Test: Tatze Link - pre tých, ktorí majú veľké...chodidlá

Pedále sú subjektívna vec, niekomu sedia tie, niekomu iné. Ale ak máš veľké chodidlá, rád skáčeš a jazdíš v blate, tak čítaj ďalej, možno budú tieto práve pre teba.

Rozhodnúť sa vyskúšať nové pedále môže byť celkom ťažké, obzvlášť vtedy, ak si presvedčený, že si si tie pravé už našiel. Zmena je však život a po tom, čo som minulý rok testoval SPD-čka Tatze MC-FLY, dal som šancu aj flatom.

Cyklista v lese, horská cyklistika

Špecifikácia vs. realita

Tatze ponúka model Link v troch variantoch. Tieto, testované s klasickou oceľovou oskou, model s oskou z titánu a tretí model, ktorý nie je z hliníka, ale z kompozitu. Pedále s oceľovou oskou a telom z hliníka 6061-T6 by mali podľa výrobcu vážiť 343 g. Ja som ich po vybratí z krabice hneď položil na váhu a tá sa ustálila na hodnote 346 g. Not bad.

Ja nosím veľkosť 47 a zatiaľ je to najväčší pedál, čo som skúšal.
Platformy sú hneď na pohľad dosť veľké, a preto som si ich premeral, či všetko súhlasí s informáciami z webu. Rozmery by mali byť 113 mm x 99 mm x 8,8 mm a musím potvrdiť, že všetko na milimeter sedí. Tu musím ale upozorniť, že výška 8,8 mm je na vonkajšom okraji pedálov. Samotná oska je o čosi vyššia, a preto som sa najskôr bál, že na pedáli budem stáť na oske a noha sa mi bude šmýkať.

Hmotnosť Tatze Link pedáluTatze Link pedále v krabici

To, našťastie, nie je ale pravda vďaka 10 pinom, ktoré držia nohu na mieste. Tie na vonkajšej strane sú o niečo dlhšie oproti tým vnútorným, čo vytvára konkávny tvar, takže topánka pekne zapadne a drží. Ak by predsa len bola potreba väčšieho gripu, v balení sú dodatočné piny aj s kľúčom na ich výmenu. Väčšinou sa stáva, že výrobca býva s údajmi o hmotnosti a rozmermi až príliš optimistický. O to viac ma teší, že tu sa realita stretla s teóriou a rozdiel 3 g v hmotnosti považujem za nepodstatný.

Tatze Link pedáleTatze Link pedále

Ako sa na nich jazdí?

Pedále som testoval primárne na mojom „freeriďáku“ smerom dole. Majú naozaj veľkú platformu, preto sú vhodné podľa mňa hlavne pre ľudí, ktorí majú väčšie chodidlá. Ja nosím veľkosť 47 a zatiaľ je to najväčší pedál, čo som skúšal. Zo začiatku to bol zvláštny pocit. Keď som pri prvých jazdách zatlačil do pedálov alebo sa snažil potiahnuť bicykel, cítil som, že mi platforma pokrýva väčšiu časť chodidla.

Tatze Link pedále
... tenký profil znamená, že majú lepšiu priechodnosť terénom, ak musíte šliapať cez korene a kamene.

Benefity to pre mňa má také, že pri dopadoch dropov a skokov sa sila rozloží na väčšiu plochu, a tak členky toľko netrpia. Tiež pri našliapavaní na pedále viem lepšie trafiť tú správnu polohu hneď na prvýkrát. Som dosť háklivý na to, aby som mal nohu presne tak, ako mi je pohodlné, čo pri menšej platforme bolo niekedy problematické a musel som si nohu popravovať. To ma privádza k pinom a gripu.

Ak si predsa len potrebujem polohu chodidla upraviť, piny nie sú až natoľko „kúsavé“, aby to bol problém. Na druhej strane, ponúkajú dostatok gripu aj v rozbitom teréne. Je pravda, že už som mal aj pedále, kde sa piny doslova „zakusli“ do podrážky a nechceli pustiť. To niekomu môže vyhovovať, ale určite to neprospieva podrážkam topánok a píšťalám. Tatze Link ich nemajú až tak agresívne a za mňa trafili balans medzi gripom pri zaťažení a „voľnosťou”, ak potrebujem nohu posunúť.

Tatze Link pedále, detail
Aby sa nepovedalo a test bol kompletný, prehodil som si ich na môj e-bike a niečo v nich aj pošliapal. I keď nie som veľký nadšenec šliapania, aj tu je veľká a hlavne tenká platforma bonusom. Opäť ľahké trafenie správnej polohy, dobré rozloženie sily pri zatlačení do pedálu. Naviac, tenký profil znamená, že majú lepšiu priechodnosť terénom, ak musíte šliapať cez korene a kamene.

Posledným bonusom je pre mňa ich robustnosť a utesnenie proti nečistotám. Relatívne dosť jazdím aj v zime či blate a práve na platformách sa v klzkých podmienkach cítim bezpečnejšie. Takéto podmienky vedia dať ložiskám zabrať a aj keď ich nemám ešte tak dlho, aby som vedel ich výdrž zhodnotiť, ak sa môžem odvolávať práve na model MC-FLY, tak očakávam, že bude výborná. Čo je pre mňa v blate ale dôležitejšie, tak pedále nemajú žiadne výrezy, štrbiny a iné priestory, kde sa vie natlačiť blato. Naopak všetky otvory sú dosť veľké, takže blato sa pekne čistí.

Moje odporúčania

Pedále nie sú niečo, čo si len tak vyskúšate v predajni, ak ale hľadáte pedále s veľkou platformou, tak ich vrelo odporúčam. Ich cena 145 € na MTBIKER shope nie je zrovna nízka, ale na trhu sú aj drahšie a za kvalitu sa platí. Navyše, ich nízky profil, dobré utesnenie ložísk a výborné čistenie od blata hodnotím ako veľký benefit.

Ak je to predsa len príliš, v ponuke sú spomínané kompozitové s cenovkou 88,99 €. Pre „gramohoničov“ naopak s titánovou oskou, kde za nádherných 229 € ušetríte papierových 45 g. Pozor, tie sú ale odporúčané iba do 90 kg.