Zdroj: Smh.com.au

Víťazom nedeľňajšej záverečnej 21. etapy cyklistických pretekov Tour de France s tradičným dojazdom na Elyzejských poliach v Paríži sa stal skvelý britský špurtér z tímu HTC-Highroad Mark Cavendish. Pre 26-ročného rodáka z Ostrova Man to bol piaty víťazný etapový dojazd na tohtoročnej Tour de France a celkovo jubilejný dvadsiaty na najprestížnejších pretekoch sveta v kariére.

Zároveň dosiahol už tretí triumf v záverečnej etape na TdF v rade a získal zelené tričko za prvenstvo v bodovacej súťaži. Druhú priečku v obsadil v nedeľu Nór Edvald Boasson Hagen a tretí skončil Nemec André Greipel. "Som veľmi rád, že sa mi podarilo zvíťaziť. Môj dnešný triumf bol výsledkom perfektnej práce celého tímu a výborne pripravenej pozície, záver už bol jednoduchý. Ďakujem všetkým kolegom za spoluprácu za to, že som konečne získal zelený dres, veľmi dôležitá bola podpora tímu,“ uviedol v prvej reakcii v cieli Cavendish.

Etapa, ktorá viedla z Créteil do Paríža a merala 95 km, sa s výnimkou záverečného špurtu jazdila už len v oddychovom tempe a na celkových výsledkoch 98. ročníka Tour de France už nič nezmenila. Víťazom sa stal premiérovo v kariére Austrálčan Cadel Evans z tímu BMC s náskokom 1:34 min pred Luxemburčanom Andym Schleckom a 2:30 min pred jeho bratom Fränkom Schleckom.

"Ďakujem všetkým, ktorí ma podporovali a zaslúžili sa o môj úspech na slávnych pretekoch. Boli to nádherné tri týždne, vďaka organizátorom za peknú trasu. Je to pre mňa obrovská skúsenosť,“ povedal na stupni pre víťazov Cadel Evans, ktorý rozhodol o svojom triumfe v sobotňajšej časovke v okolí Grenoblu, keď prišiel do cieľa v porovnaní so svojím najväčším rivalom A. Schleckom (Leopard Trek) o 2:31 min skôr a v celkovej klasifikácii získal náskok 1:34 min.

Slovenského reprezentanta Petra Velitsa v nedeľu klasifikovali na 34. mieste s rovnakým časom ako dosiahol víťaz, v konečnom poradí skončil na 19. pozícii.

Výsledky - Tour de France 2011:

21. etapa (Créteil - Paríž, 95 km): 1. Mark Cavendish (V. Brit.) HTC-Highroad 2:27:02 h, 2. Edvald Boasson Hagen (Nór.) Sky, 3. André Greipel (Nem.) Omega Pharma-Lotto, 4. Tyler Farrar (USA) Garmin-Cervelo, 5. Fabian Cancellara (Švaj.) Leopard Trek, 6. Daniel Oss (Tal.) Liquigas, 7. Borut Božič (Slovin.) Vacansoleil-DCM, 8. Tomas Vaikuts (Lit.), 9. Gerald Ciolek (Nem.) Quick Step, 10. Jimmy Engoulvent (Fr.) Saur-Sojasun - všetci rovnaký čas ako víťaz,... 34. Peter Velits (SR) HTC-Highroad - rovnaký čas ako víťaz.

Konečné poradie po 21. etape: 1. Cadel Evans (Aus.) BMC 86:12:22 h, 2. Andy Schleck (Lux.) Leopard Trek +1:34 min, 3. Fränk Schleck (Lux.) Leopard Trek +2:30, 4. Thomas Voeckler (Fr.) Europcar +3:20, 5. Alberto Contador (Šp.) Saxo Bank Sungard +3:57, 6. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi +4:55, 7. Damiano Cunego (Tal.) Lampre - ISD +6:05, 8. Ivan Basso (Tal.) Liquigas-Cannondale +7:23, 9. Thomas Danielson (USA) Garmin-Cervelo +8:15, 10. Jean-Christophe Peraud (Fr.) AG2R La Mondiale +10:11,... 19. Peter Velits (SR) HTC-Highroad +28:54.

Rozdelenie tričiek po skončení 98. ročníka cyklistických pretekov Tour de France:

ZELENÉ TRIČKO - BODOVACIA SÚŤAŽ

1. Mark Cavendish (V. Brit.) HTC-Highroad 334 bodov, 2. José Joaquín Rojas (Šp.) Movistar 272, 3. Philippe Gilbert (Belg.) Omega Pharma-Lotto 236, 4. Cadel Evans (Aus.) BMC 208, 5. Thor Hushovd (Nór.) Garmin-Cervelo 195,... 21. Peter Velits (SR) HTC-Highroad 60.

BODKOVANÉ TRIČKO - VRCHÁRSKA SÚŤAŽ

1. Samuel Sánchez (Šp.) Euskaltel-Euskadi 108 bodov, 2. Andy Schleck (Lux.) Leopard-Trek 98, 3. Jelle Vanendert (Belg.) Omega Pharma-Lotto 74, 4. Cadel Evans (Aus.) BMC 58, 5. Fränk Schleck (Lux.) Leopard-Trek 56,... 23. Peter Velits (SR) HTC-Highroad 16.

BIELE TRIČKO - SÚŤAŽ JAZDCOV DO 25 ROKOV

1. Pierre Roland (Fr.) Europcar 83:56:03 h, 2. Rein Taaramae (Est.) +46 s, 3. Jérome Coppel (Fr.) Saur-Sojasun +7:53 min.

TÍMOVÁ SÚŤAŽ

1. Team Garmin-Cervelo 250:57:43 h, 2. Team Leopard-Trek +11:04 min, 3. AG2R La Mondiale +11:20, 4. Team Europcar +41:53, 5. Euskaltel-Euskadi +52:00,... 21. HTC-Highroad +3:12:07 h.

CADEL EVANS (Aus.)

Dátum a miesto narodenia: 14. februára 1977 v Katherine
Výška: 174 cm, váha: 67 kg
Tím: BMC Racing
Predchádzajúce tímy: Australian Institute of Sport (AIS, 1994 - 1999), Victoria Institute of Sport (VIS, 2001), Saeco Macchine per Caffé (2001), Mapei-Quick Step (2002), Telekom (2003-2004), Davitamon Lotto (2005-2009), BMC Racing (2010 - doteraz)
Úspechy: majster sveta 2009, víťaz Tour de France 2011, víťaz dvoch etáp na Tour de France (2007 1 etapa, 2011 1 etapa), víťaz bodovacej súťaže na Giro d´Italia 2010, víťaz etapy na Giro d´Italia 2010, víťaz Okolo Rakúska 2001, 2004, Okolo Romandie 2006, 2011, Tirreno-Adriatico 2011, Valónskeho šípu 2010
Osobný život: ženatý, manželka Chiara Passeriniová. Vyrastal v Armidale v Novom Južnom Walese.
Zaujímavosti: Začínal ako horský cyklista, cestnej cyklistike sa venuje od roku 2001. V cross country vyhral Svetový pohár 1998 a 1999 a bol siedmy na OH 2000 v Sydney.

Evans sa takmer postaral o štátny sviatok
Austrália má nového športového hrdinu, k tenisovému velikánovi Rodovi Laverovi či úspešným jachtárom po víťazstve na Tour de France pribudol cyklista Cadel Evans. Podarilo sa mu to 29 rokov po tom, ako jeho krajan Phil Anderson šokoval cyklistický svet piatym miestom na Tour de France. Anderson vtedy ako prvý neeurópsky cyklista získal biely dres pre najlepšieho mladého jazdca pretekov. "Čo môžem povedať? Sníval som o tom dvadsať rokov, začalo sa to, keď som mal štrnásť," povedal druhý na TdF 2007 a 2008.

Austrálske médiá nešetrili po Evansovom úspechu superlatívmi, paralelu našli vo víťazstve austrálskej posádky v jachtárskom Americkom pohári 1983, keď ukončila 132 rokov trvajúcu nadvládu newyorského jachtárskeho klubu. "Sledovať Evansa pri jeho takmer dokonalom vystúpení bolo absolútnym pôžitkom. Počas troch týždňov ani na moment nestratil kontrolu nad pretekmi," povedal pre Sydney Morning Herald korešpondent Rupert Guinness, ktorý posiela správy z Tour de France od roku 1987.

Sydney"s Daily Telegraph nemal problém zaradiť Evansov výsledok do panteónu austrálskych športových úspechov - povýšil ho nad jachtársky z Amerického pohára, ale už nie nad tenisový Roda Lavera, ktorý hneď dvakrát v kariére dosiahol vysoko cenený klasický Grand Slam (1962 a 1969) a sedem rokov bez prestávky vládol svetovému rebríčku.

Po austrálskom triumfe v Americkom pohári pred 28 rokmi neskorší premiér Bob Hawke vyslovil populárnu vetu, že "každý šéf, ktorý vyhodí podriadeného pre to, že nepríde pre oslavy včas do práce, je hlupák". Rozširujúce sa légie austrálskych cyklistických priaznivcov žiadali, aby bol pondelok vyhlásený za sviatočný deň. Premiérka Julia Gillardová však nemala pre tento návrh pochopenie. "Mala som možnosť osobne sa rozprávať s Cadelom a pogratulovať mu. Mala som dojem, že som ho vyrušila pri zaslúženom horúcom kúpeli. Sám uznal, že asi veľmi nepomohol produktivite austrálskych pracujúcich, pretože tí chodili do zamestnania s kruhmi pod očami. Dúfa však, že napokon sa to predsa len pozitívne odrazí na ich pracovnej morálke. Nie som v stave vyhlásiť štátny sviatok, ale rozhodne som za to, aby sme spoločne oslávili Cadelov úspech, ktorý nás všetkých určite veľmi povzbudil," nechala sa aspoň trochu uniesť austrálskou cyklistickou eufóriou Gillardová.

Evans má v manželke oporu i fanúšičku
Víťaz cyklistickej Tour de France Cadel Evans mal najväčšiu fanúšičku počas vyše 3000 km vo svojej manželke Chiare Passeriniovej. Talianka svojho manžela počas celých troch týždňov podporovala. Asi hodinu po skončení nedeľňajšej záverečnej etapy v Paríži kráčala s kyticou kvetov, ktoré dostal jej manžel na pódiu, k tímovému autobusu. Spokojná, s rozžiarenými očami prijímala gratulácie okolia. Po príchode k autobusu sa vyobjímala so všetkými členmi družstva a čakala na svojho manžela, ktorý mal ešte oficiálne povinnosti a musel absolvovať antidopingovú kontrolu.

"Som neuveriteľné šťastná. Len veľmi ťažko sa mi hľadajú slová, aby som opísala svoje pocity. Cadel dokázal neskutočnú vec. Som s ním veľmi šťastná," odpovedala na otázku agentúry SITA o pocitoch, ktoré prežíva. Po chvíľke sa už sympatická učiteľka hudby, ktorá s manželom žije striedavo v Geelongu a v taliansko-švajčiarskom pohraničí, rozhovorila: "Som veľmi hrdá na to, čo dokázal. Verila som, že táto chvíľa raz môže prísť. Je však za tým veľmi veľa nervov a odriekania. Videla som jeho tvrdú prípravu, teraz prišla sladká odmena. V minulosti už bol dvakrát druhý, k víťazstvu mal blízko. Po smoliarskom vlaňajšku to skúsil opäť a tentoraz sa mu to podarilo."

Počas pretekov sa Passeriniová o svoje dojmy delila s fanúšikmi prostredníctvom sociálnej siete Twitter. "Teraz už internet nechcem ani vidieť. Potrebujem ticho a pokoj. Cadel je veľmi unavený, ja tiež už pociťujem únavu. Najbližšie dni asi počítač ani nezapnem. Prostredníctvom sociálnych sietí som dostával ja i Cadel veľkú podporu. Teraz potrebujem na chvíľu vypnúť a chcem rovnako ako manžel veľmi dlho spať," hovorila Passeriniová.

Pár sa zoznámil v roku 2002. Doma sa starajú aj o psa, ktorý absolvoval s Chiarou malú časť Tour. "Najkrajšie by bolo, ak by Molly bola s nami. Bolo by to však pre ňu veľké trápenie, takto je to lepšie. Už sa však nevieme dočkať, kedy ju uvidíme," dodala Passeriniová.

Najviac zarobil tím celkového víťaza Evansa
V rebríčku podľa zárobkov figuruje na líderskej pozícii tím celkového víťaza cyklistických pretekov Tour de France Cadela Evansa BMC, na ktorého konto pribudlo počas prestížneho podujatia takmer pol milióna eur. Tím HTC-Highroad aj vďaka výkonom Slováka Petra Velitsa zinkasoval 104 940 eur, čo v renkingu stačilo na 5. miesto. Na poslednej 22. priečke sa umiestnila americká stajňa zdecimovaná pádmi a zraneniami RadioShack, ktorá získala 10 540 eur. Austrálskemu šampiónovi TdF Evansovi patrí prémia 450 000 eur, no podľa tradície by sa táto suma mala rozdeliť medzi všetkých ôsmich členov tímu.

Poradie tímov podľa zárobkov na Tour de France 2011:

1. BMC 493 990 eur, 2. Leopard Trek 395 310, 3. Europcar 147 130, 4. Garmin-Cervelo 145 940, 5. HTC-Highroad 104 940, 6. Omega Pharma-Lotto 96 600, 7. FDJ 90 660, 8. Euskaltel-Euskadi 87 780, 9. Saxo Bank Sungard 72 290, 10. Sky 67 000, 11. Movistar 46 660, 12. AG2R La Mondiale 45 560, 13. Cofidis 41 740, 14. Vacansoleil-DCM 35 650, 15. Lampre - ISD 30 100, 16. Saur-Sojasun 26 930, 17. Rabobank 24 290, 18. Liquigas-Cannondale 22 360, 19. Quick Step 19 940, 20. Katuša 12 380, 21. Astana 11 710, 22. RadioShack 10 540

Svetový rebríček cyklistov UCI WorldTour k 25. júlu:
1. (4.) Cadel Evans (Aus.) 574 b., 2. (2.) Alberto Contador (Šp.) 471, 3. (1.) Philippe Gilbert (Belg.) 402, 4. (3.) Michele Scarponi (Tal.) 348, 5. (13.) Samuel Sánchez (Šp.) 297, 6. (5.) Joaquím Rodriguez (Šp.) 288, 7. (19.) Fränk Schleck (Lux.) 262, 8. (36.) Andy Schleck (Lux.) 252, 9. (6.) Fabian Cancellara (Švaj.) 250, 10. (7.) Alexander Vinokurov (Kaz.) 230,... 84. (79.) Peter Sagan 22, 96. (-) Peter Velits (obaja SR) 14.

Víťaz Tour de France Cadel Evans zostáva v BMC
Víťaz cyklistickej Tour de France Cadel Evans bude pretekať v drese tímu BMC až do roku 2014. Tridsaťštyriročný Austrálčan predĺžil doterajšiu spoluprácu o ďalšie tri roky. Kolegovia z tímu BMC výrazne pomohli Evansovi stať sa prvým austrálskym víťazom Tour.

Evans prišiel do švajčiarskeho zoskupenia v roku 2010 a bol jeho lídrom na vlaňajších Tour de France i na Giro d´Italia. Pred touto sezónou aj vďaka jeho výsledkom získalo BMC štatút Protímu a môže štartovať na všetkých elitných pretekoch. Evans svoje snaženie zameral na Tour de France, ktorú aj vyhral.

"Cítim, že tím napreduje. Spoločnými silami môžeme zájsť ešte veľmi ďaleko. Máme za sebou zaujímavú cestu. Od začiatku som cítil dostatok dôvery zo strany každého člena družstva. Dlhodobý kontrakt je výsledkom všetkého, čo sa v tíme udialo. Teším sa na ďalšie roky," povedal Evans.

Okrem Austrálčana ostane v tíme aj Američan George Hincapie, ktorého čaká na budúci rok už devätnásta sezóna v profesionálnom pelotóne. Ak by štartoval na Tour, bola by to jeho sedemnásta účasť a bol by rekordérom.

[Foto na úvode: Smh.com.au]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.