Poď na bike: Prvé poruchy - defekt, reťaz, radenie, brzdy

Máte nový bicykel, spokojne jazdíte a zrazu – porucha. Ako ju vyriešiť?

Poruchy v teréne postretnú každého cyklistu. Niektoré sa dajú vyriešiť rýchlo a jednoducho, iné si vyžadujú pomoc servisu. My sa v tomto článku zameriame na tie najčastejšie a ľahko opraviteľné.

pumpičky

4 najčastejšie poruchy

Medzi najčastejšie poruchy patrí:
  • defekt - či už na dušiach alebo bezdušovom plášti
  • roztrhnutá reťaz
  • rozladené radenie
  • šúchajúce kotúče

Defekt

Defekt je pravdepodobne najčastejšou poruchou, ktorá môže cyklistu postretnúť. Spozorujete ho buď postupným únikom tlaku, alebo úplným sfúknutím plášťa.

fúkanie kolesa

Ako na opravu?

Defekt v prípade použitia duše:
  1. Demontujte koleso (predné/zadné) - buď rýchloupinákom, alebo povoľte a vyberte pevnú osku pomocou imbusu alebo multikľúča
  2. Zhoďte z ráfika jednu stranu plášťa (pätku) pomocou montpáčok
  3. Vyberte deravú dušu
  4. Skontrolujte vizuálne a hmatom plášť z vnútornej strany, či neobsahuje ostré predmety, ktoré defekt spôsobili
  5. Jemne nafúknite dušu, spozorujte prepichnuté miesto a zalepte záplatou
  6. Vložte dušu, nafúknite
  7. Nahoďte koleso na bicykel

Potrebné náradie: multikľúč, montpáky, pumpa, záplaty, duša


TIP 1: Ak je diera príliš veľká alebo nemáte čas na lepenie, dušu vymeňte za novú.
TIP 2: Na rýchle nafúknutie použite CO2 bombičku (pozor na omrzliny, bombičku treba držať len za neoprénový návlek!)
TIP 3: Ak ste ochotní trochu zainvestovať, najpohodlnejšie je použiť elektrickú minipumpu

Defekt v prípade bezdušového plášťa:
  1. Nájdite miesto úniku tlaku
  2. prebrúste miesto vpichu nástrojom na to určeným
  3. Vložte do diery knôt (niektoré sady obsahujú aj lepidlo)
  4. Otočte koleso, aby tmel zalepil miesto zvnútra
  5. Nafúkajte koleso, ideálne na nižší tlak, kým tmel v mieste vpichu zaschne

weldtite tubeless repair capsule
Potrebné náradie: pumpa, sada na opravu bezdušových plášťov


Roztrhnutá reťaz

Na prvý pohľad môže oprava pôsobiť zložito, no so správnym náradím to zvládnete aj v teréne.

nitovač reťaze
Postup opravy:
  1. Umiestnite reťaz na najmenší pastorok(vzadu) alebo ju zložte z predného prevodníka, aby nebola napnutá
  2. Pomocou nitovača na reťaz odstráňte poškodený článok
  3. Spojte reťaz pomocou rýchlospojky – stačí ju zacvaknúť zatlačením do pedálov

Potrebné náradie: nitovačka, rýchlospojka, prípadne multikľúč s nitovačom


TIP: Ak reťaz úplne odletela, navlečte ju späť cez prehadzovačku a prevodník ešte pred opravou. Potom zrealizujte postup vyššie.

Rozladené radenie

Nefunguje vám správne radenie? Takto si viete vyriešiť svoj problém s radením na horských bicykloch s jednoprevodníkom.

kazeta
Postup:
  1. Ak reťaz zle radí iba na určitých prevodoch - pravdepodobne je ohnutá pätka. Tento problém je veľmi náročné vyriešiť v teréne a ak nemáte v zálohe náhradnú pätku, riešením je profesionálny servis (alebo profesionálne náradie a skúsenosti).
  2. Ak radí zle reťaz na všetkých prevodoch, postupujeme nasledovne: skontrolujte, či nie je uvoľnená skrutka prehadzovačky na pätke. Ak je, dotiahnite ju, to môže vyriešiť problém.
  3. Ak radenie stále nie je presné, problém bude pravdepodobne v napnutí lanka.
    Ak reťaz nechce ísť hore (na vyšší prevod), lanko došponujte.
    Ak reťaz nechce ísť dole (na nižší prevod), lanko uvoľnite.
    Lanko vieme napnúť alebo uvoľniť pomocou skrutky buď na konci bowdenu pri prehadzovačke, alebo pri radení.
  4. V teréne nie je vhodné sa hrať s B-skrutkou a rovnako ani s dorazmi (malé skrutky v zadnej časti prehadzovačky). Ak vám napnutie/uvoľnenie lanka nepostačuje, odporúčame vám domáci/profi servis.

Potrebné náradie: multikľúč


Šúchajúce kotúče

Okrem toho, že šúchajúci kotúč spomaľuje koleso, je to aj veľmi nepríjemný zvuk. Ako tomu predísť?

oprava kotúčaoprava brzdového kotúča

  1. Uvoľnite skrutky brzdového strmeňa
  2. Stlačte brzdovú páčku
  3. Počas držania páčky dotiahnite skrutky strmeňa
  4. Ak kotúč stále šúcha, strmeň centrujte ručne – chce to trpezlivosť
  5. Ak nič nepomáha, prípadne kotúč šúcha len v určitom mieste, pravdepodobne máte ohnutý kotúč


Ohnutý kotúč odporúčame servisovať doma, keďže na jeho vyrovnanie je ideálne použiť špeciálny rovnač. V prípade núdze sa to dá aj imbusovým kľúčom, ale to odporúčame len skúseným servisákom.


Potrebné náradie: multikľúč, rovnač kotúčov

Dúfam, že vám tento článok poradil, ako vyriešiť najčastejšie poruchy v teréne. Nezabúdajte, nie je nad to skontrolovať si bicykel doma, aby ste sa nemuseli v teréne trápiť namiesto užívania si jazdy.
Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Poď na bike: výber plášťov – aké si zvoliť podľa terénu a štýlu jazdy?
Správny výber plášťov rozhoduje o gripe, rýchlosti, ale aj o odolnosti v teréne.
Poď na bike: Veľkosť kolies 27,5 alebo 29 palcov – ktoré si vybrať?
Výber veľkosti kolies výrazne ovplyvní jazdu na bicykli.
Výzvy drobných cyklistov: ako optimalizovať výber komponentov a techniku jazdy
S čím sa pasujú drobní cyklisti a v čom naopak získavajú? Pozrime sa na to, čo by mali brať do úvahy nižší a ľahší jazdci, prípadne útle ženy pri výbere komponentov alebo pri samotnej jazde.
keyboard_arrow_up