
Test: Posedla JOYSEAT 2.0 – potrebujem 3D sedlo na mieru?
Kedy má sedlo vyrobené na mieru zmysel a dáva zmysel aj jeho vyššia cena? Čo je dobré vedieť pred kúpou a aké vlastnosti sa očakávajú od gravel vyhotovenia?
Pozornosť našich cyklistov si sedlo získalo aj vďaka cene, za ktorú by sa dali kúpiť dve bežné, vyrobené z karbónu. Aj preto som to v tomto teste otočil a cenu nenechávam až na posledné riadky článku, ale budem s ňou pracovať od začiatku.
Dostane cyklista za svoje peniaze adekvátnu hodnotu? A v ktorých prípadoch sa dá hovoriť o sedle JOYSEAT 2.0 ako o dobrej ponuke? Existuje aj iné a hlavne lacnejšie riešenie, ako vyriešiť problémy v sedacích partiách? Ako kvalitné, robustné a odolné je testované 3D sedlo? Vyžaduje špeciálne zaobchádzanie? Okrem odpovedí na tieto otázky v článku spomeniem aj informácie priamo z „kuchyne“ značky Posedla, ktoré nikde inde nenájdete.

Ešte stále svetový unikát
Kým sa do témy ponoríme hlbšie, na úvod je dobré vyjasniť si základné informácie. Spôsob, akým značka Posedla zisťuje individuálne miery zákazníka, ktoré sú potrebné pre výrobu sedla na mieru, je svetovo unikátny. Celý proces prebieha na diaľku a na meranie netreba nikam chodiť – ani do cyklopredajne, ani k dílerovi. Všetko sa dá vybaviť z domu.Ďalšia unikátna vlastnosť sedla JOYSEAT 2.0 sa týka už priamo jeho výroby. Značka Posedla sa dokáže maximálne prispôsobiť potrebám konkrétneho cyklistu. V praxi to znamená, že sa nevychádza zo štandardného modelu a vo výrobe priamo v Čechách vedia pracovať nielen s 3D vrstvou, ale aj s tvarom tela sedla. Navyše 3D vrstva samotná dokáže definovať budúci tvar, u konkurencie sa spoliehajú najmä na spomínané telo.
K zákazníkovi sa dostane v podobe, ktorá presne zohľadňuje potreby konkrétnej disciplíny alebo štýlu jazdenia.
Tieto informácie mi prišli dôležitejšie než detaily, akými sú použité materiály a hmotnosť, ktoré budem spomínať neskôr. Ak dnes nejakí výrobcovia majú vo svojej ponuke výrobu 3D sediel, tak vychádzajú do značnej miery z bežných modelov. Keď aj dokážu prispôsobiť 3D sedlo cyklistovi na mieru, tak nie v takom rozsahu, ako to vedia v Posedla.
Čo s boľavým zadkom?
Odstráni na mieru vyrobené sedlo automaticky všetky problémy s boľavým pozadím? Určite nie. Ale môže to byť ten posledný detail, ktorý chýba k ešte väčšiemu pohodliu. Aby nebola takáto investícia sklamaním, stručne spomeniem, ako by som postupoval pri riešení podobných nepríjemností. Ako by sa dalo tušiť, začnem s posedom.
Aj priamo značka Posedla vo svojich materiáloch uvádza, že správny posed je kľúčom - bez správnej pozície nepomôže ani 3D sedlo. Slušný výsledok sa dá docieliť aj svojpomocne, alebo rýchlejšie a detailnejšie riešenie je profesionálny Bikefitting. Takáto služba je zaujímavá aj z pohľadu ceny, zvyčajne vyjde lacnejšie, ako sedlo na mieru. Nastavenie posedu a odstránenie najväčších nepríjemností v sedle sa nevylučuje s 3D sedlom na mieru. Postupne spomeniem hneď niekoľko scenárov.

Správny posed + sedlo JOYSEAT 2.0
Má zmysel na mieru vyrobené sedlo, ak je posed nastavený správne? Aké veci sa ťažko riešia s klasickými sedlami, alebo sa nedajú zohľadniť vôbec? Ako dosiahnuť ešte vyššiu mieru pohodlia? Nasledujúce detaily sú ukážkou, s akými premennými sa pri sedle JOYSEAT 2.0 pracuje:- rôzna hmotnosť jazdca
- anatomické rozdiely muž/žena
- nohy X alebo O
- široké stehná
- citlivé miesta
- jazdenie bez vypchávky nohavíc
Ďalšou pomôckou pri výbere sedla, ktorú proces výroby testovaného sedla prináša, je identifikovanie jazdeckého štýlu. Tieto detaily by mal skúsenejší jazdec vedieť vyhodnotiť aj pri výbere konfekčného sedla, ale je otázka, kto ovláda potrebnú teóriu. Preto sa sedlo JOYSEAT 2.0 dostane do rúk svojho zákazníka v podobe, ktorá presne zohľadňuje potreby konkrétnej disciplíny alebo štýlu jazdenia.
Teraz to meranie a výroba u značky Posedla môže vyzerať až zázračne, ale je to len kombinácia dotazníka a 3D odtlačku pozadia. Pozrime sa, ako to prebieha.
Domáce meranie a výroba
Po objednaní sedla JOYSEAT 2.0 príde domov budúcemu majiteľovi forma na odtlačenie zadku, detailný postup je súčasťou balenia. Ide o penu, do ktorej sa sadá v spodnom prádle, po krajoch papierovej krabice je stupnica, ktorá má svoj význam. Nasleduje detailné fotenie, odtlačok sa fyzicky nikam neposiela.V Posedla fotografie vyhodnocujú podľa vodiacich čiar priamo v pene a aj podľa spomínanej stupnice. Ako funguje špeciálny softvér, ktorý to spracuje a vyhodnotí, to bude predpokladám súčasťou tajomstva výroby.

Pri objednávaní sa vypĺňa zrozumiteľný dotazník, na výber sú aktuálne sedlá pre cestný, horský, gravelový, časovkársky alebo triatlonový bicykel. Asi po 5-6 týždňoch príde cyklistovi domov pekne zabalené sedlo, na ktoré si mohol umiestniť želaný text alebo farebný prvok, aby všetko pekne ladilo s bikom.
Viac k procesu merania a výroby z môjho pohľadu netreba, zaujímavejšie budú informácie, ako sa na sedle jazdí, čo všetko znesie, alebo čo robiť, ak sedlo nesadne…
Prečo model na gravel?
Pri akej disciplíne dostane sedlo najviac zabrať? Určite to bude gravel. Jazdí sa v teréne a bez odpruženia, ktoré pomáha pri horskej cyklistike, poriadne namáhané sú ližiny sedla. Náročná je aj jazdecká pozícia, nerovnosti s gravel cyklistom zametajú a udržať sa v sedle na správnom mieste nie je jednoduché.Samozrejme, hovorím o hraničných situáciách, gravel je aj o pohodlnom jazdení na jemnom štrku a bez premávky, ale kvôli testovaniu ma zaujímal skôr ten „hard-core“.
Posedla poskytuje oporu tam, kde má a inde zbytočne netlačí.Gravel model je od ostatných vyhotovení sediel Posedla špecifický tým, že má zvýraznené horizontálne tvarovanie, aby zadok nelietal dopredu a dozadu a pridalo sa aj na polstrování. Tvar sedla nie je univerzálne daný - toto si už definuje sám jazdec podľa toho, čo je jeho cieľom a akú pozíciu preferuje.
Porovnanie s bežným 3D sedlom
Po otvorení štýlovej krabice od Posedla s novým sedlom si všímam, že 3D materiál je iný, ako som zvyknutý u značky Selle San Marco. Ich 3D sedlo jazdím už roky na cestnom bicykli.Posedla má menej agresívnu 3D štruktúru - to bude pre jemnejšie materiály nohavíc lepšie riešenie. Dĺžka oboch sediel je podobná, kúsok cez 25 cm, rozdiel je v ich šírke. Model JOYSEAT 2.0 má sedák širší, rozdiel je 146 mm vs 140 mm. Podobná je hmotnosť, model od Posedla je vyrobený z karbónu, ja som nameral 172 g.
Spomínané horizontálne tvarovanie nie je tak výrazné. Model z cestného bicykla vytvára výraznejší tvar vlny. Prítomná je aj diera - model JOYSEAT 2.0 ju má posunutú viac dozadu a okraje tvorené 3D materiálom sú menej ostré, ako má konfekčné 3D sedlo. Toľko prvý pohľad, sedlo nahadzujem na svoj gravel a vyrážam.

V sedle Posedla
Karbónové telo a aj ližiny držia slušne, sedlo sa neprehýba.Na 3D sedlo som zvyknutý, takže to nie je pre mňa úplne nový vnem, pocit z JOYSEAT 2.0 by som zaradil niekde medzi klasické sedlo a spomínané Selle San Marco. Cez nohavice štruktúru necítiť. Ako sa posúvam na sedle, pod kosťami cítim rôzny odpor materiálu. Posedla poskytuje oporu tam, kde má a inde zbytočne netlačí.

Šírka sedla 146 mm presne vyhovuje mojej polohe na gravel biku, ktorá nie je tak agresívna ako na ceste. Vnímam to aj podľa toho, že na sedle som v učebnicovej pozícii – ani nie veľmi vpredu a ani opačne. Vďaka 3D štruktúre povrchu sa v sedle šmýkam oveľa menej, ako to bolo na pôvodnom obyčajnom sedle, ktoré som doteraz na graveli jazdil. To mi príde pri terénnych disciplínach ako obrovská výhoda, rovnako dôležité je aj pohodlie.
Extra pohodlie sa hodí
Sedlá na MTB a gravel mávajú často v sedáku tlmiace prvky, ktoré pomáhajú filtrovať nerovnosti a vibrácie. Testovaný model funguje aj v tejto oblasti, vo svojom vnútri nemá žiadne gélové vypchávky, ale o tlmenie sa stará 3D štruktúra.Mäkkosť takéhoto povrchu mi príde akurátna, oproti klasickému modelu bez prívlastku „comfort“ je sedlo príjemne pohodlné. A k terénu patrí aj občasné blato, malý nápad na vylepšenie by bol, ak by dieru prekryli v Posedla nejakou blanou, aby nečistoty nestriekali priamo na zadok.

Nie je krehké?
S jazdením na pevnom ráme v teréne sú spojené aj vyššie nároky na odolnosť sedla, aj na to som bol zvedavý. Ako bude Posedla zvládať moju hmotnosť 85 kg a trnavské polia vyjazdené od traktorov?Karbónové telo a aj ližiny držia slušne, sedlo sa neprehýba ani pri maximálnom úsilí pri intervaloch, neprekáža ani poriadne rozbitý povrch. Dôležité je, že nepočuť ani neželané zvuky, už som zažil sedlá, ktoré pukali a praskali. Ližiny u JOYSEAT 2.0 nekončia klasicky ukotvené v diere, kam sa môže dostať nečistota a problém je na svete.
Čo testovať neplánujem, to je odolnosť voči pádu, vo všeobecnosti je karbónové sedlo krehkejšie, ako keď sú ližiny vyrobené z ocele. U Posedla má aj takáto situácia našťastie riešenie, detaily spomeniem nižšie. Sedlo jazdím vyše 2 mesiacov, preto som sa zameral aj na spracovanie - či sa náhodou 3D materiál neodlepuje, alebo či sa neobjavil iný problém.
Zásadný nedostatok som si nevšimol, karbón je pekne spracovaný, vrátane úpravy ližín, ktoré v mieste uchytenia so sedlovkou dostávajú zabrať. Nič sa neodlupuje ani neodiera. Na špičke sedla sa objavuje miesto s iným odleskom, bude to asi najviac namáhaný bod, ale inú kozmetickú chybu som neobjavil.
Čo by ste sa opýtali Posedla?
Pred záverom by som spomenul ešte zaujímavosti, ktoré som sľuboval v úvode, otázkami som nešetril pri rozhovore priamo s majiteľmi Posedla.- v prípade pádu je možné sedlo opraviť - ak prežila neporušená aspoň nejaká jeho časť
- sedlo po skončení životnosti, alebo v prípade zničenia, je možné recyklovať
- životnosť 3D vrstvy je testovaná na 30 000 km, garantované sú základné charakteristiky sedla, najmä pružnosť
- hmotnostný limit sedla je 100 kg a bude sa zvyšovať
- plánuje sa vyrábať aj verzia s oceľovými ližinami, zaujímavejšia bude cena
- ak sedlo JOYSEAT 2.0 nesadne a ani bikefitting nepomôže, je možné sedlo buď upraviť, alebo až úplne vrátiť v rámci 60-dňovej garancie spokojnosti
- ak sa v tejto lehote zákazník rozhodne sedlo vrátiť, má nárok na vrátenie peňazí, odpočítava sa len kompenzácia nákladov, detaily sú uvedené v obchodných podmienkach. Takýchto prípadov je asi 2-3 %
- sedlá nielen testujú, ale aj plnohodnotne celú sezónu používajú profi cyklisti D. Turek alebo tím Pierre Baguette
- na gravel pretekoch Posedla jazdí Peter Vakoč
- 3D patentovaná vrstva sa vyrába u partnera v Nemecku, všetky karbónové časti sedla priamo v ČR, kde sa všetko kompletuje, čo dáva Posedla maximálny dosah na kvalitu

Tak ako? Kúpiť?
Skúsim to na záver oholiť na kosť a spomeniem len to najdôležitejšie. Ak niekto nemá problémy so sedacími partiami, nemá odreniny a ani vyrážky, tak v podstate špeciálne sedlo nepotrebuje. Sedlo JOYSEAT 2.0 by pravdepodobne zvýšilo komfort takéhoto šťastlivca, ale v kontexte ceny to bude dávať zmysel len pri nadštandardnom príjme.Kto problémy má, zameral by som sa najprv na správny posed, či samostatne alebo s pomocou služby bikefitting. Už toto určite pomôže, ale ak sa nejaké náznaky nepohodlia objavujú aj ďalej, pravdepodobne má cyklista neštandardnú anatómiu a Posedla bude výborné riešenie.
A ako poslednú skupinu potenciálnych zákazníkov vidím pretekárov a ultra cyklistov, ktorí v sedle trávia toľko času, že aj malé zlepšenie komfortu alebo navýšenie výkonu má pre nich zmysel aj za spomínanú cenu. Tí, keď prejdené kilometre dajú do pomeru k investovanej sume, zistia, že sú to len zanedbateľné „centíky“.
(Doplnené 05/25: Sedlo je aj po dlhej sezóne vo výbornom stave, všetky jeho časti spolu držia tak, ako keď bolo nové. Na gravel biku dostáva zabrať 3D materiál, ale tvar a aj jeho pružnosť je stále bez zmeny. Žiadna deformácia alebo oslabenie. Karbónové ližiny zvládli aj menšie pády. Kozmetická zmena nastala na miestach, kde sedlo prichádza do kontaktu so sedacími partiami, sú viacej matné. S výrobkom značky Posedla som spokojný, sedlo ostávam jazdiť naďalej a ak by som v najbližšej dobe menil bicykel, model JOYSEAT 2.0 beriem so sebou.)
Sadu na meranie pozadia a pomoc pri vypĺňaní dotazníka nájdete aj v predajniach MTBIKER v Bratislave, Hrádku, Žiline a už aj Brne, alebo si sedlo JOYSEAT 2.0 objednajte priamo cez Posedla a všetko potrebné vybavíte poštou za 490 €.