Okolo Domaše a osem Tibeťanov

Po 24 hodinovke treba zregenerovať a preto som sa vybral na východne Slovensko, kde sa 16.7.2011 konala cykloturistická akcia Okolo Domaše. Myslím, že samotný názov dostatočne vystihuje charakter a cieľ tohto podujatia. Zišli sa tu cyklisti zo širokého okolia, prišli sa tu povoziť, prípadne stráviť deň či víkend pri vode. Však počasie bolo ideálne aj keď predpoveď vravela čosi iné.

V piatok ráno som vycestoval z Oravy vlakom. Bola to moja prakticky prvá jazda na tomto dopravnom prostriedku, takže aj samotná cesta bola pre mňa dostatočne zaujímavá. Prišiel som do oblasti Dobrá, kde som prespal u kamaráta na chate. V noci spŕchlo a mal som obavy, že sa predpoveď na sobotu naplní a bude „celý deň“ pršať. Nestalo sa tak a zobudil som sa do naozaj krásneho rána. Štart a prezentácia bola len kúsoček od chaty. Na mieste som sa dozvedel, že sa dalo registrovať aj e-mailom, čo som nejako prehliadol a mal som obavu, či cena štartovného nebude vyššia s akou som počítal. Našťastie nebola. Na prezentácii účastníkom rozdávali celkom pekné dresy, ale pre veľký záujem sa neušlo všetkým. Ani mne, keďže som prišiel medzi poslednými. Nevadí, že vraj dorobia a pošlú poštou. Aj číslo sa mi ušlo také, že to vyzerá ako by som si ho sám vytlačil aby som si pripadal dôležitý. Nie, to nie je kritika, iba konštatovanie a vyzdvihnutie toho, aký bol záujem o toto podujatie.

Okolo Domase
Niečo po desiatej sa odštartovalo a celý pelotón cyklistov sa pohol smerom k hrádzi na Domaši. Prvý krát ide toto podujatie cez priehradný múr. Ten bol až 24 rokov pre verejnosť uzavretý, až teraz ho Ivan Mikloš oficiálne otvoril. Na druhej strane hrádze sme sa dostali do terénu. Bolo nás cez 600 cyklistov a z toho vznikla na úzkom chodníku taká menšia zápcha. Keď sa to postupne roztiahlo, mohol som s kamarátom nasadnúť na bike. Popravde, nie na dlho, bol to taký blbý úsek, kde občas strmé klesania so strmými výjazdmi. Neskôr sa to trochu ukľudnilo, nasledovali časti ako asfaltka, panelovka, štrkovka a podobné spevnené cesty cez chatársku oblasť. Sem tam sme aj zablúdili, napríklad, keď auto zaparkovalo pred šípku namaľovanú na ceste, takže sme si ju nevšimli. Škoda časti na ceste I. triedy po ktorej sa pokračovalo, ale keď sa inak nedá ísť, nič s tým nespravím.

Na cca 40 km dlhej trati bolo až 8 občerstvovačiek nazývaných aj keď neviem prečo osem Tibeťanov. To bolo strašne veľa na takúto trať a niekedy boli prakticky vedľa seba, takže sme niektoré vynechali. Ak sa dalo, snežili sme sa zastaviť na väčšine zastávok, však nie je kam sa ponáhľať. Ponuka bola stála: minerálka, kofola a pivo. To pivo narobilo niektorým cyklistom problémy. Na hlavnej ceste dopravu regulovali policajti, tí pár cyklistov aj odchytili a pokutovali za nejakú desatinku promile. Priznám sa, aj ja som si dal v Turanoch tri deci pivka. Nikoho nejdem obhajovať, alkohol na cesty nepatrí. Ja som šiel na vlastné riziko a tú trošku alkoholu som možno spálil skôr ako som vyšiel na cestu. Nechcem to veľmi rozoberať, nešiel som sa na východ natrieskať a verím, že na Domaši nebol nikto kto pil pivo skoro na každej občerstvovačke. Sme svojprávni ľudia a vieme, čo nesmieme robiť, ale dúfam, že to bolo posledný krát, čo sa na tejto akcii oficiálne podávalo pivo.

Cestou necestou som aj pár bikerom v núdzi trochu pomohol. Jednému dofúkal koleso, druhému zanitoval reťaz, držal som sa pritom hesla: pomôž ty, pomôžu tebe. Postupom času sme znovu prišli na západnú časť Domaše, kde to zase začalo byť zaujímavé. Sľúbili nám blato, veľa blata. Čakal som však niečo horšie, ale tento úsek bol veľmi ľahko prejazdný. Asi mnohí ľudia so mnou nebudú súhlasiť, mne sa to blato celkom páčilo. Nemá rád také blato, aké bolo teraz 23.7.2011 na Oravsko - Poľskej hranici medzi Svitkovou a Úšustom, také ma dokáže pekne znechutiť, uff. Tento posledný úsek sme kamarátom zvládli a pomaly sme v zdraví došli do cieľa. Hasiči doviezli vodu na opláchnutie bikov, takže veľká očista mohla začať. Vyhladovaný sme si potom dali guľáš a aj to už zatracované pifčo. Na chate sme sa trošku umyli a potom sme znovu zišli dolu na tombolu. Oplatilo sa a jedno naše číslo vyhralo celkom pekný dres. Dlho sme ale nevedeli, komu vlastne patrí
Okolo Domase
Tachometer mi ukázal 41 km za čas 2 a pol hodiny a prevýšenie by podľa propozícii malo byť 90 m, pričom mnohé časti boli pekné spevnené cesty. Bola to nenáročná cykloturistika v naozaj peknom prostredí pre celú rodinu (tak dobre, s výnimkou niektorých úsekov, hlavne po dažďoch). Síce to niektorý to zobrali moc rýchlo a boli aj pády, ale pre väčšinu to bol deň strávený na pohodu. A presne to bol cieľ organizátorov. Jančovi na záver vravím, že okolie Domaše je omnoho krajšie ako u nás na Oravskej priehrade. Keď som sa vrátil do roboty, tak prvá otázka tiež znela: „Však je Domaša krajšia?“ Takže nie som jediný, čo si to myslí. Musíme niečo s tou našou Oravou urobiť. Posledné slovo na záver. Niekedy si ešte nájdem čas a vrátim sa, možno ešte tento rok, možno až o rok na ďalšom ročníku Okolo Domaše, teším sa.

Foto: https://picasaweb.google.com/MLbikers/OkoloDomase2011# a https://picasaweb.google.com/vladofodor24/1672011CykloOkoloDomase

Okolo Domaše

calendar_today 16.07.2011
label Cykloturistika
place Domaša (Dobrá) (Slovensko)