
Poznáte tento krásny horský priechod?
Sneh pri krajnici, úplne suchá cesta a chladný horský vzduch. Poďte sa presvedčiť, že táto kombinácia na hranici Kysúc a Oravy má svoje osobité čaro.

Lenže zima je tento rok skutočne extrémna, lepšie povedané prašná. Takmer 3 týždne bez zrážok znamenajú, že skialpy ležia opreté v kúte a ja sa veselo bicyklujem po suchej ceste s pár kamienkami a s dávnou spomienkou na nejaké sneženie.
Píšem Adamovi, že teraz máme ideálny čas pridať ďalší kopec do série Najkrajších stúpaní. A rozhodne nemusíme cestovať ďaleko, jedno máme doslova za domom a vždy si hovorím, že keď ho už pôjdeme točiť, tak pekne pri mínusových teplotách. Prečo? Nuž vtedy má človek pocit, že je niekde vo vysokých nadmorských výškach Colorada.
Predtým Novú Bystricu a Oravskú Lesnú, teda Kysuce a Oravu, spájala cesta cez Vychylovku, čo je teraz parádna cyklotrasa. Doteraz si pamätám ten postrach vodičov a ako sa tade „hrkotáme“ v starej Škodovke cestou na návštevu rodiny v Námestove – hovorili sme tomu Rallye Orava.
Postupom času sa stala výzvou aj pre cestný bicykel a akousi slovenskou reklamou na gravel, kým ešte ani nebol v móde. Pomaličky som tade prestal chodiť aj s cestným bicyklom...

Cesta, ktorú som nečakal
Až v roku 2009 sa dokončila úplne nová cesta, lepšie povedané horský priechod. A rovnako si pamätám, že ma počas prvej jazdy doslova očarila. Hneď za Novou Bystricou sa zdvihne a potom vidíte, ako sa zarezáva v úbočí kopca. Niečo podobné som tu ozaj nečakal. A hlavne všetko sa končí dlhým visutým mostom, z ktorého vidíte hrebeň Malej Fatry, a najmä Veľký Rozsutec ako na dlani.Nová Bystrica leží vo výške okolo 600 m n. m., horný koniec dediny ešte o niečo vyššie. Stúpanie vás vyvedie presne na hranicu Kysúc a Oravy do výšky okolo 940 m n. m. a kúsok pod kopec Mrvova Kykula. Preto aj na sieti Strava nájdete názov segmentu ako Kykula climb. V číslach je to 5,3 km s prevýšením 325 m a priemerom 6,1 %.
Na spomínanej sieti nájdete výborné časy vďaka pretekom Karpatských kuriérov z roku 2012 a 2014. Je to skutočne kopec – ako sa hovorí – do ťahu a jazda v balíku je vždy výhoda pri snahe o čo najlepší čas.

Ale nechajme KOM-y bokom, okolo je oveľa viac než len časy v tabuľke. Nezostali sme iba pri ceste nahor, to by mi prišlo vzhľadom na počasie škoda. Okolie Oravskej Lesnej ponúka viacero zaujímavých miest, napríklad Oravskú lesnú železnicu. Jej základňou je takzvaný Tanečník, kam vás privedie cyklotrasa. No a keďže mám gravel, môžem pokračovať ďalej až do sedla Beskýd. Tvorí vrcholovú stanicu železnice a práve tu sa dostanete starou cestou z Vychylovky, o ktorej hovorím v úvode.
Pôvodným zámerom bol kompletný okruh, ale predsa len sa ukázalo, že je stále február a cesta v tieni je ľadová. Na úvodnom „memečku“ skutočne niečo bude, pretože deň predtým sme jazdili v podobných výškach v Strážovských vrchoch a po snehu či ľade nebolo ani stopy. Pritom vzdušnou čiarou je to od seba cca 50 km...
Ale mám plán B. Zbehneme cez osadu Kubínska, kde sa pripojíme na novú cestu a vraciame sa späť na Kysuce ako sme sem prišli. Z druhej strany je horský priechod miernejší, pretože Oravská Lesná leží takmer 780 m n. m.

Ďalšie tipy na výlety
Zrejme málokto sa sem bude trepať len pre cestu nahor a späť. Spomínané stúpanie po novej, prípadne starej ceste vie byť ich súčasťou a otvoria sa vám možnosti na super okruhy. Pridám niekoľko tipov, ktoré môžu potešiť rôznorodé skupiny.Začnime jedným okruhom, ideálnym pre cestný bicykel, ktorý som ukázal aj Janovi Halikovi, keď bol na návšteve. Okruh zo Žiliny cez Belú, Lutiše, Oravskú Lesnú a Terchovú je vďaka novej cyklotrase výbornou možnosťou, ako si dopriať výživné stúpania mimo veľkej premávky. Ale určite počkajte, kým teploty stúpnu, pretože prechod do Terchovej vie zo severnej strany prekvapiť.
Jediným miestom, kde potom bude viac rušno, je úsek zo Zázrivej do Terchovej a určite sa mu vyhnite v nedeľu poobede - tade prechádzajú takmer všetci, čo nechcú ísť cez Strečno.

Málo? Potom ponúkam „epickú“ alternatívu, ktorú si vždy raz do roka doprajem. Mám na mysli okruh cez Námestovo až do Roháčov. Nájdete ho spracovaný samostatne, pretože poslúžil ako námet na Adamovu prvú 200-kilometrovú trasu. Ak si pridáte ešte Huty či nebodaj Ťatliakovu chatu a okolo Liptovskej Mary cez Lúčky... To už bude parádna nálož a mám v pláne to niekedy vyskúšať. Alebo si ho viete naopak skrátiť cez Oravský Podzámok a vyhnúť sa čo najviac premávke.
Na ďalší tip spomínam skutočne veľmi rád a bol parádnym rodinným zážitkom. Pozreli sme Múzeum kysuckej dediny vo Vychylovke s úvraťovou železnicou, starou cestou hore do sedla Beskýd k Oravskej Lesnej železnici, potom cez Tanečníka do Lesnej. No a naspäť som, samozrejme, nešiel po hlavnej ceste.
Z Oravskej Lesnej sa totiž dá dlhým zjazdom po starej ceste zbehnúť k vodnej nádrži Nová Bystrica, ktorú rovnako nájdete spracovanú v samostatnom článku. Buď si ju môžete dať ešte okolo celú, alebo ako my – len po jednej časti. Každopádne to bola trasa, ktorá bola doslova natlačená zaujímavými miestami (a vlakmi) v podstate úplne mimo premávky.

Čo by som veľmi rád zmienil, to je prieskum smeru na Veľkú Raču. V mapách môžete nájsť množstvo značených cyklotrás a zvážnic. Dávno sme ich jazdili pri výletoch a treba oživiť spomienky. Ale Filip Skaličan, ktorý pre nás píše, časom určite pridá ďalšie tipy a už mi aj pár posielal. Tieto miesta mám poznačené v osobnom „To Do“ liste.
No a už nezostáva nič iné, len sa pozrieť na samotné stúpanie, ktoré je hlavným motívom článku. Podarilo sa nám priniesť trochu zimnej atmosféry a motivácie k vám?