R-150 a Knog Front Blinder
  • štvorec,
  • krížik,
  • x-ko
  • a lebka (inak, pôvodne som si myslel, že je to logo Androidu )

Čo si vyberiete, je na vás, ja som siahol po takej klasike - číslo 2.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Blikačku zapneme a vypneme dlhším podržaním tlačidla (2 sekundy). Následne krátkym stiskom prechádzame medzi spomínanými grafickými vizuálmi a módmi blikania. Lúmeny (jednotka svietivosti) sú konštantné pri všetkých vizuáloch, rovnako výdrž, ktorú výrobca udáva na 60 hodín v eco móde a 2,5 hodiny v najvyššom zaťažení. My sme testovali „eco flash“ mód s vizuálom číslo tri. A Knog neklamal – 62 hodín je úctyhodný výkon.

 Knog R-150 a Knog Front Blinder

Aké sú teda prvé dojmy?

Pojazdíme, uvidíme a po pár mesiacoch sa môžeme k hodnoteniu vrátiť. Dnes však môžem povedať, že blikačka, ktorej cenovka sa pohybuje do 40 €, príjemne potešila. Pekný dizajn, kvalitné spracovanie a vysoká svietivosť z nej robia dobrého pomocníka pre zvýšenie vlastnej bezpečnosti.

Plusy
  • pri udávaných 200 lúmenoch veľmi slušný jas a viditeľnosť (až 500 metrov) vďaka pokročilej LED technológii
  • minimalistický dizajn s nízkou hmotnosťou (36 g)
  • dlhá výdrž (až 60 hodín)
  • viac grafických režimov a módov
  • nabíjanie bez použitia kábla

Mínusy
  • svetlo neosvetľuje cestu pred cyklistom
  • integrovaný, ale zastaralejší typ USB konektora nabíjania

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Zadná blikačka Knog R-150

Myslím, že sestre z rodinky Knogovcov nie je potrebné dávať tak veľký priestor, ako jej súrodencovi z predných riadidiel, a to z toho dôvodu, že zadné blikačky už všetci dobre poznáme a verím, že aj používame. Tie predné, ktorých úlohou nie je osvetľovať cestu, sú ešte stále viac-menej nepoznanou novinkou.

V bohatej konkurencii však nesporne Knog R-150 obstojí svojím minimalistickým dizajnom, nízkou hmotnosťou a pokročilou LED CoB technológiou, ktorú sme popisovali vyššie. Aj preto sa radí k najpredávanejším modelom tohto výrobcu.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Model R-150 je nástupcom staršieho modelu R70, do ktorého dizajnéri „nabúchali“ inovované vnútro, pričom ale dôležité prvky zostali zachované. Pod nimi myslím predovšetkým charakteristické LED stroboskopické diódy, ktoré v tomto novom vyhotovení doplnili o účinné CoB diódy. Ohnisko šošoviek „lediek“ sa zväčšilo, čím sa dosiahol väčší rádius svietenia z prednej, ale aj bočnej strany a zvýšila sa tak ochrana cyklistu. Dnes tak máme štyri kombinácie CoB diód a jednu „klasickú“ LED diódu umiestnenú v spodnej časti zariadenia.

Čo majú predná a zadná Knog blikačka spoločné?

Nabíjanie bez káblov. Spomínali sme inováciu v „cable free“ nabíjaní, t. j. nabíjanie bez použitia kábla. Aj pri modeli R-150 sa dizajnéri pohrali s integráciou USB nabíjacieho portu priamo do tela blikačky. Užitočná „vychytávka“, ktorá ale s ústupom USB-A portov nie je použiteľná pre všetky typy PC a zásuvkových rozbočovačov. Kým však všetky USB-A porty nahradia novším typom „C“, pretečie ešte veľa vody, takže v súčasnosti nejde o žiaden neriešiteľný hendikep.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Uchytenie blikačky

Riešenie uchytenia je totožné ako pri prednej blikačke – prostredníctvom silnej gumičky, ktorá ale poskytuje dostatočnú vôľu na to, aby sa prispôsobila akejkoľvek, či už klasickej okrúhlej, alebo aero sedlovke. A pozor! Gumičky sú v prípade potreby vymeniteľné, čo môžeš určite v prípade použitia zbytočne hrubej sily oceniť. A ak si kutil, tak si ich môžeš nahradiť aj iným spôsobom.

Knog R-150 a Knog Front Blinder

Ovládacie prvky a vodotesnosť

Polozapustené tlačidlo v strede hornej časti blikačky sa osvedčilo a vzhľadom na svoje pogumované zapracovanie poskytuje rovnaký štandard vodotesnosti ako predná blikačka – IP67, čo znamená, že je 100 % odolná voči prachu, piesku a vode (30 minút max. v 1 metri hĺbky).

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Úprimne, trošku mi prekáža, že svetlo neviem zapnúť za jazdy, tlačidlo je umiestnené viac vzadu a prístup k nemu tak nie je v prípade upnutia na bicykel úplne jednoduchý. S týmto sa iné značky vysporiadali tak, že tlačidlo umiestnili priamo na vrchnej strane svietidla a aj v prípade, že si ho zabudneš zapnúť, môžeš to urobiť aj počas jazdy (čo ale, samozrejme, neodporúčam, keďže to nie je úplne bezpečné). Zapínanie za jazdy ale nie je natoľko dôležité, aby sme z toho robili drámu.

Knog R-150 a Knog Front Blinder
Ak má toho predná a zadná blikačka od Knogu veľa spoločného, čo je teda rozdielne?

Hmotnosť. Úplne logicky - už len vo vzťahu k veľkosti zariadenia. A tentokrát údaj udávaný výrobcom presne sedí s naším vlastným testom - 44 gramov je vzhľadom na výkon a vyhotovenie výborné číslo.

 Knog R-150 a Knog Front Blinder

Výdrž

Zadná blikačka R-150 sa síce v dĺžke výdrže batérie „nechytá“ na svoju prednú sestru, ale so svojimi max. 50 hodinami v eco móde sa tiež v konkurencii výrazne nestráca. Ak by sme išli do najsilnejších lúmenov v režime stroboskop, bude nám robiť spoločnosť 7,5 hodiny, čo bohate pokrýva štandardný výjazd drvivej väčšiny cyklistov. V prípade núdze sa dá dobiť bez potreby spomínaného USB kábla prakticky kdekoľvek. Veľmi praktický je aj indikátor nabíjania a slabej batérie. LED dióda okolo tlačidla svieti pri nabíjaní nazeleno a po nabití zhasne. Tá istá LED sa rozsvieti načerveno v prípade, že nabitie klesne pod 10 % zostávajúcej kapacity.

Režimy a módy

Blikačka poskytuje slušných 9 typov svietenia s rozdielnym výkonom (v lúmenoch) a časoch výdrže. Keďže nie je možné bez použitia špeciálnej techniky režimy nafotiť, pomohol som si obalom od výrobcu.

 Knog R-150 a Knog Front Blinder

V preklade zhora nadol:

vysoké, pelotón, stroboskop, účinné, maják, vlna, odskok, pálenie, eko.

Z uvedeného vyplýva, že najdlhšiu výdrž nám blikačka poskytne v eco móde pri 8 lúmenoch (50 hodín) a najkratšiu v móde pálenie pri 130 lúmenoch (2,5 hodiny). Dĺžke plánovaného výjazdu sa dá teda prispôsobiť aj svietivosť a tým aj výdrž celého zariadenia. Ja najčastejšie používam stroboskop - aj keď je to možno len subjektívny názor, z pohľadu vodiča mi príde tento mód ako najvýraznejší.

Celkovo ide o šikovnú „mašinku“, kde je nepopierateľné, že dizajnéri sa pohrali nielen s vonkajšou estetickou stránkou blikačky, ale aj s jej vnútrom, čo z nej robí životaschopný a konkurencieschopný model, ktorý sa ani v portfóliu ostatných výrobcov určite nestratí.

Plusy:
  • výborná hmotnosť
  • pogumované vyhotovenie - vodoodolnosť
  • jednoduché upnutie

Mínusy:
  • kratšia výdrž batérie
  • umiestnenie tlačidla on/off

 Knog R-150 a Knog Front Blinder

Pár slov na záver

„Rodinka“ zadných a predných blikačiek od Knogu rozhodne nesklame. Pri súčasných predajných cenách týchto produktov sa za necelých 100 € dostanete ku „kombu“ dvoch zariadení, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vašu viditeľnosť a bezpečnosť na cestách. A o to predsa ide. Či už si zvolíte toho, alebo onoho výrobcu, je na vás. Verím však, že kvalitná blikačka je a naďalej bude povinnou súčasťou vašej cyklo výbavy.

A úplne na záver - nezabúdajte

Súčasné blikačky sú už veľmi výkonné svietidlá, preto si vždy zvoľte vhodnú intenzitu svietenia, aby ste ostatným nespôsobovali nepríjemnosti.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
BasketSK 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lezyne Zecto Drive – hliníkové blikačky aj na denné svietenie

Test: Lezyne Zecto Drive – hliníkové blikačky aj na denné svietenie

Aj blikačky môžu byť z kvalitného materiálu a je dobre, že výrobcovia počítajú s ich použitím na denné svietenie.
Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Netušil som, že pri výbere denného svietenia mám až 10 podmienok. Koľko z nich spĺňa svetlo od austrálskej značky Knog?
Test: Force TORCH 2000LM USB – dve svetlá v jednom?

Test: Force TORCH 2000LM USB – dve svetlá v jednom?

Chcete brázdiť traily aj potme a zároveň na ceste neoslepovať vodičov? Hľadanie vhodného svetla sa práve skončilo.
keyboard_arrow_up