Voeckler si udržal žltý dres, triumf Vanenderta

Belgičan Jelle Vanendert dosiahol sobotňajším víťazstvom v náročnej 14. etape cyklistických pretekov Tour de France zo Saint Gaudens na vrchol Plateau de Beille (168,5 km) najväčší úspech svojej kariéry. Dvadsaťšesťročný cyklista tímu Omega-Pharma Lotto zvládol pri svojej premiére na Tour výborne výstup na vrchol Plateau de Beille a triumfoval s náskokom 21 sekúnd pred olympijským víťazom Samuelom Sánchezom, tretí vďaka záverečnému zrýchleniu prišiel do cieľa Andy Schleck.

Luxemburčan získal v celkovej klasifikácii ďalšie sekundy na obhajcu prvenstva Alberta Contadora.

Lídrom 98. ročníka je aj po Pyrenejách nečakane Thomas Voeckler, ktorý aj v náročných kopcoch udržal krok s najlepšími a je stále držiteľom žltého trička. Francúz v službách Europcaru prišiel do cieľa v sobotu siedmy s odstupom 48 sekúnd. Pred Fränkom Schleckom má v celkovej klasifikácii náskok 1:49 min, tretí Cadel Evans zaostáva o 2:06 min. Slovák Peter Velits v závere nestačil na tempo najlepších a napokon skončil v 14. etape na 24. priečke. V celkovom poradí klesol jazdec HTC-Highroad na 16. priečku.

Šesť horských prémií na trati tretej pyrenejskej etapy poriadne preverilo výkonnosť jazdcov. Už po prvej na Col de Portet d´Aspet (26,5 km) sa pelotón rozdelil na dve skupiny. Vpredu jazdila skupina 24 cyklistov z druhého sledu, ktorí si vytvorili na druhú so všetkými favoritmi náskok vyše 6 minút. Situácia na čele sa neustále menila, všetci vyčkávali na záverečné stúpanie na Plateau de Beille do nadmorskej výšky 1776 m. Takmer 16 km dlhý výšľap začal najlepšie Sandy Casar, ktorý mal dvojminútový náskok na skupinu favoritov. V stúpaní sa začala bitka favoritov, s ktorým držal prekvapujúco krok aj v žltom drese jazdiaci Voeckler. Asi 10 km pred cieľom z ich skupiny vypadol Peter Velits. Výborne jazdil predovšetkým Andy Schleck, ktorý sa pokúsil o štyri nástupy. Jeho veľký rival Alberto Contador však vždy dokázal zareagovať. Necelých 7 km pred finišom nastúpil Jelle Vanendert, predstihol aj Casara a ďalej išiel sólovo. V skupine za ním sa bojovalo, nastupovalo a spájalo. Atak vyšiel až Samuelovi Sánchezovi, Contador sa držal až do záverečných metrov Andyho Schlecka, ten však výborným finišom získal aspoň drobný náskok. Vanendert svoj pokus doviedol do úspešného konca. Ak by sa dodržala tradícia z minulosti, potom by ako víťaz na Plateau de Beille mal neskôr doviesť žltý dres do Paríža. Belgičan však má výraznú stratu na Voecklera a je nepravdepodobné, že by sa história opakovala. Vanendert si vybojoval aj bodkovaný dres najlepšieho vrchára.

"Možno som nastúpil trochu skoro, ale dovtedy to skúšal iba Andy Schleck, ktorého pozorne strážil Alberto Contador. Všetci ostatní vyzerali byť spokojní, že sú vôbec v tejto skupine. Bojovalo sa v nej o celkové poradie. Ja som mal výhodu, že som nebol pre súperov z pohľadu celkových výsledkov nebezpečný. Pokúsil som sa o nástup a vyšlo to. Na bodkovaný dres pre najlepšieho vrchára som vôbec nepomyslel," povedal v prvej televíznej reakcii Vanendert.

Výsledky - Tour de France:

14. etapa (Saint Gaudens - Plateau de Beille, 168,5 km): 1. Jelle Vanendert (Belg.) Omega Pharma-Lotto 5:13:25 h, 2. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +21, 3. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +46, 4. Cadel Evans (Aus.) BMC, 5. Rigoberto Uran (Kol.) Sky, 6. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard, 7. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar, 8. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek, 9. Jean-Christophe Peraud (Fr.) AG2R La Mondiale, 10. Pierre Rolland (Fr.) Europcar všetci +48, ... 24. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +4:46.

Poradie po 14. etape: 1. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar 61:04:10 h, 2. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +1:49 min, 3. Cadel Evans (Aus.) BMC +2:06, 4. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:15, 5. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale +3:16, 6. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +3:44, 7. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +4:00, 8. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD +4:01, 9. Thomas Danielson (USA) Garmin-Cervelo +5:46, 10. Kevin De Weert (Belg.) Quickstep +6:18, ... 16. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +10:01.

Armstrong si myslí, že Voeckler môže vyhrať celé TdF
Sedemnásobný víťaz cyklistických pretekov Tour de France Lance Armstrong si myslí, že aktuálny líder spomenutého podujatia Thomas Voeckler z tímu Europcar môže získať celkový triumf. "Keď sa dokázal udržať na čele aj po dnešnej horskej etape, musíme s ním rátať, že môže vyhrať celú Tour de France," vyhlásil Armstrong na sociálnej sieti Twitter. Jeho slová doplnil Luxemburčan Frank Schleck: "Neprekvapuje ma Voecklerov výkon. Je to veľký šampión, túto sezónu má skvelú."

Cavendishovi pomáha podľa Rojasa v stúpaniach auto
Britský cyklista v službách HTC-Highroad údajne pri prechode cez pyrenejské vrcholy na Tour de France využíval pomoc tímového vozidla. Držiteľa zeleného trička z toho obvinil jeho konkurent v súťaži aktivity José Joaquín Rojas z tímu Movistar. Organizátori Tour však tento protest zamietli ako neopodstatnený.

"Všimol som si to ja i Philippe Gilbert. Cavendish sa v kopcoch drží tímového auta. Chceme čistý šport. Chceme, aby sa bojovalo aj proti iným veciam ako iba proti dopingu. Požiadame o televíznu kameru, ktorá bude v stúpaniach snímať Cavendisha," povedal podľa denníkov Nieuwsblad a Gazzetta dello Sport Rojas. Podľa organizátorov sa Cavendish neprevinil proti pravidlám.

Doráňaný Ten Dam tvrdý ako skala
Aj napriek viacerým poraneniam tváre po páde v sobotňajšej etape na Plateau de Beille pokračuje Laurens Ten Dam na 98. ročníku cyklistickej Tour de France. Manažment tímu Rabobank ho označil za "tvrdého ako skalu". Tridsaťročný cyklistika dokončil v sobotu etapu so zašpineným obväzom od krvi obviazaným okolo hlavy a nosa. Večer podľa cyclingnews.com na Twitteri uviedol: "Žiadna zlomenina. Len budúca bolesť."

V nedeľu predpoludním mal na tvári osem štichov a okamžite sa porovnával s Johnnym Hoogerlandom: "Žiadna tragédia. Stále mám o 25 štichov menej ako Johnny." Ten Dam spadol na tvár v zjazde z Col d´Agnes. Po príchode do cieľa absolvoval vyšetrenia v nemocnici, kde mu neobjavili žiadne vážne zranenie, iba množstvo odrenín. V noci spal pokojne a vedenie tímu Rabobank napokon po konzultáciách s lekármi súhlasilo s jeho pokračovaním na Tour.

Voeckler neverí v celkový úspech
Francúz Thomas Voeckler neverí, že žlté tričko lídra cyklistickej Tour de France dovezie v nedeľu 24. júla až na parížske Elyzejské polia. Cyklista tímu Europcar ubránil cenný dres v Pyrenejach a v utorok ho privezie do Álp. Podľa Lancea Armstronga a Laurenta Jalaberta má Voeckler šancu na celkové prvenstvo na 98. ročníku. Samotný pretekár však ostáva pragmatický.

"Je to veľmi pekné počúvať, ale ani na sekundu som neuveril, že by som mohol vyhrať Tour. Myslím si, že moje šance na celkový úspech sú nulové,“ povedal podľa cyclingnews.com v Montpellieri Voeckler. "V sobotu som sa snažil len držať favoritov a budem rád, ak ich budem nasledovať aj v ďalšej horskej etape. Nemyslím si však, že moja výkonnosť je taká, aby som neustále jazdil na ich úrovni. Sobota bola trocha nezvyčajná. Mám pred sebou ďalšiu motiváciu, ale zároveň viem, že Alpy sú o niečom inom.“

Voeckler sa v ďalšom priebehu Tour de France bude snažiť len odviesť čo najlepšiu prácu a podať čo najlepší výkon. "Neprišiel som na preteky, aby som ich vyhral celkovo. Toto nie je mojím cieľom. Nemám absolútne šancu vyhrať,“ doplnil Voeckler. Naposledy Francúz Tour de France vyhral v roku 1985, keď sa to podarilo Bernardovi Hinaultovi.
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.