
Poď na bike: hliník vs. karbón – toto sú rozhodujúce faktory
Hliníkový alebo karbónový rám? Jednoznačná odpoveď zrejme neexistuje.

Rozhodujúci faktor – cena
Na úvod si najskôr porovnajme ceny hliníkových a karbónových rámov, aby ste si vedeli urobiť približný prehľad.Najdostupnejší horský karbónový bicykel – niečo od cca 1300 €.
Najdostupnejší cestný karbónový bicykel – cena od cca 1800 €.
Najdostupnejší horský hliníkový bicykel – cena od cca 450 €.
Najdostupnejší cestný hliníkový bicykel – cena od cca 850 €.

Toto sú aktuálne ceny dostupných bicyklov na našom eshope. Samozrejme, napísal som to iba orientačne, aby ste si vedeli predstaviť počiatočné ceny bicyklov s karbónovým a hliníkovým rámom.
Sú to bicykle rôznych značiek a s rôznou výbavou. Nebudeme teda porovnávať jablká s hruškami. Jedno je však jasné – karbónové bicykle sú podstatne drahšie. Ak máte obmedzený rozpočet na bicykel, možno už teraz máte s výberom materiálu rámu jasno. Je to však o čosi zložitejšie, preto čítajte ďalej.

Hliník
Najrozšírenejším materiálom rámu je hliník. Je to pravdepodobne najvhodnejší materiál pre každého, kto s cyklistikou iba začína a kupuje si svoj prvý bicykel. Rovnako to platí aj pre cyklistov s obmedzeným rozpočtom. Je to relatívne ľahký materiál, ktorý je vzhľadom na svoju hmotnosť pomerne tuhý.Práve tuhosť môžeme pri hliníkových rámoch vidieť aj ako negatívnu vlastnosť, napríklad pri cestných bicykloch. V jednoduchosti – tuhosť rámu neumožňuje absorbovať vibrácie z cesty. Jazda je teda v porovnaní s karbónovým rámom menej komfortná. Druhou nevýhodou hliníkových rámov je možnosť opravy. Pokiaľ praskne hliníkový rám, nie je možné ho bezpečne opraviť.

Plusy hliníkových rámov
Sú relatívne ľahké, pomerne jednoducho obrábateľné, lacné, odolné voči korózii, v dnešnej dobe už aj pekné - zvary sa dajú zahladiť.Mínusy hliníkových rámov
Netlmia nerovnosti, tým pádom sú menej komfortné, praskliny znamenajú koniec rámu (nie je možné ich bezpečne opraviť), hliník sa môže časom unaviť (prasknúť).Karbón
Je karbón lepší, lebo je ľahší? Nie je to úplne tak… Okrem nižšej hmotnosti karbónových rámov je ich výhodou najmä komfort – pohodlie pri jazde. Sú tuhé, no zároveň oproti hliníku lepšie absorbujú vibrácie, čím je jazda komfortnejšia. Poďme si to vysvetliť.
Pri výrobe karbónového rámu je nevyhnutná forma, do ktorej sa vkladajú vrstvy karbónových vlákien spojené živicovým spojivom. Takto vzniká karbónový kompozit. Spôsob ukladania týchto vrstiev ovplyvňuje výsledné vlastnosti rámu, najmä jeho tuhosť a komfort.
Smer a počet vrstiev vlákien je možné prispôsobiť podľa požiadaviek. V oblastiach ako stredové zloženie je možné zvýšiť tuhosť, čím sa maximalizuje efektivita prenosu sily pri pedálovaní. Naopak, v určitých častiach rámu môžu byť vlákna uložené pod iným uhlom, čo umožňuje miernu pružnosť a tým lepší komfort jazdy.
Skvelým príkladom takejto konštrukcie je model Ghost Lector, ktorého sedlové vzpery sú špeciálne tvarované tak, aby fungovali podobne ako listové perá, aké sa používajú v nákladných autách a pick-upoch. Tento dizajn umožňuje lepšie pohlcovanie nárazov a vibrácií, čím sa zvyšuje komfort jazdy.

Nevýhodou karbónu je jeho krehkosť pri špecifických typoch nárazu, a to najmä pri pádoch. Či už ide o svetový pohár v zjazde alebo World Tour – pri pádoch častokrát vidíme zlomené rámy, riadidlá, komponenty… Avšak sú to extrémne situácie a nemôžeme to porovnávať s bežným hobby jazdením.
Výhodou karbónu je pomerne jednoduchá a bezpečná schopnosť opravy – samozrejme už mimo záruky. Otázkou zostáva, ako budete danému komponentu po oprave veriť…
Plusy karbónových rámov
Žiadaný pomer hmotnosti a tuhosti, vyššie pohodlie pri jazde (závisí od konštrukcie rámu), možnosť tvarovania podľa potreby, životnosť materiálu.Mínusy karbónových rámov
Cena, náchylnosť na poškodenie pri špecifických nárazoch, obtiažna možnosť recyklácie.
Moje skúsenosti - 4 zničené rámy
Poviem to v jednoduchosti - najlepšie je jazdiť na takom bicykli, ktorý je v záruke… Ako cyklista, ktorý vyhľadáva extrémnejšie disciplíny – enduro a zjazd – som zlomil/praskol 4 rámy: 2 karbónové a 2 hliníkové. Hliníkové boli zjazdové rámy – jeden sa doslova zlomil (nebol v záruke) a druhý praskol. Moje drsnejšie zaobchádzanie nezvládli taktiež dva karbónové, ktorým praskol predný trojuholník. Iba jeden z týchto bicyklov bol mimo záruky, a to hliníkový.Koľko je však záruka rámu? 2 roky? 5 rokov? Doživotná záruka? Každý výrobca to má inak.
Z môjho pohľadu je najlepšie jazdiť na takom ráme, ktorý máte v záruke. Ak by som sa však mal z dlhodobého hľadiska rozhodnúť, či hliník alebo karbón, pri XC bicykli by som napríklad zvolil karbón. Aj keď máte bicykel napríklad mimo záruky, viete ho v budúcnosti v prípade potreby opraviť. Ako zjazdový bicykel by som zvolil hliník, nakoľko pri tejto disciplíne je väčšia pravdepodobnosť pádov, na ktoré je práve karbón citlivejší.
