Radiaca sústava: lanká a bowdeny

Prečo mi to neradí? Mám problém s prehadzovačkou! Časté a frekventované otázky na cyklistických fórach. Čo s tým, ukážem v tejto trilógii článkov o nastavení a základnom servise radiacej sústavy. Prvá časť sa bude venovať lankám a bowdenom, ich výmene a „mojim“ jednoduchým vychytávkam. Začnem pekne asi najmenej náročnou činnosťou na zručnosť.

1. časť: lanká a bowdeny
Problém s radením môže byť vo viacerých etážach celého radiaceho systému. Ak vylúčime problém v samotnom rozbitom radení, ktoré už necvaká ako by malo, tak logickým nasledujúcim prvkom budú bowdeny a lanká. Postupné zhoršenie radenia môžu mať na svedomí práve lankové rozvody. Staré 9sp Shimano prehadzovačky s pomerom 2:1 sú na toto citlivejšie ako dnešné 10sp Shimano sady a všeobecne komponenty SRAM, kde je tento pomer 1:1 alebo sa k nemu blíži. Tento pomer vyjadruje o koľko sa posunie prehadzovačka k ťahu lanka (pomer 2:1 znamená, že pri pohybe lanka o 1 mm sa prehadzovačka posunie o 2 mm). Jazdenie v blate, prachu a vode postupne zanáša bowdeny (ak nie je bowden vedený v jednom kuse) a spôsobuje nepresnosti pri radení. Z osobnej skúsenosti viem, že sa určite oplatí prečistiť a jemne premazať bowdeny alebo aspoň vymeniť lanko minimálne raz ročne. Je však dobré raz ročne vymeniť aj samotné bowdeny. Po čase sa vnútorná vložka v bowdene vyšúcha a lanko bude drieť o vnútornú konštrukciu. Výmena a premazanie len dočasne odstráni problém. Na druhej strane, pri výmene lanka aspoň zistíme, či bol problém pri radení v bowdenoch alebo nie. Takže, ak len po výmene lanka znovu všetko funguje ako má, tak v dohľadnej dobe bude treba vymeniť aj bowdeny, ktoré to očividne budú mať za sebou.

Pozor:
Ak máte problém s radením, vôbec nemusia byť na príčine bowdeny. Môžete si rovnako prečítať ďalšie články o narovnaní a nastavení prehadzovačky a prešmyku. Bowdenmi som začal čisto len z didaktických dôvodov.

Potrebujeme (obr. 1):
Povinné: [1] radiaci bowden a [2] koncovky s brčkom v dostatočnej dĺžke a počte, [3] dve obyčajné koncovky, [4] radiace lanká, [5] koncovky na lanká
Nepovinné: [6] teplom sťahovaciu bužírku priemeru cca 3 mm (ak nemáte bowden vedený v celku), [7] gumičku do ventilu, [8] prachovku


Výmena:
Ak máme na bicykli bowdeny správnej dĺžky, tak si zapamätáme ich kríženie na riaditkách, aby sme potom nelamentovali, že ako vlastne boli vedené (znovu som ich prekrížil a čudoval sa, prečo sú tak natiahnuté). Ak nie, tak si jednotlivé časti budeme musieť namerať a to tak, aby neboli veľmi ohnuté, či zalomené a navyše, aby sa na riaditkách veľmi nenaťahovali pri ich krajných polohách. To závisí nie len od dĺžky, ale aj od spôsobu kríženia (bowden viac vpredu by mal byť dlhší, lebo pri zatočení sa zachytáva o vnútorný bowden). Zase by nemali byť zbytočne dlhé a príliš veľa prečnievať. Veľmi ťažko sa to vysvetľuje, treba to dobre odhadnúť. Ak nie sme si istý dĺžkou, tak radšej odstrihneme trochu dlhší bowden ako kratší. Dlhý bowden nikdy nebude tak veľmi vadiť ako príliš krátky a dlhý sa ešte stále bude dať neskôr skrátiť. Mne to vyhovuje napríklad takto (obr. 2 a obr. 6). Dĺžka a ohyb vždy závisí od umiestnenia návarkov na ráme. Bowdeny treba namerať presne na mieru. Dva krát meraj a raz strihaj! Zlaté pravidlo.


Uvoľníme a odstrihneme konce laniek na prehadzovačke, prešmyku a povyťahujeme jednotlivé bowdeny. Radenie netreba rozoberať, na boku je plastová skrutka, ktorú asi pol otočkou uvoľníme (obr. 3). Nacvakáme najnižšiu polohu a lanko pohodlne týmto otvorom vytiahneme. Lanká zahodíme, ale bowdeny si ešte necháme (môžeme znovu použiť koncovky bowdenov, ak nie sú samozrejme zničené). Podľa starých bowdenov nameriame nové (obr. 4). Nemusíme mať špeciálne kliešte, nastriháme ich úplne obyčajnými kliešťami. Ak to nepôjde strihnúť vcelku, môžeme si pomôcť tak, že budeme strihať po obvode menšiu skupinku drôtov (obr. 5). Najlepšie je, ak ho prestrihneme na prvý krát. Konce treba trochu zabrúsiť a zarovnať (napríklad brúskou) a niečim roztiahnuť, aby na tom mieste nedrhlo lanko, o to viac ak ich hladko nestrihneme na prvý krát. Nesmú tam trčať zahnuté drôty a rez musí byť hladký a rovný, to dosiahneme práve tým zabrúsením (na obr. 5 pekne vidno, ako to nemá vyzerať!), ale ak je rez čistý netreba nič zarovnávať. Keď už máme nachystané jednotlivé časti, tak strekneme do vnútra trochu riedkeho silikónového oleja na premazanie. Ak by sme tam chceli tam dať hustý olej, tak to radšej necháme na sucho. Hustý olej by mohol neskôr „zalepiť“ a sťažiť radenie. Bowden má aj tak vnútornú vložku, ktorá zabezpečuje hladký chod lanka, mazanie nie je nutné, keďže tam olej aj tak nevydrží na veky. Práve preto treba časom meniť bowdeny, keď sa táto vložka opotrebuje a zoderie.


Na konce bowdenov nasadíme koncovky s brčkom. Mne sa osvedčili hliníkové. Pôvodné plastové sa mi časom zalomili a zablokovali radenie. Teraz vložíme do tela radenia lanko. Postupne navliekame jednotlivé kusy bowdenov na lanko a ukladáme do rámu. Do tela radenia smerujeme bowden, ktorý ma na jednej strane koncovku bez brčka. Vpredu dávame pozor aby sa navzájom a s brzdovými hadičkami veľmi nekrížili a tak nebránili pri otáčaní (obr. 6). Ak je bowden delený, tak na miesta, kde je lanko bez krytia, vložíme ešte dostatočne dlhý kus sťahovacej bužírky (obr. 7). Tú môžeme neskôr teplom opatrne nahriať, sama sa stiahne a tým okolo brčka zatesní odkryté lanko. Ja to mám len zasunuté do návarky v ráme, ako to vidno na obrázku (obr. 2, šípka), mne to tak stačí. Pokračujeme napojením lanka do prehadzovačky a prešmyku s následným nastavením chodu.


Tipy:
Posledné brčko koncovky idúce k prehadzovačke o asi o polovicu skrátime (podľa potreby, aj menej aby pri radení hore nezavadzalo) a na lanko pred utiahnutím do prehadzovačky navlečieme ešte takúto prachovku, ako vidno na obrázku (obr. 8, obr. 1 diel [8]). Týmto spôsobom prekrývam poslednú voľnú časť lanka. Môžete sa inšpirovať. Na lanko a posledné brčko idúce k prešmyku nasunieme aspoň 7 cm začiernenej ventilovej gumičky. Tenkým drôtikom túto gumičku na lanku stiahneme. Takto dokonale utesňujem najkritickejšie miesto na spodku rámu, kde mi dosť fŕka blato (obr. 9). Takto sa dá utesniť aj lanko prešmyku vedené vrchom, kde zas strieka blato zo zadného kolesa. Prípadne je možne túto ventilovú gumičku dať aj na prehadzovačku namiesto spomínanej prachovky. Ak sa vám to zdá veľmi nevzhľadné, dajú sa použiť viac, či menej účinné tesniace gumičky a prachovky k dostatiu v najbližšom cykloobchode. Na prehadzovačku tá prachovka stačí, na prešmyk osobne vsádzam na 100 % tesnosť pred vzhľadom. Pevne verím, že takéto dodatočne utesnenie pomáha udržať radenie dlhšiu dobu stále svieže a rýchle. Či je to pravda neviem, možno len placebo efekt.


Ďalšie časti:
2. časť: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme
3. časť: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku
report_problem Našiel si v texte chybu?
milos21 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
keyboard_arrow_up