World Bike Travel - príprava v Slovinsku

Karol Voltemár, 28 ročný Bratislavčan, sa o niečo vyše roka plánuje vydať na skutočne extrémnu jazdu - Sólovú expedíciu okolo sveta World Bike Travel, pričom plánuje prejsť 80.000 km v rámci 3 rokov. O tomto projekte na MTBiker.sk ešte mnoho popíšeme - ale Karolove prípravy už dávno začali. Nedávno bol na 4 dňovej túre v Slovinsku, z ktorej v článku sprostredkúva dojmy.

V rámci prípravy na cestu okolo sveta na bicykli sa treba pripraviť na väčšie objemy a tréning s batožinou. Otestovať prípadne vybavenie, s ktorým vyrazím na cestu. V rámci akcií na rok 2012 som si naplánoval na jar Slovinsko, kde za 4 dni najazdím objem a kopce.

Výlet začal v meste Graz. Tam sme došli vlakom z Bratislavy. Ďalší rok sa pôjde asi z Bratislavy, lebo ceny Rakúskych železníc mimo leta sú nehorázne. Povozili sme sa nočným Grazom - odporúčam. Ubytovali sme sa v hoteli, aby sme ráno mohli vyraziť.

Do Slovinska a kopce pri meste Graz

Nudné balenie a ranná príprava na výjazd. Niečo som zhltol. Zarobil ionťák a zbalil sa. Tašky Ortlieb sú premakané a tak to dlho netrvalo. Cyklojazda s batožinou na bicykli môže začať. GPS mi ráno nešla. Stále sa vypínala. Pred hotelom začala fungovať. Super. Podľa trasy z roku 2010 sme sa pustili neohrozene mestom. Po hlavnej ceste smerom na juh. Množstvo áut a kamiónov v rannej špičke nebolo veľmi príjených, ale inak sa z mesta Graz na bicykli vymotať nedá.Využívame rôzne bočné cestičky podľa navigácie.

Na okraji mesta sme zastali v Bille. Doprial som si výdatné raňajky a tyčinku ako desert. Nakúpil som aj na obed. Lysované chleby, papriky a slaninku. Slnko vychádza spoza oblakov na Grazom. Opiera sa o moje čierne nohavice a cítim ako hreje. Makáme ďalej. Kamióny znepríjemňujú cestu naďalej. Autá sú ohľaduplné. Spomaľujú a počkajú, ak treba a netrúbia. Za mestom to je samý brdok. Hore dole ako na húsenkovej dráhe. Niektoré stupáky majú aj zo 12%, ale našťastie sú krátke. Slnko pečie. Začínam sa potiť. Rozopínam bundu. Moc nepomohlo a v zjazdoch je cítiť chladnejší vzduch. Potím sa, ale na odbočku do stúpania vydržím a tam sa prezlečiem.

Na odbočke pred mestom Deutschlandberg pred kopcami vyťahujem tyčinky a dopĺňam energiu. Je teplo. Dávam bundu okolo pása. Stúpanie môže začať. Najprv to ide zľahka hore s minimálnym stúpaním popri rieke. Tá po pár kilometroch končí a naberáme výškové metre v ostrom stúpaní. Od domu k domu.
Cestou na vrchol naberáme vodu v studničke. Zarobím si ionťák. Slnko praží. Stúpame hore. Stúpanie mení sklona podľa neho sa mení aj naše tempo. Mám ľahký prevod. S batožinou to ide pomalšie. Vystúpame na lúku. Slnko začína hriať a mierne si oddýchneme v miernom stúpaní. Výhľady do doliny, slnečné počasie. Vzduch, ale chladne ako stúpame. Cestou zastavíme pri studničke a doplníme vodu. Zarábam si do 1 flaše ionťák a druhej lejem čistú vodu. Schrúmnem tyčinku Energize od PowerBar. Pokračujeme pomaly až na vrchol do sedla.

Tesne pod sedlom je lyžiarsky svah a stoly. Sadneme si tam a najeme sa. Lysovaný chlieb, zeleninka a kus slaniny. Slnko hreje a tak si na chvíľku dám dole bundu. Je krásne.

Na zjazd si dávam návleky na tretry. Serpetínky boli super a zozjazdovali sme rýchlo. Výhľady boli skvelé. Cyklistické tašky Ortlieb prežili zjazd úplne bez problémov. Akurát som sa bál bočných tyčiek nosiču, či sa nezlomia. Boli mierne preťažené. V doline bolo teplo. Prezliekam sa do jarných vecí. Kraťase a návleky. Na vrchu dlhé termoprádlo. Prvá jazda v slnečnom jarnom počasí. V zjazdoch v tieni je trošku chladno. Striedame cyklocestu pri rieke Drava a cestu.

Mierime do Slovinska do mesta Dravograd. Míňame posledné rakúske dedinky. Brdky dávajú zabrať. Krajina je uhľadená a áut málo. Hranicu prechádzame podvečer a začína byť chladnejšie. Vyťahujem návleky na nohy. V nohách máme už 120 km. Zostáva zopár kilometrov do cieľa. Po cykloceste prichádzame do mesta Slovenj Gradec. Motáme sa po meste a hľadáme nejaké ubytovanie. V každom prípade mám nejaké v zálohe. Nič nenájdeme aj nepriek informáciam od miestnych, že možností tam je veľa. Nakupujeme a ideme na istotu do penziónov v dedinkách nad. Je to mierne do kopca.
Stmieva sa. Skvelý penzión Plesnik je plný. Pani nás posiela o kus vyššie. Po kilometri prichádzame k penziónu a zvoním na zvonček. Ubytujú nás, ale vraj nie je rozkúrené. Bereme, je tma a nechce sa nám už nič riešiť a ani šľapať. Prešli sme 146,8 km a 2224 m výškových za 481 minút. Deň perfektný,počasie perfektné a pocit skvelý.Trošku zima na ubytovaní a nemám papuče. Sprcha a prezliekam sa do suchého. Trasa prvého dňa na http://www.bikemap.net/route/1452999?133164131957806

Kopce v Slovinsku

Druhý deň cyklovýjazdu je zameraný na prípravu v kopcoch. S batožinou okolo 20 kg to nebude jednoduché. Vyrážame s penziónu poriadne najedení. Ubytovanie za 25 EUR na noc aj s raňajkami-. Raňajky boli skvelé, aj keď takmer žiadna zelenina. Vonku je slnečno a máme parádny výhľad na dolinu. Balíme veci poďakujeme a púšťame sa dole do Slovenj Gradec.

Prvé kilometre su chladné. V noci tiež nebolo najteplejšie. Mám pocit, že na mňa niečo lezie. Našťastie som oblečený. Slvenj Gradec je v doline. Mesto je zahalené v hmle. Navigácia funguje a vymotáme sa pomličky z mesta. Stúpame do kopca a znovu dole. Hmla ustupuje. Brdky sa striedajú s krátkymi zjazdami.

Pri ceste je cyklocesta. Je posypaná kamienkami ešte zo zimy. Občas na ňu vyskočíme. Ideme smerom na mesto Prevalje. Ide s super, pretože je to poväčšine mierne dole kopcom s občasnými kopčekmi. Postupne sa otepľuje. Cesty sú relatívne prázdne. Nezastavujeme veľmi, občas zjem nejakú tyčinku nech mi nedôjde.

Stúpanie začína v Mežici, kde odbáčame z hlavnej cesty. Už žiadne kamióny, ktorých bolo v meste Prevalia ako si veľa. Prázdna jemne stúpajúca cesta. Okolo sú fľaky snehu. N ceste občasnejaký ten výtlk. Stále kvalitnejšia cesta ako mávame tu na Slovensku.

V stúpaní nás objeha nejaký chalan na horáku. Zrýchľujem a Joža nechávam vzadu. Začínajú serpentíny. Náskok 100 m neviem stiahnuť . S batožinou to ide ťažko. Po chvíľke radšej zastanem a fotím. Počkám Joža. Posledné kilometre stúpania sa snažím ísť v strednom tempe. Na vrchole (cca. 1100 m) sa počkáme a čaká nás parádny zjazd. Serpentínky, výhľady a dobrá cesta. Takmer žiadne auto. Radosť zjazdovať.

Zozjazdujeme do Mislinja, kde sa zastavujem v centre pri obchode. Nakupujeme , obedujeme a oddychujeme. Slnko príjemne hreje a je cez 20 stupňov. Dávam si dole tričko a chytám prvé lúče jarného slnka.

V miernom stúpaní pokračujeme na horské sedlo a lyžiarske stredisko Rogla. Vystúpame zo 450 m až na 1500 m výškových. Stúpanie začína za Vitanje. Doplnili sme vodu, zarobili ionťáky a niečo pojedli. V stúpaní sa rozdelíme. Každý máme svoje tempo. Na vrchol mi to trvá asi 105 minút. Čakám 45 minút. Zatiaľ som sa prezliekol do zjazdu a pobehal hore dole, aby som nezmrzol. Hore je kosa. Ponúka sa mi západ slnka. Došiel Jožo.

Zjazd je rýchly, ale po chvíľke sa cesta zmení na štrk. Je tam 5 - 10 cm snehu s vyjazdenými koľajami. Je kosa. Jožo na trekovom biku ide pomalšie. Hlavne nech sa mu nič nestane. Klesáme pomaly. S ubúdajúcimi výškovými metrami sa topí sneh a pribúda blato. Makáme dole, ale nekompromisne sa stmieva . Do dedinky Lovrenc na Pohorju prichádzame po tme. Hľadáme ubytko. Nájdeme len 1 a aj to je v rekonštrukcii. Posielajú nás do Ruše vzdialené asi 16 km.
Púšťame sa do noci. Mesiac nám svieti na cestu. Zničení a unevní si cestou hľadáme ešte ubytovanie. Prejdeme cez kopec k rieke Drava. Zozjazdujeme k mestu Ruše. Ubytovanie je v Hosteli na koci mesta. Tešíme sa. Radosť je predčasná. Je plno. Posielajú nás k plavárni. Tam je vraj ubytovňa v dakej škole. Vyzerá to byť opustené a tak sa pýtame dievčat čo idú okolo. Tie nám poradia a zavolajú ochodtne na číslo, ktoré je na dverách. Správca prichádza do 40 minút. Ubytujeme sa a ideme spať. Prešli sme 158,8 km za 528 minút. Nastúpali 3320 m výškových. Mapa trasy je na http://www.bikemap.net/route/1453023

Oddychový deň

Dnes sme mali v pláne dať len jeden väčší kopec. O 7 ráno sme vyrazili s Ruše. Najedli sme sa v potravinách v Maribore. Z Mariboru nás cesta zaviedla na brdky nad údolím rieky Drava. Nohy sú unavené a do kopca sa vlečieme. Spustíme sa do mesta Ptuj. Prechádzame cez rieku Drava. Mäkne mi koleso, ale nie úplne. Je protivieror. Za mestom na benzínke nafúkam. Snáď mi len ventil pustil. Tyčinka Energize, úsmev predavačky na pumpe (Asi vyzerám smiešne v tretrách a cyklo oblečku), "vécko" a ide sa ďalej. Bojujeme s vetrom. A koleso je opäť prázdne.

Nevadí vyberám rezervu a mením. Po chvíľke márneho fúkania zistím, že rezerva je deravá. Lepky nemám. Fajn. Jožo vyberá horskú rezervu, ktorú si zobral na jeho trekový bike. Super si vravím, ale ventil nepasuje. Moje DT Swiss koleso má dieru len na cyklo ventil. Fajn nič Jožo zbehol kúpiť lepky do obchodu.Čakám a mrznem. Z domu nám jedna pani doniesla čaj a sladké pečivo. Zahreje. Lepím dušu, len nemáme šmirgel. Dušu vkladám do plášťu a nič. Stále prepúšťa. Skúsim ešte raz prilepiť a nič. Potom ma osvietilo. Vymením dušu s predným kolesom, kde mám väčšiu dieru a Jožovu použijem na predné. Začína operácia, ktorá sa konečne podarila. Pýtam z domu ešte jedny lepky, poďakujem za čaj a umyjem si ruky.

Trasu budeme musieť skrátiť o plánovaný kopec. Strávili sme na mieste niečo cez hodinu. Na 1,5 atmosfére šlapem do Chorvátska. Vlečieme sa. Fúkať neprestalo. Na hranici začína krátke stúpanie. Po hodine sme došli na pumpu. Niečo zjeme a ja dofúkam. Rozbieha sa to a šlapeme do Varaždinu cez 30 km / h. Máme bočný vietor. Cestou sa trošku ponaháňame s típkom na cesťáku. Na pumpe pred Varaždinom stojíme. Došla voda. Zarábam ionťák a šlapeme cez mesto.

Z mesta zase na sever proti vetru smerom na Slovinsko. Pomaličky sa stmieva a približujeme sa k slovinským hraniciam. Slovinskom ideme len kúsok. Po tme prhcádzame na maďarské hranice a meníme peniaze. Pýtame sa na najzližšie ubytovanie. Odporučili nám pár kilometrov vzdialené Lenti. Tam nachádzame hotel za 20 EUR na noc aj s raňajkami. Navečeriame sa v reštike a oddychujeme. Prešli sme 159 km za 439 minút. Nastúpali chabých 843 m. Trasa mapy je sprístupnená na http://www.bikemap.net/route/1453089.

Domov cez Maďarsko

Chceli sme vyraziť skoro ráno, ale skôr ako 7 sa nedá. Pred 8 začíname. Maďarská rovinka a množstvo drobných stúpaní. Ráno kosa. Teplý front strieda studený. Cesta sa vlní a ideme cez nejaký lesopark. Všade samé stromy a žiadne auto. Srnky prebiehajú cez cestu. Pri ceste leží jazvec a nevie hýbať zadnými nohami. Nechám mu tam kúsok lysovaných vločiek v tyčinke, nech niečo zje.

Prichádzame po zopár kilometroch na kruháč a podľa GPS by sme mali ísť do zákazu bicyklov. Prázdna cesta, hladká asfaltka a zákaz. Obchádzame kopec z druhej strany. Cesta je tiež prázdna. Zo začiatku dobrý asfalt sa časom zhoršuje. Fúka. Vlečieme sa ako slimáci. Oddychujeme pri markete v meste Vásvar. Slnko svieti, ale je stále chladno. Tlačím do seba pečivo a zeleninu nech mám plný žalúdok.

Púšťame sa na Szombathely. Zase zákaz a tak cestu v pláne znovu obchádzame. Bočná bez áut sa napája tesne pred mestom. Fúka neskutočne. Za Szombately mi dochádzajú baterky. Kupujeme nové a dlho sa nevie GPS naštartovať. Kúpil som Coca Colu na večer. Tyčinky padli vhod. Bojujeme ďalej.
Striedame sa chvíľku, ale nakoniec ťahám ja. Smerom k hraniciam sa vietor začína krotiť. Zrýchľujeme. Na hraniciach sa snažím držať tempo nad 30 km / h, aby sme postíhali 4o najviac do tmy. Ta nekompromisne prichádza pri Frauenkirchen. Ideme po cykloceste.Ideme na vlak až do dedinky Monchhof. Ide až za hodinu a to len do Viedne. Nechám Joža na nástupišti, lebo je unavený a nemá veľa reflexných prvkov. Vydávam sa do tmy smerom na Bratislavu. Mám okolo 200 km a čaká ma ešte šesťdesiat. Zundorf, Deutsch, Jahrndorf, Pama a cez pole po cykloceste Kittsee. Mesiac mi svieti na cestu. Šlapem stále s dobrým priemerom. Dávam poslednú Energize tyčinku. V Kittsee stretnem policajta. Ten mi vraví, nech nejdem tak rýchlo. Mierne som sa stratil a tak sa pýtam na smer. Konečne Petržalka. Ešte skúsim pred hranicou dobočku do poľa. Nevyšlo a skratka tam nevedie.
Prešiel som 252 km (asi viac - nefungovalo GPS) a nastúpal 1268 m výškových. Čistý čas strávený na bicykli bol 651 minút. Trasa z cesty na http://www.bikemap.net/route/1453194.

Výlet bol super, pocit ešte lepší (hlavne doma) a teším sa na ročník 2013 pred odchodom do sveta. Touto cestou sa oficiálne otvoril projekt World Bike Travel.