Hardtail ako bicykel snov? Áno!

Takmer každý cyklista má svoje predstavy o tom, ako by mal vyzerať jeho vysnívaný bicykel. Väčšina z nás ich má spojené s konkrétnym štýlom cyklistiky, ktorej sa venuje najviac.

Mnohí z nás po príchode špičkových celoodpružených bicyklov zanevreli na „pevňáky“. Tie dnešné moderné sú však úplne iná káva!

Od detstva som si postupne prešiel rôznymi štýlmi. Najskôr to bolo BMX na Velamose, neskôr cestná cyklistika na Favorite, a keď prišli do slovenských predajní prvé „terénne“ bicykle, dostal som sa k svojmu prvému MTB. Ťažký oceľový bicykel, bez akéhokoľvek odpruženia s úzkymi plášťami, ráfikovými brzdami a pohonom 3x6.

Kategória MTB bola pre mňa najzaujímavejšia tým, že bola úplne všestranná – zdolávanie dlhých kilometrov, strmých stúpaní a rýchle zjazdy v teréne.

Vývoj neustále napredoval

Roky plynuli a postupne sa objavovali ľahšie hliníkové bicykle s predným odpružením a vylepšenou výbavou. Mechanické kotúčové brzdy a mnoho iných, ktoré sa začali objavovať na nových modeloch. Najviac ma však zaujal príchod prvých celoodpružených bicyklov. V mojej hlave bolo už vtedy jasné, ako investujem svoje prvé zarobené peniaze. Začal som pracovať a už po prvej výplate som premýšľal, na aký bicykel budem šetriť.

celoodpružený bicykel Ghost
Hydraulické brzdy s veľkými kotúčmi, 150-milimetrové zdvihy odpruženia, odolné 26-palcové kolesá s dvojitým ráfikom, pohon 3x10 XT či prvá teleskopická sedlovka, ovládaná ešte páčkou pod sedlom – presne tak znela zostava môjho prvého bicykla snov. S týmto bicyklom som jazdil presne 10 rokov.

Ako som našiel štýl, ktorý mi najviac vyhovuje

Technológie a trendy sa za tých 10 rokov neustále modifikovali. V magazínoch bolo stále niečo nové a úžasné. Jazdiť novší a lepší bicykel vo mne vyvolávalo obrovskú motiváciu, aby som trávil oveľa viac času v sedle. Najskôr som bol zameraný hlavne na zábavu, traily a technické jazdenie. Bavilo ma hrať sa s terénom. Preto bol môj ďalší bicykel opäť niečo podobné, ale tentokrát už v karbóne

bicykel CUBE
Kedysi mi dávali stúpania zabrať, no časom začali byť práve tým, čo ma bavilo najviac. Chcel som byť stále efektívnejší a rýchlejší do kopca. Predstava, že pri rovnako vynaloženej energii prejazdím dlhšie vzdialenosti ešte rýchlejšie, bola rozhodujúca. Z kategórie Enduro, Allmountain, Trail a XC som sa dostal ku Gravelu, ale keďže mi nestačilo ani to, vymenil som ho za cesťák. V kategórii MTB som však zostal verný celoodpruženému XC-čku.

Prečo práve hardtail?

Celoodpružené bicykle zabezpečujú vysoký komfort jazdy pri zjazdoch a odpustia človeku mnohé jazdné chyby. Uvedomil som si, že už to nie je o technike jazdenia. Dynamika jazdy, zrýchlenie, straty v pružení či vyššia hmotnosť „full-ov“ ma opäť priviedli k myšlienke sadnúť na „pevňák“. Samozrejme, je to o osobnej preferencii, či chce byť človek rýchly smerom nahor, alebo dolu. Nikdy som však nemal možnosť vyskúšať moderný a ľahký karbónový hardtail.

Matúšove Podium

Kamarát Matúš jazdí už dlhší čas Mondraker Podium s veľmi zaujímavou hmotnosťou a v rovnakej veľkosti rámu. Napadlo mi preto pri spoločnom jazdení vymeniť si bicykle medzi sebou. Sadol som na jeho hardtail a prešli sme si niekoľko trailov.

„Toto snáď ani nie je hardtail, veď je to úplne komfortné“

Z jazdy na Matúšovom „pevňáku“ som bol úplne unesený. Bicykel extrémne zrýchľoval, karbónový rám absorboval značnú časť nárazov, prehyb sedlovky zabezpečoval komfort posedu a široké, 2,4-palcové plášte pri správnom nahustení dokázali eliminovať množstvo nárazov do rámu. Keď som zosadal z bicykla, vravel som si: „To chcem aj ja!“. Možnosť opäť pracovať s technikou jazdy, hrať sa s bicyklom, a s úplnou ľahkosťou ho „posielať do vzduchu“ cez korene a šutre, to všetko ma veľmi bavilo.

komponenty na zostavenie bicykla

Výber rámu

Zohnať kvalitný rám a ešte vo veľkosti XL je pre vyšších jazdcov celkom problém. Matúš, ako fanúšik tejto značky, vedel, že v jednej predajni majú už dlhší čas vystavený najvyšší model rámu Mondraker Podium RR SL 2021 s výraznou zľavou a prekvapivo vo veľkosti XL.

Stavba bicykla je ako lego pre dospelých.
Ide o najľahší sériovo vyrábaný rám horského bicykla, pričom hmotnosť rámu je 775 gramov vo veľkosti M. Samozrejme, pri veľkosti XL je hmotnosť vyššia. Celková hmotnosť bicykla bez pedálov sa v zamýšľanej špecifikácii ustálila na hodnote 8,24 kg, pričom po montáži pedálov, košíka a ochranných prvkov bola výsledná hmotnosť celého bicykla 8,5 kg. Samozrejme, táto špecifikácia bola bez akýchkoľvek kompromisov v odolnosti a funkčnosti – zámer nebol „gramáriť“, ale postaviť ľahký bicykel z bežne dostupných komponentov.


Black Friday zľavy

Postaviť slušný bicykel na kvalitných a zároveň ľahkých komponentoch nie je lacná záležitosť. Sledoval som neustále zľavy a postupne kupoval všetko, čo mi chýbalo. Pohon, plášte a iný spotrebný materiál som už mal v zálohe. Ak sa objavila nejaká akcia na e-shope MTBIKER, radšej som sa zásobil.


Počas covidu-19 bol akútny nedostatok komponentov a výrobcovia začali vyrábať viac. Napokon sa trh ustálil a sklady boli preplnené. To viedlo výrobcov k výrazným zľavám a takmer všetko sa mi podarilo kúpiť so zľavou približne 40 %. Čiže ak si odmyslím skutočnú cenu tohto bicykla, ktorý je v najvyššej špecifikácii postavený na SRAM/RS, dokázal som ho postaviť takmer za polovičnú cenu, so špecifikáciou presne podľa mojich predstáv na SHIMANO/FOX.


Lego pre dospelých

Stavba bicykla je ako lego pre dospelých. Veľmi ma baví si všetko upraviť a vyladiť podľa seba. Čo sa týka hmotnosti, neriešil som detaily na drobných dieloch a taktiež som nechcel investovať do drahých „gramárskych“ komponentov. Použil som výlučne dostupné sériovo vyrábané komponenty, ktoré sa používajú pri stavbách vyšších modelov bicyklov.

Naplnenie brzdového systémuMondraker Podium RR SL 2021

Komponenty

Tuhosť rámu zabezpečuje výnimočný pocit dynamiky, ktorá sa nedá porovnať ani s XC „fullom“ s uzamknutým pružením.

Výber komponentov som zvolil „na istotu“. Boli to komponenty, s ktorými už mám skúsenosti a jazdím ich už dlho. Vyhovujú mi svojimi vlastnosťami, hmotnosťou, jednoduchým prístupom k náhradným dielom a servisu. Pre niektoré servisné úkony treba mať špeciálne náradie. Pruženie a tlmenie zabezpečuje vidlica FOX. Pohon a brzdy som zveril Shimanu XTR. Kolesá sú Suncycle Ultralight 35 a zvyšné komponenty som uviedol v tabuľke vyššie.

Mondraker Podium RR SL 2021Mondraker Podium RR SL 2021

Skúsenosti po dvoch rokoch jazdenia

Aby som mohol Podium RR SL objektívne zhodnotiť, jazdil som ho dva roky, porovnával časy z pretekov voči celoodpruženému XC bicyklu postavenom na rovnakých komponentoch. A výsledok? Mohol by som písať o časovom zisku v stúpaniach a ušetrených wattoch do kopca. Avšak je tam veľa premenných faktorov, takže to zhrniem len ako celkový dojem.

Bicykel je neskutočná raketa do kopca a tiež pri akcelerácii. Na moje prekvapenie tiež nezaháľa pri zjazdoch.

Väčšina slovenských pretekov má profil a náročnosť trate taký, že celoodpružený bicykel mi prišiel zbytočný a môžem tak čerpať z hmotnostnej výhody. Rozhodne však neodpustí jazdecké chyby. Nezabezpečí taký komfort a zábavný pocit z jazdy ako celoodpružený bicykel, najmä pri rozbitých zjazdoch či náročných technických pasážach.

Mondraker Podium RR SL 2021
Ďalším z rozdielov, ktorý som pocítil, je, že pri jazde na hardtaile sa mi nestáva to, aby som zachytil pedálom nejaký koreň či kameň. Pri prepružení zadnej stavby na celoodpruženom bicykli v odomknutom stave je toto bežný jav.

Tuhosť rámu zabezpečuje pri zrýchlení z nízkej rýchlosti výnimočný pocit dynamiky, ktorá sa nedá porovnať ani s XC „fullom“ s uzamknutým pružením. Značné výhody sú tiež v servisovaní bicykla. V porovnaní s celoodpruženým odpadáva nutnosť servisovania zadnej stavby, rovnako tiež ložísk, puzdier a zadného tlmiča.

Mondraker Podium RR SL 2021
Geometria „forward“, ktorú používa Mondraker, mi dokonale sadla. V prípade dlhých celodenných jázd v horskom teréne, ktoré nie sú trasované po rockgardenoch, alebo jázd v zimnom období, je to pre mňa jednoznačná voľba. S odstupom času som na bicykel namontoval teleskopickú sedlovku, nakoľko mi to zvýšilo obratnosť na trailoch a taktiež bezpečnosť a lepšiu ovládateľnosť pri zjazdoch.

Mondraker Podium na maratóne v Kálnici 2024

Zaujímavé produkty z eshopu MTBIKER

  • Plášte: Pirelli Scorpion XC RC 2,4 Pro Wall - jedny z najrýchlejších a zároveň ľahkých plášťov s ochranou bočnice, ktoré sú veľmi priľnavé za každých podmienok, určené pre maratónske jazdenie.
  • Mazanie reťaze: Rex Black Diamond - vyskúšal som už rôzne mazivá, ale najviac mi vyhovuje tento REX. Po jazde stačí zotrieť prach handričkou a opätovne aplikovať mazivo. Pohon ako aj kazetu mám tak po celý rok bez nadmerných nečistôt, čo tiež predlžuje samotnú životnosť pohonu. Z mojich skúseností aj samotná reťaz vydrží dlhšie a radenie je tiché.
  • Vložka: Tubolight SL - ľahká a zároveň dobre fungujúca vložka do plášťa, ktorá mi neraz pomohla ochrániť karbónový ráfik pred poškodením. Tiež zabezpečí dojazd po defekte, ktorý nebolo možné opraviť v teréne.
  • Prevodník: Absolute Black Oval - oválny prevodník, ktorý má zmysel najmä pri strmých stojkách, kedy dokáže eliminovať „mŕtvy uhol“ záberu, pri nízkej kadencii, a zabezpečí tak plynulé šliapanie.
  • Protihlukové chráničky bowdenov Capgo OL - ultraľahké protihlukové chráničky bowdenov respektíve brzdových hadíc, ktoré zabezpečia, že nedôjde k hrkaniu vnútorných vedení o rám.
  • Ochrana rámu Zefal - priehľadná ochrana rámu bicykla, ktorá je vďaka svojmu špeciálnemu materiálu ľahko aplikovateľná a zabezpečí, že „ťukance“ od kamienkov nepoškodia lak a že nehrozí odlúpnutie farby na ráme.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
Djexpres 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Ideálny bike na začiatok? Vyber si ten pravý PR článok
Chcel by si začať s bicyklovaním, no nevieš, či ťa to chytí a nechceš veľa investovať? Možno si vyberieš z nasledovného zoznamu.
Celoodpružené bicykle - keď chceš to najlepšie PR článok
Či už ide o rýchle zjazdy, strmé stúpania, alebo technické pasáže, celoodpružené bicykle pre náročných ponúkajú spoľahlivosť a stabilitu, ktoré sú kľúčové pre každého cyklistu. Predstavme si niekoľko takých bikov z našej ponuky.
Hardtaily okolo 1 000 € – začiatok moderných trendov PR článok
V tejto cene máte na výber zo širokej ponuky kvalitných modelov, ktoré sú ideálne pre rôzne cyklistické disciplíny – od rekreačného jazdenia až po náročnejšiu terénnu jazdu.
keyboard_arrow_up