Zdroj: Telegraph.co.uk

Španiel Samuel Sánchez sa stal víťazom štvrtkovej 12. etapy cyklistických pretekov Tour de France. V prvej pyrenejskej previerke z Cugnaux do Luz Ardiden (209 km) si žltý dres lídra 98. ročníka udržal aj naďalej Francúz Thomas Voeckler. Smolu mal Slovák Peter Velits, ktorý v zjazde z Hourquette d'Ancizan spadol a na najlepších stratil. Doplnený hlas Petra Velitsa.

Olympijský víťaz z Pekingu Sánchez sa presadil pred Belgičanom Jellem Vanendertom, tretí prišiel do cieľa s odstupom 10 sekúnd Luxemburčan Fränk Schleck.

Peter Velits napokon prišiel do cieľa na 31. mieste s mankom 4:15 min na víťazného Sáncheza a vypadol z najlepšej desiatky. Cyklistovi tímu HTC-Highroad patrí teraz 14. pozícia s odstupom 6:03 min na Voecklera. Francúz v službách Europcaru teraz vedie už pred Fränkom Schleckom o 1:49 min, tretí je Austrálčan Cadel Evans (+2:06). V dvanástej etape mierne zaostal za konkurentmi Španiel Alberto Contador. Obhajca prvenstva je momentálne celkovo siedmy s odstupom presne štyri minúty za Voecklerom.

Na štart prvej pyrenejskej etapy sa postavilo 176 cyklistov, podľa očakávania na ňom už chýbal šprintér Romain Feillu. Hneď v úvode odišla z pelotónu skupina, v ktorej boli José Ivan Gutierrez (Movistar), Blel Kadri (Ag2r), Laurent Mangel (Saur-Sojasun), Ruben Perez (Euskaltel), Jeremy Roy (FDJ) a Geraint Thomas (Team Sky). Jej náskok veľmi rýchlo narástol na vyše 6 minút, ale dôležité momenty v etape ešte iba mali prísť. Pelotón preverila už prvá horská prémia na Hourquette d"Ancizan (141,5 km). V stúpaní na vrchol sa pelotón rozdelil na viaceré skupiny. V zjazde mal nepríjemný pád Peter Velits, ktorý musel meniť bicykel a stratil na svoju skupinu, v ktorej boli žltý Thomas Voeckler i favoriti Andy Schleck, Cadel Evans a Alberto Contador. V stúpaní na obavaný Tourmalet (175,5 km) sa musel predierať cez viacerých jazdcov, odstup znížil, ale nedokázal ho zlikvidovať. Dovtedy vedúca šestica bola na Tourmalete už dávno pot
rhaná, cez vrchol ako prvý prešiel Jeremy Roy. Rozhodovalo až cieľové stúpanie na Luz Ardiden. Favoriti sa pozorne strážili a dopredu sa tak dostali Samuel Sánchez a Jelle Vanendert. Za nimi jazdila s vyše minútovým mankom osemnástka cyklistov aj so žltým Voecklerom. Už pár kilometrov pred cieľom bolo jasné, že Francúz si udrží svoj dres. Asi 2 km pred páskou sa zo skupinky favoritov odpútal Fränk Schleck, na jeho atak nikto nereagoval. Luxemburčan sa takmer dotiahol na vedúcich Sáncheza s Vanendertom. Približne 300 metrov pred cieľom nastúpil Španiel a rozhodol o svojom prvenstve. Francúzi už šiesty rok po sebe nedokázali vyhrať etapu v deň najväčšieho štátneho sviatku.

"Pre nás bol tento deň veľmi kľúčový. Oslavujeme desať rokov od založenia nášho tímu, mali sme extra motiváciu. Po víťazstve mám v sebe veľa emócií. Toto víťazstvo patrí celému tímu. Nie sme bohaté družstvo, pre celé družstvo je toto víťazstvo veľkou udalosťou. Pre tento úspech sme veľa obetovali," povedal v cieli v prvej reakcii Samuel Sánchez, ktorý sa na Tour de France presadil prvýkrát v kariére.

Výsledky - Tour de France:

12. etapa (Cugnaux - Luz-Ardiden, 209 km): 1. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi 6:01:15 h, 2. Jelle Vanendert (Belg.) Omega Pharma-Lotto +7 s, 3. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +10, 4. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale, 5. Cadel Evans (Aus.) BMC, 6. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek všetci +30, 7. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD +35, 8. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +43, 9. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar +50, 10. Pierre Rolland (Fr.) Europcar +50, ... 31. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +4:15

Poradie po 12. etape: 1. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar 51:54:44 h, 2. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +1:49 min, 3. Cadel Evans (Aus.) BMC +2:06, 4. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:17, 5. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale +3:16, 6. Damiano Cunego (Tal.) Lampre-ISD +3:22, 7. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +4:00, 8. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +4:11, 9. Tom Danielson (USA) Garmin-Cervelo +4:35, 10. Nicolas Roche (Ír.) Quick Step +4:57, ... 14. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +6:03.

Velitsa pribrzdil pád a problémy s prehadzovačom
Slovenský cyklista Peter Velits vypadol vo štvrtkovej 12. etape z najlepšej desiatky Tour de France, po prvých pyrenejských kilometroch mu patrí celkovo 14. pozícia s odstupom 6:03 min na vedúceho Thomasa Voecklera. Cyklista HTC-Highroad mal vo štvrtok aj menšiu smolu, keď v zjazde z prvej horskej prémie z Hourquette d"Ancizan spadol a musel meniť bicykel. Stratu na najlepších už v ďalších dvoch stúpaniach nedohnal a do cieľa prišiel 31. "Ani neviem, čo sa pri tom páde stalo. Najskôr spadli bez dôvodu traja jazdci z tímu Europcar a potom sme išli k zemi my, ktorí sme boli za nimi. Pád nebol vážny, len som si poškodil bicykel a nefungoval prehadzovač. Dali mi rezervu a bicykel mi opravovali v aute. Následne mi ho vrátili, ale keď som v stúpaní na Tourmalet zabral, opäť mi poriadne nefungoval prehadzovač," popísal problémy Peter Velits.

V prvom kopci sa rodák z Bratislavy s púchovským domicilom držal s najlepšími a jazdil vedľa oboch Schleckovcov, Evansa či Contadora. Po páde sa stratu snažil zlikvidovať aj za pomoci tímového kolegu Tejay Van Garderena. Najmä pri výstupe na Tourmalet rozdiel znižovali, ale tempo najlepších bolo vysoké. "Od úvodu sa mi išlo dobre. V prvom kopci som nemal žiaden problém, aj pocitovo to bolo dobré. Aj na Tourmalet to bolo fajn, veľa sme s Tajayom nestrácali, v zjazde sme súperov trocha stiahli. Jazdili sme v konvoji áut, urobil som, čo som mohol. V záverečnom stúpaní, ktoré som išiel na rezervnom bicykli, som však už mal toho dosť. Strata napokon bola 4 minúty, čo nie je až tak hrozné, ako to najskôr vyzeralo," povedal pre agentúru SITA Peter Velits.

Majster sveta do 23 rokov je momentálne z cyklistov HTC-Highroad v celkovom poradí najvyššie. Pred etapou sa o post jednotky v tíme delil s Tonym Martinom. Nemec však vo štvrtok výrazne zaostal a na Voecklera už stráca takmer 11 minút. Tím HTC-Highroad by tak v kopcoch už mal pracovať pre Slováka. "Myslím, že teraz by už mali ísť pre mňa. Tony dnes vybuchol na Tourmalete dosť skoro, s Tejayom sme išli vo veľmi dobrom tempe. Tony však mal dnes možno tiež zlý deň a prídu aj jeho lepšie. Uvidíme, ako to celé dopadne," doplnil Peter Velits, ktorý je pripravený aj naďalej bojovať o čo najlepšiu pozíciu. Ak by skončil na Tour v elitnej desiatke, pre slovenskú cyklistiku by to bol veľký úspech. "Ešte nie je koniec, stačí, aby som mal jeden dobrý deň, pôjdem s najlepšími a niektorých súperov môžem utrhnúť. Strata nie je zatiaľ veľká. Určite sa pokúsim skončiť čo najlepšie," dodal odhodlane Peter Velits.

Contador nevzdáva boj o svoj štvrtý triumf
Hoci španielsky cyklista Alberto Contador na tohtoročnej Tour de France zatiaľ zaostáva za očakávaniami, boj o svoj štvrtý triumf na prestížnych pretekoch ešte nevzdal. "Na konci štvrtkovej etapy som už nevládal dostať zo seba viac. Je to však v poriadku. Zotavoval som sa z pádov, a preto som nešliapal ako obvykle. Od zajtrajšieho dňa sa budem zlepšovať," povedal 28-ročný Španiel. Contador prišiel do cieľa prvej horskej etapy na ôsmom mieste, v celkovom poradí figuruje na priebežnej siedmej priečke. Za vedúcim Francúzom Voecklerom zaostáva štyri minúty.

Voecklerov Europcar ukázal v Pyrenejach svoju kvalitu
Po štvrtkovom pyrenejskom utrpení s troma náročnými stúpaniami by sa zrejme musel stať zázrak, aby niekto vyzliekol Thomas Voecklera zo žltého dresu vedúceho pretekára Tour de France v piatkovom pokračovaní z Pau do Lúrd. Už len z dôvodu, že 13. etapa patrí so 152 kilometrami k najkratším v ročníku. Francúzsky líder obhájil svoju pozíciu aj na obávanom Tourmalete (2115 m) a prejazd ďalšou klasikou, 1709 m vysokým Col d´Aubisque, by mu nemal robiť väčšie problémy. Navyše do cieľa v pútnických Lurdách bude po vrchole zostávať ešte 40 km. "Všetci čakali, že náš tím Europcar bude slabý a odpadne, ale chlapci dnes ukázali našu silu," povedal hrdina nedeľňajšej 9. etapy. Vo štvrtok prišiel do cieľa v Luz Ardiden na 9. mieste hneď za najväčšími favoritmi pretekov. Pred Fränkom Schleckom si v celkovom poradí udržal náskok 1:49 min, tretí Cadel Evans za ním zaostáva 2:06 min. V sobotu je na programe záverečná - tretia pyrenejská etapa zo Saint-Gaudens do Plateau De Beille, kde sa dajú očakávať ďalšie útoky konkurentov. Nie je však vylúčené, že Voeckler dovezie žltý dres až do Álp, kde sa bude lámať chlieb. Skutočný zázrak by nastal až vtedy, keby v ňom krúžil aj na Elyzejských poliach.

[Foto na úvode: Telegraph.co.uk]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.