Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Každý, kto to s cestnou cyklistikou myslí vážne, si skôr či neskôr zaobstará nášľapné pedále. A rýchlo pochopí ten rozdiel.

Dá sa povedať, že v cestnej cyklistike je prevaha nášľapných pedálov ešte markantnejšia ako vo svete horskej cyklistiky. Tam máte na výber nášľapy a flaty. Tu sú to nášľapy… A základné low-cost pedále, ktoré častokrát k bicyklu ani nedostanete. Trend sa uberá jasným smerom. Aké výhody však z toho človek má? A čo robiť, aby sa pri začiatkoch s nášľapmi „neprizabil“?

SPD alebo SPD-SL?

Hoci ide o formulku zjednodušenú na systém Shimano, dilema je jasná. Používať na cestnom bicykli nášľapné pedále určené vyslovene na cestu, alebo si vystačím aj s MTB verziou? Ak ste úplný začiatočník vo svete nášľapných pedálov, MTB verzia ponúka niekoľko výhod – napríklad obojstranné upínanie.

Rozdiel v konštrukcii SPD a SPD-SL pedálov
Do prvého pedálu sa vždy zacvaknete v stoji. No ak sa rozbiehate napríklad v strmom kopci, cestný nášľapný pedál (najmä ten Shimano) je nutné najprv tretrou trošku pootočiť, keďže jeho zadná (ťažšia) časť sa pod vplyvom gravitácie vždy preváži nadol. A to dokáže byť častokrát otrava.

Ak plánujete jazdiť pedále Wahoo, je táto poznámka irelevantná. Tie totiž patria medzi jedny z mála obojstranných cestných pedálov (ak nie sú vôbec jediné).

Shimano SPD-SL pedáleAko začať s cestnými nášľapnými pedálmi

SPD pedále môžu byť zároveň fajn voľbou, ak už horský bicykel máte a nechcete hneď kupovať ďalší pár tretier. Navonok ponúkajú všetko to, čo aj cestná verzia – noha je k pedálu fixovaná, čo zvyšuje stabilitu. Hoci (u normálnych cyklistov) skoky na cestnom bicykli nehrozia, predsa len je príjemnejšie mať tú jednu správnu polohu.

Pamätám sa, že kedysi som na pedáli stále menil polohu nohy a snažil som sa nájsť tú najsprávnejšiu a najpohodlnejšiu. Dnes zacvaknem a mám hotovo… Okrem toho je možné šliapať do kruhu, čím je celý prenos energie efektívnejší.

Wahoo Speedplay minimalistické a pomerne výnimočne obojstranné cestné pedále
A čo také naviac ponúkajú cestné nášľapné pedále? V prvom rade je to ešte vyššia stabilita. Ak sa pozrieme na pedále samotné, vidíme, že oproti MTB nášľapom majú o niečo väčšiu plochu. Rovnako kufre nie sú len drobné „obdĺžniky“, ale pomerne veľké „trojuholníky“.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Navyše, každý si môže podľa vlastných preferencií zvoliť, nakoľko bude „priklincovaný“ k pedálom. V ponuke (u viacerých značiek) totiž býva niekoľko „kufrov“ s rôznymi stupňami voľnosti smerom do strany. Napríklad u Shimana sú to žlté (vôľa 6°), modré (vôľa 2°) a červené (bez vôle). Podobný systém však nájdeme aj u pedálov značky Look či Garmin.

Pre začiatočníkov budú určite najvhodnejšie také, ktoré majú stranovú vôľu čo najvyššiu. Človek si tak postupne zvykne na tento nový pocit a následne môže začať z vôle uberať. Ja som napríklad od žltých prešiel cez modré až ku červeným kufrom.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi

Pozor na správnu pozíciu kufrov

Cestné zarážky sa od tých MTB líšia v tom, že ich skôr opotrebujete a takisto aj v tom, že sa upínajú troma a nie dvoma skrutkami. Čo však zostáva, je nutnosť správnej predozadnej aj uhlovej pozície zarážky. Na MTB je to pomerne jednoduché a metódu spojnice dvoch kostí asi pozná takmer každý.

No keďže na ceste máme kufre v tvare trojuholníka, tu sa použiť nedá a zostávajú dve možnosti. Buď to vyriešite pocitovo s tým, že to bude pre vás pohodlné, alebo pôjdete na istotu a zvolíte bikefitting. Tam sa cestné kufre nastavujú pomocou špeciálnej pomôcky na to určenej a šliapanie bude nielen pohodlné, ale aj efektívne.

bikefitting, nášlapné pedále

Tri fázy jazdy

Od svojich začiatkov s nášľapmi som si uvedomil, že som si vlastne prešiel tromi fázami a verím, že nebudem jediný. Nuž si rozpovieme príbeh, ako to kedysi vyzeralo…

Fáza 1 – sústredenie. Kúpite si nové nášľapné pedále a chystáte sa na prvý výjazd. Klik, rozbeh, zrazu treba zastaviť. No vy máte v hlave stále červenú kontrolku: „Pozor, treba sa vycvaknúť z pedálov!“ A takto je to možno prvé dva-tri mesiace. Pri každom jednom zastavovaní si pripomínate, že sa netreba zabudnúť vypnúť. Až kým príde druhá fáza…

Fáza 2 – pády. S nášľapmi jazdíte už nejaký ten piatoček a zvykli ste si na ten príjemný pocit ukotvenej nohy a opäť sa sústredíte na jazdu samotnú a rozjímanie nad životom. Lenže podvedomie stále nevzalo do úvahy nutnosť toho jemného pohybu nohy do strany pri príjazde do križovatky. Brzdíte… A brzdíte… Už takmer stojíte na mieste a v tom momente si to uvedomíte: „Zabudol/zabudla som sa vypnúť!“ Čo bolo ďalej, to sa dozvieme v úsmevnej reklame od bratov Velitsovcov.


Asi práve kvôli fáze pádov sa spočiatku veľmi neoplatí investovať do drahých kompozitových pedálov. Moje prvé nášľapné pedále boli oceľové, kruto ťažké… A v konečnom dôsledku skončili neskutočne doodierané (o tretrách ani nehovoriac). No postupom času sa cyklista posunie do tretej fázy.

SPD-SL pedále
Fáza 3 – zvyk. Časovo to akosi neviem ohraničiť, no po niekoľkých pádoch a určitom čase sa vypínanie stalo absolútnou samozrejmosťou. Rovnako ako keď jazdíte klasické pedále a pri brzdení položíte nohu na zem, tu sa pri brzdení vycvaknete. Žiadne premýšľanie, iba automatika. A v drvivej väčšine si už užívate len výhody systému.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Na základe tohto všetkého je najlepšie začať skúšať na bezpečnom mieste. Ideálne na takom, kde pády až tak nezabolia. Zároveň, pri začiatkoch sa určite neoplatí vrážať peniaze do drahých modelov. U drvivej väčšiny cyklistov k tým prvotným pádom skrátka príde a je ďaleko lepšie oškrieť pedále za 40 – 50 €, než lamentovať nad poškodenými 150-eurovými kompozitnými kúskami. Každý sa do toho časom dostane a vtedy je lepšie začať s upgrade-om.

Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi
Pedále sú jedným z komponentov, ktoré dokážu výrazne ovplyvniť pocit z jazdy. Áno, aj na ceste. Na záver sa patrí všetkým začiatočníkom s nášľapmi zaželať veľa šťastia a málo pádov…

Seriál „Od základu”

Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Od základu: Ako si vybrať MTB pedále?
Pedále sú jedným z troch kontaktných bodov bicykla s jazdcom. Je to teda veľmi dôležitý komponent. Ako si vybrať pedále pre seba a na aké faktory sa pri výbere zamerať?
Od základu: Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn
Sú kotúčové brzdy to pravé orechové pre cestný bicykel? A ráfikové brzdy už len prežitok?
Test: Longus HORD – pedále najmä pre hobby cyklistov
Pozrieme sa na pedále, ktoré namiesto profíkov očaria hlavne začiatočníkov a hobby jazdcov. Sú ideálne na dlhšie výjazdy, ale aj na občasné traily.
keyboard_arrow_up