
Predstavenie: Reverb AXS 2025 - druhá generácia revolučnej teleskopky
Dalo by sa povedať, že SRAM ide posledný mesiac bomby.
Po minulotýždňovom predstavení nových sád a bŕzd je tu opäť novinka s prívlastkom hi-tech.Reč je o druhej generácii bezdrôtovej teleskopickej sedlovky Reverb, ktorú páni od RockShoxu na sezónu 2025 zásadne prekopali. Ak vás zaujíma viac, tak ste na správnej adrese.

Čo je nové? - zásadné zmeny k lepšiemu
Nebudeme si klamať, z hľadiska funkčného dizajnu a spoľahlivosti nepatril Reverb AXS práve k tomu najlepšiemu, čo kedy uzrelo svetlo sveta. Limitovaný maximálny zdvih, slabý pomer celkovej dĺžky k zdvihu, batéria na rane, potreba odvzdušňovania… Všetko toto však rieši druhá generácia, ktorá pravdepodobne tiež nebude excelovať v súťaži krásy, ale z hľadiska funkčnosti na tom bude zásadne lepšie.Nový Reverb prešiel kompletnou zmenou konštrukcie a mechanizmus, ktorý ovláda zaistenie teleskopky spolu s batériou, sa presunul z hlavy teleskopky do oblasti „matice“ pod stierací krúžok. Akumulátor pritom smeruje k riadidlám, aby sa zabránilo možnej kolízii plášťa s teleskopkou pri maximálnom prepružení zadného kolesa.
Hlava so zámkom má tak štandardnú konštrukciu s dvojicou skrutiek, ktoré sú uložené v prednej a zadnej časti, namiesto dvojice protichodných skrutiek zboku hlavy.
Čo sa týka celkovej dĺžky teleskopky, tá sa znížila len symbolicky o necelých 8 milimetrov (v prípade 170 mm verzie). Zámok je kompatibilný s ližinami s kruhovým aj oválnym priemerom v rozmeroch 7x7, 7x9 aj 7x10 mm.
Ak by vás zaujímala hmotnosť, tak na túto otázku vám žiaľ neodpoviem, nakoľko sa SRAM neunúval o tomto údaji v marketingových podkladoch zmieniť.

Servisovateľnosť a údržba - jednoduchý a spoľahlivý ako Kalašnikov
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa zjednodušili aj vnútornosti, ktoré sú plne vzduchové, bez akejkoľvek hydrauliky. Ubudla fičúra Vent valve na odvzdušňovanie a nová patróna má takzvaný Air-over-air dizajn (vzduch nad vzduchom) s virtuálnou negatívnou komorou, ktorá využíva vyšší maximálny tlak - 600 PSI (v porovnaní s 300 PSI, ktoré využíval predchodca).
Nová patróna má podľa slov výrobcu robustný dizajn a je ľahko servisovateľná. V ponuke náhradných dielov sú všetky súčasti teleskopky pre prípad, že by sa niečo poškodilo. Predĺžil sa aj štandardný servisný interval, ktorý stúpol z 200 hodín jazdy na 300 (resp. 1 rok). K dispozícii je aj 2-ročný servisný kit, určený na veľký servis teleskopky.
Produktové materiály uvádzajú aj informáciu, že s novým Reverbom môžete bez obáv dvíhať bike za sedlo, aj keď je teleskopka v zasunutom stave a nemalo by jej to vôbec ublížiť. Samozrejmosťou je kompatibilita v ekosystéme AXS, počnúc batériou a aplikáciou AXS končiac.
K inštalácii teleskopky vám tak stačí inbusový kľúč na sedlovú objímku, prípadne appka, aby ste si prehodili ovládanie na ľubovoľné tlačidlo vašich podov, ktoré vám pasuje.

ActiveRide - štipka komfortu naviac
Virtuálna negatívka súvisí s technológiou nazvanou ActiveRide, ktorá pri aktivácii piestu vyrovnáva tlak s pozitívnou komorou a zároveň umožňuje mierne prepružovanie teleskopky vo zdvihu, čo poskytuje jazdcovi vyššiu úroveň komfortu.Posúva možnosti použitia pre jazdcov, ktorí požadujú vyšší zdvih.
Nejaké konkrétne vyjadrenie tejto poddajnosti v číslach RockShox neuvádza, no môžete si byť istí, že v plne vysunutom stave je teleskopka pevná ako židovská viera a prepružovanie sa deje iba pri zasunutí teleskopky, aby sa predišlo tomu, že budete na sedle zbytočne poskakovať.
Technológiu ActiveRide by mali oceniť najmä e-bikeri v technických výšľapoch, no viem si predstaviť, že ani jazdci na HT-čkách sa nebudú sťažovať.

Hlavné zmeny - štvrťmetrák bez syra

Verzie, dostupnosť a cena
Nový Reverb AXS bude dostupný v troch priemeroch: 30,9 mm, 31,6 mm a 34,9 mm a dĺžkach zdvihu 100, 125, 150, 175, 200, 225 a 250 mm. (Celkové dĺžky: 337,2 mm, 342,2 mm, 387,2 mm, 392,2 mm, 437,2 mm, 442,2 mm, 487,2 mm, 492,2 mm, 537,2 mm.)Zdvih teleskopky je fixný a nemožno ho vnútorne redukovať napríklad plastovou vložkou.
Tých z vás, ktorí si robíte zálusk na nového Reverba, pravdepodobne poteší informácia, že DMOC je stanovená na 600 € (samozrejme bez ovládania), čo je ale o 55 € menej, ako aktuálne svieti na webovej stránke RockShoxu pri staršej verzii Reverb AXS.
Nakoľko o ovládačoch v PR materiáloch nie je žiadna zmienka, dokúpiť budete musieť buď takzvaný POD za 130 € alebo klasický jednotlačidlový controller za 90 €. Ak ste si robili nádeje, že nový Reverb budete môcť ovládať blipom, tak vás, žiaľ, musím sklamať.
No a čo sa týka dostupnosti, tak tá je prakticky okamžitá a do pár dní by mala byť v ponuke všetkých poriadnych e-shopov.

Záverom
Druhá generácia bezdrôtového Reverbu posúva možnosti použitia aj pre jazdcov, ktorí požadujú vyšší zdvih – či už kvôli vyššiemu vzrastu, alebo v technickejších disciplínach, ako sú trail a enduro.Zároveň sa vychytali viaceré muchy, vďaka ktorým by nový Reverb mal byť viac spoľahlivý s menej častou potrebou údržby, čo je rozhodne plus. No a v neposlednom rade to vyzerá, že za všetky tieto vylepšenia si SRAM bude pýtať menej ako doposiaľ.