Rozhovor: Matej Spodniak - Maroko, Kolumbia,  MTBIKER, bikefitting

Vďaka takýmto rozhovorom lepšie spoznáte ľudí z MTBIKER tímu, zaujímavé je sledovať, aké rôzne cesty ich priviedli k aktuálnemu zamestnaniu.

Čím to je, že všetci zamestnanci v MTBIKER rozhovoroch majú podobné príbehy? Často sa v nich opakuje cestovanie a spoznávanie sveta, stopovanie alebo cestovanie na bicykli. To posledné sa dá pochopiť najľahšie, priamo to súvisí s tým, čo MTBIKER robí, ostatné sa vysvetľuje ťažšie, možno značka s prevodníkom v logu niečo vyžaruje, kedže Matej nemohol dopredu vedieť, čo ho presne čaká.

Že sa to všetko podarilo, vidieť aj na tom, že k pozícii predajca v MTBIKER Bratislava si Maťo pridal aj zodpovednosť za bikefitting na tejto adrese. Ale asi to nie je až také prekvapenie, pri pohovore dobre dopadol „psí test”, o čo ide, sa dozviete z rozhovoru.

A ešte pred tým, kým sa vrhneme na otázky a odpovede, ak už podľa úvodu cítite, že aj vy ste MTBIKER človek, voľné pozície sú uvedené v sekcii Kariéra. V čase písania článku je otvorená podobná pozícia tej Maťovej, ale v Žiline.

Matej Spodniak, pracovník MTBIKER pri notebooku
Ahoj Matej, v úvode som na teba prezradil, že rád cestuješ. Tak ako si docestoval až do MTBIKER?
MTBIKER som spoznal prirodzene, keď som začal serióznejšie bicyklovať. Vždy som bol spokojný zákazník a rovnako sa mi páčila aj osveta, ktorú MTBIKER robí nielen pre cyklistov. No a jedného dňa som jednoducho hľadal prácu a v showroome v Bratislave bola otvorená pozícia predajcu.

Mal si vysnívané, že by si chcel pracovať na podobnej pozícii a hlavne v oblasti, ktorá je spojená s cyklistikou?
Ani nie, skôr to prišlo postupne s tým, ako som stále viac času trávil na bicykli. Samozrejme, človeka vždy láka pracovať v oblasti, ktorá je aj jeho hobby.

Cestovanie som na teba už prezradil, čo ďalšie ťa ešte baví?
Horská turistika a kempovanie, čo však dosť ustúpilo cyklistike v posledných rokoch. No a sem-tam si rád zahrám na gitare a rád čítam knihy.


Väčšina ľudí o sebe tvrdí, že rada cestuje, ale ty si skutočne precestoval kus sveta. Daj nejaké svoje naj.
Rád spomínam na Maroko, výstup na Džabal Tubkal a túlanie sa po dedinkách a dolinách Atlasu, stopovanie a rozhovory s ľuďmi, s ktorými sme nehovorili spoločným jazykom, ale našli sme si cestu, ako na to.

No a výborné bolo aj cestovanie v Kolumbii a Ekvádore, kde som na 4 týždne zmizol v dažďovom pralese a býval v dedine ekvádorského kmeňa Cofánov. Také niečo človek len tak nezažije.

Čo ťa cestovanie naučilo? Zmenilo ťa nejako?
Keď sa človek vyberie na vlastnú päsť do úplne nového sveta, tak ho to prinúti k zodpovednosti za svoje rozhodnutia...
Veľa cestovateľov má pri tejto otázke nejakú hlbokú filozofickú odpoveď. Ale úprimne neviem, či ma to nejako extrémne zmenilo. To by asi musela skôr zodpovedať moja rodina alebo kamaráti. Ale moje cesty určite prispeli k tomu, ako sa počas tých rokov vyformovala moja osobnosť a pohľad na svet. Najväčším mojím zistením asi je, že doma máme výbornú a veľmi rozmanitú kuchyňu v porovnaní s väčšinou sveta. A na tú sa vždy teším, keď sa odniekiaľ vraciam.

muž na moste, v pozadí hora a lietadlo
Myslíš, že by cestovanie pomohlo každému, že by ľudia inak vnímali svet a vlastne aj seba?
Pokiaľ sa bavíme o individuálnom cestovaní a nie o zájazdoch do súkromných hotelových rezortov, tak to určite áno.
Pokiaľ sa dá, chcem byť čo najviac v lese a v horách a mám rád dlhé celodenné výjazdy.
Keď sa človek vyberie na vlastnú päsť do úplne nového sveta, tak ho to prinúti k zodpovednosti za svoje rozhodnutia, rozširuje to jeho obzory, učí sa novým veciam a istým spôsobom osobnostne dospieva. Ja o tom rád premýšľam ako o prijateľnejšej verzii povinnej vojenskej služby. O nej sa hovorí, že tam odchádzali chlapci a vracali sa chlapi. No a keď človek skutočne cestuje, tak to podľa mňa do istej miery funguje rovnako. Len bez drilu a šikany.

Z fotiek je vidieť, že si aj stopoval. Je toto ideálny spôsob, ako spoznať cudziu krajinu? Mal si len dobré zážitky?
Neviem, či je to ideálny spôsob ako cestovať, ale určite je to veľmi zaujímavé. Mne to pripadalo ako veľké dobrodružstvo, v podstate cesta do neznáma, iba vytrčiť palec a čakať, kto zastaví. A vyslovene negatívnu skúsenosť som nikdy nemal. Ale cestovať týmto spôsobom dlhodobo je veľmi náročné. Fyzicky aj psychicky.

Niekedy to ide rýchlo, inokedy sa nepohnete aj pol dňa. Alebo sa musíte presúvať kilometre pešo pri hľadaní dobrého miesta. Ale najlepšie je stopovať v krajine, v ktorej sa viete dorozumieť. Vtedy sa vodiči často premenia na lokálnych sprievodcov a to je fakt super.

selfie na mt. longonot summit
Nebude ešte lepší spôsob, ako spoznávať svet, prejsť ho na bicykli? Optimálna je rýchlosť, človek stíha sledovať viacej detailov, bicykel samotný otvára príležitosti na interakciu s domácimi…
Úplne súhlasím. Ryszard Kapuściński napísal v úvode svojej knihy Eben takú úvahu, keď v 60-tych rokoch vystúpil z lietadla v Afrike a opísal, aké je to zvláštne, byť vytrhnutý zo svojho sveta a za pár hodín sa ocitnúť v krajine, ktorá s tou tvojou nemá nič spoločné. Keby cestoval po zemi, napr. na koni ako v minulosti, mohol by si postupne zvykať na zmeny okolo neho, nové kultúry, jazyky, etniká. No a na bicykli to funguje úplne rovnako ako na tom koni.


Spomínaš na bicykel, ktorý v tebe naštartoval vzťah k cyklistike?
...cítim zodpovednosť za to, ako sa bude môj zákazník cítiť na bicykli, keď odo mňa odíde...
Keď som žil v Londýne, kúpil som si lacný „second hand" bike na dochádzanie do práce, lebo MHD ma unavovala. A tam to začalo. Na každú jazdu do práce a späť som sa tešil. Aj keď som robil dlhé hodiny a často neskoro do noci, nikdy som nepociťoval na bicykli únavu, skôr ma to nabíjalo energiou. Trvalo však ešte pár rokov, kým som začal jazdiť športovejšie a prešiel som si veľmi postupným vývojom.

Máš nejaké preferované cyklo disciplíny? A prečo?
Najradšej jazdím MTB XC. Pokiaľ sa dá, chcem byť čo najviac v lese a v horách a mám rád dlhé celodenné výjazdy. To je pre mňa aj najlepšia psychohygiena.

Jazdím však aj gravel, na ktorom by som rád začal robiť viac bikepackingu. To bola aj pôvodná idea, prečo začať s cyklistikou. Ale ešte som sa k tomu nedostal v takej miere, ako by som chcel.

cyklista v prilbe s bicyklom, v pozadí zeleň a lesy
Ak človeka cyklistika baví, je to dobrý začiatok pri práci v MTBIKER. Ako si firmu vnímal pred tým, kým si začal v nej pracovať?
Veľmi pozitívne, inak by som tu asi nebol . Vždy som sa rád „hrabal" v našom e-shope a videá na YouTube mi často pomohli pri mojich začiatkoch na bicykli, napr. pri servise. A ako som už spomenul, veľmi pozitívne som vnímal osvetu, ktorú šírime. Napr. čo sa týka vzájomnej ohľaduplnosti, najmä na cestách ale aj na horách.

Ako vyzerá pohovor? Prečo si myslíš, že si uspel?
Jeden pohovor bol online, ten prebehol viac-menej štandardne. No a potom som mal ďalší pohovor na predajni, kde mala Katka, naša personalistka, so sebou svojho psíka, ktorý mi hneď na začiatku vyskočil na nohy a tam sa usadil po zvyšok rozhovoru. Katka povedala, že je to dobré znamenie. Takže som asi uspel aj vďaka tomu.

Určite si mal pred nástupom nejakú predstavu o práci. Aká je realita? Je niečo náročnejšie, ako si si myslel? Niečo ťa prekvapilo pozitívne?
Keďže som MTBIKER sledoval dlhšiu dobu, mal som celkom dobrú predstavu, ako to na predajni funguje. Rovnako sme si to vysvetlili podrobnejšie pri pohovore. Ale príjemne ma prekvapilo, ako dobre sme si sadli aj s kolegami.

pracovník MTBIKER pri práciMatej Spodniak

Predajca musí mať všeobecný prehľad, ale v akej oblasti si najviac doma? Aké veci riešiš so zákazníkmi najradšej?
Najlepšie sa čerpajú rady zo skúseností. Preto sa snažím byť aj ja ako cyklista čo najviac všestranný, aby som vedel zákazníkom poradiť v rozumnej miere v každej oblasti. Preto celoročne jazdím MTB, gravel a cestu. Mojou špecifikáciou na predajni je ale aktuálne hlavne bikefitting.

Keď si začínal s bikefittingom, prešiel si školením, prvé merania sme robili spoločne. Musím ťa pochváliť, učil si sa rýchlo a hneď si pochopil princíp a rozumel si súvislostiam. Vedel si, že máš v sebe tento talent?
Nevnímam to ako talent. Skôr ako niečo, čo prišlo prirodzene s tým, že som veľa jazdil. A to, ako si optimálne nastaviť bicykel, som riešil aj ja úplne od začiatku. Zároveň ako bikefitter cítim zodpovednosť za to, ako sa bude môj zákazník cítiť na bicykli, keď odo mňa odíde, takže sa snažím byť dôsledný a tak som k tomu aj od začiatku pristupoval.

pracovník MTBIKER
Ako si vnímal posed na bicykli pred tým? Dokážeš teraz povedať, aké chyby si sám robil?
Nedá sa mať všetko a treba sa vedieť udržať na uzde.
Posed som si pred tým nastavoval podľa všeobecných rád v domácich podmienkach a potom vyladil podľa toho, ako som sa na bicykli cítil, až kým mi to nevyhovovalo. Nakoniec som dospel k celkom ideálnemu posedu a keď som si robil fitting, tak sa mi to len potvrdilo. Ale bez fittingu to bol dlhý a postupný proces.

Aké chyby v posede sa opakujú pri meraniach najviac?
Prekvapilo ma to, ale často sa mi stáva, že vidím zaklonené sedlo smerom dozadu. Vtedy niet divu, že je tá jazda veľmi nekomfortná.

Občas zákazníci pošlú ďakovný mail po fittovaní, su spokojní a cítia, ako im úprava posedu pomohla. Máš podobný zážitok, ktorý stojí nad inými? O čo tam išlo?
Pamätám si asi 2 fittingy, kedy sa zakazníci sťažovali na nepohodlný posed. Nakoniec to bola kombinácia zlej predozadnej pozície sedla a aj jeho sklonu. Hneď po vyskočení na trenažér cítili úľavu.


Denne prichádzaš v bratislavskom showroome do kontaktu s top materiálom, „nerozmlsalo" ťa to trochu?
To áno. Ale pri kúpe nových vecí sa vždy snažím zhodnotiť, či to naozaj potrebujem, alebo je to len moja žiadostivosť. To je negatívna stránka tejto práce. Nedá sa mať všetko a treba sa vedieť udržať na uzde .

Plánuješ na túto sezónu nejaký upgrade svojej výbavy?
To sa už viac-menej stalo. Nejaké to oblečko, prípadne iná výbava. Toto leto mám prvýkrát v pláne aj nejaké preteky, tak bola potrebná optimalizácia. Ale vždy sa nájde niečo nové, čo sa zíde.

Za naším rozhovorom bude pekná bodka, keď opíšeš svoj vysnívaný bike. Aký by si si vybral model a aké by si chcel komponenty a prečo?
Bolo by to „celopéro", niečo v štýle XC/downcountry, ako nová Orbea Oiz na 120 mm zdvihoch vpredu aj vzadu. Samozrejme karbónový rám, kolesá, 125 mm teleskopka a výbava Shimano Deore XT. To by bol ideálny bike, ktorý by sadol tomu, čo rád jazdím - celodenné výjazdy v horách. Ale nestratil by sa ani na trailoch či na občasných pretekoch.


Keď sa zastavíte pre objednávku v MTBIKER Bratislava, po tomto rozhovore je možné, že sa s Maťom zakecáte. Budete mať chuť prebrať napríklad to, že máte precestované rovnaké netradičné destinácie, alebo sa tam ešte len chystáte. Alebo plánujete bikepacking jazdu, Maťo bude ten pravý, s kým konzultovať výbavu. Možno bude najlepšie sa objednať k nemu na bikefitting, tam bude priestor na debatu najlepší. A keď si prečítate Matejov článok o jeho rodnom kraji, možno vám dá osobne ďalšie zaujímavé tipy aj o Podpoľaní.

A kto by si chcel vyskúšať podobný „job”, v Žiline sa práve obsadzujú pozície v pripravovanej predajni.

Spoznaj našich ďalších kolegov

  • Legenda hovorí, že bez Imra by nebol MTBIKER tým, čím je
  • Začať to môže aj brigádou, Matej je dobrý príklad
  • V Hrádku si našla prácu i lásku Henrieta Masárová
  • Jozef Dodo Ondič - o tovar na shope je postarané majstrovsky
  • Z džungle veľkomesta, cez Vietnam až do Hrádku - Jaro
  • Keď je bicykel tvoj najlepší kamarát - Andy
  • MTHIKER a outdoor očami Andrei
  • Blondína z Londýna alebo aj žena hôr Veronika
  • Turistika, bike, skialp, bežky… a to nie je všetko u Mirky
  • Najvernejší hrádocký brigádnik Erik
  • Prečo treba dizajn webu meniť a zlepšovať, porozprávala Karina
  • Fotí, natáča, športuje. Ako si žije svoj sen Marek „Švaco”?
  • Poradí aj na základe vlastných skúseností - bikerka Denisa
  • Skladové priestory má pod palcom Josty
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Andy Pápay - keď je bicykel tvoj najlepší kamarát

Rozhovor: Andy Pápay - keď je bicykel tvoj najlepší kamarát

Ako sa z „kľuďasa" dokáže behom sekundy stať poriadny „makač" na biku? Alebo o tom, ako si náš dobrodruh Andy žije svoj príbeh v milovanom cyklosvete.
Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozbehol svoj vlastný servis a predajňu. Nakoniec sa ale rozhodol ísť inou cestou a skončil v našom tíme, konkrétne v žilinskej predajni.
Ako vznikol MTBIKER a kto ho založil?

Ako vznikol MTBIKER a kto ho založil?

Dalo by sa povedať, že ide v podstate o historický okamih v rámci nášho vlastného obsahu. Zoznámite sa počas výjazdu s človekom, ktorý MTBIKER pred viac ako 20 rokmi založil a doviedol do súčasnosti.
keyboard_arrow_up