Zdroj: Cyclingnews.com

Španielsky cyklista Alberto Contador za dopingový nález z Tour de France 2010 dostal trest zastavenia činnosti na dva roky a príde aj o prvenstvo z pretekov. Taký je výrok Športového arbitrážneho súdu (CAS) v Lausanne v dopingovom prípade teraz už iba dvojnásobného víťaza Tour de France, ktorý zverejnili v pondelok. Do súťažného pelotónu sa však Contador môže vrátiť už 6. augusta 2012.

Znamená to ale, že sa nezúčastní na tohtoročnej Tour de France (20. júna - 22. júla 2012) ani na olympijských hrách v Londýne (súťaže v cestnej cyklistike 28. júla - 1. augusta). "Dnešný výrok CAS potvrdil pozíciu Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI), ktorá odmietla argument obhajoby o prítomnosti klenbuterolu v močovej vzorke Alberta Contadora zavinenej kontaminovaným mäsom. UCI nevníma rozhodnutie CAS ako satisfakciu, ale napriek tomu ju víta ako správu o konci tejto naťahujúcej sa a pre celú cyklistiku extrémne bolestivej záležitosti," reagovala UCI na svojej internetovej stránke a jej prezident Pat McQuaid dodal: "To je smutný deň pre náš šport. Niekto si možno myslí, že sme vyhrali, ale o to tu nešlo. Keď ide o dopingový prípad, niet víťazov. Bez ohľadu na účinkujúceho je cena príliš vysoká."

V Contadorovej vzorke našli antidopingoví komisári 21. júla 2010 počas voľného dňa na Tour de France stopy po zakázanom klenbuterole. UCI informovala Španiela o pozitívnom náleze 24. augusta 2010, správa sa však dostala na verejnosť až 30. septembra. Odvtedy mal dočasne zastavenú aktívnu činnosť a vyhrážal sa, že v prípade riadneho trestu ukončí kariéru. Rodák z Madridu sa od prevalenia kauzy obhajoval tým, že látka sa dostala do jeho tela neúmyselne v hovädzom mäse, ktoré zjedol počas pretekov. Experti Svetovej antidopingovej agentúry WADA navštívili mäsiarstvo aj bitúnok, z ktorého malo byť kontaminované mäso dodané, no napriek množstvu odobratých vzoriek nenašli ani stopu po klenbuterole. Španielska cyklistická federácia (RFEC) Contadora vo februári 2011 zbavila obvinení, aj preto mohol súťažne jazdiť a zúčastnil sa aj na vlaňajšej Tour. Proti rozhodnutiu RFEC sa na CAS odvolali Svetová antidopingová agentúra (WADA) aj Medzinárodná cyklistická únia (UCI), ktorým nestačilo Contadorovo vysvetlenie, že klenbuterol sa do jeho tela dostal kontaminovaným mäsom.

Po sérii viacerých odkladov sa CAS prípadom zaoberal v novembri minulého roka. Jeho osud bol v rukách trojice sudcov, porotu tvorili predsedajúci Izraelčan Efraim Barak, Quentin Byrne-Sutton zo Švajčiarska a Ulrich Haas z Nemecka. Podľa pravidiel CAS mohla každá strana sporu nominovať jedného arbitra. Predsedajúceho určuje CAS. Contadorovi právnici si vybrali Haasa, UCI a WADA Byrna-Suttona.

Pôvodne mali rozhodnutie zverejniť okolo 15. až 20. januára, ale žalujúca strana podala námietku proti osobe jedného zo sudcov pre údajné spojenie s Contadorovou vlasťou a teda jej zaujatosť.

"Alberto Contador je týmto potrestaný dvojročným dištancom s retroaktívnym začiatkom platnosti od 25. januára 2011 s odrátaním obdobia dočasného zastavenia činnosti v rokoch 2010 - 2011 (5 mesiacov a 19 dní). Dištanc sa skončí 5. augusta 2012," oznámil CAS.

Dvadsaťdeväťročného Španiela výrok CAS pripravil aj o všetky úspechy z roku 2011 vrátane jeho druhého titulu na Gire d´Italia. Žltého trička z Tour de France sa touto cestou dočká Luxemburčan Andy Schleck, ktorý sa však už dávnejšie nechal počuť, že sa nebude považovať za víťaza. Ružové tričko víťaza Gira d´Italia 2011 pripadne Michelemu Scarponimu.

Reakcie na rozhodnutie Športového arbitrážneho súdu (CAS) v Lausanne potrestať španielskeho cyklistu Alberta Contadora zastavením činnosti na dva roky za pozitívny nález na klenbuterol z Tour de France 2010:

Pat McQuaid (prezident Medzinárodnej cyklistickej únie UCI): "Toto je smutný deň pre náš šport. Niekto si možno myslí, že sme vyhrali, ale o to tu nešlo. Keď ide o dopingový prípad, niet víťazov. Bez ohľadu na účinkujúceho je cena príliš vysoká."

Juan Carlos Castaňo (prezident Španielskej cyklistickej federácie RFEC): "Musíme rozhodnutie rešpektovať, aj keď sa s ním, prirodzene, nestotožňujeme. Navyše si myslím, že pre cyklistiku a španielsky šport ako taký je to veľmi zlá správa. Každý športovec má právo rozhodnúť sa, či sa obráti na civilný súd. Pre nás sa ale kauza skončila."

Eddy Merckx (bývalý belgický cyklista, päťnásobný víťaz Tour de France): "Cyklistika opäť raz zaplatila vysokú daň. Ťažký trest. Neprospeje to nikomu a už vôbec nie povesti cyklistiky a spolupráci so sponzormi. Ako keby niekto chcel zabiť cyklistiku. Dva roky čakania a potom takéto rozhodnutie. Nie som odborník ani lekár, ale som veľmi zvedavý na vysvetlenie expertov. Asi iba v cyklistike sa môže stať, že analyzujeme aj najmenšie množstvo zakázanej látky. Rád by som to videl aj v inom športe. Keď mali dôkaz, že Contador dopoval, mali mu okamžite zakázať jazdiť a nie čakať dva roky."

Michele Scarponi (taliansky cyklista, ktorý skončil druhý za Contadorom na Gire d´Italia 2011): "Spolu s tímom Lampre-ISD sme sa dozvedeli o rozhodnutí CAS. Je mi Alberta ľúto. Verdikt nemení hodnotu mojich výsledkov a výšku cieľov."

Marc Madiot (bývalý francúzsky jazdec, teraz generálny manažér tímu FDJ-Bigmat): "Rozhodnutie prišlo neskoro. Skreslilo výsledky pretekov rok a pol dozadu. Andy Schleck dostane titul, ale na celý život si zapamätá, ako ho získal. Celý systém treba zmeniť."

Andy Schleck (luxemburský cyklista, po dodatočnej diskvalifikácii Contadora bude víťazom Tour de France 2010): "Niet dôvodu na oslavy. V prvom rade je mi smutno aj za Alberta. Vždy som veril, že je nevinný. Cyklistika prežíva veľmi smutný deň. Jediné pozitívum spočíva v tom, že po 566 dňoch je všetkému koniec. Konečne sa môžeme pohnúť dopredu. Nepochybujem o tom, že sudcovia zobrali do úvahy všetky fakty obsiahnuté v 4000-stranovom spise. Teraz ma vyhlásia za víťaza Tour de France 2010, ale nemám z toho radosť. Bojoval som s Contadorom a prehral som. Chcem preteky vyhrať športovou cestou, byť najlepší zo všetkých jazdcov. Ak tento rok zvíťazím, bude to môj prvý titul."

Óscar Pereiro Sío (španielsky cyklista, ktorého vyhlásili za víťaza Tour de France 2006 po dodatočnej diskvalifikácii Floyda Landisa za doping): "Dva roky vyšetrovania Alberta Contadora a potom takéto rozhodnutie, ktoré podľa mňa nedokazuje, že dopoval. Čo na to hovorím? Sú to ..."

Fabian Cancellara (švajčiarsky cyklista, štvornásobný majster sveta a olympijský víťaz v časovke jednotlivcov): "Bizarný deň pre cyklistiku, smutný pre celý šport. Ako im mohlo trvať tak dlho, aby sa rozhodli?"

Christian Prudhomme (riaditeľ Tour de France): "Toto rozhodnutie ukazuje, že bez ohľadu, kto je do prípadu zapletený či aké sú náklady na jeho riešenie, vedúce autority sú pripravené ísť priamou cestou. Bolo by logické, ak by teraz pripadol titul z Tour de France Andyhmu Schleckovi, ale toto musí rozhodnúť UCI."

Bjärne Riis (tímový manažér Contadorovho tímu Saxo Bank): "Samozrejme, že sme nedúfali v tento výsledok. Náš manažment momentálne skúma celé rozhodnutie a dokumentáciu. Chceme lepšie pochopiť toto rozhodnutie a prípadne potom podnikneme ďalšie kroky."

Denis Meňšov (ruský cyklista, po dodatočnej diskvalifikácii Contadora bude vo výsledkovej listine Tour de France 2010 druhý): "Keď som prišiel v roku 2010 do Paríža na treťom mieste, bol som veľmi spokojný a šťastný. Už sa teraz nebudem pozerať späť. Sústredím sa na budúcnosť a predovšetkým na to, ako sa najlepšie pripraviť na tohtoročnú Tour."

Prezidet WADA má jasno - Contador podvádzal
Prezident Svetovej antidopingovej agentúry (WADA) John Fahey má jasno - španielsky cyklista Alberto Contador bol uznaný za vinného z dopingu a treba sa na neho pozerať ako na podvodníka. Austrálčanova filozofia je jednoduchá a nekompromisná. Každý športovec, v ktorého tele sa nájde zakázaná látka, podvádza. Contadora v pondelok potrestal Športový arbitrážny súd (CAS) v Lausanne zastavením činnosti na dva roky za pozitívny naález na klenbuterol z Tour de France 2010, kde získal svoje tretie prvenstvo na pretekoch. Toho sa teraz musí vzdať v prospech svojho veľkého súpera Andyho Schlecka. Podľa Faheya bolo rozhodnutie CAS "jasné" a Španiel nesie plnú zodpovednosť za výsledok kontroly.

Chronologický vývoj dopingového prípadu španielskeho cyklistu Alberta Contadora:

21. júla 2010 - Contador sa podrobil dopingovému testu počas druhého voľného dňa na Tour de France 2010 v Pau

25. júla 2010 - Contador tretí raz v kariére vyhral Tour de France s 39-sekundovým náskokom pred Luxemburčanom Andym Schleckom

3. augusta 2010 - Contador podpísal zmluvu na dva roky s tímom Saxo-Bank, dovtedy jazdil za Astanu

23. augusta 2010 - laboratórium v nemeckom Kolíne nad Rýnom poslalo Medzinárodnej cyklistickej únii (UCI) výsledok analýzy Contadorovej A-vzorky pozitívnej na anabolikum klenbuterol

24. augusta 2010 - UCI dočasne zastavila Contadorovi súťažnú činnosť

26. augusta 2010 - Contador požiadal o analýzu kontrolnej B-vzorky

8. septembra 2010 - analýza B-vzorky bola takisto pozitívna na klenbuterol. UCI neskôr spresnila, že išlo o "veľmi nízku koncentráciu" klenbuterolu v Contadorovej močovej vzorke

30. septembra 2010 - Contador oznámil, že neprešiel antidopingovou kontrolou, čo následne potvrdila aj UCI. Španiel zvalil vinu na kontaminované mäso

26. januára 2011 - Španielska cyklistická federácia (RFEC) navrhla pre Contadora trest zastavenia činnosti na jeden rok

15. februára 2011 - RFEC zbavila Contadora všetkých obvinení, nevyniesla žiaden trest

16. februára 2011 - Contador začal sezónu na portugalských pretekoch Okolo Algarve

24. marca 2011 - UCI sa odvolala na Športový arbitrážny súd (CAS) v Lausanne proti rozhodnutiu RFEC

29. marca 2011 - Svetová antidopingová agentúra (WADA) sa odvolala na CAS proti rozhodnutiu RFEC

20. mája 2011 - CAS oznámil, že vypočúvanie v prípade bude 6. - 8. júna

26. mája 2011 - CAS na žiadosť Contadorových obhajcov odročil vypočúvanie na neskôr

29. mája 2011 - Contador druhý raz v kariére vyhral Giro d´Italia

31. mája 2011 - CAS oznámil, že vypočúvanie bude 1. - 3. augusta a Contador sa môže zúčastniť na Tour de France 2011

30. júna 2011 - Contadora vypískali francúzski diváci pri prezentácii tímu Saxo-Bank pred štartom Tour de France

24. júla 2011 - zjavne vyčerpaný Contador skončil na Tour de France 2011 na piatom mieste celkového poradia

26. júla 2011 - vypočúvanie CAS je na žiadosť WADA znova odložené

21. - 24. novembra 2011 - Contadorov prípad prerokúva CAS v Lausanne, výsledok má byť známy o šesť až osem týždňov

16. januára 2012 - CAS po spochybnení nezaujatosti sudcov oznámil, že výsledok procesu nebude známy skôr ako v poslednom januárovom týždni

6. februára 2012 - CAS uložil Contadorovi dvojročný dištanc so spätnou platnosťou od 25. januára 2011 bez 5 mesiacov a 19 dní odpykaných dočasným zastavením činnosti. Trest teda platí do 5. augusta 2012.

[Foto na úvode: Cyclingnews.com]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.