
Adam Hanko do CTM Racing Teamu – nová nádej slovenského endura (rozhovor)
Najväčší a dlhodobo najúspešnejší slovenský enduro tím pridáva na súpisku Adama Hanka. O jeho prestupe, cieľoch a pocitoch sme sa rozprávali v rozhovore.
CTM Racing Team je na slovenskej scéne výraznou stálicou. Začínal ako zjazdový tím a postupne sa prebudoval na enduro zameranie. Vo svojej dlhoročnej pôsobnosti odchoval niekoľko výrazných slovenských talentov ako Martin Knapec, Samuel Paučin či Richard Tandara. Okrem týchto v tíme pôsobili jazdci ako Adam Rojček či Denis Kohút.Byť v CTM Racing Teame teda niečo znamená. Zrejme vedia, ako odchovať jazdcov a preniesť očakávanie talentov do ich reálnych výsledkov. Na sezónu 2025 sa do tímu prebojoval nenápadný chalan z Hornej Nitry - Adam Hanko. Teda, nenápadný, až kým sa nepostaví na štart.
Adama som mal šancu sledovať, nakoľko sa v rovnakom roku ako ja dostal pod krídla tréningového programu Miša Kolára OKOEVERYWHERE. Jeho jazdenie sa v priebehu krátkeho času dostalo z priemerných výsledkov na tie takmer najlepšie. V roku 2024 bol stabilnou súčasťou top juniorských výsledkových listín.
A prerazil – v roku 2025 bude nosiť farby azda najznámejšieho slovenského enduro tímu. O tom, ako sa do CTM Racing Teamu dostal, aké má ciele a pocity, sme sa ho pýtali v tomto rozhovore.

Ahoj Adam, môžeš sa naším čitateľom predstaviť a opísať nám tvoju cestu k enduru?
Volám sa Adam Hanko, mám 16 rokov a pochádzam z malej dedinky Uhrovec. K biku som sa dostal v 9 rokoch, keď som začal jazdiť v miestnom klube CTK Viking. Horská cyklistika ma hneď chytila – dovtedy som robil veľa športov, ale absolútne nič ma nebavilo. Až keď som sadol na horský bicykel, tak to konečne „cvaklo“.
Postupne som začal na bicykli skákať a robiť rôzne triky. Na záhrade sme s otcom postavili drevený dirt a zopár skokov – tam sa to vlastne všetko začalo. Po čase ma skoky omrzeli a začal som si stavať traily za domom. Objavil som čaro jazdenia v lese.
Moje prvé preteky boli Slovenský pohár v zjazde, keď som mal 12 rokov. Pamätám si, ako som išiel prvú tréningovú jazdu a postupne mi začalo dochádzať, že tá trať ani zďaleka nevyzerá tak jednoducho ako na YouTube. Prvá jazda mi trvala asi hodinu s tým, že niektoré úseky som len tlačil. Skončil tréning a trať som ani raz neprešiel vcelku. Moja prvá „kusovka“ bola až v kvalifikácii. Nakoniec som vo finále skončil piaty v kategórii.
Po týchto pretekoch som zistil, že to úplne nebude pre mňa a začal som pretekať v endure. O rok som prešiel do OKOEVERYWHERE. Sezóna 2022 bola celá o učení, ako vlastne enduro preteky jazdiť. Výsledky som nemal žiadne.
Sezóna 2023 bola taká zlomová – prvýkrát som sa postavil na bedňu, sezónu som odjazdil celkom konzistentne a nakoniec som skončil na 2. mieste celkovo v Hornonitrianskej Enduro sérii. V sezóne 2024 som pravidelne „navštevoval“ pódiá.

Máš za sebou úspešnú sezónu 2024, čo si v nej dosiahol? Aké si mal ciele?
Do sezóny 2024 som išiel fakt super pripravený vďaka Mišovi Kolárovi, ktorý mi spravil tréningový plán na offseason, za čo som mu fakt vďačný, lebo mi to dosť pomohlo. Hlavný cieľ boli určite majstrovstvá Slovenska v Žiline a jazdiť konzistentne, aby som sa dobre umiestnil v celkovom hodnotení SPEN.
Za mňa je úplne najdôležitejšia konzistentnosť.
Sezóna sa nezačala úplne ideálne – týždeň pred prvými pretekmi v Česku som si vykĺbil palec na ruke. Prvé preteky som teda odjazdil v Kálnici, kde som nakoniec skončil piaty. Zistil som, že kondične som na tom fakt super, ale chýba mi ešte doladiť techniku. Po týchto pretekoch som sa zameral vyložene na to, že budem jazdiť čo najviac dole kopcom a bude to fajn.
Potom som odjazdil SPEN na Košútke – tam som bol štvrtý. Následne sme vyrazili s tímom do strediska Kouty nad Desnou. To boli brutálne preteky – dovtedy som si myslel, že som na tom fyzicky celkom fajn, ale tu, na 8-minútových erzetách, som zistil, že nie som.
Prišiel majstrák v Žiline. Na tréningu sa mi vôbec nejazdilo dobre, absolútne som si to nevedel užívať. Všetci hovorili, že bude na pretekoch pršať, ale mne to bolo fakt jedno, lebo som si hovoril, že horšie sa mi už jazdiť nedá. Nakoniec som skončil 3. v kategórii U21, z čoho som bol fakt prekvapený, lebo tie jazdy neboli vôbec dobré.
Na ďalšom kole v Drozdove som skončil druhý. Pred SPEN v Bojniciach som mal celkom crazy pád, keď som testoval nový úsek na traile a vbehol mi do cesty pes. To bol určite najväčší pád, čo som kedy mal – zlomil som si zápästie, narazil lopatku a hlavu. SPEN v Bojniciach som teda vynechal.
Postupne som začal počítať body a zistil som, že stále dokážem byť druhý, ak sa zúčastním posledných pretekov v Partizánskom. Ruka už celkom držala pokope, tak som si povedal, že to skúsim. V pretekoch som nakoniec skončil druhý a aj druhý celkovo v bodovaní SPEN U21.

Viem, že už nie si úplne najmladší a vo výsledkoch a pretekaní si sa vyšvihol až poslednú sezónu. Čo si začal robiť inak? V čom spočíva tajomstvo tvojho úspechu?
Za mňa bola určite kľúčová vec to, že som začal trénovať štruktúrovane s pomocou Miša a, hlavne, že som počas offseason 2023/2024 začal dosť často chodiť do fitka. Dovtedy som si vôbec neuvedomoval, ako veľmi musí byť človek silný, aby dokázal rýchlo jazdiť dlhé trate.
Robil som komplexné cviky, ako napríklad bench press, drepy, rôzne príťahy, zhyby – proste som sa snažil celkovo zosilnieť. Počas tejto offseason som sa oveľa viac zameral na fyzickú prípravu ako na techniku, keď to porovnám s minulými rokmi. Robil som veľa šprintov – najprv na trenažéri, neskôr aj na endure, hlavne šprinty do trailu – to je fakt super tréning na enduro.
Ďalšia veľká zmena bola, že som začal na tréningoch aj na pretekoch jesť veľa sacharidov. To bol doslova gamechanger, čo sa týka výkonnosti na biku.
Aké vlastnosti, zručnosti alebo typy tréningu vnímaš ty ako rozhodujúce? Čo ťa najviac posunulo?
Za mňa je úplne najdôležitejšia konzistentnosť. Keď niečo človek robí dostatočne dlho a pravidelne, tak sa zlepšuje – tak to proste je.

CTM Racing Team je najúspešnejší slovenský enduro tím. Aký máš teraz pocit? Cítiš nejaký tlak?
Je to super pocit. Pamätám si, keď som bol malý, tak som sa v podstate k pretekaniu dostal cez CTM vlogy zo zjazdových pretekov na YouTube.
Užívajte jazdenie a nebojte sa skúsiť preteky.Ale nikdy by som nepovedal, že budem za nich o pár rokov jazdiť. A čo sa týka tlaku, tak zatiaľ necítim žiadny, iba ten, čo si dávam na seba sám. Ale určite cítim zodpovednosť, že musím trénovať, čo je super motivácia dať do tréningu maximum.
V kategórii juniorov si jeden z najlepších. Ako sa zrodila dohoda s CTM?
V podstate to celé vzniklo celkom náhodou. V januári som sa bol povoziť so Samom Paučinom na našich lokálkach a on mi povedal, že hľadajú nového jazdca do tímu a že mám skúsiť zavolať Tomášovi Tóthovi. Na druhý deň som mu hneď zavolal a dohodli sme sa, že ma do tímu zoberú. Mne to úplne sadlo, lebo som už dlhšie rozmýšľal o prestupe do nového tímu.
Od CTM budeš mať solídnu podporu, na aké veci sa najviac tešíš?
Podpora je zatiaľ super a najviac sa teším asi na e-bike – to je pre mňa fakt brutálna vec na tréning. Na otcovom „éčku“ trávim v podstate celú zimu a to, čo dokážem nazjazdovať za hodinku, je fakt pecka. Ďalšia vec, z ktorej sa naozaj teším, je, že máme sponzora na plášte, lebo kupovať si stále nové plášte ide fakt do peňazí.
Na čo sa v tíme tešíš najviac?
Určite sa teším na cestovanie a spoznávanie nových miest, toto ma na endure baví asi najviac. Takisto sa teším na chalanov v tíme, sú to super ľudia a jazdci, od ktorých sa dokážem veľa naučiť.
Plánuješ byť ešte pod záštitou Miša Kolára z OKOEVERYWHERE?
Keby som potreboval pomôcť s tréningom, určite by som išiel za ním, ale nijako priamo pod ním jazdiť v najbližšej dobe asi nebudem.

Aké máš plány na sezónu 2025?
Chcem odjazdiť celý Slovenský pohár a celý Český pohár, a taký môj hlavný cieľ sezóny sú určite majstrovstvá Slovenska v Bojniciach, na ktoré sa fakt veľmi teším. Traily tam mi dosť sedia a celkom ich poznám. Inak plán je v podstate rovnaký – jazdiť konzistentne a hlavne si užívať čas na biku, lebo to je pre mňa najdôležitejšie. Keď si to užívam, tak dokážem byť najrýchlejší.
Čo by si odporučil jazdcom, ktorí sa chcú dostať v pretekaní čo najvyššie? Alebo ak chcú získať sponzora?
Enduro je v tomto dosť komplexné, dá sa zlepšovať veľa spôsobmi, čo je za mňa super. Tréning je proste základ – treba si nájsť svoje slabé stránky a pracovať na nich. Nebáť sa ísť do fitka a trochu zosilnieť, hlavne počas offseason. Jazdiť veľa dole kopcom – to človek proste neoklame. A nezabudnúť hlavne na oddych – to som sám na sebe zistil, aký dôležitý je oddych, lebo pretrénovať sa naozaj nechceš.
Čo sa týka sponzorov, tak ide hlavne o to, aby si jazdec uvedomil, čo dokáže on ponúknuť tomu sponzorovi a prečo by mali sponzorovať práve jeho. A hlavne nebáť sa niekoho osloviť – reálne človek nemá čo stratiť.
Ďakujem za rozhovor, chcel by si niečo odkázať jazdcom na Slovensku?
Asi len to, že užívajte jazdenie a nebojte sa skúsiť nejaké preteky.

Okrem Adama sme vyspovedali aj tímového manažéra Tomáša Tótha. Toto je jeho vyjadrenie:
„Už dlhšie som mal v pláne menšie rozšírenie nášho tímu o mladých pretekárov. Sledoval som výsledky a progres jazdcov, ale aj jednotlivé osobnosti počas minulej sezóny. Musím sa priznať, že to nebolo ľahké... No bohužiaľ nie z dôvodu, že ich tu máme tak veľa, ale práve naopak. Ja verím, že sa to počas nasledujúcich sezón zlepší a pribudne viac mladých jazdcov a pretekárov na našej domácej scéne.
Do poslednej chvíle to bolo z našej strany dosť otvorené a už som sa zmieril s tým, že tento rok nebude mať CTM nového mladého pretekára.
Začiatkom roka sme boli v kontakte s Adamom a trošku sme si ho čekli so Samom Paučinom aj pri jazdení, nielen na pretekoch. Práve Adam patrí k šikovným jazdcom a dá sa ňom dobre stavať a pracovať. Adam je ročník 2008, čiže ho čakajú tie najlepšie roky, kedy aj sila a výkon rastú raketovým tempom. Práve pevné, profesionálne zázemie a dobrá partia v tíme zaručujú neskôr aj skvelé výsledky a peknú prácu.“
Na záver by som dodal, že Adamov príbeh dokazuje, že preraziť v športe dokážu aj ľudia, ktorí nie sú absolútnymi talentmi od prvej chvíle, čo sadnú na bike. Ukázalo sa, že tvrdá práca a konzistentnosť má svoje opodstatnenie aj v takých disciplínach, ako je enduro.
Dôležitým odkazom je aj to, že top tímy hľadajú ľudí, čo dáva dobrú nádej mladým jazdcom jazdiť, pretekať a makať. Podpora od tímov ako CTM Racing Team je pre slovenských jazdcov kľúčová a ja verím, že do budúcna sa nám podarí vychovať viac mladých talentov. Adamovi v novej sezóne držíme palce.