Zdroj: Bikes4life.com.au

Austrálsky cyklista Cadel Evans z tímu BMC je už prakticky víťazom Tour de France 2011. V sobotňajšej predposlednej 20. etape tohtoročnej edície, ktorou bola časovka na 42,5 km v okolí Grenoblu, prišiel do cieľa v porovnaní so svojím najväčším rivalom Luxemburčanom Andy Schleckom (Leopard Trek) o 2:37 min skôr a v celkovej klasifikácii nielen stiahol 57-sekundové manko, ale vypracoval si aj náskok 94 sekúnd.

V nedeľu je na programe posledná 21. etapa s dojazdom na parížskych Elyzejských poliach, ktorá meria 95 km a bude mať už len manifestačný a štatistický charakter. Pre skúseného 34-ročného Austrálčana je to veľký úspech, na slávnej TdF doteraz obsadil v celkovej klasifikácii druhé miesta v rokoch 2007 a 2008. Naopak, Andy Schleck ani do tretice nedokázal získať celkové prvenstvo a tretíkrát v rade skončil na druhej priečke.

"Je to môj najväčší úspech v kariére. Som rád, že celá Tour de France prebehla bez problémov. Po lanskom triumfe na MS som vedel, že môžem uspieť, že som kompletným pretekárom," povedal historicky prvý Austrálčan s celkovým triumfom na najprestížnejšom cyklistickom podujatí na svete a pokračoval: "Chcem sa poďakovať mojim spolupracovníkom, všetci mi verili. V roku 2007 mal Contador fantastickú formu, o dva roky neskôr som bol totálne vyčerpaný na poslednej časovke, a tak som rád, že dnes to vyšlo. Bol na mňa vyvíjaný veľký tlak. Musím však povedať, že nikdy predtým som v horách nemal takú formu ako posledné dni."

Jazda proti času sa stala korisťou nemeckého pretekára Tonyho Martina z tímu HTC-Highroad, ktorý triumfoval práve pred celkovým víťazom Evansom, tretie miesto obsadil Alberto Contador. Andy Schleck skončil až na 17. pozícii so stratou 2:38 min na Martina. "Víťazstvo v časovke na Tour de France je najväčší úspech, ktorý som dosiahol. Som šťastný, strašne to bolelo, ale som rád", povedal Tony Martin.

Po piatkovom štvrtom mieste v cieli na Alpe d"Huez sa opäť vynikajúcim výkonom prezentoval slovenský reprezentant Peter Velits, ktorého v sobotu klasifikovali na 9. mieste s mankom na víťazného tímového kolegu 2:03 min. Dvadsaťšesťročnému rodákovi z Bratislavy patrí pre nedeľňajšou exhibičnou jazdou 19. pozícia.

"Som spokojný so svojim výkonom. V piatok to bolo veľmi náročné a som rád, že v časovke som predviedol dobrý výkon. Mohlo to byť aj lepšie, no po včerajšku bolo ťažké dostať sa do tempa. Včera som bojoval celú etapu. Cadel Evans vyhral Tour de France, veľmi mu to prajem, zaslúžil si to. Celé podujatie jazdil výborne je to veľká osobnosť cyklistiky," povedal trojnásobný šampión "Le Tour" Alberto Contador.

Výsledky - Tour de France 2011:

20. etapa (Grenoble - Grenoble, časovka na 42,5 km): 1. Tony Martin (Nem.) HTC-Highroad 55:33 min, 2. Cadel Evans (Aus.) BMC +7 s, 3. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +1:06 min, 4. Thomas de Gendt (Belg.) Vacansoleil-DCM +1:29, 5. Richie Porte (Aus.) Saxo Bank Sungard +1:30, 6. Jean-Christophe Peraud (Fr.) AG2R La Mondiale +1:33, 7. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +1:37, 8. Fabian Cancellara (Švaj.) Leopard Trek +1:42, 9. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +2:03, 10. Rein Taaramae (Est.) Cofidis +2:03,... 17. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:38.

Poradie po 20. etape: 1. Cadel Evans (Aus.) BMC 83:45:20 h, 2. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +1:34 min, 3. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:30, 4. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar +3:20, 5. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +3:57, 6. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +4:55, 7. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD +6:05, 8. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale +7:23, 9. Thomas Danielson (USA) Garmin-Cervelo +8:15, 10. Jean-Christophe Peraud (Fr.) AG2R La Mondiale +10:11,... 19. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +28:54.

Atentát ovplyvnil nórskych jazdcov
Nórski cyklisti Thor Hushovd a Edvald Boasson Hagen mysleli pred sobotňajšou časovkou na Tour de France i počas nej najmä na svoju krajinu, ktorou v piatok otriasol atentát v Osle a následne útok na ostrove Utöya, pričom celkovo prišlo o život 92 ľudí.

"Myšlienkami som v Nórsku. Je ťažké sústrediť sa na preteky, keď sa dejú takéto veci. Je to psychicky dosť náročné," povedal Hushovd, ktorý si počas niektorých etáp tohtoročnej Tour de France obliekal žltý dres. "Už sa teším na koniec. Je to strašidelné, som plný emócií a smútku. Neverili sme, že by sa také niečo mohlo stať a pritom sa to môže stať komukoľvek a kdekoľvek," doplnil Hushovd.

Jazdec tímu Sky Boasson Hagen vyhral na tohtoročnej "Le Tour" dve etapy a z udalostí vo svojej krajine bol takisto v šoku: "Je ťažké sa s tým počas Tour de France vyrovnať. Všetko sa tu dozvedám iba z novín a som naozaj smutný. Ľúto mi je všetkých ľudí, ktorých to priamo zasiahlo."

Tridsaťdvaročný Anders Behring Breivik v piatok odpálil bombu neďaleko vládnej budovy v centre nórskeho hlavného mesta. Potom sa atentátnik presunul na ostrov Utöya, kde spustil paľbu na mladé sociálne demokratky. Výbuch v Osle zabil sedem ľudí, ďalších minimálne 85 zomrelo na ostrove.

P. Velits odchádza z Tour de France spokojný
Veľkú radosť všetkým fanúšikom cyklistiky na Slovensku urobil reprezentant Peter Velits. Na 97. ročníku prestížnych etapových pretekov Tour de France ukázal svoje kvality a všestrannosť. Po dvoch piatych miestach vo ôsmej a deviatej etape finišoval v náročnej piatkovej 19. etape na Alpe d’Huez na vynikajúcej štvrtej pozícii a všetko podčiarkol rovnako výborným výsledkom, ktorým bola deviata priečka v sobotňajšej časovke v okolí Grenoblu. „Som spokojný, byť v Top 10 v časovke na Tour de France nie je zlý výsledok. Na trati som sa necítil až tak dobre, nohy som mal trochu ťažké. V cieli sa ukázalo, že už nikto nie je čerstvý a všetci toho majú dosť. S výsledkom som maximálne spokojný,“ povedal pre agentúru SITA 26-ročný Peter Velits a pokračoval: „Pred časovkou som nerozmýšľal nad tým, s akým umiestnením by som v nej bol spokojný. Určite som ju chcel absolvovať čo najlepšie, no sám som nevedel, ako sa budem cítiť. Dal som do toho všetko a preto má deviate miesto veľmi teší.“

K štyrom etapovým umiestneniam medzi najlepšou desiatkou pridal Peter Velits aj „čerešničku na torte“ v podobe devätnástej pozície v celkovej klasifikácii. „Je super byť v prvej dvadsiatke, ale bol som aj v desiatke, z ktorej som vypadol a trochu som bol sklamaný. Viac som spokojný s mojim piatkovým a sobotňajším etapovým umiestnením,“ začal hodnotenie jeden z dvoch slovenských jazdcov tímu HTC-Highroad a pokračoval: „Celá Tour bola pre mňa raz hore, raz dole. Sám seba som nedokázal odhadnúť ako sa budem cítiť v daný deň. V závere to však vyšlo dobre a preto odchádzam z pretekov spokojný. Boli aj zlé dni, kedy som nemal šťastie, niekedy som na to nemal fyzicky. Vedenie tímu je spokojné, všetci sme odviedli svoju prácu. Mali sme tu veľmi silné obsadenie a aj sme to ukázali.“

Slovenského jazdca neprekvapil celkový triumf Austrálčana Cadela Evansa, ktorý žlté tričko lídra získal až výsledkom v sobotňajšej časovke. „Už pred ňou bolo jasné, že Schleckovci do nej musia ísť s trochu väčším náskokom, lebo nie sú až tak dobrí časovkári ako Evans. Toto tvrdenie sa napokon aj potvrdilo. Myslím si, že Evansovi patrí celkové víťazstvo zaslúžene, pretože celú Tour jazdil veľmi vyrovnane a veľmi rozumne. Časovku takmer vyhral a rozdielom triedy zdolal oboch Schleckovcov,“ myslí si Peter Velits, pre ktorého to bola už tretia účasť na prestížnej Tour de France. Dosiahol na nej najvyššie umiestnenie (predtým 32. a 58. priečka) a natíska sa preto otázka, či o rok bude chcieť svoje maximum ešte zlepšiť. „Rozmýšľať nad budúcoročnou Tour je trochu skoro. Je dôležité, aby sme sa s Martinom posúvali ďalej, aby sme nestáli na mieste, čo sa aj potvrdzuje. Každý rok výkonnostne rastieme, o rok chceme to isté. Aký výsledok to prinesie, ťažko povedať, ale určite chceme byť lepší ako tento rok,“ uviedol skromný slovenský cyklista.

Počas tohtoročnej Tour prenikli na svetlo sveta informácie, že Peter Velits by so svojim bratom Martinom mohli opustiť súčasný tím, ktorý má problémy so zháňaním sponzorov. „S Martinom máme manažéra, ktorý to všetko rieši, takže my s inými tímami nie sme v kontakte a s týmito vecami sa nezaoberáme. Manažér nás však o všetko informuje. Komunikuje aj s inými stajňami, ale stále čakáme na to, ako to dopadne s naším súčasným tímom, či predĺžia spoluprácu s hlavným sponzorom alebo nájdu nejakého nového. Ešte stále sme v štádiu, že vyčkávame a uvidíme, čo bude,“ prezradil Peter Velits, ktorý sa najbližšie predstaví v španielskom San Sebastiane na známej vrchárskej jednodňovej klasike. „Potom budem mať trochu voľnejšie, po ktorom ma čakajú preteky v Colorade, Veľkej Británii a potom majstrovstvá sveta,“ informoval úspešný jazdec.

Evans si úspech vychutná až v Paríži
Cadel Evans sa takmer s istotou stane v nedeľu v Paríži prvým austrálskym víťazom cyklistickej Tour de France. Po dvoch druhých miestach v rokoch 2007 a 2008 a nevýrazných výsledkoch v ďalších dvoch ročníkoch sa dočkal veľkého úspechu. O tom, že žltý dres privezie až do Paríža, rozhodol v sobotňajšej časovke v okolí Grenoblu, v ktorej bol lepší ako bratia Andy a Fränk Schleckovci a dostal sa na prvú priečku výsledkovej listiny. Evans štartoval už dvanásťkrát na pretekoch ProTour a na tento úspech čakal od roku 2002.

V sobotu sa v Grenobli dvakrát neubránil slzám. Najskôr, keď si obliekol žltý dres, potom, keď na tlačovej besede spomínal na svojho bývalého trénera Alda Sassiho, ktorý zomrel vlani v decembri. Sassi pomohol Evansovi, ktorý bol v minulosti skvelý horský cyklista a dvakrát vyhral aj Svetový pohár v cross country, k úspechom aj na ceste. Talian od začiatku veril, že Austrálčan sa môže raz presadiť na "Le Tour". Evans by si prial, aby Sassi jeho úspech videl naživo.

“Bol to práve Aldo Sassi, ktorý mi veril. Často mi viac dôveroval ako ja sám. Bolo by veľmi pekné, ak by tu dnes bol so mnou. Počas nádherného dňa, keď som vyhral majstrovstvá sveta 2009 v Mendrisiu, čo bolo len 6 km od jeho domu, mi povedal, že raz vyhrám Grand Tour a pravdepodobne najväčšiu z nich Tour de France,” hovoril so slzami na krajíčku v Grenobli Evans, ktorého citoval portál cyclingnews.com.

Austrálsky cyklista musel zvládnuť na tohtoročnej Tour mnohé nástrahy. Vyrovnal sa predovšetkým so svojimi súpermi, nádherné súboje zviedol v prvom rade so Schleckovcami, Albertom Contadorom i Thomasom Voecklerom. Pri ďakovaní nezabudol spomenúť na výnimočnú pomoc jeho kolegov z tímu BMC.

Jeho úspech na Tour vyvolal veľký ohlas v celej Austrálii. V krajine sa už objavili návrhy, aby sa vyhlásil štátny sviatok. Niečo podobné sa stalo v roku 1983, keď austrálska posádka vyhrala jachtársky America Cup. “Ak by to nezaťažilo ekonomiku, tak prečo nie. Nechcem však vstupovať do politických debát, lebo ma čaká nádherný deň. Snažil som sa koncentrovať na svoje výkony a verím, že moji krajania si tieto preteky užili. Ešte nedokážem úplne pochopiť, čo sa mi podarilo, ale verím, že v nedeľu na Elyzejských poliach mi to dôjde,” tvrdil Evans.

Hincapie deviatykrát v tíme s víťazom
Byť spolujazdcom Georgea Hincapieho na cyklistickej Tour de France, je zárukou úspechu. Američan štartoval tento rok na starej dáme už šestnástykrát, čím vyrovnal historický rekord Holanďana Joopa Zoetemelka, deviatykrát mal vo svojom družstve celkového víťaza. Hincapie pomohol sedemkrát k úspechu Lancovi Armstrongovi, raz Albertovi Contadorovi a v nedeľu privedie v žltom drese do Paríža aj Cadela Evansa. Hincapie berie úspechu kolegu v tíme BMC Racing ako veľkú odmenu a satisfakciu.

“Pocity sú rozdielne ako v minulosti a veľmi špeciálne. Keď som pred minulou sezónou prichádzal do BMC, všetci sa čudovali, že idem do malého tímu. Teraz cítim veľkú odmenu a je to potvrdenie, že som sa rozhodol správne. Máme za sebou veľmi, ale veľmi stresujúcu Tour. Každý deň sa bojovalo o pozície a museli sme odviesť oveľa viac práce ako v minulosti. Vedeli sme, že Cadel má šancu na úspech a chceli sme ho k tomuto cieľu priblížiť,” povedal Hincapie.

Evansov triumf pomôže 38-ročnému Američanovi v úvahách, že by štartoval na "Le Tour" aj o rok. Ak sa v Liége 2012 postaví na štartovú čiaru, bude novým rekordérom.

A. Schleck po Contadorovi nestačil ani na Evansa
Luxemburčan Andy Schleck rovnako ako v rokoch 2009, 2010 skončí na cyklistickej Tour de France na 2. mieste. Kým v predchádzajúcich rokoch prehral s Albertom Contadorom, tentoraz nestačil na Cadela Evansa. Austrálčan jazdil inteligentne, takticky, držal sa v ústraní a snažil sa nestrácať na Andyho Schlecka. V sobotňajšej časovke v Grenobli bol napokon o 2:31 min rýchlejší ako Luxemburčan a v celkovom účtovaní ho tak predstihol o 1:34 min.

Andy Schleck si na svoj veľký úspech bude musieť ešte rok počkať. Trojnásobný držiteľ bieleho dresu pre najlepšieho mladého jazdca na Tour si po dojazde časovky v Grenobli, ktorú absolvoval v žltom tričku, najskôr poplakal na ramene brata Fränka, potom sa rýchlo stratil v tímovom autobuse a následne už vyrovnaným hlasom odpovedal na otázky médií. “Som rád, že spoločne s Fränkom sa v Paríži postavíme na pódium. Cadel Evans išiel perfektné preteky. Ja sa určite vrátim a pokúsim sa v roku 2012 konečne vyhrať,” povedal Andy Schleck.

V histórii Tour de France bolo viacero korunných princov. V roku 1997 síce Jan Ullrich ako 23-ročný preteky vyhral, ale potom trikrát prehral s Lancom Armstrongom a raz s Marcom Pantanim. Už v roku 1996 bol druhý za Bjarne Riisom. Holanďan Joop Zoetemelk bol päťkrát druhý koncom 70. rokov, aby v roku 1980 Tour napokon aj vyhral. “Nerobte zo mňa ďalšieho Zoetemelka. Opäť som sa poučil a o rok prídem ešte silnejší, aby som uspel,” povedal Andy Schleck.

Prehľad doterajších víťazov cyklistických pretekov Tour de France:
1903 Maurice Garin (Fr.)
1904 Henri Cornet (Fr.)
1905 Louis Trousselier (Fr.)
1906 Rene Pottier (Fr.)
1907 Lucien Petit-Breton (Fr.)
1908 Lucien Petit-Breton (Fr.)
1909 Francois Faber (Lux.)
1910 Octave Lapize (Fr.)
1911 Gustave Garrigou (Fr.)
1912 Odile DeFraye (Belg.)
1913 Philippe Thys (Belg.)
1914 Philippe Thys (Belg.)
1919 Firmin Lambot (Belg.)
1920 Philippe Thys (Belg.)
1921 Leon Scieur (Belg.)
1922 Firmin Lambot (Belg.)
1923 Henri Pelissier (Fr.)
1924 Ottavio Bottechia (Tal.)
1925 Ottavio Bottechia (Tal.)
1926 Lucien Buysse (Belg.)
1927 Nicolas Frantz (Lux.)
1928 Nicolas Frantz (Lux.)
1929 Maurice De Waele (Belg.)
1930 Andre Leducq (Fr.)
1931 Antonin Magne (Fr.)
1932 Andre Leducq (Fr.)
1933 Georges Speicher (Fr.)
1934 Antonin Magne (Fr.)
1935 Romain Maes (Belg.)
1936 Sylvere Maes (Belg.)
1937 Roger Lapebie (Fr.)
1938 Gino Bartali (Tal.)
1939 Sylvere Maes (Belg.)
1947 Jean Robic (Fr.)
1948 Gino Bartali (Tal.)
1949 Fausto Coppi (Tal.)
1950 Ferdi Kubler (Švajč.)
1951 Hugo Koblet (Švajč.)
1952 Fausto Coppi (Tal.)
1953 Louison Bobet (Fr.)
1954 Louison Bobet (Fr.)
1955 Louison Bobet (Fr.)
1956 Roger Walkowiak (Fr.)
1957 Jacques Anquetil (Fr.)
1958 Charly Gaul (Lux.)
1959 Federico Bahamontes (Šp.)
1960 Gastone Nencini (Tal.)
1961 Jacques Anquetil (Fr.)
1962 Jacques Anquetil (Fr.)
1963 Jacques Anquetil (Fr.)
1964 Jacques Anquetil (Fr.)
1965 Felice Gimondi (Tal.)
1966 Lucien Aimar (Fr.)
1972 Eddy Merckx (Belg.)
1973 Luis Ocana (Šp.)
1974 Eddy Merckx (Belg.)
1975 Bernard Thevenet (Fr.)
1976 Lucien Van Impe (Belg.)
1977 Bernard Thevenet (Fr.)
1978 Bernard Hinault (Fr.)
1979 Bernard Hinault (Fr.)
1980 Joop Zoetemelk (Hol.)
1981 Bernard Hinault (Fr.)
1982 Bernard Hinault (Fr.)
1983 Laurent Fignon (Fr.)
1984 Laurent Fignon (Fr.)
1985 Bernard Hinault (Fr.)
1986 Greg LeMond (USA)
1987 Stephen Roche (Ír.)
1988 Pedro Delgado (Šp.)
1989 Greg LeMond (USA)
1990 Greg LeMond (USA)
1991 Miguel Indurain (Šp.)
1992 Miguel Indurain (Šp.)
1993 Miguel Indurain (Šp.)
1994 Miguel Indurain (Šp.)
1995 Miguel Indurain (Šp.)
1996 Bjarne Riis (Dán.)
1997 Jan Ullrich (Nem.)
1998 Marco Pantani (Tal.)
1999 Lance Armstrong (USA)
2000 Lance Armstrong (USA)
2001 Lance Armstrong (USA)
2002 Lance Armstrong (USA)
2003 Lance Armstrong (USA)
2004 Lance Armstrong (USA)
2005 Lance Armstrong (USA)
2006 Oscar Pereiro Sio (Šp.)
2007 Alberto Contador (Šp.)
2008 Carlos Sastre (Šp.)
2009 Alberto Contador (Šp.)
2010 Alberto Contador (Šp.)
2011: Cadel Evans* (Aus.)

Pozn.: Evans má pred sebou ešte nedeľňajší dojazd, v ktorom by sa však už poradie nemalo zmeniť

Prehľad umiestnení slovenských cyklistov v záverečnej klasifikácii na prestížnych etapových pretekoch Tour de France:

1987 Milan Jurčo nedokončil
1988 Milan Jurčo 139. miesto
1993 Ján Svorada nedokončil
1994 Ján Svorada 103. miesto
1995 Ján Svorada nedokončil
2008 Peter Velits 58. miesto
2009 Peter Velits 32. miesto
*2011 Peter Velits 19. miesto

*pred záverečnou nedeľňajšou exhibičnou etapou

[Foto na úvode: Bikes4life.com.au]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.