Velits opäť piaty, v nedeľu mal ťažšie nohy

Francúz Thomas Voeckler sa stal novým lídrom cyklistických pretekov Tour de France, zo žltého dresu vyzliekol Nóra Thora Hushovda. V nedeľňajšej 9. etape, ktorá viedla z Issoire do Saint Flour a merala 208 km, si jeden z najpopulárnejších francúzskych cyklistov v službách tímu Europcar vybojoval žltý dres na Tour druhýkrát v kariére. V roku 2004 ho vozil desať etáp.

V poradí 9. etapu vyhral po dlhom úniku v špurte trojčlennej skupiny Španiel Luis León Sánchez, ktorý v závere predstihol Voecklera a Sandyho Casara. Sánchez bol spoločne s Voecklerom na Tour de France už tretíkrát v úspešnom úniku. Cyklista tímu Rabobank uspel druhýkrát v koncovke s Voecklerom a celkovo sa na Tour tešil tretíkrát v kariére.

Slovák Peter Velits rovnako ako v sobotu aj v nedeľu prišiel do cieľa na 5. mieste, keď ho v špurte hlavnej skupiny zdolal iba Philippe Gilbert. Skupina prišla do cieľa so stratou 3:59 min na víťazného Sáncheza. Celkovo si Peter Velits už polepšil na 7. pozíciu, keď za Voecklerom zaostáva o 2:38 min.

„Dnešok bol jedným z tých ťažších dní, bolo to neustále hore, dole. Vpredu sa vytvorila skupina, ktorú sme chceli stíhať. Po jednom veľkom páde však strata narástla a už to nebolo možné stiahnuť. Necítil som sa už tak dobre ako v sobotu, nohy už boli ťažšie. Som však zatiaľ spokojný. V závere som stiahol Gilberta, ktorý trocha najskôr poodskočil, ja som sa mu dostal na kolese. Asi by som ho už v prípade neskoršieho cieľa neskočil, je to super pretekár a podobné závery mu vyhovujú,“ povedal pre agentúru SITA Peter Velits, ktorý skončil na 5. mieste na Tour štvrtýkrát v kariére.

Z úniku vyťažil aj Sánchez, ktorý sa posunul na 2. priečku celkovej klasifikácie, tretí je zatiaľ Austrálčan Cadel Evans. Doterajší líder Thor Hushovd stratil v nedeľu 6:47 min a celkovo klesol na 24. pozíciu.

„V úniku sme v závere ostali traja kvalitní jazdci, skúsil som nastúpiť a vyšlo to. V prvom rade na Tour musím myslieť na tím a pomoc pre kolegov. Dnes sa naskytla šanca byť v úniku, čo som využil. V tíme Rabobank sa cítim veľmi dobre,“ povedal v prvej reakcii Sánchez.

Nedeľňajšiu etapu opäť výrazne poznačili pády, nepríjemnostiam sa nevyhli Alberto Contador, Cadel Evans, ktorí v pretekoch pokračujú. Contador spadol v občerstvovacej zóne a prekvapujúco mu späť do pelotónu nepomáhal ani jeden z jazdcov tímu Saxo Bank Sungard. Smolu mal kontroverzný Alexander Vinokurov, ktorý si po páde po nezvládnutej zákrute v zjazde z Pas de Peyrol zlomil 90 km pred cieľom stehennú kosť. Kazachovi pomáhali tímoví kolegovia do záchranného vozidla. Na hromadný pád doplatil zlomenou lopatkou Jürgen van den Broeck, piaty muž z vlaňajška, zápästie si zlomil David Zabriskie a kľúčnu kosť Frederik Willems. „Ťažko nájsť príčinu pádov. Dnes sa spadlo v zjazde, kde sa striedala suchá a mokrá cesta. V jednej zákrute sme zrazu vleteli zo suchej na modrú a niektorí to nezvládli. Pelotón by už mal byť pokojnejší, pádov je však stále priveľa,“ priznal Peter Velits.

Rozhodujúci únik sa zrodil zhruba na 40. km etapy. Okrem tria Sánchez, Voeckler a Casar v ňom boli aj Španiel Juan Antonio Flecha a Holanďan Johnny Hoogerland. Asi 35 km pred cieľom však automobil štábu Francúzskej televízie mal kolíziu s Flechom a Hoogerlandom a obaja spadli. Holanďan dokonca odletel za krajnicu, ale v pretekoch pokračoval. Obaja v závere výrazne stratili a pelotón sa okolo nich prehnal. Trio vpredu si neustále držalo vyše 4-minútový náskok. Ten začal klesať, ale keď cyklisti z popredných priečok na čele s Hushovdom zistili, že stratu nezlikvidujú, opäť zvoľnili. Trio prišlo spoločne až do cieľového mesta, kde záverečný špurt patril Sánchezovi.

Výsledky - Tour de France 2011:

9. etapa (Issoire - Saint Flour, 208 km): 1. Luis León Sánchez (Šp.) Rabobank 5:27:09 h, 2. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar +5, 3. Sandy Casar (Fr.) FDJ +13, 4. Philippe Gilbert (Belg.) Omega Pharma-Lotto, 5. Peter Velits (SR) HTC-Highroad, 6. Cadel Evans (Aus.) BMC, 7. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek, 8. Tony Martin (Nem.) HTC-Highroad, 9. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek, 10. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD všetci +3:59
Poradie po 9. etape: 1. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar 38:35:11 h, 2. Luis León Sánchez (Šp.) Rabobank +1:49 min, 3. Cadel Evans (Aus.) BMC +2:26, 4. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:29, 5. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:37, 6. Tony Martin (Nem.) HTC-Highroad +2:38, 7. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +2:38, 8. Andreas Klöden (Nem.) RadioShack +2:43, 9. Philippe Gilbert (Belg.) Omega Pharma-Lotto +2:55, 10. Jakob Fuglsang (Dán.) Leopard Trek +3:08

Pre Vinokurova a Van den Broecka sa preteky skončili
Pre kazašského cyklistu Alexandra Vinokurova sa tohtoročná púť na pretekoch Tour de France skončila už v nedeľňajšej 9. etape. Jazdec tímu Astana bol totiž približne 90 km pred cieľom účastníkom hromadného pádu a následne musel z pretekov odstúpiť. Celý incident sa udial pri zostupe z horského priesmyku Pas de Peyrol. Tridsaťsedemročný Kazach, pre ktorého by to mala byť posledná Tour v kariére, sa po páde za pomoci dvoch tímových kolegov presunul do sanitky a v jeho prípade ide s najväčšou pravdepodobnosťou o zranenie stehna. Vinokurov skončil v roku 2003 na slávnych francúzskych pretekoch tretí, o tri roky neskôr triumfoval na španielskej Vuelte.
Medzi obeťami hromadného pádu je aj Belgičan Jurgen Van den Broeck, ktorý si v minuloročnej edícii Tour vyjazdil piate miesto. Dvadsaťosemročný rodák z mesta Herentals sa síce najprv pokúšal pokračovať v jazde, niekoľko km po kolízii sa však rozhodol ukončiť svoje trápenie.

Prehľad jazdcov, ktorí doteraz pre zranenie odstúpili z Tour de France 2011:
Jurgen Van de Walle (Belg.) Omega Pharma-Lotto - štvrtá etapa (zranené slabiny)
Ivan Velasco (Šp.) Euskaltel-Euskadi - piata etapa (zlomenina kľúčnej kosti)
Janez Brajkovič (Slov.) RadioShack - piata etapa (zlomenina kľúčnej kosti)
Bradley Wiggins (V.Brit.) Sky - siedma etapa (zlomenina kľúčnej kosti)
Tom Boonen (Belg.) Quick Step - siedma etapa (otras mozgu)
Rémi Pauriol (Fr.) FDJ - siedma etapa (zlomenina kľúčnej kosti)
Chris Horner (USA) RadioShack - siedma etapa (zlomenina nosa, otras mozgu, zranenie nohy)
Benat Intxausti (Šp.) Movistar - ôsma etapa (zranené zápästie)
Jurgen van den Broeck (Belg.) Omega Pharma-Lotto - deviata etapa (problémy s ramenom)
Alexandre Vinokourov (Kaz.) Astana - deviata etapa (zranenie stehna)
David Zabriskie (USA) Garmin-Cervélo - deviata etapa (zranené zápästie)
Frederik Willems (Belg.) Omega Pharma-Lotto - deviata etapa (zlomenina kľúčnej kosti)
Amets Txurruka (Šp.) Euskaltel-Euskadi - deviata etapa (doteraz neznámy dôvod)
Pavel Brutt (Rus.) Kaťuša - deviata etapa (doteraz neznámy dôvod)

Contadora naďalej trápi bolesť v kolene
Trojnásobného víťaza cyklistických pretekov Tour de France Alberta Contadora naďalej trápi bolesť v pravom kolene, ktorá sa ozvala aj počas nedeľňajšej deviatej etapy dobrodružstva na francúzskych cestách. Španielsky jazdec spadol v prvej tretine nedeľňajších 208 kilometrov dlhých pretekov, už štvrtýkrát počas ostatných 8 dní. Jazdec tímu Saxo Bank síce dokázal držať krok s najvážnejšími kandidátmi na žlté tričko pre víťaza prestížnych pretekov, neskôr však prezradil, že bolesť sa opäť ozvala. "Dnes som mal mierne problémy a čo sa bolesti v kolene týka, som už zúfalý," uviedol 6-násobný víťaz pretekov v rámci tzv. Grand Tours a pokračoval: "Po páde som opäť začal cítiť moje koleno. Dúfam však, že ľad a odpočinok mi pomôžu a budem sa cítiť lepšie."
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.