
Bez prilby na bicykli? Škodíš sebe a aj všetkým ostatným
Je to moja hlava, moje zdravie a moje rozhodnutie. Existuje na takéto argumenty proti noseniu prílb odpoveď?
Ak fotky pobavili, to som rád, aj to bol jeden z mojich zámerov pri plánovaní tohto článku. Časovkárska prilba Giro Aerohead II skutočne vyzerá ako z vesmíru a v kombinácii s civilným oblečením jej netradičný tvar vynikne ešte viac. Ale robiť si zo seba srandu som nechcel len kvôli úsmevom. Ako naznačuje článok, získanú pozornosť využijem aj pre prospešnú vec – nie veľmi zábavnú, ale určite zaujímavú.V pár riadkoch som sa snažil vysvetliť, prečo si myslím, že jazdenie na bicykli bez prilby nie je v drvivej väčšine prípadov len osobnou vecou každého cyklistu. A to, že aktuálny zákon to v niektorých prípadoch dovoľuje, je skôr chybou systému ako ospravedlnením.

Peniaze sú spoločné
Náš zdravotný systém je solidárny, všetci odvádzame rovnaké percento a čerpáme z neho v prípade choroby alebo liečenia podľa potreby. Niekto vyčerpá viac, ako tam poslal a opačne. Po týchto úvodných dvoch vetách je jasné, prečo to spomínam pri téme nosenia prílb.Riziko poranenia hlavy je bez prilby zásadne vyššie a my všetci sa potom na to zo spoločného skladáme. Existujú rôzne štatistiky, väčšina z nich naznačuje nárast rizika vážneho poranenia hlavy alebo mozgu o viac ako 50 %.

Ako sa to dá riešiť? Pri pádoch na bicykli bez prilby by mali ísť náklady spojené s výjazdom, liečením a starostlivosťou za nešťastníkom, ktorý prilbu na hlave mal mať a nemal. Jednoduchá pokuta za nesplnenie si zákonných povinností je slabou motiváciou pre tých, ktorí nám chcú zbytočne míňať spoločné peniaze. Zároveň by bolo dobré upraviť legislatívu tak, aby sa prilby vyžadovali vždy a všade.
Kapacity sú limitované
Ak by aj takáto zmena nastala, som si istý, že stále budú medzi nami aj takí, ktorí by si boli ochotní všetko platiť sami. Ale peniaze nie sú jediná optika, akou sa dá na túto problematiku pozerať. Úzkym hrdlom budú aj kapacity zdravotného systému.Je jedno, kto za všetko platí, zbytočne náročný zákrok bude vyžadovať chirurgov a iných odborníkov, čo môže spôsobiť napríklad rušenie plánovaných operácií. Dlhšie budú obsadené miesta na urgentnom príjme a takto by sa dalo pokračovať ďalej.
Netrápiť blízkych
Skúsim ešte pritvrdiť. Predstavím si cyklistu, ktorého nezaujímajú spoločné a ani vlastné peniaze a plánované operácie cudzích ľudí mu tiež nerušia pokojné spanie. Potom by sa dalo apelovať na empatiu k vlastnej rodine a ku kamarátom.Blízki ľudia, ktorým na nás záleží, budú zažívať pri zbytočne vážnych nehodách stres. V niektorých prípadoch to môže znamenať aj ich nutnú pomoc pri pobyte v nemocnici alebo pri následom liečení doma.

Deti opakujú
Najsilnejšou kartou, ktorou dnes budem hrať, sú deti. Teória ich vychovávania jasne hovorí, že najlepšie, čo môže rodič spraviť, je to, keď ide sám príkladom. Preto nasadiť prilbu len juniorovi rieši situáciu len v danom momente a len čiastočne. Neskôr, keď sa bude chcieť staršie dieťa podobať na svoj dospelý vzor, prvé čo spraví, že si ju dá dole. Veď prilby sú len pre deti, videlo to na vlastné oči. A kolobeh pokračuje.
Z povinnosti príležitosť
Aby neboli na článku jedinou pozitívnou vecou len fotky, spomeniem aj veľa dobrého, čo sa deje v tejto oblasti. Prilby sú dnes dostupné, fungujúce modely stoja len pár desiatok eur a kto potrebuje poradiť s výberom správneho typu alebo veľkosti, informácie má dostupné na pár klikov.Moderné prilby sú ľahké a podľa potreby vetrajú alebo hrejú – to sú len ďalšie argumenty proti hazardovaniu so svojím zdravím. Prilba je navyše korunou cyklistu alebo cyklistky, preto sa dá tento bezpečnostný prvok využiť aj na módne vyjadrenie a nielen ako nutné zlo. Aj keď uznávam, že v mojom prípade je to s týmto modelom značky Giro skôr to druhé.