Zdroj: autor: Marek Harum

Downhill - kráľovská disciplína mountainbikingu. Jeden pokus, jedna jazda, napätie a nervozita. Prinášam vám 3 legendárne jazdy, po ktorých budete mať zimomriavky.

Svetový pohár v DH by som prirovnal k F1. Špičkové bicykle, technika, sponzori, mechanici a celé tímy súperia medzi sebou o stotiny sekúnd v jazde dole kopcom. Keď sa do toho vnoria emócie a úžasní komentátori, vznikne niečo nevídané. Pre niekoho blázni, ktorí nevedia, čo so životom, pre nás však profesionálni športovci, ktorí si idú za víťazstvom. Neopakovateľné zážitky nám určite priniesol aj Rob Warner, PÁN komentátor, ktorý bohužiaľ s komentovaním do budúcej sezóny nepokračuje…

Legendárnych a pamätných jázd bolo určite viac, či už v dávnejšej minulosti alebo len nedávno. Za dobu, čo som zainteresovaný v mountainbikingu, mám vždy zimomriavky, keď si spomeniem na tieto:

Look at the time! Danny Hart - Champéry 2011


Nedeľa, 4. september 2011, Champéry, Švajčiarsko. Majstrovstvá sveta v zjazde na totálnom blate počas masívneho dažďa. 19-ročný Danny Hart (jazdiaci za Giant) stojí na štarte a pravdepodobne netuší, že dá svoju legendárnu jazdu, ktorá mu prepíše budúcnosť. V zjazde sa preteká o stotiny. On sa však stane majstrom sveta a doslova „naloží" druhému jazdcovi takmer 12 sekúnd. To všetko s brutálnym štýlom a komentárom Roba Warnera.


Z tejto jazdy vzniklo viacero hlášok, ako „Look at the time!". Hneď ako Danny dokončil svoju jazdu a sadol si v cieli na sedlo, Rob „zadelil": „How does Danny Hart sit down with balls that big." Ešte odporúčam, pre zanietencov, aby si pozreli aj záznam z komentovacieho štúdia. Je to taktiež zážitok a vidíte tam nadšenie z downhillu v priamom prenose.


No chain? No problem. Aaron Gwin - Leogang 2015

Nedeľa, 14. jún 2015, Leogang, Rakúsko. 3. kolo svetového pohára v zjazde. Rok predtým Aaron Gwin vyzul plášť a zišiel na ráfiku celú trať. Samozrejme, nevyhral. Pár rokov ešte pred touto jazdou tam mal pád kvôli technickému problému s brzdou. Avšak v roku 2015 skončil v kvalifikácii prvý, so ziskom 1.432 sekundy na druhého. Trať mu sedela. V nedeľu, 14. júna mu však pár metrov po štarte praskne reťaz.


Jeho kvalifikačný čas bol 3:35.358 a teraz musí podobný čas prejsť bez reťaze. Bez jediného žášľapu. Na trati, kde je tzv. motorway sekcia – rovná sekcia (kde sa ráta každý zášľap), na ktorej dokonca neskákal, ale iba pumpoval skoky, aby nabral resp. nestratil rýchlosť. Čo mu vtedy išlo hlavou, vie asi len on, avšak do cieľa prišiel s neuveriteľným časom 3:34.354, a teda ešte rýchlejšie ako jeho kvalifikačný čas s reťazou. Vyhral o 0.045 sekundy, čo je v prepočte asi jeden palec, teda 2.5 cm na trati. Teda aspoň tak to spomína vo videu, kde spätne komentuje svoju jazdu.



Bola to náhoda? Boli to perfektne natrénované stopy? Jedno však vieme, že sa nevzdal a hneď po štarte, keď zistil, že odtrhol reťaz, vedel, že musí ísť naplno. A tak aj išiel. Vďaka tomu môžeme teraz s úžasom pozerať na umenie, ktoré v ten deň predviedol.

Súboj titanov: Bruni vs Pierron - Snowshoe 2019

Sobota, 7. september 2019, Snowshoe, USA. Posledné kolo svetového pohára v zjazde. Loic Bruni a Amaury Pierron sú kamaráti, rivali a obaja Francúzi. Bruni (Specialized) mal v tom čase za celú sezónu 1 322 bodov a Pierron (Commencal) 1 222. Bojovali medzi sebou o víťazstvo celej série, celého svetového pohára v zjazde 2019.

Komplikácie

Víťazom série mohol byť ešte stále Pierron. Potreboval vyhrať, no zároveň nemohol byť Bruni v TOP 3. Ak by bol Bruni v TOP 3, stal by sa víťazom série, aj keď by bol Pierron prvý.

Ide do tuhého

Pierron je na štarte. Neskutočná jazda, ktorá ho posunula na prvé miesto. Čas 3.04.283. Bruni musel byť v TOP 3. Nasledovala jeho jazda. Úprimne, nechcel by som byť v jeho koži. Stres a nervozita, atmosféra, ktorú vytvorili diváci a ťarcha, ktorú mal na sebe Bruni, aby vyhral. Teda, aby bol aspoň v top 3. Stačí jedno zaváhanie, jedna chyba a bude po všetkom. Bruni odštartoval.

Do cieľa prišiel s časom 3.05.776. Bol tretí (teda v TOP 3), čo znamená, že ak by zostalo rovnaké poradie (1. Pierron a 3. Bruni), Bruni by bol celkovým víťazom. Na štarte bol však ešte jeden pretekár – Danny Hart (Saracen). Ten sa kvalifikoval na tejto trati ako prvý. Poriadne zamiešal Brunimu a Pierronovi karty. Prečo?


Pierron je prvý, Bruni je tretí. Danny Hart je na štarte a je veľká pravdepodobnosť, že to bude super jazda (keďže vyhral kvalifikáciu).

Ak by Hart skončil druhý alebo tretí, vyradil by Bruniho z TOP 3 a víťaz svetového pohára by bol Pierron. Ak však Danny Hart skončí na prvom mieste, Pierron nebude mať dostatok bodov (keďže skončí druhý) a celkový víťaz by bol Bruni.


Bruni s Pierronom sú v cieli, nikto z nich nevie, kto bude celkový víťaz. Momentálne s tým nič neurobia. Obaja sa pozerajú na Dannyho jazdu:

  • Split 1 (1. medzičas) Danny Hart je pomalší ako Pierron o viac ako sekundu.
  • Split 2 (2. medzičas) Danny skrátil stratu na 0.8 sekundy.
  • Split 3 (3. medzičas) Danny je opäť pomalší takmer o sekundu.
  • Split 4 (4. medzičas) DANNY MÁ NÁSKOK 0.7 sekundy. Komentátori vrieskajú. Za jeden medzičas zrýchlil a nabral výhodu skoro o 2 sekundy. Úžasné.

Danny VYHRAL. Pierron je druhý a preto vyhráva Bruni. Bruni je celkovým víťazom svetového pohára v zjazde 2019, rozbehne sa k Dannymu a francúzskou angličtinou mu poďakuje: „Tenk ju so mač". Vďaka tomuto chlapovi je celkovým víťazom.



Legendárnych jázd bolo v zjazde veľmi veľa. Či už to bol Ratboy, Hill, Minnaar a mnoho ďaľších. Pokojne napíšte, ktoré jazdy sa vám najviac páčili a prečo.

[Foto na úvode: autor: Marek Harum]

report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
MVDP mi dal hodinu, ale v cieli som bol šťastný – majstrovstvá sveta v graveli 2024
Čo všetko musí zvládnuť gravel cyklista, aby mohol povedať, že pretekal na rovnakých majstrovstvách sveta ako profesionáli?
Peter Sagan – zrodený pre horskú cyklistiku
Ako vníma Peter Sagan cyklistiku po tých všetkých rokoch na vrchole, čo sa mu páči na modernom XC a čo hovorí na nové technológie a komponenty? Pozrite si rozhovor s ikonou cyklistiky.
Pozvánka: Mesiac september – jeseň, najkrajšie obdobie cyklistiky
Letné horúčavy sa už pomaly pominú a prichádza čas farieb v našich lesoch. Aj preto viacerí označujú jeseň ako najkrajšie ročné obdobie.
keyboard_arrow_up