
Skúsenosti s radením: keď sa Garbaruk a Shimano prestanú mať radi
V tomto článku sa pozrieme na možné kombinácie dvoch systémov radenia – ako to spolu funguje, či sa ich oplatí kombinovať a aký rozsah už je hraničný a začne to robiť problémy.
Keď som kupoval môj súčasný bike, písal sa rok 2017. Systém „1 x niečo“ síce už bol pár rokov na trhu, no biky, kde bol jednoprevodník, boli vtedy cez môj finančný rozpočet. Musel som sa preto uspokojiť s 2x11, čo bol vtedy asi najpoužívanejší systém pohonu.
Zbohom prešmykač
„1 x niečo“ som chcel mať od začiatku, no niečo som pojazdil aj s dvojprevodníkom. Keď si teraz tak spätne spomeniem na trojplacku… Chcel som zistiť svoje limity v kopcoch a či mi jednoprevodník bude stačiť. Preto som sa väčšinou snažil kopce vyšliapať na veľkej píle.Len spomeniem, že kazetu som mal 11-40. Limity samozrejme boli a neraz som musel vpredu zhodiť na 26-tku. Bohužiaľ, nemám nohy ako Mathieu van der Poel. Čo sa týka spoľahlivosti, nemal som žiadne problémy.
V druhej polovici mája 2017 prišiel prvý upgrade pohonu a zbavenie sa prešmykača – nahradil som ho 34-zubovým SLX prevodníkom. Zvykli sme si na seba rýchlo a bol som rozhodnutý, že dvojprevodník už nechcem ani vidieť. Kazeta ostala pôvodná. V stúpaniach som si ale niekedy musel riadne prišliapnuť. Najľahší prevod bol 34/40.

Ďalší upgrade prišiel v auguste 2018, približne po 12-tisíc kilometroch. SLX kazeta bola nahradená XTR-kovou, no stále s rovnakým rozsahom. Prečo som nešiel do ľahších prevodov? Lebo Shimano. Väčší rozsah vtedy ponúkali tuším len Sunrace kazety a experimentovať som v pláne nemal – mal som systém, ktorý radil dokonale.
A ťažké prevody? Čo som nevydupal, to už bolo skôr kvôli povrchu, a nie kvôli sklonu. Ani legendárne stúpanie popod vedenie na Horalovi 2018 v mokrých podmienkach mi nerobilo problém. Veď ja mám kopce rád.

Dvanásť je viac ako jedenásť
Keď prišlo Shimano s 12-tkovou sadou XTR, hovorím si: „Toto chcem.“ Ale keďže komplet XTR by ma vyšiel trochu draho, tak som si nejaký ten čas počkal a komponenty kupoval postupne, aby som sezónu 2020 mohol začať s novým pohonom. A, samozrejme, aby som si úplne nevybielil bankový účet.Určite sa nájdu stúpania, kde ju vyskúšam, prípadne budem mať vždy rezervu.Tešil som sa na každý nový komponent. XTR som zvolil pri kazete a brzdách, čiže paradoxne najdrahšie položky môjho upgrade-u. Kazetu som vybral s nižším rozsahom, teda 10-45. Veď keď som doteraz jazdil na 40-tke... Nevedel som sa dočkať, kedy to všetko pôjde na bike a tešil som sa na prvé jazdy s novým pohonom.
Proste, všetko išlo nové, od microspline orecha a 12-tkovej kazety, cez radenie, prevodník, až po kľuky, brzdy a prehadzovačku. A čo priniesla prax? Mal som pohon, na ktorý som sa mohol spoľahnúť v každej situácii, kombinácia XTR a XT radila parádne.
Reťaze som točil predovšetkým XT a XTR a priemerný nájazd bol okolo 3000 km, samozrejme aj viac. Užíval som si výjazdy aj preteky. Prevody vyhovovali, 45-zubový pastorok mi vystačil v kopcoch a na asfaltové presuny prevod 34/10 tiež vyhovoval.

Experimenty s Garbarukom
Júl 2022, po takmer 17-tisíc kilometroch prišiel čas na výmenu kazety – no namiesto overenej Shimano klasiky objednávam Garbaruk. Je to značka, ktorá sa špecializuje na prémiové komponenty. Kazeta mala rozsah 10-52. Existujú rôzne farebné varianty najväčšieho pastorku, no ja ostanem pri čiernej. Žltá by sa časom aj tak vyšúchala, pekné to je len vtedy, ak je to nové.A načo mi je taký rozsah? Jazdil som na 40-tke, potom 45 a teraz tam chcem dať 52? Možno ju budem využívať málo, ale určite sa nájdu stúpania, kde ju vyskúšam, prípadne budem mať vždy nejakú rezervu. Chatu Plesnivec som celú v sedle aj tak nedal.
Kazeta by mala byť kompatibilná so Shimanom. No a ako môj experiment dopadol? Radiť to radí, no XTR bolo plynulejšie, najmä na najľahší prevod sa reťazi po posunutí páčky nie vždy hneď chcelo. Ale rozsah sa dal využívať celý a na malé nepresnosti som si po čase aj zvykol. Snáď to s pribúdajúcimi tisíckami kilometrov nebude robiť problémy.
Pokiaľ sa to dobre nastavilo (ešteže mám komu zveriť môj bike na servis), tak som sa mohol na pohon spoľahnúť. Hlavne po prehodení kolies zo zimných na letné, keďže na zimných je SLX kazeta 10-51, to chcelo pohrať sa s nastavením kvôli jednému zubu.
Bol som spokojný, no začal som sa pohrávať s myšlienkou skúsiť od Garbaruku aj ovál. Len aký? 34, alebo skúsiť 36? Skúsim 36-tku. A tak od apríla 2023 jazdím na ovále Garbaruk. Keď som dával fotku na Stravu, zaujímalo ma, či ho má aj niekto iný a akú má výdrž. Ževraj viac ako 4-tisíc km nevydrží. Hm, toľko dávam na reťaziach.
Momentálne má približne 20-tisíc km, vrátane dvoch zím. Na ovál som si celkom zvykol, snáď to nie je len placebo efekt, ale jazdí sa mi akosi príjemnejšie. Za dva zuby naviac som bol rád, najmä na rýchlej časovke, akou je tá v Bystričke.
Ale aby som to len nechválil, tak poďme ku chybám a problémom. Rozsah, ktorý mám, už je zrejme hraničný. Áno, pokiaľ je to nové, tak to radí celkom fajn, no udávaný rozsah pri prehadzovačke 10-51 tam nie je len tak a ešte ak dáte dopredu 36 zubov, tak sa problémy skôr či neskôr objavia.
Nie že by to často robilo problémy, ale občas príde obdobie, keď to neradí dobre. A aby toho nebolo málo tak sa mi podarilo mierne ohnúť dva zuby na najväčšom pastorku kazety. Traily nejazdím, žeby nejaký konár?
Momentálne to mám nastavené tak, že to radí celkom v pohode, okrem najväčšieho pastorka – reťaz naň síce skočí, no po spätnom prehodení na ťažší prevod nenapne prehadzovačku a reťaz ovisne. Ale nespomínam si, kedy to presne začalo robiť. Servis prehadzovačky nepomohol.
Ako som spomínal na aktuálnom pohone je cca 20-tisíc km. Prevod 36/52 síce využívam málo, no sú stúpania, kde nájde svoje využitie. Na Horal Krejzi som zaň bol vďačný.
Ak máte skúsenosti s mojou kombináciou, pokojne napíšte do komentárov. A ako to vidím s pohonom ďalej? Zrejme ho zjazdím a vrátim sa ku Shimanu.