Stručný prehľad hlavových zložení a postup pri servisovaní
Hlavové zloženie bicykla spája vidlicu s rámom a zabezpečuje ovládanie smeru jazdy na bicykli. Jeho poškodenie alebo opotrebenie má za následok zhoršenú ovládateľnosť bicykla. Prejavuje sa vôľou alebo naopak tuhosťou chodu pri otáčaní riadidlami. Problémy sa najčastejšie objavia po nesprávnej montáži hlavového zloženia, zadretím ložísk spôsobeným nečistotami alebo nadmerným dlhodobým zaťažovaním.
V princípe existujú dva základné typy hlavových zložení, a to závitové a bezzávitové hlavové zloženia.Pri závitových hlavových zloženiach je na stĺpiku vidlice závit, na ktorý sa naskrutkuje závitová miska s ložiskom /venčekom/, ktorá sa poistí proti uvoľňovaniu poistnou maticou.
Rozlišujeme dve veľkosti závitových hlavových zložení, konkrétne na vonkajší priemer závitového stĺpika vidlice 25,4 mm /s vnútorným priemerom rámovej hlavovej trubky 30 mm/ alebo 28,6 mm /s vnútorným priemerom rámovej hlavovej trubky 34 mm/. Na závitové hlavové zloženia sa používajú predstavce, ktoré sa zasúvajú do krku vidlice. V závislosti od vonkajšieho priemeru stĺpika vidlice sa mení aj jeho vnútorný priemer a teda treba použiť aj vhodný priemer predstavca. Bežný priemer krku predstavca je 21,1 mm, 22,2 mm alebo 25,4 mm. Pri klasických závitových hlavových zloženiach sa používajú guľôčkové venčeky a ich životnosť ovplyvňuje aj systém utesnenia v závislosti od konkrétneho modelu.
So závitovými hlavovými zloženiami sa v dnešnej dobe stretávame na klasických mestských bicykloch /napríklad Liberta, Velamos, Favorit/, na starších horských či cestných modeloch, ale montujú sa aj na najzákladnejšie horské bicykle.
Bezzávitové hlavové zloženia /a headset/ sa montujú na bezzávitový stĺpik vidlice, preto aj typ predstavca je iný ako pri závitovom hlavovom zložení. Vymedzenie vôle sa vykonáva cez vrchnú krytku /viečko/, ktorá je spojená so stĺpikom vidlice cez skrutku a ježka nalisovaného do krku vidlice.
Aj bezzávitové hlavové zloženia sa vyrábajú v rôznych vyhotoveniach. Najzákladnejšie a najbežnejšie používané je 1 1/8“ s priemerom stĺpika vidlice 28,6 mm a s priemerom ložiskových misiek lisovaných do rámu 34 mm. V dnešnej dobe je málo používaný headset 1“, ktorý používa misky vonkajšieho priemeru 30 mm a priemer stĺpika vidlice je, ako vyplýva z označenia v palcoch, 25,4 mm.
Ďalší ekvivalent, ktorý sa udomácnil na bicykloch, je semiintegrované /polointegrované/ hlavové zloženie. Toto využíva rovnaký priemer stĺpika 1 1/8“, ale misky hlavového zloženia a teda aj vnútorný priemer hlavovej rámovej trubky je 44 mm. Týmto sa dosiahlo, že misky s ložiskami sú uložené hlbšie v ráme a oproti klasickému headsetu menej „vytŕčajú“ z rámu. Pri bezzávitových hlavových zloženiach sa používajú guľôčkové venčeky alebo zapuzdrené ložiská.
Ďalšou možnosťou sú integrované hlavové zloženia. Tieto nevyužívajú na uloženie ložísk do rámu misky tak ako vyššie uvedené hlavové zloženia, ale montujú sa priamo do rámovej hlavovej trubky, ktorá je na to prispôsobená. Existuje viac priemerov a dosadacích uhlov ložísk, takže pri kúpe takéhoto hlavového zloženia si treba dávať pozor na kompatibilitu s rámom a zvoliť správny rozmer.
V poslednom čase sa začína využívať aj Tapered headset 1 1/8“-1,5“, pri ktorom má spodné ložisko väčší priemer a stĺpik vidlice sa ku korunke vidlice rozširuje.
Zmienime sa ešte o 1,5“ hlavovom zložení, ktoré sa montuje do 55 mm hlavovej trubky.
Pre zaujímavosť ešte spomenieme dva typy „ježkov“ montovaných do stĺpika vidlice. Pri karbónovom stĺpiku vidlice treba použiť rozťahovací kompresor, pretože klasickým ježkom by ste mohli karbónový stĺpik vidlice poškodiť.
Poďme sa v skratke zoznámiť so základnými úkonmi potrebnými na výmenu /headset/ bezzávitového hlavového zloženia.
Začneme vyrazením starých misiek z hlavovej rámovej trubky. Ideálny spôsob vyrážania misiek
je pomocou náradia – vyrážača misiek. Do hlavovej trubky zasunieme vyrážač, ktorý nám svojou rozpernou časťou dosadne zvnútra na misku, a potom misku jednoducho kladivom vyklepneme. Ako núdzové riešenie môžeme použiť väčší skrutkovač a postupným vyklepávaním po obvode misky vyrazíme.
Nové misky nalisujeme pomocou lisu. Styčnú lisovanú plochu pred lisovaním môžeme jemne namastiť vazelínou. Ak sa rozhodnete pre narážanie misky kladivom /neodporúčam a zvažoval som, či vôbec túto alternatívu spomeniem/, neklepte priamo po miske, ale narážajte misku napríklad cez kúsok dreva aby ste misku priamym búšením nepoškodili. Pri narážaní treba dávať pozor na rovnomerné lisovanie a vyhnúť sa skríženiu misky v ráme počas lisovania /narážania/ a misku nalisovať až po okraj hlavovej trubky. Šetrnejšie nalisovanie misiek môžete vykonať aj dlhšou závitovou tyčou a použitím väčších plochých podložiek a dvoch matíc. Aj tak ale odporúčam radšej navštíviť odborný servis.
Pri výmene starého hlavového zloženia za nové netreba zabudnúť aj na vyrazenie spodného kónusu, ktorý je nalisovaný na stĺpiku vidlice. Buď použijeme náradie na to určené alebo v núdzi nám opäť pomôže skrutkovač a kladivo. V prípade demontáže kónusu „na kolene“ postupne kónus vyklepávajte po celom obvode rovnomerne a nesnažte sa to vyriešiť jedným veľkým „bum“. Hehe
V bežnej dielenskej výbave cyklistu zvyčajne originálne pomôcky na vylisovanie a nalisovanie hlavového zloženia chýbajú a treba zvážiť, či vám stojí za to urobiť tieto úkony „na kolene“ a či zakúpiť náradie na to určené alebo montáž nechať na odborný servis s príslušnou dielenskou výbavou.
Pred narazením nového kónusu na stĺpik vidlice styčnú lisovanú plochu jemne namastite. Potom na stĺpik navlečte kónus, na neho adaptér lisovača, do neho narážaciu trubku a kladivom nalisujte spodný kónus hlavového zloženia až na doraz.
Pri zrezávaní stĺpiku vidlice na potrebnú dĺžku postupujeme takto: Do misiek v ráme nasadíme ložiská, do rámu nasadíme vidlicu, vrchný kónus, prachovky, podložky /vymedzovacie krúžky/, ktoré nám ovplyvňujú výšku a posed na bicykli, nasadíme predstavec, a potom na neho zvrchu zatlačíme, aby nám jednotlivé diely hlavového zloženia na seba dosadli. S fixkou po obvode naznačíme čiaru v mieste, kde nám z predstavca /horná hrana predstavca/ vyčnieva stĺpik vidlice. Potom opäť demontujeme vidlicu z bicykla a odrežeme stĺpik vidlice o 3mm nižšie, ako je naša naznačená čiara. Z predstavca nesmie stĺpik vyčnievať ani byť zarovno s hornou hranou predstavca preto, aby bol dostatočný priestor na vymedzenie vôle hlavového zloženia a aby sa nám po namontovaní a zriaďovaní vôle vrchná krytka zvnútra neopierala o stĺpik vidlice. Pred zrezaním stĺpika na požadovanú dĺžku platí pravidlo dvakrát meraj a raz rež a treba si uvedomiť aj to, ako vysoko chcete mať riadidlá a teda koľko vymedzovacích podložiek pod predstavcom budete mať. Ak v tom nemáte ešte úplne jasno, lepšie je použiť viac podložiek a následným živým testovaním /jazdením/ si „telo uvedomí“, čo chce, a neskôr prípadne ešte stĺpik skrátite a upravíte na ideálnu pozíciu.
Po zrezaní stĺpika na požadovanú dĺžku pristúpime k narazeniu ježka do stĺpika vidlice. Aby sme ježka pri narážaní nepoškodili alebo ho nenarazili nakrivo, použijeme narážač ježka. Nasadíme narážač a kladivom ho naklepneme asi 1,5 cm, maximálne však 2cm, do stĺpika vidlice.
Zriaďovanie vôle hlavového zloženia urobíme takto: V prvom rade musíme mať uvoľnené imbusové skrutky predstavca, ktoré upevňujú predstavec k stĺpiku vidlice. Imbusovú skrutku na krytke /väčšinou 5 mm imbus/ jemne dotiahneme a tým nám jednotlivé diely hlavového zloženia do seba dosadnú. Potom dotiahneme samotné skrutky predstavca /väčšinou 4-5 mm imbus/. Ak máte možnosť, dotiahnite tieto skrutky momentovým kľúčom. Na predstavci býva často uvedený odporúčaný doťahovací moment a to zhruba od 5 do 10 Nm. Dobré zriadenie hlavového zloženia následne skontrolujeme stlačením prednej brzdy a následným hýbaním bicykla dopredu - dozadu. Ak ucítite v hlavom zložení vôľu /posun - ťukanie/, zopakujte postup zriaďovania vôle. Pozor, pocitovo sa vám môže zdať, že má hlavové zloženie vôľu aj vtedy, keď ju v skutočnosti nemá, a to z dôvodu vôle v nohách odpruženej vidlice alebo vôle v čapoch brzdovej čeľusti.
Bezproblémovému rezaniu zákrut a točeniu zdar! hehe
Turbi je majiteľom predajne Turbike v Pezinku: http://www.turbike.sk/novinky/
Komentáre Zobraziť komentáre (14)