Servis telesa voľnobehu /orecha/ Shimano

Servis telesa voľnobehu /orecha/ Shimano

Teleso voľnobehu nazývané aj orech je dôležitou súčasťou kazetového zadného náboja a zabezpečuje pohon /záber/ pri šliapaní a zároveň voľnobežný chod kazety smerom vzad.

Okrem zadných nábojov s orechom na kazetový systém /obr. 2/ sa používajú aj zadné náboje so závitom, na ktoré sa nakrúca voľnobežný pastorok alebo viackolo /obr. 1/. Rozdiel medzi nimi je v uchytení kazety alebo viackola na náboj. Pri kazetovom systéme /obr. 2/ je teleso voľnobehu súčasťou náboja a pri voľnobežke je mechanizmus súčasťou samotnej voľnobežky, viackola. So závitovými voľnobežkami sa stretnete pri lacnejších bicykloch.



Rád by som upozornil na fakt, že na Shimano orech sa nedajú kúpiť žiadne náhradné diely, ako sú západky, pružinka, vymedzovacie podložky či prachovky. Shimano má vo svojej ponuke ako náhradný diel len kompletný orech. Poďme sa teda pozrieť na jednoduchý servis /kompletné rozobratie – opätovné zloženie/ telesa voľnobehu /orecha/ Shimano.
Ak máte na náboji aj rotor kotúčovej brzdy, odporúčam ho z náboja demontovať /obr. 3/, vyhnete sa tak prípadnému zamasteniu pri servise. Následne s bičom a kazetovým kľúčom /obr. 4/ uvoľníte a demontujete kazetu. Aby sme sa dostali k samotnému orechu a mohli ho rozobrať, musíme z náboja demontovať aj osku náboja. Kónusovým kľúčom č. 15 a vidlicovým kľúčom č. 17 uvoľníme z ľavej strany náboja kónus s kontramaticou, odskrutkujeme tieto diely a vytiahneme osku z náboja von /obr. 6/.



Po demontovaní osky z tela náboja /obr. 7/ musíme ešte z orecha vybrať plechovú prachovku /obr. 8/. Väčšinou je táto prachovka v orechu zahryznutá, tak si treba dávať pozor, aby sme ju pri vyberaní nepoškodili /nedeformovali/. Snažíme sa ju postupne po obvode jemne vypáčiť napríklad skrutkovačom. Po demontovaní prachovky vyberieme z orecha guľôčky /obr. 9/ a konečne máme prístup na rozobratie samotného orecha /obr. 10/.



Na povolenie vrchnej misky orecha potrebujeme patričný dvoj- alebo štvorzubý sťahovací kľúč alebo si môžeme v domácich podmienkach pomôcť oceľovou pásovinou s hrúbkou 4,9 mm a šírkou 29 mm. Vrchnú misku povolíme v smere hodinových ručičiek a úplne ju odkrútime.



Následne vysunieme vonkajšie telo orecha /obr. 14/ a tak sa konečne dostaneme dovnútra orecha /obr. 15/. Na tele náboja nám ešte ostala uchytená upevňovacou skrutkou vnútorná časť orecha. Odporúčam imbusovým kľúčom skontrolovať jej dostatočné utiahnutie na tele náboja /obr. 16/, prípadne môžeme upevňovaciu skrutku odskrutkovať a vyčistiť aj plochu na tele náboja.



Na obr. 17 sú jednotlivé diely po rozobratí orecha.
D1 – telo náboja, D2 – vnútorné telo orecha, D3 – vymedzovacie podložky,
D4 – upevňovacia skrutka orecha, D5 – pružinka, D6 – guľôčky 3,17 mm, D7 – západky
D8 – miska orecha so závitom, D9 vonkajšie telo orecha, D10 – oceľová prachovka

Jednotlivé diely dôkladne očistíme. V prípade, že guľôčky vykazujú známky opotrebenia, deformácie alebo sa do nich už zažrala hrdza, vymeníme ich za nové. Po dôkladnom očistení sa môžeme pustiť do opätovného skladania.



Ak sme pri demontáži rozmontovali aj vnútorné telo orecha /D2/ tak ho naspäť imbusom číslo 10 namontujeme na telo náboja upevňovacou skrutkou orecha /D4/obr. 18/.
Potom nasadíme na vnútorné telo orecha /obr. 19/ západky /D7/ a pružinku /D5/. Po obvode kónickej drážky tela orecha /D2/ nanesieme vazelínu a po celom obvode naukladáme guľôčky /obr. 20/. Používame nelepivú vazelínu, aby sa nám časom nezalepili západky a pružinka.



Na vnútorné telo orecha /obr. 21/ vložíme vymedzovacie podložky /D3/ a s citom nasadíme vonkajšie telo orecha /obr. 22/. Potom do tela orecha /D9/ naukladáme druhý rad guľôčok /obr. 23/. Samozrejme, pred tým namastíme aj kónickú drážku. Následne môžeme naspäť nasadiť misku orecha /D8/ a proti smeru hodinových ručičiek ju dotiahnuť.
Po tomto úkone je už orech zložený a potrebné je už len do misky orecha naniesť vazelínu, poukladať guľôčky, nasadiť prachovku /D10/, vložiť osku náboja, nastaviť vôľu náboja a dobre dokontrovať kónus voči kontrovacej matici. Použijeme rovnaký postup ako pri rozoberaní osky na začiatku servisu orecha, ale v opačnom poradí.
Točeniu a rapkaniu zdar.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 13 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Shimano vs. licencie na Micro Spline náboje

Shimano vs. licencie na Micro Spline náboje

Možno ste aj vy postrehli, že úvodné nadšenie s príchodom 12-rýchlostných sád Shimano XT a SLX vystriedalo mierne rozhorčenie nad nedostupnosťou orechov na existujúce náboje. Prečo je tomu tak?
Micro Spline – japonská odpoveď na sady SRAM Eagle

Micro Spline – japonská odpoveď na sady SRAM Eagle

Hlavným zámerom tohto počinu je umožnenie použitia kaziet, ktorých najmenší pastorok začína na desiatich zuboch v snahe navýšiť celkový rozsah kazety. S klasickým, dlhoročne zaužívaným orechom Hyper Glide (HG) toto totižto možné nie je.
Video: Ako na údržbu kónusov v nábojoch - demontáž, údržba, nastavenie play_arrow

Video: Ako na údržbu kónusov v nábojoch - demontáž, údržba, nastavenie

Kónusy sú ľahko servisovateľné a a hlavne pri správnej údržbe takmer nezničiteľné. V tomto videu sa pozrieme, ako ich správne vybrať, premazať a opätovne nastaviť.
keyboard_arrow_up