Čo s bikom v zime.

Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie ale zlé oblečenie áno. Správne oblečenie nás dokáže chrániť pred vlhkom aj mrazom, takže nie je dôvod, aby sme v zime prestali jazdiť len preto, že sa skončilo leto. Bicykel však musí dostať tiež zimný kabát a je potrebné mu venovať zvýšenú starostlivosť tak aby sme potom na jar nevysolili kopec peňazí za výmenu poškodených komponentov.

Čistite reťaz
V zime sa na cestách nachádza kopec bordelu. Hlavným nepriateľom je voda alebo sneh zmiešaný so soľou. Najviac tým trpí reťaz. Takže je dobré ju po každej takejto jazde umyť. Kúpte si myčku reťazu napr. od Authora AHT-710 alebo niečo podobné. V cykloobchodoch Vám určite poradia. Ceny sa pohybujú okolo 500-1000 Sk. K tomu si dokúpte aj roztok na očistenie a odmastenie reťaze. Mne sa super osvedčil Chain Cleaner od STAR BLUEBIKE (0,5L je za 180,- Sk - vystačí Vám na 8-10 umytí reťazu). Po umytí ho utrite handrou do sucha. Ak nechcete investovať do myčky, postačí Vám aj zubná kefka a čistiaci roztok. Trochu viac sa narobíte a očista nie je až taká dokonalá, ale je postačujúca.

Vylovte nečistoty
Ak jazdíte aj v teréne určite sa nevyhnete blatu, lístiu a nečistotám, ktoré sa nalepia na kazetu, prevodníky, prehadzovačku alebo prešmykač.. Tieto nečistoty zhoršujú radenie prevodov a spomaľujú nábeh reťaze na prevodníkoch. Na očistenie kazety a prevodníkov odporúčam kúpiť si kefu na čistenie. Ja používam Authorácku kefu AHT-700 za 150 Sk. Dostanete sa s ňou aj do úzkych miest na prehadzovačke alebo prešmykači, kde sa hlavne dostáva blato.

Ochráňte problémové miesta
Použite tesniacu hmotu (napr. od Loctite) na utesnenie skrutiek, ktoré upevňujú držiaky fliaš. Aj cez dotiahnuté skrutky sa môže dostať do rámu voda a nečistoty (aj z fľaše). Taktiež utesnite otvor na sedlovej trubke napr. lepiacou páskou. Premažte všetky pivoty hustejším mazadlom alebo vazelínou aby ste ich ochránili pred účinkom vody a soli. Ide hlavne o pivoty na brzdových čeľustiach, prasiatkach (hlavne mechanických bŕzd) a prehadzovačke. Tiež trochu premažte olejom aj závity na špicoch a niploch.

Správne mazanie
Ľahké mazadlá sú dobré keď je teplo a sucho. Zima si však vyžaduje iné typy mazadiel. V cykloobchodoch Vám určite doporučia správny olej na reťaz. Správna aplikácia by mala byť vždy súčasťou návodu. Ja používam olej Cross Country od Finish Line (60ml balenie stojí 130 Sk). Reťaz najprv poriadne namažem, pretočím zopár krát, zotriem prebytočný olej a potom ešte raz premažem, tentokrát však už menej. Nezabudnite premazať aj nášlapné pedále a kufre na tretrách.

Čo urobiť po každej jazde
V prípade, že ste jazdili za vlhka, mokra alebo na snehu, pred vbehnutím do sprchy utrite bike do sucha handrou. Hlavne ak sú cesty posolené, pretože soľ spôsobuje rýchlejšiu koróziu všetkých typov kovov. Po sprche alebo aj neskôr ešte dočistite bike a premažte aspoň reťaz.

Iné riešenie - Servis
Ak si myslíte, že prípravu na zimu sami nezvládnete, dajte si ho pripraviť v servise. Ak jazdíte v zime veľa, doporučujem aj výmenu oleja vo vidlici, ktorú by som si ja osobne dal spraviť v servise. Na servis by som nechal aj také činnosti ako docentrovanie kolies alebo odvzdušnenie kotúčoviek (poprípade aj výmenu oleja).


Poveste bike "na kliniec"

Na záver ešte zopár rád pre tých, čo v zime nejazdia a bike povesia "na kliniec" (predpokladám ale, že len do začiatku sezóny). Zopár rád ako ukladniť bike tak, aby ste na ho jar mali hneď pripravený pri prvej príležitosti, ktorú Vám naskytne jarné slnečné počasie.

Očista - vec, ktorá sa nevynecháva
Ak by ste bike nechali na niekoľko mesiacov s vodou alebo špinou na dôležitých komponentoch, Vaša prvá jarná jazda bude smerovať do cykloobchodu na nákup nových bovdenov, laniek a reťaze. Poriadne umyte bike vodou so saponátom a potom ho celý utrite handrou do sucha. Najprv sa zamerajte na náboje, vidlicu, rám a naposledy si nechajte časti pohonu (kľuky, prešmykač a prehadzovačku, úplne nakoniec umyte reťaz). Po dôkladnom usušení jemne naolejujte reťaz a celý rám a vidlicu pretrite silikonovým leštidlom.

Napumpujte pneumatiky
Bike sa uskladňuje s pneumatikami natlakovanými na maximálny možný tlak. Prázdne alebo podhustené pneumatiky sa môžu zdeformovať a rozkladať na styčnej ploche s podlahou alebo stenou.

Zaveste ho
Kde a ako skladovať bike? Určite nie na podlahe v garáži. Hlavne, ak máte v garáži betónový podklad, môže dôjsť k značnému vysušovaniu pneumatiky a k rozkladu. Taktiež sa môže duša prilepiť o plášť a potom, keď začnete na jar jazdiť, pri odlepení môže vzniknúť v duši diera a určite to bude v tej najnevhodnejšej sitácii. Najpešie je skladovať bike zavesený. Ak máte odpruženú vidlicu a kotúčové hydraulické brzdy, zaveste ho za predné koleso alebo vodorovne (na hákoch).

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Bikestein - zrod cyklomonštra

Bikestein - zrod cyklomonštra

S príchodom zimy som sa pohrával s myšlienkou, že tento rok pošetrím svoje pretekárske bicykle a vyskladám si tzv. „zimák“. Hneď z úvodu som zistil, že to nebude také jednoduché.
High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

High pivot - čo to je a na čo je to dobré?

Ak by som mal vymenovať najzaujímavejší technický trend v cyklistickom priemysle za uplynulý rok, určite by to bol návrat high pivot-u. Že neviete, o čom hovorím? Tak to je chyba!
2x efektívnejší, maká telo aj hlava - podcasty

2x efektívnejší, maká telo aj hlava - podcasty

Cyklistika vie „zabiť” more času, ideálne by bolo ho ešte nejako využiť. Ja som si obľúbil podcasty, pracujú svaly aj mozog.
keyboard_arrow_up