Ako jazdiť? Časť I – Piesok a Blato

Človek sa so svojím dvojkolesovým tátošom neraz ocitne na najrozmanitejších povrchoch. Na niektorých sa jazdí ľahko, na iných nie. Medzi tie druhé patrí s určitosťou Piesok aj Blato. V tomto článku je vysvetlená technika jazdy na týchto povrchoch. Rady sú určené začiatočníkom, ale svoje si tu nájde každý...

Piesok – Prach
Jedno zrnko piesku si človek nevšimne, ak sa ich však spojí viac, Biker sa veľmi rýchlo môže ocitnúť v neriešiteľnej situácii.

Toľká krása, toľká námaha!

Typ a konzistencia piesku závisia od mnohých environmentálnych faktorov a vyžadujú si aj rôzne prístupy k technike jazdenia. Zvyčajne však platí: ak sa ocitnete v sypkom alebo hlbokom piesku, najlepšie je zostať sedieť v sedle a držať sa čo najviac vzadu. Aby malo zadné koleso spoľahlivý záber vyžaduje si celú vašu hmotnosť. Cieľom je udržať predné koleso odľahčené, aby sa nezarylo do piesku a nevzpriečilo, čo sa zvyčajne končí preletom cez riaditká! Dôležité je zaujať na bicykli uvoľnený postoj, nechať predné koleso plávať, nesmie však samovoľne zatočiť alebo odbočiť s vami zvoleného kurzu. Kľúčom k úspechu je udržať si hybný moment, podľa možností rovnomerne pedálovať ak sa dá tak kruhovo, pri silovom šliapaní totiž dochádza k zabáraniu zadného kolesa čo ešte viac sťažuje vaše rozpoloženie. V žiadnom prípade sa neodlepte zo sedadla, náhly presun váhy na predné koleso spôsobí odklon predného kolesa od priameho smeru. Snažte sa bicykel usmerňovať nakláňaním, respektíve presunom rovnováhy a nie otáčaním riaditok.

Takéto prostredie biku príliš neprospieva

Napriek všetkej snahe sa môžete stretnúť s pieskom, cez ktorý bude nemožné prejsť (skúste napríklad jazdiť na pláži!) Posledným zúfalým krokom zvyčajne býva to, že jazdec sa postaví v snahe pretaviť celú svoju hmotnosť do pohybu vpred. Takáto snaha sa však vo väčšine prípadov končí zahrabaním predného kolesa, v tom lepšom prípade po 30 metroch nebude stačiť s dychom! V prípade, že vás čaká dlhotrvajúce jazdenie v piesku, alebo radi jazdíte v pieskových dunách, osaďte svoj bicykel tými najširšími pneumatikami, trošku ich podhustite aby ste dosiahli ideálny záber, a zároveň aby sa kolesá príliš nezabárali do piesku. Buďte však pripravení na to, že bikovanie v piesku vás vyčerpá aspoň tak ako behanie v ňom. Jednou z mála výhod jazdenia v piesku je aj to, že aj keď spadnete tak budete mať mäkké pristátie.


Blato
Bikerova najhoršia nočná mora

Že to nepoznáte?!

Blato je jedným z najhorších terénov, a to predovšetkým v kombinácii s krátkymi stúpaniami, skalami, kmeňmi, alebo koreňmi. Snažte sa vyhnuť akýmkoľvek prudkým alebo rýchlym pohybom, a tak ako pri piesku aj tu by váš hybný moment mal byť vašim najlepším priateľom. Odporúča sa znížiť tlak vzduchu v pneumatikách za účelom dosiahnutia lepšej trakcie. Blato má okrem toho jednu ďalšiu hroznú vlastnosť, a síce to, že v priebehu niekoľkých sekúnd sa na vašom biku dokáže nazhromaždiť 2-5 kíl blata. Vďačným miestom sú ráfy, brzdy, oblúk odpruženej vidlice, ale aj blatníky namontované príliš blízko k pneumatike. Okrem toho blato v kombinácii s rôznymi trávami, kúskami rastlín, konárikmi dokáže úplne zablokovať vaše koleso. Snažte sa udržať si, pokiaľ je to možné, čo najvyššiu frekvenciu šliapania, podľa možností nesiahajte na brzdy (okrem diskových) pretože ich máte aj tak celé zanesené blatom. V prípade, že máte v ceste nejakú prekážku, snažte sa jej čeliť pod pravým uhlom, inak hrozí skĺznutie buď predného alebo zadného kolesa, váhu sa snažte rozložiť rovnomerne medzi predné aj zadné kolesá, ak máte celo-odpružený bike, odporúča sa uzamknúť tlmič. Nikto nevie prečo, ale pomáha to.. Jazdite uvoľnene, pozor na stratu rovnováhy, nohy pripravené na núdzové zastavenie.

Pri troche dobrej vôle sa to ešte pohneOcitnete sa v situáciách, a to hlavne pri zjazde, keď vám zadné koleso začne utekať do strán a je už len otázkou vašej šikovnosti ako rýchlo na túto situáciu dokážete zareagovať. Niektorí bikeri odporúčajú obyčajnú vetvičku alebo paličku ako ideálny nástroj očisty od blata. Na druhej strane je tu druhá skupina bikerov, ktorí odporúčajú nechať blato na biku až do vyschnutia, takto samo od seba opadá, argumentujú aj tým, že pri očisťovaní konárikom alebo vetvičkou blato iba hlbšie zatlačíte do rôznych priestorov kam by sa inak samo od seba nedostalo! Pri jazde do kopca sa odporúča zaradiť ľahší prevod a podľa možností nevstávať zo sedadla. Snažte sa nadobudnúť čo najväčšiu hybnosť, predtým než sa dostanete do stúpania. Ďalším problémom je radenie, kombinácia blata so zadnými pastorkami je hotová katastrofa. Vpredu sa odporúča používať stredný, nie najmenší alebo najväčší tanier. Po príchode domov sa odporúča bike dôkladne očistiť od blata, a všetky komponenty dôkladne namazať. V prípade Véčiek alebo kantileverov sa ešte odporúča skontrolovať gumičky a odstrániť z nich kamienky alebo nečistoty nanosené blatom. Ak to neurobíte, po pár kilometroch bude váš ráfik zbrázdený ryhami ako čerstvo poorané pole. Okrem toho sa ešte odporúča skontrolovať tesniace elementy pružiacich prvkov, aj malé znrko nečistoty vám totiž svojim miniatúrnym pohybom môže poškodiť klzáky.

Nabudúce si povieme niečo o jazdení na štrku a kameňoch


S radosťou prijmem akékoľvek Vaše príspevky k tomuto ako aj k budúcemu článku. Samozrejme veci v tomto článku nie sú iba z mojej hlavy, Je to taký mix rôznych rád z asi desiatich anglických stránok. Tak hádam mi ich autori prepáčia túto miernu lokalizáciu do slovenčiny?

report_problem Našiel si v texte chybu?
ondrej81 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!
Video: Súboj ebike vs. klasika - prudké stúpanie v blate

Video: Súboj ebike vs. klasika - prudké stúpanie v blate

Kam sa vyškriabe klasický bicykel a kde sa zastaví ebike? Platí, že čím väčšia pomoc elektrobicykla, tým sa dostaneme v stúpaní na blate vyššie?
Príď si zlepšiť techniku jazdy s Bike Academy do MTBIKER centra

Príď si zlepšiť techniku jazdy s Bike Academy do MTBIKER centra

Pumptrack je výborný a jednoduchý spôsob, ako sa posunúť v technike jazdy a tvorí základ aj pre jazdu v teréne. A lepšie raz vidieť, ako 100-krát počuť.
keyboard_arrow_up