Test: Canyon Grail CF SLX 8 AXS -  stíhačka na dvoch kolesách

Videli ste Top Gun 2? Pamätáte si scénu, kde Maverick rozpráva o hľadaní limitov? Ako ich dosiahnuť? Kde ich nájsť? Prekonať? Ja som to skúsil s Grailom. Podarilo sa?

Z bežného pracovného dňa ma doslova vytrhla otázka od kolegu: „Ahoj, budeme mať na test gravel Canyon Grail, chcel by si?“ Ani som sa nepýtal, o ktorú výbavu presne ide. „Jasné, že chcem,“ znela moja odpoveď. Jazda na graveli mi za posledné roky zachutila tak veľmi, že horský bicykel opustil moju garáž a po 15 rokoch mám už iba bicykle s „baranmi“.

Čo mi dáva jazdenie na tomto type bicykla, to rozoberať nechcem. Moja minulosť je však okrem cyklistiky prepojená aj s letectvom v rôznych podobách. No v stíhačke som zatiaľ neletel, ako pasažier, samozrejme. Teraz som dostal ale možnosť pilotáže rýchleho, ľahkého a odolného gravelu. A to sa počíta. Dámy a páni, prosím, usaďte sa na svoje miesta, utiahnite si pásy, sklopte a zaistite stolíky, odlietame.

Canon Grail CF SLX 8 AXS

Predletová kontrola

Niekto vyťahuje lietadlo z hangáru, ja zas bicykel z krabice. Čaká ma montáž. Ako prvé vidím široké plášte so skutočne gravelovou vzorkou od Schwalbe, G-One R o šírke 40 mm. Akonáhle začnem koleso vyťahovať, badám, že ráfik je dosť vysoký a hlavne to ani nevyzerá na hliník. ZIPP 303 Firecrest kolesá značia, že ide o verziu SLX 8 AXS. Totiž druhý variant SLX 8 s Di2 sadou stojí na DT Swiss kolesách. No to je teraz jedno. Mám totiž pred sebou pár týždňov s karbónovým bicyklom, s karbónovými komponentami vrátane kolies, navyše na elektronickej sade SRAM Force XPLR AXS.

SRAM Force XPLR AXS 10-44TSRAM Force X-SYNC 2 42T

Vybaľovanie a montáž sú veľmi intuitívne. Dôležité je používať buď vlastný, alebo pribalený momentový kľúč. Nadstavce na všetky druhy skrutiek sú pribalené k bicyklu. Na pomoc si poprípade môžete pustiť aj videonávod na stránke Canyon. Je jednoduchý a prevedie vás celým postupom skladania. Nepotrebujete ani montážny stojan.

Na krk vidlice nasuniem integrovaný kokpit z dielne samotného výrobcu. Dotiahnem pocitovo iba na menší moment, ako je predpísané. Predpísané momenty použijem až na finále, keď bude všetko nahodené a nastavené.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS reviewCanyon Grail CF SLX 8 AXS recenzia

Nasleduje karbónová sedlovka v tvare D so vstavaným uťahovaním naspodku hornej rámovej rúrky. Grail otočím naopak, aby sa mi pohodlnejšie nahadzovali kolesá. Ak má niekto výhrady, je to tak aj vo videonávode. Ešte v rýchlosti nahodím svoje SPD pedále, doladím výšku sedla a… počkať! Niečo chýba. Baterka, jasné. Toto je pre mňa novinka. Nabíjačka, batéria a káble sú v osobitnej krabici s logom SRAM. Batériu dám nabíjať, aj keď nebola vybitá úplne. Aspoň takto zistím, koľko vydrží na jedno nabitie. Ani nie za hodinu má už plnú kapacitu. Som pripravený na vzlet.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS test

Špecifikácia

  • Rám: Canyon Grail CF SLX, max. 42 mm plášte
  • Vidlica: Canyon FK0117 CF Disc, max. 42 mm plášte
  • Prehadzovačka: SRAM Force XPLR AXS
  • Radenie/brzd. páky/brzdy: SRAM Force AXS HRD D2, kotúče SRAM Paceline 160 mm
  • Kazeta: SRAM Force XPLR XG-1271, 12 rýchlostí, 10 - 44 zubov
  • Reťaz: SRAM Force D1
  • Kolesá: Zipp 303 Firecrest
  • Plášte: Schwalbe, G-One R 700x40C (v pôvodnej špocifikácii boli Pirelli Cinturato Gravel RC)
  • Kokpit: Canyon Cockpit CP0039 16° prehnutie, 5° ohnutie vzad
  • Sedlovka: Canyon SP0072 Carbon
  • Sedlo: Vento Argo X3

Canyon Grail CF SLX 8 AXS

Akcelerácia s dvanásťrýchlostnou forsážou

Systém radenia som už načrtol a priznám sa, že ako fanúšik jednoprevodníkov bolo toto pre mňa úplne iné. Kým pri horskom bicykli som jazdil maximálne 34-zubový prevodník, tu ma čakal 42-zubový, uchytený na kľukách SRAM Force. Rovnomennou „flattop“ reťazou je spojený s kazetou Force XPLR XG-1271 s krásnym rozsahom 10 - 44 zubov.

Tu by som mal jednu poznámku, ktorá je možno môj osobný pocit, ale odstupňovanie kazety mi vôbec nesedelo. Často, najmä v kopcoch, akoby som potreboval vždy presne niečo medzi tým, čo kazeta ponúka. Inak mi dvanásť prevodov stačilo na všetku zmes povrchov a náklonov. Jasné, že na rovine a na asfalte by som zniesol aj ťažší prevod, no ak si porovnám percentuálne rozsah s 2 x 11 prevodmi môjho bicykla, je to 440 % pre 1 x 12 vs. 455 % pre 2 x 11. A to je, myslím si, zanedbateľné, rozdiel je v tom, či si na Grail sadne kadenčný typ jazdca, alebo silový a tiež to je o zvyku a plášťoch, ktoré rozoberiem nižšie.

SRAM Force AXSCanyon Cockpit

Funkčnosti radenia celkovo nemám čo vytknúť, zvykol som si naň okamžite a budem mať čo robiť, aby som predýchal to, že na mojom bicykli ešte stále fungujem na klasickej mechanike. Ak vás zaujíma výdrž batérie, tak s bicyklom som najazdil 554 km a nastúpal necelých 6 000 výškových metrov, pritom som neminul ani polovicu kapacity!

Ľavou páčkou idem do ľahkých prevodov, pravou naopak. Stačí jeden „ťuk“ primeranou silou. Nastavenie radenia pomocou telefónu bol zážitok sám o sebe. Okrem jemného ladenia ponúka aj možnosť nastavenia skokového preraďovania o dva alebo tri prevody a mnoho ďalších možností s ďalšími komponentami z AXS environmentu. Čo ešte musím spomenúť, je, že prevodový systém mi prišiel dosť „hlučný“. Nech som sa snažil akokoľvek reťaz vyladiť, stále som počul ako „škrkoce“ a nie iba v tých najkrajnejších polohách.

Z rovnakej sady, ako radenie, pochádzajú aj brzdy SRAM Force AXS HRD doplnené 160 mm kotúčmi SRAM Paceline. Ku ich výkonu nemám absolútne žiadne výhrady. Páky sú pomerne masívne, ľahko ovládateľné a dávkovanie brzdnej sily je príjemne plynulé.

SRAM Force AXS HRD D2SRAM Force AXS HRD D2

Musím vyzdvihnúť ergonomický kokpit Canyon. Tu ide o skutočné prispôsobenie jazdcovi.
Ako sú pri lietadlách dôležité krídla a aerodynamický profil, pri bicykli Canyon Grail sú ich ekvivalentom kolesá. Výška karbónového ráfika je 40 mm a vnútorná šírka 25 mm. Hmotnosť samotných kolies bez plášťov je 1 355 gramov (podľa výrobcu). Na to, ako masívne pôsobia, je ich odozva okamžitá od prvého zašliapnutia do pedálov. Pocit neustálej akcelerácie sa nestráca ani v stúpaní, pritom v teréne dokážu odfiltrovať veľkú časť vibrácií a nárazov.

Pozor treba dať pri bočnom vetre. Výška 40 mm plus plášte, ktoré pridajú minimálne ďalších 30 mm, je dostatočne veľká plocha na to, aby vás nepríjemne vyosila z jazdnej dráhy pri nárazoch vetra. K obutiu nemám výhrady, je zvolené adekvátne k typu bicykla a dominuje najmä mimo asfalt. Povedal by som, že plášte po prechode z asfaltu na spevnenú cestu akoby ešte zrýchlili.

ZIPP 303 Firecrest kolesáSchwalbe G-One R 700x40C

Rám vo verzii SLX ponúka navyše aj úložný priestor pre náradie. Multikľúč, pumpu a ďalšie drobnosti nájdete už priamo od výrobcu vo výbave, čo je užitočný bonus. Disponuje tiež vlastným magnetickým systémom na uchytenie batožiny a dvoch košíkov na fľašu. Spolu s vidlicou a sedlovkou tvoria zohranú filtračnú sústavu a je s nimi radosť jazdiť najmä mimo cesty.

Hľadanie limitov pohodlia v tomto prípade zahŕňalo napríklad aj jazdu po poľnej ceste s otlačeným profilom pneumatík od traktora. Jediný limit bol, že plášte neboli prerobené na bezdušové, čo samozrejme na testovacom bicykli význam nemá, ale viem, že takto sa dá limit pohodlia ešte trochu zvýšiť. Nepohodlie, ale psychické, mi spôsobovala absencia ochrany spodnej rámovej rúrky.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS
Jazda po trávnatom povrchu, lesným chodníkom či spevnenou cestou s rôznymi časťami zasypanými makadamom a štrkom - Grail mal vždy navrch. Vďaka úchopu a skvelej polohe rúk zisťujem, čo všetko dokáže telo bezbolestne absorbovať a spracovať. Musím vyzdvihnúť ergonomický kokpit Canyon. Tu ide o skutočné prispôsobenie jazdcovi. V podstate najpohodlnejšia bola jazda bez rukavíc. K tejto verzii kokpitu (CP0039 označenie výrobku) dodáva výrobca aj držiak na uchytenie cyklopočítača. Spolu so skrytou kabelážou je to pohodlný, pohľadný a aerodynamický prvok, hodný chválospevu.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS recenziaCanyon Grail CF SLX 8 AXS test

Stabilný úderný stíhač alebo obratný bojovník?

Tento odsek venujem geometrii a posedu. Už pri výbere bicykla som bol na vážkach. V mojom prípade mi systém výberu veľkostí na stránke Canyon odporučil zvážiť veľkosť M, ak chcem pohodlnejší posed a viac obratnosti, alebo L, ak uprednostňujem viac športovú polohu a stabilitu vo vyšších rýchlostiach. Vybral som si L-ko, pretože bicykel s pohodlným posedom už doma mám.

geometria bicykla Canyon Grail CF SLX 8 AXSgeometria bicykla Canyon Grail CF SLX 8 AXS

Musím povedať, že prvý týždeň som si musel zvykať. Kým som ešte jazdil v polohe držiac riadidlá hore, za páky, bolo to v poriadku. Ak som však premiestnil úchop do oblúkov a zaujal zjazdársky úchop, bol som natiahnutý v poriadnom predklone. Neberiem to však ako chybu, vedel som, do čoho idem.

Menej obratnosti som však cítil, keď som potreboval kľučkovať na poľnej ceste medzi mlákami. Kým na svojom krátkom bicykli absolvujem tento prejazd takmer čistý, s Canyonom som úspešne trafil každú druhú kaluž zadným kolesom. Rázvor kolies je 1 080 mm, o 20 mm viac, ako na mojom bicykli rovnakej veľkosti a o 23 mm viac, ako Canyon Grail v M-ku. Takmer pri každom rozmere sú dva - tri centimetre rozdiel, preto si odporúčam dôkladne zvážiť, čo je pre vás priorita.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS
Hlavový uhol má hodnotu 71,5°, čo určite pomáha pri prekonávaní prekážok a v stabilite. Napríklad viac dobrodružný model Canyon Grizl ho má ostrejší, na hodnote 72,5°. Nakoniec aj jeho rázvor kolies je o 30 mm menší. V skratke napísané, Canyon Grail je gravelový bicykel postavený na výkonnosť a rýchlosť, bez ohľadu na terén. Ideálny na preteky a rýchle jazdy a to aj vďaka hmotnosti necelých 8,5 kg (s pedálmi SPD-M520, multikľúčom v ráme).

Canyon Grail CF SLX 8 AXSCanyon Grail CF SLX 8 AXS review

Štedrosť príslušenstva

Okrem výbavy na poskladanie bicykla dostanete multikľúč. Canyon ponúka aj veľa dodatočného príslušenstva, ktoré si môžete kúpiť spolu s bicyklom. Takým je napríklad karbónová pumpa, ktorú zmestíte do rámu, nosič s CO2 bombičkami, dva košíky a dve fľaše, držiak cyklopočítača a tiež taška do prednej časti rámu, ktorá sa uchytáva pomocou magnetického systému.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS testCanyon Grail CF SLX 8 AXS

Ja som použil na testovacom bicykli iba jeden košík. Vyrobený je zo zmesi karbónu a plastu, fľaša sa vkladá zboku.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS
Canyon Grail SLX 8 AXS mi ukázal, že jeho limitom je to, že nemá krídla.
Nie som veľkým fanúšikom nosenia tašiek na bicykli, ale túto som si párkrát vyskúšal. Skôr ma fascinoval systém rýchleho uchytenia do rámu a následného vyberania. Pekným detailom je aj to, že taška sedí s lakovaním prednej časti rámu na milimeter alebo takmer na milimeter presne. Ďalšia možnosť uchytenia príslušenstva je na hornej rámovej rúrke. To sa však už musí dokúpiť a nájdete ho na stránke výrobcu.

Canyon Grail CF SLX 8 AXSCanyon Grail CF SLX 8 AXS

Misia splnená, návrat na základňu

Nastal čas Grail pripraviť na vrátenie a začať sumarizovať svoje dojmy. Aké limity som teda našiel? Pri jazdení na zvážniciach, spevnených lesných a poľných cestách bol bicykel vždy 100 %-ný. Na asfalte bol rýchlostný limit najmä v plášťoch, ktoré sú vhodné najmä do terénu a tiež 1 x 12 prevody možno znejú ideálne, ale ak si Grail zaobstaráte ako univerzál na cestu, môže vám veľká píla chýbať. Možno si poviete, že kto by si kupoval tento bicykel na jazdu po asfalte, ale aspoň u mňa gravel nie je nikdy čisto o teréne a asfaltu sa jednoducho nevyhnem.

Canyon Grail CF SLX 8 AXSCanyon Grail CF SLX 8 AXS
Canyon Grail CF SLX 8 AXS
V teréne je dôležitá správna technika jazdy a výber stopy. Ak to zvládnete, karbónový rám, kolesá a skvelý kokpit sa postarajú o vysoký komfort a jazda bude zážitok.

Plusy

  • ľahké kolesá
  • pohodlný rám a vidlica
  • veľa príslušenstva v cene bicykla
  • skvelý kokpit
  • elektronické radenie
  • výdrž batérie radenia

Mínusy

  • absencia ochrany spodnej rámovej rúrky
  • odstupňovanie kazety

Canyon Grail CF SLX 8 AXS
Najhoršie na tom je, že tento bicykel musím vrátiť. Zážitky a dojmy však zostanú dlho vryté v moje pamäti. Canyon Grail SLX 8 AXS mi ukázal, že jeho limitom je to, že nemá krídla. Inak by som nepísal o tom, že jazdí rýchlo, ale že letí nízko.

Canyon Grail CF SLX 8 AXS
Každá jazda bola zážitok a pár vylepšení, ako bezdušáky a ochrana rámu by ho posunuli na hranicu dokonalosti stíhacích lietadiel. Cena tohto modelu je 5 349 € a všetky potrebné informácie nájdete na stránke výrobcu. Alternatívou, ak fandíte skôr japonským komponentom, je Canyon Grail SLX 8 Di2, vybavený elektronickou sadou GRX 815.

Ďakujem pekne za túto možnosť pár týždňov „pilotovať“ skutočnú dvojkolesovú stíhačku.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
AdMich 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Prečo som presedlal z gravelu na hardtail – test Superior XP 979
O univerzálnosti hardtailov sa už popísalo dosť. Dnes, v dobe gravelovej, je čoraz ťažšie tú univerzálnosť nájsť a obhájiť. Presvedčil ma tento karbónový Superior?
Test: Canyon Aeroad CFR – rýchlik na dvoch kolesách
Výrobca tvrdí, že ide o najrýchlejšiu „zbraň“ profipelotónu, tak sa poďme bližšie pozrieť, čo je to za zázrak.
Test: Rock Machine Gravelride CRB 900 AXS – terén, prosím!
Nie je gravel ako gravel a asi každý cyklista má svoju definíciu či predstavu, ako by mal jazdiť a vyzerať. Ako obstála vlajková loď českého výrobcu v teste?
keyboard_arrow_up