
CL55/55 mm reťazová linka – čo je to a na čo je to dobré?
Reťazová linka je nenápadný parameter, ktorý môže zásadne ovplyvniť radenie a pocit pri šliapaní. Viete o tom, že tá 55-milimetrová má viaceré úskalia?
Trójsky kôň v podobe UDH pätky, ktorého SRAM vypustil do sveta v roku 2019, priniesol so sebou spolu s predstavením nových tzv. transmission (T-type) sád aj nový štandard reťazovej linky. Jej hodnota je 55 mm. Na tom by nebolo nič neobvyklé, keby to nemalo vplyv na spätnú kompatibilitu. Ak ste uvažovali o upgrade vášho staršieho biku, mali by ste rozhodne zbystriť.
Trochu teórie na úvod - vysvetlenie základných pojmov
Reťazová linka (anglicky „chainline“, v špecifikácii sa zvykne označovať ako „CL“) predstavuje pomyselnú vzdialenosť medzi osou stredového zloženia a stredom ozubenia prevodníka. Jej správne nastavenie je dôležité pre efektivitu preraďovania prevodov, ako aj pre pocitový odpor pri šliapaní. A v neposlednom rade aj pre minimalizáciu opotrebovania pohonu.Správna hodnota reťazovej linky zabezpečuje, že reťaz je pri radení v optimálnej pozícii, čo vplýva na plynulosť a presnosť radenia. Nesprávna reťazová linka naopak môže spôsobiť nadmerné kríženie reťaze pri radení na prevody v krajných polohách, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu (najmä) reťaze, ale aj prevodníka a pastorkov kazety.
Pre potreby článku by som ešte zadefinoval aj pojem „Q-faktor“, čo je vzdialenosť medzi vonkajšími okrajmi ramien kľúk, meraná vodorovne. V podstate je to ergonomický parameter, ktorý hovorí, ako ďaleko od seba sú vzdialené kľuky a ako veľmi „na káčera“ budete na bicykli šliapať.

A ešte trochu (nedávnej) histórie - okienko do sveta meniacich sa štandardov
Dlhé roky sme si všetci spokojne jazdili na rýchloupinákových nábojoch so šírkou 135 mm, ktoré s veľkou pompou vystriedala revolučná thru-axle pevná oska so šírkou 142 mm a s priemerom 12 mm. Tu reťazová linka predstavovala hodnotu 49,5 mm.Netrvalo dlho a tento revolučný štandard s nástupom jednoprevodníkov a dominanciou 29" kolies vystriedal ešte revolučnejší štandard označený ako „boost“, čo znamená náboj so šírkou 148 mm a oskou v priemere 12 mm.
Celé sa to udialo z iniciatívy značky Trek niekedy okolo roku 2014, ktorá týmto počinom chcela navýšiť tuhosť väčších zadných kolies (29") tým, že sa zmenší uhol, ktorý zvierajú špice s prírubami náboja a ráfikom, čím sa dosiahne rovnomernejšie napnutie špíc. Tu sme sa s reťazovou linkou posunuli na hodnotu 52 mm.
Šesťmilimetrový nárast šírky náboja sa musel vykompenzovať aj na reťazovej linke prevodníka. Keďže štandard boost je symetrický a pridal rovnomerne 3 mm šírky na každú stranu náboja, z pôvodného 6-milimetrového offsetu prevodníka prešli výrobcovia na 3-milimetrový offset. Takto priemysel pokračoval prakticky až do roku 2023, keď boli predstavené nové sady XX, XX SL a XO s prívlastkom T-type.
Tie SRAM vzhľadom na konštrukciu priameho úchytu na rám navrhol s reťazovou linkou so šírkou 55 mm. Mohol si to dovoliť aj preto, lebo v roku 2023 už prakticky nikto s ničím iným ako s jednoprevodníkom na (vyšších) MTB sadách neuvažoval a boom 650B+ (27,5+) s 2,8" gumami taktiež definitívne spľasol.
Čo to znamená v praxi?
V porovnaní s predchádzajúcimi 12-rýchlostnými sadami AXS je T-type kazeta posunutá cca o 2 mm smerom von. Aby bolo kríženie reťaze optimálne, logicky musí dôjsť aj k posunutiu ozubenia prevodníka smerom von od stredu k pedálu. V tomto prípade SRAM nesiahol len po zmene offsetu prevodníka z 3 mm na 0 mm (až na jednu výnimku, ku ktorej sa ešte dostaneme neskôr), ale rozhodol sa namiesto toho pre produkciu nových, širších kľúk a stredových zložení DUB WIDE, s ponechaním prevodníkov s offsetom 3 mm.Či už je to preto, lebo bolo pre SRAM lacnejšie (alebo jednoduchšie) vyrábať o 6 mm širšie osky kľúk, ako držať skladom dva typy prevodníkov s rozdielnym offsetom, to ťažko povedať.
Každopádne, drvivá väčšina nových bikov, ktoré sú vybavené elektronickými sadami Transmission/T-type (XX, XX-SL, XO, GX a S1000), bude používať reťazovú linku 55 mm a dobudúcna sa tomu žiaľ asi nevyhnete.

Je to dobré alebo zlé? - pre a proti + jedna výnimka
Skôr ako sa dostaneme ku spätnej kompatibilite, tak by som rád spomenul výhody, resp. nevýhody, ktoré so sebou štandard CL55 prináša.Filozofia prechodu na širšiu reťazovú linku je najmä v umožnení navrhovať bicykle s kratšou zadnou stavbou (viac obratné), ktorá bude mať vďaka väčšej šírke lepšiu priechodnosť pre plášte. To umožní používanie väčších balónov, ako aj viac miesta pre blato.
Odvrátenou stranou týchto benefitov je nutnosť použitia širšej osky kľúk o 6 mm, čo logicky navýši aj takzvaný Q-faktor. Kým na štandardných kľukách SRAM s 52 mm CL bol Q-faktor 168 mm, tak na DUB WIDE kľukách je to 174 mm. Pre väčšinu populácie táto zmena asi nebude markantná, ale ľudia, ktorí majú problémy s kolenami, alebo sú špeciálne senzitívni na zmenu posedu, by mohli pociťovať nejaký ten diskomfort.
Užší Q-faktor je od nepamäti výsadou najmä výkonnostne orientovaných pretekárov, čím sa dostávame k spomínanej výnimke, ktorou sú gramárske kľuky XX SLTie majú užší, 168-milimetrový Q-faktor, ktorý sa dosiahol použitím o čosi užších ramien a prevodníka s offsetom 0 mm.

Plusy
- väčšia priechodnosť zadnej stavby
- možnosť navrhnúť rám s kratšou zadnou stavbou
- možnosť použitia väčších prevodníkov
Mínusy
- absentujúca spätná kompatibilita komponentov
- väčšia hodnota Q-faktoru

Spätná kompatibilita - nie je boost ako boost
Ako som už načrtol v predchádzajúúcich odsekoch, so spätnou kompatibilitou sád AXS a Transmission (T-type) je to trochu problém. Celý T-type je v podstate robený tak, aby nebol s ničím spätne kompatibilný.Pokiaľ disponujete rámom s UDH pätkou a chceli by ste prejsť na T-type šalter, pochopiteľne to možné je, ale radosť vás trochu prejde, keď zistíte, že potrebujete kľuky so širšou oskou, alebo minimálne nový kompatibilný prevodník s 0 mm offsetom.
Na zahraničných fórach som už síce videl aj úpravy, napríklad o 2 mm sfrézovanú vnútornú plochu UDH pätky, aby do rámu išla napasovať T-type kazeta, alebo použitie 142 mm náboja v boost (148 mm) zadnej stavbe s redukciami koncoviek náboja, ale to asi nie sú veci, ktoré by som vám odporúčal, pokiaľ neviete so 100%-nou istotou, čo presne robíte.
Jediným „lifehackom“, ktorý mi napadá, je úprava Q-faktoru na DUB WIDE kľukách pomocou XTR pedálov, ktoré existujú aj vo verzii so skrátenou oskou o 3 mm, čo presne vykompenzuje Q-faktor väčší o 6 milimetrov.
Tu však treba zvážiť, či nemáte príliš hrubé tretry, ktoré by vám pri šliapaní mohli šuchať o kľuky. Napríklad so zimnými alebo gravity orientovanými tretrami je to veľmi vysoko pravdepodobné. Pre istotu ešte uvediem, že štandard DUB WIDE nemožno zamieňať so štandardom SUPER BOOST PLUS, ktorý má šírku zadného náboja 157 mm a sú k nemu určené kľuky s Q-faktorom so šírkou 173-177 mm a CL 56 mm. Tento štandard využívajú napríklad bicykle značky Pivot, Evil, Knolly či Devinci.

V článku som sa primárne venoval komponentom značky SRAM, nakoľko Q-faktor kľúk rôznych výrobcov môže byť rozdielny a adekvátne k tomu sa môže líšiť aj offset prevodníka a reťazová linka. Napríklad také kľuky Shimano XT FC-M8100-1 majú Q-faktor 172 mm, čo je presne medzi DUB a DUB WIDE. Reťazová linka je pritom 52 mm.
Ak vám v hlave vŕta otázka, že však čo by sa také mohlo stať, keby na štandardné kľuky, ktoré ste mali na starom ráme, nahodíte prevodník s 0 mm offsetom a použijete ich na stavbu nového biku, tak tu pri nových rámoch s UDH pätkou (a CL55) môžete (ale nemusíte) natrafiť na problém, že obzvlášť na celoodpružených bikoch s masívnou zadnou stavbou vám môžu kľuky s ochrannými krytkami pri šliapaní šuchať o zadnú stavbu. V princípe čím dlhšie a hrubšie kľuky, tým väčší problém to môže byť. Určitú úlohu v tom môže zohrávať aj bočná tuhosť zadnej stavby. Tu by asi najviac vedeli povedať majitelia strojov Commencal Meta.

A čo gravel? „Same, same, but different“
Nakoľko štandard UDH pomaly presakuje aj do gravel segmentu, v realite sa môžete stretnúť napríklad aj s 13-rýchlostnou sadou RED XPLR, kde síce nie je 55 mm reťazová linka (vzhľadom na náboj 142x12 mm), ale pôvodná 45 mm (resp. 44,7 mm) linka, ktorá sa používala na 2x11 prevodoch a je navýšená na 47,5 mm.V preklade to znamená rovnaký scenár ako pri MTB kľukách a prevodníkoch, a to, že potrebujete buď širšie kľuky s prívlastkom WIDE, alebo vykompenzovať reťazovú linku s prevodníkom, ktorý bude mať o 3 mm menší offset.
Čiže pokiaľ by ste sa rozhodli upgradovať svoj bike na nový šalter s UDH úchytom a chceli by ste si ponechať pôvodné kľuky, na toto musíte dať určite pozor.

Pár slov na záver - všetko zlé je na niečo dobré
Príchod nových štandardov je vo všeobecnosti vo svete cyklistiky spájaný s veľkou vlnou prvotného odporu. Je to najmä kvôli tomu, že nový štandard so sebou prináša obvykle absenciu spätnej kompatibility. Kým UDH pätka bola vymyslená bravúrne a aj s možnosťou prechodu na nový štandard T-type a 55 mm reťazová linku, nové kľuky a stredy so štandardom DUB WIDE možnosť kroku späť neponúkajú.Na druhej strane mať možnosť obratnejšej geometrie a zadnú stavbu, ktorá sa permanentne neupcháva blatom v mokrom teréne, rozhodne tiež nie je na zahodenie.
Nech už je váš názor akýkoľvek, dúfam, že dnešný článok vám vniesol aspoň trochu svetla do tejto problematiky a nerozkopal vám príliš bábovky v podobe plánovaných upgradov na novú sezónu 2025.
Ak vás technické témy zaujímajú, môžete si prečítať aj niektorý z podobne ladených článkov, ktoré už boli publikované v minulosti:
- UDH pätka - čo je to a na čo je to dobré?
- ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?
- Torque Caps - čo je to a na čo je to dobré?
- High pivot - čo je to a na čo je to dobré?
- Flip Chip - čo je to a na čo je to dobré?
- Bottomless tokeny - čo je to a na čo je to dobré?
- Micro spline - japonská odpoveď na sady SRAM Eagle
- Pevné osky - typy, štandardy a rozmery
- Nový štandard boost - o čom to vlastne celé je?