
Od základu: 5+1 servisných úkonov, ktoré vám ušetria peniaze
Domáci servis vám pri správnom realizovaní vie ušetriť financie aj čas. Ktoré servisné úkony treba ovládať?

5 najčastejších servisných úkonov
K niektorým servisným úkonom na bicykli budete potrebovať špecifické a drahé náradie. Ide zvyčajne o zložitejšie a komplikovanejšie servisné úkony, ako je servis tlmiča, vidlice a podobne. Takýto servis neodporúčam začiatočníkom robiť doma. Kľudne využite služby profesionálneho servisu.My sa pozrieme na tie úkony, pri ktorých vám bude stačiť náradie za pár eur.
Nemusíte sa naučiť všetky metódy hneď, pretože niektoré úkony robíte častejšie (oprava defektu) a iné zriedkavejšie (výmena bowdenu). Ja som vybral z môjho pohľadu 5 najdôležitejších servisných úkonov, aj vzhľadom k jednoduchosti a pravidelnosti vykonávania.
1. Oprava defektu
Prvý úkon - opravu defektu by mal zvládnuť každý cyklista. Je to najčastejší a najbežnejší servisný úkon, ktorý sa vám bude určite hodiť. Prvé pokusy nemusia ísť úplne od ruky, avšak po nejakej dobe si to určite osvojíte.Budete potrebovať: multikľúč (ak je oska kolesa na imbus), montpáky, lepiacu sadu/novú dušu, pumpu.
Opraviť viete samozrejme aj bezdušový plášť, a to pomocou knôtu.
2. Nastavenie prehadzovačky
Nesprávne radenie na bicykli vám vie pokaziť celý zážitok. Nedajte sa však takouto situáciou odradiť. Nastavenie prehadzovačky nie je veľmi zložitý úkon. Najprv si musíte osvojiť teóriu a potom ju aplikovať do praxe.Ak nemáte jednoprevodník, ale viacero prevodov vpredu, treba si osvojiť aj nastavenie prešmykača.
Budete potrebovať: multikľúč.
3. Výmena lanka a bowdenu
Preraďovanie na bicykli funguje najmä vďaka lanku, ktoré keď potlačíte páčku, pohybuje s prehadzovačkou/prešmykačom. (Pozor, existujú aj elektronické pohony.) Radiace lanko sa však časom opotrebuje, a tak treba dávať pozor na jeho pravidelnú výmenu. S výmenou lanka súvisí aj výmena bowdenu a koncoviek.Tento úkon je časovo aj finančne náročnejší ako pri predošlých úkonoch. Bowden je vedený rámom buď vonkajškom (na ráme), alebo vnútrom (vnútri rámu). Vnútorné vedenie bowdenu je estetickejšie, no jeho výmena je náročnejšia.
Budete potrebovať: nové radiace lanko, koncovku lanka, nový bowden, koncovky bowdenu, multikľúč, kliešte na bowdeny, (pri vnútornom vedení viete využiť aj magnetickú sadu).
4. Výmena platničiek
Výmena platničiek (prípadne kotúča) závisí od toho, ako často zjazdujete. Čím jazdíte z kopca častejšie, tým sa viac kotúč a platničky opotrebúvajú (+ rôzne iné faktory ako sú podmienky, hmotnosť jazdca a bicykla, materiál platničiek…). Výmena platničiek je zložitejší úkon, ktorý by ste však mali ovládať.Budete potrebovať: multikľúč, náhradné platničky/kotúč, lievik (v prípade Shimana), brzdový čistič.
Po výmene nezabudnite platničky/kotúč rozbrzdiť, aby ste dosiahli maximálnu brzdnú silu. Rozbrzdenie bŕzd znamená, že si nájdete menší kopec niekde pri dome alebo parkovisko a na pár minút sa popreháňate na bicykli so zatiahnutou brzdou.
Ak si však veríte na zložitejší servisný úkon, kľudne vyskúšajte odvzdušnenie bŕzd (Shimano/SRAM).
5. Nahodenie bezdušových plášťov
Bezdušové plášte majú veľa rôznych benefitov. Okrem iného aj nižšie riziko defektu, takže ak často opakujete servisný úkon č. 1, a teda opravujete defekt, pravdepodobne nastal čas na bezdušáky.Tento úkon je už pomerne zložitý. Budete potrebovať na prvé nahodenie bezdušákov určite veľa času a trpezlivosti. Výsledok však bude stáť za to.
Budete potrebovať: multikľúč (ak je oska kolesa na imbus), montpáky, bezdušový plášť, bezdušovú pásku a ventil, bezdušový tmel.
Bonusový tip: výmena reťaze
Vedeli ste, že reťaz nie je nesmrteľná? Pri jazde na vyťahanej, dlho používanej reťazi si ničíte prevodník a kazetu. Môže nastať situácia, že kvôli neskoro vymenenej reťazi sa vám servis zbytočne predraží.Budete potrebovať: mierku reťaze, novú reťaz, nitovač, kliešte na rýchlospojku.
Ako to máte vy?
Zvládate spomínané servisné úkony, alebo si musíte servis ešte osvojiť? Napíšte nám to do komentárov.Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:
- XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?
- Rozdiely v rámoch cestných bicyklov
- Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity
- Aký materiál rámu je najvhodnejší?
- 29, 27,5 alebo 26" – MTB a vhodná veľkosť kolies
- Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie
- Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla
- Ako si vybrať MTB prilbu a aké typy poznáme?
- Ako si vybrať topánky na MTB?
- Plášte pre MTB – základný výber a tipy
- 5 chýb, ktoré vám pokazia pôžitok z jazdy
- Lacné vs. drahé kúsky – kde viete ušetriť?
- 5 tipov, ako prejsť svoj prvý trail bezpečne a pod kontrolou
- Ako sa (ne)správať na trailoch – trailová etiketa