
Servis: Skrátenie krku vidlice – dá sa to aj doma
Kúpil si novú vidlicu alebo chceš len skrátiť krk na svojej pôvodnej? Tento servisný úkon zvládneš vykonať aj doma.
Každý z nás po kúpe bicykla absolvuje buď bikefitting, alebo si najprv na bicykli pojazdí a posed postupne doladí. Práve v takom prípade sa nám môžu začať hromadiť podložky nad predstavcom. Druhým príkladom je kúpa novej vidlice, ktorá má vyšší zdvih alebo lepšiu tlmiacu patrónu. Práve tu prichádza na rad správne skrátenie krku vidlice na požadovanú dĺžku.

To je aj dôvod, prečo som sa rozhodol v dnešnom článku priniesť návod na skrátenie krku vidlice, keďže som si zadovážil novú odpruženú vidlicu a potreboval som ju skrátiť na požadovanú dĺžku. Samozrejme, tento servis je platný aj pre skrátenie len samotného krku. Poďme teda spolu krok za krokom ukázať si, ako na to.
Príprava
Základom je správna príprava na úkon a vyhradenie si dostatočného času. Okrem objednania konkrétnej vidlice som si najprv overil kompatibilitu s rámom a neskôr objednal aj ježka riadenia a dolný kónus ložiska.
V rámci náradia som si nachystal momentový kľúč, imbusové kľúče, montážny stojan, gumené kladivo, skrutkovač a pílku na železo. Okrem toho odporúčam nachystať si odmasťovač a vazelínu, keďže v rámci úkonu si môžeme rovno skontrolovať hlavové zloženie a vyčistiť si ho.

Samotný proces
Bicykel si uchytím do montážneho stojana a dám si dole predné koleso. Aby som predišiel komplikáciám, tak do prednej brzdy si vložím zarážku proti vytlačeniu brzdových piestikov. Odmontujem brzdový strmeň a hadicu z pôvodnej vidlice. Následne povolím predstavec, vrchnú skrutku hlavového zloženia a postupne dám všetko dole. Nakoniec môžem opatrne vytiahnuť vidlicu von z rámu.Kým sa pustím v procese ďalej, tak si vyčistím ložiská hlavového zloženia, uloženie v ráme a skontrolujem ich chod. Dôležitým krokom pred montážou novej vidlice je nasadenie spodného kónusu na novú vidlicu. Existuje na to špeciálne náradie, v mojom prípade som použil gumené kladivo a pomaly misku naklepal na svoje miesto. Pozor, miska musí dosadnúť na celú plochu a nesmie byť nakrivo. Ak má niekto doma odpadovú rúru s priemerom 38 mm, môžete ju použiť na osadenie tohto spodného kónusu (krúžku) na vidlicu.

Ak máme všetko pripravené, čisté ložiská osadíme do rámu zatiaľ bez vazelíny, vložíme vidlicu do rámu, následne predstavec a prípadne podložku pod alebo nad predstavec. Skrutky na predstavci jemne dotiahneme a skontrolujeme, či nám všetko dosadlo presne a nemáme vôľu v hlavovom zložení.
Označíme si plochým skrutkovačom miesto tesne nad podložkou alebo predstavcom, kde chceme rezať krk vidlice. Následne všetko vytiahneme a prichádza samotné rezanie krku. Ak toto riešime pri karbónových vidliciach, použiť na označenie môžeme bielu fixku, aby sme lepšie videli miesto rezu.
Skrátenie kovového krku môžeme vykonať dvomi spôsobmi. Použiť sa dá priamo rezačka na krk vidlice, alebo je to pílka na železo. Ja osobne používam pílku na železo, ktorou som už skracoval odpružené vidlice a tiež aj karbónové krky na cestných bicykloch.
Pozor: spomínaná rezačka sa nedá použiť na skrátenie karbónového krku vidlice. Hrozí, že by ste delaminovali jednotlivé vrstvy karbónovej tkaniny.
Rez krku smerujem vždy 2 milimetre pod vyznačenú čiaru, aby vznikla malá medzera kvôli dotiahnutiu hlavového zloženia. (V prípade, že používate karbónový predstavec, musí krk vidlice o 2 mm predstavec presahovať a na vymedzenie medzery slúži tenká podložka).
Na začiatku vždy režem pomaly a kontrolujem si rovnosť rezu, neskôr, keď prejdeme cez materiál, je celý úkon už jednoduchší. Po odrezaní otočím vidlicu hore nohami, aby sa kovové piliny nedostali na klznú plochu vnútorných nôh vidlice, prípadne guferá a oblým pilníkom na železo zabrúsim ostré hrany.

Pokračujeme narazením ježka. Tu tiež existuje špeciálny nástroj, ja ale používam skrutkovač a gumeným kladivom opatrne narazím ježka dnu. Nástroj nám zaručí rovnosť, ale to dokážeme aj pomocou skrutkovača, akurát nám to trvá dlhšie.
V tomto prípade pri vidliciach s karbónovým krkom (obvykle na cestných bicykloch) používame namiesto ježka riadenia špeciálny rozperný kus, ktorý vložíme dnu, priťahovaním sa oprie o vnútornú stenu krku vidlice a tak drží na svojom mieste. Je to z dôvodu použitia karbónu, keďže klasickým ježkom by sme vidlicu mohli poškodiť.

Teraz už vazelínou natriem všetky dosadacie plochy pre ložisko hlavového zloženia, vložím do rámu vidlicu, neskôr predstavec, podložku a vrchnú krytku hlavového zloženia na dotiahnutie. Dotiahnem iba vrchnú krytku momentovým kľúčom, predstavec vždy dotiahnem až vtedy, keď mám predné koleso vo vidlici, kvôli rovnosti riadidiel s kolesom.
Následne namontujem brzdový strmeň a hadicu prednej brzdy. Do vidlice vložím koleso a nastavím si brzdu tak, aby mi kotúč na jednej strane nešúchal o platničky. Práve na tento úkon používam šikovný nástroj, ktorým docielim aj rovnosť platničiek pri dosadaní na kotúč.
V rámci článku tu pridám aj založenie lanka diaľkového lockoutu z riadidiel. Práve tu demonštrujem, že ak máte páčku od FOX, môžete ju použiť aj na RockShox a opačne. Dávnejšie som priniesol aj článok o tom, ako si môžete namontovať twistlock na pruženie od FOX.
V mojom prípade som teda dal dole krytku páčky, natiahol nové lanko a po dotiahnutí som otestoval funkčnosť zamykania. V rámci servisných úkonov už len stačí nafúkať vidlicu na správny tlak, nastaviť si odskok a vyraziť s pumpou na tlmiče na skúšobnú jazdu.