To najlepšie z Podpoľania na bicykli

Podpoľanie je pre cyklistu čarovným miestom a ponúka množstvo zákutí, ktoré sa oplatí objavovať. A keď o nich viete, vystačia vám na plnohodnotnú niekoľkodňovú cyklodovolenku.

Keďže z tohto regiónu pochádzam, ponúknem vám hneď niekoľko tipov, kam zablúdiť, keď sa ocitnete v mojom kraji. Zároveň som veľmi rád, že fotky do tohto článku poskytol môj dobrý kamarát Tomáš Belko. Veľký lokálpatriot, ktorý sa roky venuje krajinnej fotografii na Podpoľaní a vďaka tomu pozná náš kraj ako málokto.

Kaľamárka

Hoci ju poznajú hlavne skalolezci, táto ľahko dostupná lokalita ponúka zaujímavý výhľad na Detviansku kotlinu z exponovanej skaly pri miestnych chatkách. Nachádza sa tu aj skalná plošina, ktorá bola v minulosti osídlená Keltmi. Viac o nich a aj o geológii celej Poľany sa môžete dozvedieť na miestnom náučnom chodníku.

Kaľamárka, autor Tomáš BelkoKaľamárka, autor Tomáš Belko

Táto krajina rozdrobená medzi malých farmárov prežila aj kolektivizáciu minulého režimu...
Pri miestnej horárni zabočte doľava a po necelých 2 km vás cesta dovedie k drevenej značke Boriakova skala. Ak zídete z cesty a prejdete pár desiatok metrov lesným chodníkom, ocitnete sa na ďalšom krásnom skalnom výhľade do údolia, jednom z mnohých na Podpoľaní.

• Dĺžka: 25 km
  • Prevýšenie: 566 m
  • Kategória: gravel, MTB

Boriakova skala, autor Tomáš BelkoBoriakova skala, autor Tomáš Belko

Hriňovské lazy

Cesta z Detvy do Hriňovej cez kopce Hriňovských lazov je u nás klasika nielen pre cyklistov, ale aj pre všetkých turistov. Užijú si ju najmä cestní cyklisti, ktorých tu počas pekného slnečného dňa určite stretnete.

Z Detvy sa tiahne menej strmé stúpanie a pokračuje asi 6 km až na Fangov vrch, odkiaľ sa vám naskytne výhľad na terasovité polia, ktorými je tento kraj taký známy. Táto krajina rozdrobená medzi malých farmárov prežila aj kolektivizáciu minulého režimu vďaka odhodlanosti miestnych ľudí. Romantická verzia príbehu hovorí o ministrovi poľnohospodárstva, ktorý pri pohľade na krásu týchto lazov povedal, žeby to bola škoda zničiť. Tá praktická verzia je, že sa vládna delegácia pri pohľade na ťažko pracujúcich farmárov zhodla, že tieto strmé svahy nie sú vhodné na extenzívne poľnohospodárstvo. A nikto okrem Podpoľancov by tam nič nepestoval. Ja by som pokojne veril, že v oboch príbehoch je trochu pravdy.

Hriňovské lazy, autor Tomáš BelkoHriňovské lazy, autor Tomáš Belko

Cestou na Fangov vrch budete tiež prechádzať okolo amfiteátra, kde sa konajú Folklórne slávnosti pod Poľanou. Budete mať výhľad na známu Melichovu skalu - andezitový skalný stĺp, pozostatok lávového prúdu (FYI: Poľana je sopka a teda všetky skaly okolo sú milióny rokov stará láva ).

Kúsok nad Fangovým vrchom je Malčekova skala, odkiaľ budete mať Hriňovské lazy ako na dlani. Z cesty však treba ešte kúsok vystúpať pešo na vrchol kopca, čo bude pohodlnejšie skôr pre jazdov bez nášľapov alebo s MTB tretrami. Bicykle sa dajú na chvíľu odložiť v prístrešku pod kopcom.

Zvyšok cesty do Hriňovej si už môžete vychutnávať výhľady na okolitú krajinu, ktorá je najkrajšia počas jarného kvitnutia čerešní, keď biele koruny stromov obkresľujú zelené terasové políčka.

• Dĺžka: 33 km
  • Prevýšenie: 543 m
  • Kategória: cesta

Melichova skala, autor Tomáš BelkoMelichova skala, autor Tomáš Belko

Kopec Jasenie a okolité dediny

Jasenie ponúka krásny výhľad na Poľanu, vodnú nádrž Ružiná a obec Divín, nad ktorou sa vypína zrúcanina stredovekého hradu. Tento málo známy kopec vysoký 770 m leží 17 km južne od Detvy a Lučenčania by mohli namietať, že im už zasahujem do rajónu, keďže tu už pomaly začína Novohrad. Pod kopec sa dostanete aj na cestnom bicykli, ale k výhľadu vedie asi 300-metrový „offroad" výšľap. V pohode sa dá zvládnuť na graveli, no aj lepší allroad by na tom kúsku nemal mať problém. Prinajhoršom to zvládne trochu „hike´a´bike" a za ten výhľad to stojí.

Jasenie okolieJasenie okolie

Ďalej sa zvyknem spustiť do Tuhára a odtiaľ ísť smer Polichno (rodisko Boženy Slančíkovej-Timravy), Ábelová a naspäť do Detvy. Výlet si tiež môžete predĺžiť o okružnú jazdu okolo vodnej nádrže Ružiná.

Napriek svojej odľahlosti a takmer žiadnej premávke prekvapí táto oblasť kvalitnými novými asfaltovými cestami. V kombinácii s krásnymi scenériami je to ideálny mix pre cestnú cyklistiku. Treba sa však pripraviť na minimum dostupných služieb najmä počas pracovného týždňa.

Návrh trasy: Detva - Jasenie - Polichno - Detva
  • Dĺžka: 54 km
  • Prevýšenie: 1 147 m
  • Kategória: Cesta, Gravel

Lazy v okolí Jasenia, autor Tomáš BelkoLazy v okolí Jasenia, autor Tomáš Belko

Detvianska Huta

Detvianska Huta je obec na náhornej plošine 6 km východne od Hriňovej. Mimo centra obce vás tu čaká rozľahlá lazová oblasť popretkávaná betónovými cestičkami v zlom stave a poľnými chodníkmi. Preto by som na túto jazdu odporučil hlavne gravel.

Detvianska Huta a okolie, autor Tomáš BelkoDetvianska Huta a okolie, autor Tomáš Belko

Najradšej tam jazdím „offroad" trasou s množstvom výhľadov, ktorá vedie ponad obec Korytárky a cez kopec Košútka, kde nájdete aj miestny bikepark, o ktorom ešte bude reč. Tak sa dostanete na miestnu časť Vrchdobroč. Tu začínajú lazy, kde má človek pocit, že pred 30 rokmi naozaj zastal čas. Cez miestne kopčeky vás táto trasa privedie až k hotelu Zerrenpach, kde sa môžete osviežiť. Návrat späť je už po klasickej ceste.

• Dĺžka: 60 km
  • Prevýšenie: 1 614 m
  • Náročnosť sa dá znížiť, ak by ste štartovali z Hriňovej - 46 km, 960 výškových metrov.
  • Kategória: gravel, MTB

Detvianska Huta a okolie, autor Tomáš Belko

Očovské rybníky - Tikitaka a Aladár

V okolí Očovej sa nachádzajú hneď dva zaujímavé rybníky. Jedným z nich je Tikitaka, ktorý je schovaný uprostred družstevného poľa. Nevedie k nemu oficiálna cyklotrasa, ale oplatí sa ho navštíviť.

Jazierko Tikitaka, autor Tomáš BelkoJazierko Tikitaka, autor Tomáš Belko

Tým druhým je umelo vybudovaný tajch Aladár, ktorý sa nachádza v kopcoch severozápadne od Očovej v osade zvanej Horné Breziny. Vybudovali ho tu ako zásobáreň vody v prípade požiaru. Okolo tajchu sú vysadené lipy, ktoré mu dodávajú čarovný nádych. Ten však určite kazí moderný tenisový kurt hneď vedľa . Niečo, čo by človek nečakal pri pár domoch uprostred družstevných polí. Inak veľmi pekné miesto, kde však treba rešpektovať, že patrí miestnym obyvateľom a podľa toho sa správať.

Trasa z Očovej
  • Dĺžka: 16 km
  • Prevýšenie: 225 m
  • Kategória: MTB, gravel

Horné Breziny, jazierko Aladár, zdroj: archív autora

Kyslinky - kráter Poľany

Ako som už spomenul, Poľana je sopka a teda má aj svoj kráter. Práve doňho sa môžete dostať a dokonca na cestnom bicykli. Nie je to však bazén bublajúcej lávy na vrchole hory, ale drevorubačská a chatárska osada v úplných útrobách pohoria Poľany, nad ktorou sa týči jeho aktuálne najvyšší vrchol. Do Kysliniek vedie cesta Hrochoťskou dolinou dlhou zhruba 8 km. Vyformovala ju láva vytekajúca po západnom svahu sopky, ktorý po výbuchu skolaboval. Kedysi sem viedla lesná úzkokoľajná železnička, ktorou sa odtiaľto zvážalo drevo. Zachoval sa z nej rušeň a pár vozňov, ktorý sa nachádza v obci Vígľaš ako pamätník.

Jazdy do Kysliniek patria k mojim najobľúbenejším výjazdom u nás doma, lebo sa pri nich dostávam do divokých lesov Poľany, kde bežne môžete stretnúť nielen vysokú lesnú zver a diviaky, ale aj medvede, ktoré sú tu úplne doma.

Hrochoťská dolina, autor Tomáš Belko
Najnebezpečnejšie sú však z mojej skúsenosti veľké pastierske psy na horských pasienkoch. Tie nemajú taký ostych pred človekom a treba vedieť, ako sa pri stretnutí s nimi zachovať. A keď tak spravíte, tak sa vám nakoniec niekedy dajú aj pohladkať. V každom prípade pri mojich stretoch s medveďom som nikdy nepocítil strach, čo sa nedá povedať o chvíľach, keď na vás číha hneď niekoľko voľne pobehujúcich kaukazských ovčiakov.

Pre tých skúsenejších teda pridávam moju štandardnú trasu. A ak sa tam dostanete, určite sa zastavte v miestnom samoobslužnom bufete U Horára. Chladnička s nápojmi a pochutiny sú voľne prístupné, cenník je vyvesený na stene a peniažky môžete nechať v improvizovanej „e-kase” (rozumej pohár s drobnými ).

Trasa z Detvy
  • Dĺžka: 54 km
  • Prevýšenie: 1 254 m
  • Kategória: cesta

Kyslinky, autor Tomáš BelkoKyslinky, autor Tomáš Belko

Bikepark Košútka

Napriek tomu, že sám do bikeparkov nechodím, musím spomenúť hriňovskú Košútku, ktorú asi netreba extrémne predstavovať, najmä tým z vás, ktorí obľubujete gravity jazdenie. Chalani z Hriňovej, ktorí tento park vybudovali a stále ho vylepšujú, odvádzajú naozaj dobrú prácu a odmenou im môže byť aj to, že sa tu 2x ročne jazdí SPDH.

Bikepark má však čo ponúknuť aj menej skúseným jazdcom so svojím výberom celkovo 7 trailov a má skvelé zázemie v miestnom rovnomennom penzióne.

Bikepark Košútka, zdroj: FB, Bikepark KošútkaBikepark Košútka, zdroj: FB, Bikepark Košútka

Horský hotel Poľana

Hotel na Poľane je alfa a omega horskej turistiky v tomto regióne, aj keď je už dlhé roky zatvorený a funguje tam len bufet Macík. Stále k nemu vyrážame všetci Podpoľanci, ktorí si cez víkend chceme užiť atmosféru vysokohorskej chaty a nechce sa nám nikam cestovať.

Z Hriňovej je to k hotelu 12 km po lesnej betónke a nastúpate pritom viac ako 900 výškových metrov. Cestným cyklistom dá navyše zabrať aj samotný stav cesty, ktorý je na niekoľkých úsekoch naozaj zlý, hlavne v posledných asi 2 km. Preto je na tento výstup najideálnejší gravel. Po náročnom výstupe vám bude odmenou osvieženie v miestnom bufete a pokojná horská atmosféra v okolí hotela, kde skoro nikdy nie je príliš veľa ľudí.

Horský hotel Poľana, autor Tomáš BelkoHorský hotel Poľana, autor Tomáš Belko

Výšľap k hotelu na bicykli je aj súčasťou miestnych pretekov Kráľ Poľany. Ide o duatlon, pri ktorom si najskôr k hotelu vybehnete a potom aj vyšliapete na bicykli. Pretekať môžu jednotlivci aj kombinované páry bežcov/-kýň a cyklistov/-tiek a tieto preteky sa konajú každoročne začiatkom septembra.

Okružná trasa z Hriňovej
  • Dĺžka: 28 km
  • Prevýšenie: 1 029 m
  • Kategória: gravel, cesta, MTB

Zadná Poľana, autor Tomáš BelkoZadná Poľana, autor Tomáš Belko

Zopár lokálnych tipov

Najlepší servis

Bezkonkurenčne Cyklology v Detve. Určite sa na nich obráťte v prípade potreby. Lebo ak už zavítate do tejto lokality, posledné, čo chcete, je nemôcť jazdiť pre nejaký servisný problém. Cez sezónu počas víkendových pojazdov ich servisný stánok nájdete aj v bikeparku Košútka.

Najlepšia káva

Frišná káva - detvianska rodinná pražiareň kávy, kde môžete nájsť a ochutnať výberové kávy z celého sveta. Ja doma už nepijem ani nič iné, taká je dobrá!

Frišná káva - pražiareň a predajňa, zdroj: archív Frišnej kávyFrišná káva - pražiareň a predajňa, zdroj: archív Frišnej kávy

Najlepšie pivo

Vagačov dom - niekdajšia prvá slovenská bryndziareň sa po relatívne nedávnej rekonštrukcii stala sídlom lokálneho pivovaru, ktorý je pomenovaný po prvom detvianskom sládkovi z 19. storočia. Robia naozaj výborné remeselné pivko, ktoré nikdy nechutí rovnako, ale stále je rovnako dobré. Okrem toho tu nájdete aj kaviareň, kde servírujú, ako inak, Frišnú kávu , ubytovanie a aj umelecké výstavy a iné podujatia.

agačov dom, zdroj: FB, Vagačov domVýber pív Dobronay; zdroj FB, Podpoliansky pivovar

Na záver

Krása môjho regiónu sa snúbi s jeho divokosťou. Pri mnohých jazdách v lesoch Poľany musíme byť pripravení na stret s divou zverou. V takých situáciách je potrebné len zachovať chladnú hlavu a takmer vždy všetko dobre dopadne. V lese sa netreba zbytočne báť, ale zároveň treba mať rešpekt a nechať zvieratám ich priestor. Nenaháňať ich s mobilom v ruke, aby som sa mal čím pochváliť na sociálnych sieťach. Predsa len sme to my, kto je tam v tej chvíli na návšteve a nie u seba doma. V súvislosti s touto témou si odporúčam pozrieť video Imromana, v ktorom výborne zhrnul svoje skúsenosti s jazdením v horách.

Výhľad na Hriňovské lazy, zdroj: archív autora
Určite sa nedalo v tomto článku spomenúť úplne všetky miesta, ktoré sa u nás oplatí vidieť. To som však ani nemal v úmysle. Krásou cestovania do nových krajov je aj možnosť ich spoznávať spontánne. Dúfam, že som aspoň niektorých presvedčil, aby ste k nám niekedy zavítali. A ak by ste chceli ešte viac motivácie, pozrite si fotky Tomáša Belka, či už na jeho Facebooku alebo Instagrame.