Redefinovanie pojmu
Pred niekoľkými rokmi sa stroje poháňané ľudskou silou rozdeľovali len na cestné bicykle, horské bicykle a tie ostatné. Dlhší čas môžete sledovať ako sa postupne mení a rozdeľuje pojem horský bike na niekoľko rozdielnych pojmov a závodných odvetví.
Už nie sme horskí cyklisti! Každý chce byť niečim iným, mestským jumperom (urban jumper), freeriderom, trailraiderom, cross-country pretekárom, maratóncom, dirtjumperom, zjazdárom alebo four-cross špecialistom (sorry, ak som niekoho ešte vynechal). Vieme sa jednoznačne zaradiť podľa toho kde a ako jazdíme, ale keď si máme zvoliť typ horského biku vhodného pre náš štýl jazdenia, nevieme kam siahnuť.
Čo je vlastne cross-country bike? Kedy sa stáva z all-mountain biku freeriderský stroj? Ani samotný výrobcovia vám v tomto nepomôžu, pretože každá značka propaguje úplne rozdielne modely v podobných kategóriách. Nedostatok zhody medzi výrobcami bikov a komponentov, týkajúcich sa výkonu a odolnosti daného modelu a spôsobu, ako zapadne do určitej kategórie, sa dotýka celého športového odvetvia. Menovanie horského biku a tvrdenie, že spadá do určitej kategórie neznamená mnoho, ak sa predáva bez jasnej znalosti čoho je bike schopný a čoho nie.
Takže čo sa stane ak nejaká spoločnosť vyvinie bicykel určený pre potreby cross-country pretekárov a freerider sa ho rozhodne kúpiť, pretože chce ľahký bike, s ktorým hravo zvládne stúpania i trate typu North Shore? Rozmláti bike a pravdepodobne ublíži aj sebe. Ak však takýto bike bude reklamovať a bude mu vyhovené, dopustí sa opäť tej istej hlúposti. Výsledok je cyklus nesprávneho zachádzania s prefektným cross-country bikom, ktorý by si freerider vôbec nemal kúpiť.
Časopis Mountain Bike Action sa rozhodol rozdeliť horskú cyklistiku do dobre definovaných podskupín a jednozačne stanoviť čo daný bike v skupine je a čo nie je schopný zvládnuť. Motívy MBA boli jednoduché. Ak sa zhoda dosiahne v definovaných kategóriách, výrobcovia bikov môžu zdokonaliť každý jeden model tak, aby dosiahli maximum výkonu pre danú kategóriu. Ak je jasná predstava o silných stránkach a obmedzeniach určitého modelu biku, jeho kúpa je potom už jednoduchá záležitosť. Predajcovia bikov by mali mať z jednoznačného rozdelenia do kategórií osoh v podobe lepšieho určenia správneho modelu pre zákazníka alebo by mali vedieť jasne uviesť, prečo voľba zákazníka nie je dobrá. Ale podstatnejším záverom je, že biky budú lepšie a budeme na nich jazdiť bezpečnejšie a zdravšie.
MBA dalo dokopy vyjadrenia niekoľkých ľudí z cyklistického priemyslu, ktorí sú na čele tohto odvetvia takmer desaťročie: Craig Pollack, prezident spoločnosti Race Face Components; Jasen Thorpe, mediálny agent Shimano USA; Tony Ellsworth, prezident Ellsworth Handcrafted Bicycles Inc.; Mario Galasso, produtkový manažér FOX Racing Shox; Chris Cocalis, prezident Titus Cycles; Chris Conroy, prezident Yeti Cycles; Jake Heilbron, spoluvlastník a zakladateľ Kona Bikes; a Scott Mongomery, ktorý je v čele Scott USA. MBA zvolili päť dominantných kategórií a spýtali sa každého aby zadefinovali rozsah použitia, váhu a maximálnu úroveň zaťaženia, ktorú je teoreticky schopný zvládnuť bike v každej kategórii.
Takže aké sú kategórie:
- závodný cross-country bike
- celoodpružený trail bike
- all-mountain bike
- freeride bike
- závodný zjazdársky bike
V jednotlivých kategóriách boli aktérom diskusie položené nasledovné otázky:
- Aká je akceptovateľná váha biku.
- Popíšte pre koho je bike určený.
- Aká je akceptovateľná úroveň zaťaženia.
- Čo už bike tejto kategórie nie je.
Treba si však uvedomiť, že toto je len teoretická diskusia, ktorá neurčuje oficiálne
rozdelenie kategórií a čoho sú komponenty schopné. Možno sa však v blízkej budúcnosti
z tejto diskusie vyvinie aktivita, ktorá skončí zhodou výrobcov určením kategórií
a priemyselných štandardov.
Odpovede zúčastnených si môžete prečítať na stránke Mountain
Bike Action v pôvodnom znení v angličtine.
No a teraz nasleduje popis jednotlivých kategórií zosumarizovaný z odpovedí
jednotlivých aktérov diskusie.
Cross-country závodný bike
icture("cross-country.jpg")" title="cross-country">
Klasická platforma pre cross-country je veľmi ľahký bike s pevným rámom (hardtail)
alebo celoodpružený bike s 80 milimetrovým zdvihom, ktorého hlavnou vlastnosťou
je efektivita pedálovania a stúpania.
Váha: od 8.5 do 11.5
kg
Určený pre: rozumných jazdcov pretekajúcich na pripravených
závodných okruhoch, prašných cestách a udržiavaných turistických chodníkoch
Akceptovateľná úroveň zaťaženia: cca. 80 centimetrové skoky
a stredne technický terén
Nie je: odolný za hranicami svojho zaťaženia, odolný voči nárazom,
nie je vhodný pre agresívne jazdenie
Celoodpružený bike
icture("dual-suspension.jpg")" title="dual-suspension">
Cross-Country bike s vyššou odolnosťou ako závodný bike. Rozsah zdvihu je od
80 do 130 milimetrov. Definícia tejto kategórie však ráta aj s hardtailami.
Efektivita pedálovania a stúpania zostáva prioritou ale do popredia sa posúva
aj schopnosť biku (aj jazdca) zvládať technickejšie pasáže.
Váha: od 10.5 do 12.7
kg
Akceptovateľná úroveň zaťaženia: agresívnejší štýl jazdenia
s minimálnym počtom tak maximálne metrových skokov (jumps) a dopadov (drops),
ktoré sú súčasťou technického cross-country jazdenia
Nie je: určený pre downhillové jazdy, skákanie a akrobatické
kúsky
All-mountain bike
icture("all-mountain.jpg")" title="all-mountain">
All-mountain bike je ideálny pre agresívnych a hravejších jazdcov, ktorí sa
netúžia pasovať s veľkými stúpaniami alebo veľkolepými cross-country jazdami.
Na tomto biku si môžete dovoliť jazdiť aj po lyžiarskych zjazdovkách ale len
pokiaľ Vaše letecké skoky nepresiahnu výšku riaditiek. Zvýšená odolnosť, ktorou
tieto biky disponujú oproti cross-country bikom, z nich robí lepšiu voľbu pre
technických jazdcov pretože ich pevnosť a stabilné riadenie dokáže pokryť väčšinu
jazdeckých chýb.
Váha: od 11.8 do 15.8
kg
Akceptovateľná úroveň zaťaženia: skoky a dopady z 1.5 metrovej
výšky s miernymi prechodmi a jazdenie technických zjazdov vyššími rýchlosťami
ako na cross-country biku
Nie je: to freeride bike a už vôbec ho nepoužívajte na dirt
jumping
Freeride bike
icture("freeride.jpg")" title="freeride">
Posúvanie hranice vlastných schopností je prirodzenou vlastnosťou freeriderov,
takže nie je prekvapením, že perfektnú prácu pre nich je schopný odviesť aj
cca. 14 kilový hardtail s mohutným rámom a vidlicou s dlhým zdvihom. Bike z
obchodu vážiaci od 15.8 do 20.5 kg s dlhými zdvihmi je navrhnutý pre zvládanie
všetkého s čím si to jazdec trúfa rozdať. Určitý stupeň efektivity pedálovania
je dosiahnutý aj na týchto bikoch. Freeridový bike sa podobá downhillovým, je
však trochu vyšší, jeho geometria je kompaktnejšia vyhovujúca freeriderom, ktorý
na rozdiel od zjazdárov trošku aj krútia pedálmi pri zvládaní pomalších ale
zato vysoko technických pasáží.
Váha: od 15.8 do 22.7
kg
Akceptovateľná úroveň zaťaženia: Čokoľvek čo je schopné zvládnuť
telo jazdca bez poškodenia. Freeride biky sú značne pevné ale nie nerozbitné,
takže jazdci tejto kategórie musia rátať s nákladmi na výmenu poškodených komponentov.
Nie je: to cross-country bike a jeho požiadavky na pevnosť
a odolnosť znamenajú, že sú vyrobené z veľmi kvalitných komponentov, takže nie
sú dostupné širokým masám
Downhillový závodný bike
icture("downhill.jpg")" title="downhill">
Dizajn zjazdárskeho závodného biku pokročil podstatne daľej odrekreačných bikov,
ktoré používajú jazdci na rekreačné zjazdovanie lyžiarskych zjazdoviek. Dnešné
závodné biky vyžadujú super citlivé pruženie, nízko položené geometrie rámov
sú schopné zvládať ostré zákruty a udržať rýchlosť na ťažkých terénoch. Tie
najlepšie downhillové stroje používajú ľahké komponenty, pretože dole v cieli
čaká jazdcov mechanik s náhradnými komponentami. Všetky tieto atribúty zjazdárskeho
závodenia narušujú užitočnosť špecializovaných zjazdárskych bikov pre freeride
alebo agresívnejšie jazdenie na all-mountain platforme.
Váha: od 15.8 do 22.7
kg
Akceptovateľná úroveň zaťaženia: Čokoľvek čo UCI považuje za
legálne na profesionálnych zjazdárskych tratiach. Nevyhnutná je pravidelná údržba
a kontrola všetkých komponentov.
Nie je: to nič pripomínajúce užitočný cross-country bike. A
nie je to hračka .
Komentáre Zobraziť komentáre (12)