Zdroj: NJ.com

Brit Mark Cavendish dosiahol na 98. ročníku Tour de France svoj štvrtý triumf, keď sa presadil v koncovke nedeľňajšej 15. etapy z Limoux do Montpellieru, ktorá merala 192 km. Jazdec tímu HTC-Highroad zužitkoval prácu celého svojho tímu vrátane Petra Velitsa, na prvé miesto sa dostal 200 m pred cieľom a svoju pozíciu už nepustil.

Na 2. mieste finišoval Američan Tyler Farrar (Garmin-Cérvelo), tretí skončil Talian Alessandro Petacchi (Lampre-ISD). Cavendish si etapovým prvenstvom upevnil svoju líderskú pozíciu v súťaži šprintérov o zelený dres.

Nedeľňajšia takmer rovinatá etapa nepriniesla zmeny na čele celkovej klasifikácie. Žltý dres si bez väčších problémov udržal domáci Thomas Voeckler (Europcar), ktorý vedie s náskokom 1:49 min pred Luxemburčanom Fränkom Schleckom (Leopard Trek). Tretí Austrálčan Cadel Evans (BMC) zaostáva o 2:06 min. Peter Velits prišiel v 15. etape do cieľa v hlavnom pelotóne na 35. mieste, celkovo je naďalej šestnásty s odstupom 10:01 min na Voecklera.

Na cyklistov čaká v pondelok voľný deň, po ktorom sa už konvoj presunie do Álp. Utorňajšia 16. etapa povedie zo Saint Paul Trois Chateaux do Gapu a bude merať 164 km.

Hneď po nedeľňajšom ostrom štarte sa odpútala z pelotónu pätica Niki Terpstra (Quick Step), Mickael Delage (FDJ), Samuel Dumoulin (Cofidis), Michail Ignatijev (Kaťuša) a Anthony Delaplace (Saur-Sojasun). Pelotón jazdil v miernom daždi pokojne, favoriti po Pyrenejách odpočívali a čakala sa hromadná koncovka. Čelo balíka, už v slnečnom počasí, kontrolovali cyklisti tímov Europcar a HTC-Highroad. Približne 21 km pred cieľom roztrhal vedúcu päticu nástupom Ignatijev a zostal vpredu osamotený s Terpstrom. Pelotón v tom čase už šliapal poriadne do pedálov, šprintéri si už chystali pozície na záverečný špurt. Rozhodovala až koncovka v Montpellieri, Mark Renshaw výborne vyviezol Marka Cavendisha a ten oslavoval celkovo devätnásty triumf kariéry na Tour de France.

"Bola to náročná etapa. V závere sa mnohí pokúšali o únik, môj tím to však skvele kontroloval. Bez pomoci kolegov by sa mi to nepodarilo. Nie je to iba o mne, je to o celom tíme. Budem rád, ak sa mi podarí získať aj dvadsiaty etapový triumf, bude to však veľmi náročné," povedal v cieli Cavendish.

Výsledky - Tour de France 2011:

15. etapa (Limoux - Montpellier, 192 km): 1. Mark Cavendish (V. Brit.) HTC-Highroad 4:20:23 h, 2. Tyler Farrar (USA) Garmin-Cérvelo, 3. Alessandro Petacchi (Tal.) Lampre - ISD, 4. Daniel Oss (Tal.) Liquigas-Cannondale, 5. José Joaquín Rojas Gil (Šp.) Movistar, 6. Ben Swift (V. Brit.) Sky, 7. Gerald Ciolek (Nem.) Quickstep, 8. Tony Gallopin (Fr.) Cofidis, Le Credit En Ligne, 9. Francisco José Ventoso Alberdi (Šp.) Movistar, 10. Sébastien Hinault (Fr.) AG2R La Mondiale, ... 35. Peter Velits (SR) HTC-Highroad všetci čas ako víťaz

Poradie po 15. etape: 1. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar 61:04:10 h, 2. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +1:49 min, 3. Cadel Evans (Aus.) BMC +2:06, 4. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:15, 5. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale +3:16, 6. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +3:44, 7. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +4:00, 8. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD +4:01, 9. Thomas Danielson (USA) Garmin-Cervelo +5:46, 10. Kevin De Weert (Belg.) Quickstep +6:18, ... 16. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +10:01.

Contador zatrúbi v Alpách do útoku
Trojnásobný šampión Tour de France Alberto Contador sa mieni v alpských etapách vrátiť k svojmu tradičnému útočnému štýlu cyklistiky, aby oživil nádej na dovŕšenie čistého víťazného hetriku. Zranenie kolena po páde v úvodnom týždni pretekov prinútilo Španiela k defenzívnej taktike v troch pyrenejských etapách. V pondelok je na programe druhý voľný deň, po ňom už pelotón naberie smer Alpy. Contador je zatiaľ na siedmej priečke priebežného poradia, za vedúcim Thomasom Voecklerom zaostáva rovné štyri minúty.

"Pre pád som musel zmeniť spôsob šliapania do pedálov. Pravé koleno bolelo, kompenzoval som to druhou nohou, preto tá zmena. Teraz sa už cítim lepšie. V Alpách si verím," uviedol jeden z favoritov na žltý dres. Stratu plánuje dohnať najmä v dvoch supernáročných etapách vo štvrtok a piatok, ako aj v sobotňajšej 42,5 km dlhej časovke. "Štvrtková etapa s 10 km dlhým stúpaním na Col d"Agnel a so záverom na Galibier Serre-Chevalier je najťažšia. Nie som taký svieži ako na Gire, ale myslím si, že Alpy mi budú sedieť viac ako Pyreneje. Ak mi dobre pôjdu nohy, som si istý, že dostanem šancu zaútočiť, pretože to je môj štýl. V Alpách sú stúpania dlhšie a jazdí sa vyššie nad morom. Na niektorých jazdcov, ktorým sa darilo v Pyrenejach, čaká sklamanie," skonštatoval člen tímu Saxobank, ktorému zahralo do karát, že jeho konkurenti v Pyrenejach taktizovali a nevyvinuli viac snahy na zvýšenie náskoku.

Schleckovci sú ochotní obetovať sa jeden pre druhého
Bratia Andy a Fränk Schleckovci sú ochotní obetovať svoje individuálne ambície v prospech úspechu súrodenca, len aby v záverečnom týždni cyklistickej Tour de France zdolali trojnásobného víťaza pretekov Alberta Contadora. Pred rozhodujúcou fázou je na tom v priebežnom poradí lepšie Fränk, ktorý figuruje na druhom mieste za Thomasom Voecklerom. Andy je štvrtý, medzi Luxemburčanov sa zmestil Cadel Evans. Contador zaostáva, so štvorminútovým mankom mu patrí až siedma priečka. V Alpách ale sľubuje útok na čelné pozície.

"Vieme, že obaja nemôžeme Tour vyhrať, určite nie v jednom ročníku. Na pódiu vidím iba jedného z nás, ale v žltom," odhodlane konštatoval 26-ročný Andy, ktorý bol na Tour dvakrát druhý - v rokoch 2009 a 2010.

O päť rokov starší Fränk vlani nemohol bratovi v najťažších momentoch pomôcť - už v 3. etape si zlomil kľúčnu kosť. "S Andym sme na jednej vlnovej dĺžke. Ak nastane deň, keď sa bude musieť jeden obetovať pre druhého, bez váhania to spravíme. Nebudeme navzájom súperiť," vyhlásil Fränk Schleck.

Luxemburčania majú vo svojich zámeroch jasno. "Už pred Tour som povedal, že chceme byť na pódiu, ale nie na druhom alebo treťom mieste. Radšej nech jeden vyhrá a druhý je dvadsiaty," prízvukoval Andy. Kto teda bude musieť ustúpiť? "Samozrejme, že diskutujeme o taktike a ideálnych scenároch, ale niekedy sa treba rozhodnúť v jedinej sekunde. Bude záležať na pocite. Možno to budem ja, možno Fränk," uzavrel mladší z bratov.

[Foto na úvode: NJ.com]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.