Zdroj: Flickr.com/photos/mindcaster-ezzolicious/4425273933

Cyklistické organizácie poslali otvorený list Róbertovi Ficovi

Otvorený list predsedovi vlády Róbertovi Ficovi poslalo dvanásť organizácií z celého Slovenska, ktoré sa zaoberajú cyklodopravou a cykloturistikou. V liste žiadajú predsedu vlády, aby rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturizmu zaradil do pripravovaného programového vyhlásenia vlády.

Podpísané cyklistické organizácie uvádzajú v otvorenom liste dôvody, prečo by mal byť rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky vyslovene uvedený v programovom vyhlásení vlády. Ide najmä o riešenie dopravných problémov v mestách, o zlepšovanie zdravotného stavu obyvateľstva a o rozvoj regiónov a cestovného ruchu. Z toho dôvodu signatári listu navrhujú zaradiť rozvoj bicyklovania práce do tých častí programového vyhlásenia vlády, ktoré sa zaoberajú dopravou, zdravotnou starostlivosťou a cestovným ruchom.

V druhej časti listu sú načrtnuté najdôležitejšie aktivity pre rozvoj bicyklovania, čo umožní zostavovateľom programového vyhlásenia vhodné formulovanie textu a zameranie sa na tie najpodstatnejšie veci.

“Organizácie, ktoré podpísali tento otvorený list premiérovi, sú v rozvoji cyklodopravy a cykloturistiky aktívne už dlhé roky, niektoré z nich takmer 20 rokov. Pracujú v nich naozaj špičkoví experti.”, povedal Ján Roháč z Nadácie Ekopolis, ktorý bol poverený zastupovaním signatárov. “Preto nielen žiadame premiéra o zaradenie cyklistických tém do programového vyhlásenia vlády, ale ponúkame aj pomoc a asistenciu pri rozvoji bicyklovania na Slovensku. Slovensko je najmenej bicyklujúcou krajinou v strednej a západnej Európe a je čas tento stav zmeniť, pretože využívanie bicykla pri doprave, rekreácii a turizme už dávno nie je niečo zvláštne a menšinové, ale práve naopak – je to moderný a uznávaný prostriedok zlepšovania kvality života. Veríme preto, že vláda nepodcení rozvoj cyklodopravy a cykloturistiky a spomenie ho vo svojom programovom vyhlásení”.

Signatárske organizácie považujú otvorený list predsedovi vlády za prvý krok a sú pripravené pomáhať vláde a štátnym inštitúciám pri rozvoji cyklodopravy a cykloturistiky v tomto volebnom období.

List bol doručený nielen predsedovi vlády, ale aj príslušným ministrom a poslancom NRSR.

Informácie: Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, 0905 240137, rohac@ekopolis.sk

Plné znenie výzvy:

Vážený pán predseda vlády, vážená pani ministerka a vážení páni ministri,
Vaša vláda v týchto dňoch pripravuje svoje programové vyhlásenie, s ktorým sa bude uchádzať o dôveru Národnej rady Slovenskej republiky. Ako predstavitelia organizácií, ktoré sa dlhodobo a efektívne venujú rozvoju cyklodopravy a cykloturistiky na Slovensku, si Vás preto dovoľujeme požiadať, aby ste do pripravovaného programového vyhlásenia zaradili aj podporu cieľov a aktivít, vedúcich k vyššej miere využívania bicykla v doprave, rekreácii a cestovnom
ruchu na Slovensku.

Táto téma sa týka najmä (ale nielen) nasledovných oblastí:

Doprava
Využívanie bicykla v každodennom živote (napríklad pri dochádzaní do práce, do školy, na nákupy a pod.) môže najmä v mestách prispieť k riešeniu dopravných problémov, ako sú dopravné zápchy, nedostatok parkovacích miest, znečistenie ovzdušia, nehodovosť a pod., pričom ide o spôsob dopravy, ktorý je veľmi vhodný z hľadiska dopadov na životné prostredie, nevyžaduje veľké investície, podporuje miestnu ekonomiku a je možné ho účinne aplikovať v krátkom čase s trvalými účinkami.

Zdravie
Rekreačné bicyklovanie prežíva v Európe mohutný rozvoj a stáva sa jedným z najmasovejších a najpopulárnejších rekreačných športov vôbec. Zaradenie bicyklovania medzi pravidelné pohybové aktivity obyvateľov má významný dopad na elimináciu mnohých civilizačných chorôb a na celkové zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva. Bicyklovanie má zásadný vplyv aj pri upevňovaní zdravia detí a mládeže, predstavuje vhodný spôsob trávenia voľného času a je účinným
protidrogovým programom. V neposlednom rade má aj plošný sociálny charakter.

Cestovný ruch
Turistika na bicykli (vrátane horskej cyklistiky) patrí k najrýchlejšie rastúcim druhom turizmu v Európe. Keďže regióny Slovenska, a to aj tie menej rozvinuté, majú pre cykloturistiku veľký potenciál, vytvára cykloturistika významnú šancu pre
tvorbu pracovných príležitostí a ekonomický rozvoj na jednej strane, ako aj pre využitie prírodného a kultúrneho dedičstva Slovenska na strane druhej. Tieto aspekty podporia trvalo udržateľný spoločenský a ekonomický rozvoj a zvýšia konkurencie schopnosť slovenských regiónov. re ďalší rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky je potrebné:
- budovanie potrebnej infraštruktúry (bezpečné a efektívne vedené cyklistické chodníky, cyklopruhy a cykloturistické
trasy, cyklodopravné a cykloturistické značenie, obnova a údržba existujúcich cyklistických a cykloturistických trás, drobná cykloinfraštruktúra, parkoviská pre bicykle, zohľadňovanie potrieb cyklistickej dopravy pri väčších dopravných
stavbách a pod.) v mestskom, prímestskom, vidieckom a prírodnom prostredí;
- zvyšovanie povedomia obyvateľov o využívaní bicykla v každodennom živote (osvetová činnosť, kampane, vzdelávanie verejnosti a pod.);
- príprava odborných, koncepčných a vzdelávacích materiálov cyklodopravy a cykloturistiky (prieskumy a rozbory, monitoring, učebné skriptá a metodické materiály, podklady pre územné plánovanie, cyklistické dopravné generely a pod.);
- vzdelávanie a zvyšovanie kapacity pracovníkov verejnej správy (študijné cesty, konferencie a semináre, akreditované školenia, odborná literatúra a pod.) vrátane vytvárania pozícií cyklokoordinátora na vhodných úrovniach verejnej správy;
- zvyšovanie intermodality bicykel – verejná doprava, t.j. prepojenie bicykla a verejnej dopravy;
- zmena legislatívy pre odstránenie prekážok bicyklovania a jednoduchší rozvoj cyklodopravy a cykloturizmu (napríklad v oblasti budovania a manažmentu cestnej siete, premávky na cestách, manažmentu krajiny a jej zložiek, cestovného ruchu a pod.);

Veríme, že programové vyhlásenie Vašej vlády bude reflektovať moderné trendy zvyšovania významu bicykla ako plnohodnotného dopravného prostriedku, ktorý umožňuje zvládať problémy, vyplývajúce z prudkého rastu dopravných nárokov našej spoločnosti. Bicykel zároveň predstavuje ideálny spôsob využitia turistického potenciálu regiónov Slovenska, s čím súvisí aj zvýšenie ich konkurencieschopnosti. Pohyb na bicykli má aj jasný sociálny aspekt a je prístupný širokým vrstvám obyvateľstva.

Signatármi tejto výzvy sú organizácie:
Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica
Slovenský cykloklub, ústredie, Piešťany
Cyklokoalícia Bratislava
Kostitras Prešov
Turčianska bicyklová skupina JUS, Martin
Združenie Mulica, Žilina
Združenie CykloEko, Bratislava
Občianska cykloiniciatíva, Banská Bystrica
Spolok na podporu skrášlovania Košíc
Združenie kRaj, Nitra
Cyklo Adventure Slovakia, Zvolen
Bratislavský samosprávny kraj
Poverená kontaktná organizácia:
Nadácia Ekopolis, Komenského 21, 97401 Banská Bystrica,
Ján Roháč, +421 905 240137, rohac@ekopolis.sk

[Foto na úvode: Flickr.com/photos/mindcaster-ezzolicious/4425273933]

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pod vianočný stromček: Decembrové číslo Cyklistickej dopravy 2014

Pod vianočný stromček: Decembrové číslo Cyklistickej dopravy 2014

Prijmite od maličký darček od tvorcov časopisu Cyklistická doprava, aby ste si chvíľku medzi upratovaním a vyprážaním našli čas na prečítanie decembrového čísla Cyklistickej dopravy. Prinášame vám v ňom novinky zo Slovenska, kde sa čo stavia a kde buduje, aké sú plány do budúcnosti. K tomu štipka technológií, ktoré môžu potešiť každého cyklistu. Aký má dopad počasie na cyklistiku, tak to vám povieme v článku, ktorý sa zaoberá analyzovaním dát o cyklistov a súvislosti s počasím. Ak vás zaujíma stavba cyklotrás, určite vás záujmu výhody cementobetónového krytu cyklotrás.
Nehoda so šťastným koncom

Nehoda so šťastným koncom

Nehody a krízové situácie spôsobené vodičmi sú, bohužiaľ, častou a „bežnou“ súčasťou cyklistiky v meste. Záznam z priemyselnej kamery zaznamenáva jednu z takýchto situácii. Našťastie so šťastným koncom a celkom mäkkým pristátím. Pravdepodobnosť okolností, ktoré zapôsobili by sa dala asi veľmi ťažko nasimulovať prípadne vypočítať.
Eskalátor No.1 PR článok

Eskalátor No.1

Prvé vydanie online magazínu Eskalátor venované ľuďom na bicykloch.
keyboard_arrow_up