Rozhovor so staviteľom, dizajnérom a cyklistom telom aj dušou, Marekom Parajkom

Rozhovor so staviteľom, dizajnérom a cyklistom telom aj dušou, Marekom Parajkom

Rozhovor s jedným z mála staviteľov a úpravcov oceľových bikov na Slovensku. Okrem rekonštrukcii sa Marek venuje aj úprave a stavbe vlastných komponentov. Prečítajte si o jeho začiatkoch, súčasnosti ale aj plánoch do budúcna.

Ahoj Marek, na úvod jedna klasická – ako si sa dostal k stavbe bicyklov, ich úpravám a výrobe vlastných komponentov?

Ahoj Martin, zastihol si ma práve v čase keď mám v hlave viac miesta na lyžovanie, ale toto je presne tá správna doba aby sa začali realizovať aj isté cyklo-plány.
Na otázku ako som sa dostal k stavbám bicyklov je možno dobré poznať moje bicyklové pozadie . Asi to bolo celé zosnované rodinným zázemím. Pochádzam z obce Cífer a život na dedine je veľmi výživný. Stretlo sa tu totiž remeselnícke živobytie v rodine, spolu so športovým pôsobením mojej mamy vo hádzanárskom klube a oca istý čas vo futbalovom doraste Slovana Bratislava. Moja sestra robila ľahkú atletiku a dokonca vyhrala Cíferský okruh cyklistických pretekov Hlasu Ľudu (na mojom cesťáku) Ako ma naši posadili na bicykel, sedím na ňom dodnes. Od malička som vždy vedel nejak bicykel prerobiť čo sa postupne stávalo samozrejmosťou. Na obrátkach to ale nabralo v roku 2008 po návrate zo štvorročného pobytu v Írsku, kde som žil istý čas aj v Dubline a tam som sa aj bližšie stretol s Fixed Gear a Singelspeed bajkami.
Pamätám si ako som pracoval v reštike na Colledge Green a cez okno som pozoroval partičku bajkerov vybaľujúc bajky z krábíc. Civel som na nich ako drúk, boli potetovaní od hlavy po pätu, piercingy všade, opásaní reťazami. Krabice tam nechali a s veľkým štýlom zmizli v doprave, načo som vybehol von a keď som obrátil krabicu bola tam východzia stanica San Francisco. Messengeri mali totiž počas víkendu stretnutie “Global gather”.
Bol to Punk, Death Metal, mega bajky, tvrďáci, čo trávia na bajku v meste celý život a ktorí poňali bicykel ako ich poslanie.
Bol som vtedy cyklista (jazdil som cestu aj mtb) a dnes som bajker. Mal som rád bajk, ale dnes ho milujem. Oddal som sa tomu a dnes sa venujem aj prestavbám.
Milujem prírodu a ctím si slovenské tradície spolu s folklórom. Je to celé prepojené s remeselníctvom a preto sa v ňom rád zdokonaľujem. Postupne sa dostávam aj k výrobe komponentov, ako na mieru vyrobené nosiče, predstavce, sedlovkové objímky, opravy rámov a všetko s tým spojené. Je to zábava



„Pracujem so železom a počúvam Heavy Metal.“, čo je pre teba na železe také výnimočné?

Skutočne to tak je, prvé bicykle boli tie z dreva, ale skutočný prevrat nastal predsa železom. Výroba neskôr začala využívať oceľové zliatiny, Oceľ je mimoriadne odolná voči ohybom, výnimočne trvácna a recyklovateľná. V dnešnej dobe sú ocele váhovo porovnateľné s materiálmi ako Dural. Ten napr. potrebuje väčší priemer trubiek na to aby dosiahol vlastností oveľa menšieho priemeru ocele.

Skúšal si alebo plánuješ aj iné materiály?

Nie neskúšal, chcem sa venovať len oceli. Vyžaduje si to veľa vzdelávania a práce s materiálom. Chcem robiť jedno a vedieť to najlepšie. Ručne vyrábané bajky napr. z uhlíkového vlákna, alebo bambusu veľmi rád prenechám tým ktorý sa tomu oddali a viem že to robia najlepšie ako sa len dá.

Keď Heavy Metal, tak daj nejakú obľúbenú!

Tak toho je “mrte” aj teraz mám na playliste tento žáner. Počúvam Metal, Punk, Experimental. Nedávno som si do auta kúpil dve CD od Slayer a aj Beastie Boys - Ill Communication. V dielni mám origo kazetu Ill Communication, tak ju točím dokola od roku 1994 Pustite si Heart Attack Man



Popíš nám svoje začiatky, prvé úpravy a prestavby...

Odstupom času sa skorej pousmejem nad začiatkami, ale nebolo to až také hrozné. Mal som s tým skúsenosť preto si nemyslím, že som mal nejaký problém s dokončením nejakého bajku. Recykloval som dosť dielce - mysli repasoval. Čistenie, brúsenie, leštenie, vrátiť fuhnkciu na pohľad nefungujúcim veciam ma baví. Robím to dodnes. Časom ale prišli nároky na nie až tak kvalitnejšie, ale skôr lepšie vyzerajúce komponenty a aj rámové sety. No a tam sa to začalo lámať. Dostávalo sa to do väčšej pozornosti širšej verejnosti.

Píšeš o sebe že sú pre teba prestavby filozofiou, môžeš nám o tom povedať viac?

Akákoľvek práca so železom je pre mňa filozofiou. Môj dedo bol kováč, na bicykli ma vozil do kováčne kde som pozoroval vtedy pre mňa prapodivné vesmírne veci. Tony surových výrobkov, ktoré boli následne kuté do potrebného tvaru. Pozeral som do vyhne a hrabal v železe. Môj oco je auto klampiar a ako stredoškolák som už bol skúseným pomocníkom. Práce pri lakovaní áut, ale najmä zváranie bolo mojim obľúbeným. V oboch prípradoch mi vôňa taviaceho sa kovu úplne učarovala. Milujem to a milujem aj lakovanie rámov nie sú to však výpary



Pri pohľade na tvoje stavby ma napadajú dve heslá – v jednoduchosti je krása a krása je v detailoch – kde čerpáš nápady prípadne máš výrobcu ktorý je pre teba inšpiráciou?

Ako som spomenul, je to príroda, folklór i keď to priamo nemusí reflektovať moju prácu. Je to vnímanie a cit by som povedal. Ak sa ale bavíme o bicykloch tak hľadám vo svete. Ručná výroba bicyklov zažívarenesanciu a je to veľmi uznávané remeslo. Je veľa slávnych výrobcov rámov, ale ja sa obraciam na tých ktorý začali produkciu v posledných 20tich rokoch. Sú tam kde spoločnosť stále akceptuje ručnú prácu ako takú. Severná Amerika, UK, Škandinávia. Výrobcovia sú prakticky všade, ale málokto o nich vie. To preto, lebo spoločnosť nepotrebuje riešiť dlhodobý proces stavby bicykla na mieru a s tým aj spojené náklady čo u nás to rozhodne platí. Je jednoduché vybaliť bajk z krabice a hybaj.
Zabúdame však na fakt, že ak raz niekto ručne vyrobí rám, bude to pre majiteľa na celý život a čo je nepodstatnejšie aj jeho servis je zaručený.
Najslávnejšou exhibíciou staviteľov rámov je NAHBS North American Bicycle Show (nie len oceľ). Stretávajú sa tam TOP remeselníci z celého sveta a je to skutočná oslava bicykla. Stačí si prezrieť fotky z ktorékoľvek ročníka aby si spravil názor o čom to je. Tam má bicykel diametrálne odlišné ponímanie ako povedzme to naše stredoeurópske. Možno to pre niekoho bude novinka, ale pred pár rokmi sme tam mali zastúpenie zo Slovenska. Braňo Mereš tam vystavoval svoju prácu s BME design.



Je vidieť že sa venuješ hlavne stavbe mestských strojov je o ne na Slovensku záujem? Popíš nám tvoj názor na mestské jazdenie u nás.

Mesto by v tomto mohlo mať prím. Naberá to na sile veru. Začal som s FG a SS a stále je to pre mňa zábava, ale pozerám aj iným smerom. Bratislava je veľmi členitá a podľa toho sa treba aj riadiť. Absencia vhodného prevodu by prišla ako nevýhoda. Treba zvážiť na aký účel bajk chce majiteľ mať. Rád experimentujem a pridávam bajkom viac a viac “fičúr” ktoré cyklista ocení. Vôbec sa nedržím zásad ako:
  • mtb má mať rovné riadidlá - kľudne na to nahodím oblúky.

  • mtb má mať radenie na riadidlách - prerobím to na klasické páčkové radenie

  • Cesťák len s oblúkmi? už dávno nie - rovné, alebo lastovičky.

  • Chcem len povedať, že to robím tak aby to čo najviac vyhovovalo a majiteľovi bude spĺňať účel. Ale keď niekto chce veci mať podľa jeho predstáv, budiž, spravím tak. Mimo toho robím rád MTBčka keďže sa horskej cyklistike venujem a sú tam aj nejaké cesťáčiky.



    Vieš povedať koľko bikov si zatiaľ upravil a koľko ich reálne jazdí po Slovensku?

    Bude to asi medzi tridsať a štyridsať. Jazdia na Slovensku a sú aj v Čechách.
    Týmto by som chcel prehovoriť k tým, ktorí užívajú moje bajky aby sa kedykoľvek ozvali s prípadným problémom. Rád odstránim Môžu sa ozvať aj s neproblémom.

    Na ktorý si najviac hrdý a naopak, pri ktorom si si povedal že to bol krok vedľa (ak taký je)?

    Hmm, je to asi môj horský bajk Missile. Je to Cr-Mo oceľ 17,5ťka rám o váhe 1,670g. Druhým by mohol byť Arko. Je to taký môj prelom, keď som odpracoval asi najviac hodín na prestavbe. Vyrobil som si integrovaný predstavec s riadidlami, prerobil som to celé na 29nové kolesá plus výmena pätiek za horizontálne a prednú vidlicu som prerobil na kotúčovú brzdu. Oba bajky jazdia výborne.
    Kroky vedľa sú a stále sa objavujú. Je to však vec prístupu či som ochotný sa učiť a možné nedostatky odstrániť. A ochotný som. Zatiaľ som mal len dve a pol reklamácie, ktoré som dostal do spokojnosti. O ostatných neviem, tak je asi všetko fajn Sú tam ale nejaké bajky možno dva tri ktoré sa mne nepáčili, ale majiteľovi áno.



    Ako vzniká nová stavba? Plánuješ to vopred alebo natrafíš na fotku prípadne bazárový kúsok pri ktorom si povieš že by si zaslúžil druhú šancu?

    Ak má niekto záujem, tak si sadneme a snažíme sa niekam nasmerovať predstavy budúceho majiteľa. Pri kávičke je to najlepšie.
    Tie najsposlednejšie, ktoré som postavil boli podľa mojich predstáv. ADP Raw a Headbanger. V týchto prípadoch som pracoval s úplne novými rámovými setmi. Oba sú Cr-Mo zvárané TIGom a dal som si záležať na detailoch. Oba stroje nemajú zatiaľ majiteľa.
    Na webe hľadám vždy niečo hodnotné, niečo o čom viem že bude ešte dlho slúžiť svojmu účelu. Či už sú to bicykle, alebo komponenty. Som v tom veľmi dobrý a dbám nato aby to stálo zato. Pri každej stavbe bicykla je najdôležitejšia kvalita rámu, to je základ. Ak by mal aj nejaké nedostatky typu: ohyby, preliačiny, praskliny, všetko sa dá opraviť. Boli časy keď sa TOP kusy pohadzovali a predávali za doslovne “babku”. Nedá mi neupozoniť aj na komponenty, ktoré i keď 15-20ročné, ale často krát prevyšujúce kvalitou tie čo sa nakupujú dnes. Prekutrávam doslovne web a aj kamenné obchody, ale zdroje sa však rapídne zmenšili. Je jednoduché nakúpiť nové komponenty, ale znovu sa odvolávam na kvalitu. Stále je však možné mať kvalitu za dobrú cenu. Raz za čas sa mi podarí získať skutočné klenoty a s takým rozčarovaním sa pýtam sám seba, ako je možné že o to vôbec nikto nejaví záujem a napr. v zahraničí sa to trhajú.



    Okrem rekonštrukcii možno na tvojom blogu nájsť aj stavby niekoľkých komponentov a doplnkov – ide o pokusy alebo ti skrátka niečo nevyhovovalo tak si si vyrobil vlastné?

    Áno, sú to už spomenuté predstavce, objímky, nosiče a vôbec všetko čo na pôvodnom ráme nebolo a dokážem to prirobiť. Kamoš si práve stavia MTBčko, je to Ti rám a požiadal ma aby som mu vyrobil predstavec. Bude to s nulovým uhlom 100mm na oversize riadidlá. Má to byť v približnom odtieni ako riadidlá - svetlý Titán, tak zrejme budem musieť experimentovať. Následne to nalakujem transparetným lakom. Chystám sa vyrobiť aj nosič na kožené cyklo brašne načo sa veľmi teším.
    Materiál recyklujem a mám dostupné aj trubky, tak prečo si nevyrobiť niečo sám? Piplem sa s každým milimetrom a pokladám to za takú skutočnú pridanú hodnotu. Nie je krajšia predstava ako spokojnosť a keď sa niekto pochváli: toto mi vyrobil kamoš na mieru.



    Skúšal si stavbu vlastného rámu od základu?

    Netajím sa tým, že to plánujem. Stavba rám je ale alchýmia. Rámový set som si zakúpil už pred dobrými dvomi rokmi. Chcel som sa do toho pustiť, ale bolo mi odporúčané aby so si prv než začnem trochu niečo o tom zistil. Zisťujem dodnes. Nakontaktoval som sa na výrobcov rámov v zahraničí, chodím na fórumoch a vychytávam nástrahy výroby. Je tam toľko toho čo musí remeselník ovládať, že som naozaj vďačný tomu a nezačal rovno na začiatku. Materiál stojí pomerne veľa, tak isto mať treba vhodné vybavenie a hlavne zručnosť v tomto type práce. Už len zlé nastavenie plameňa horáku môže mať za príčinu prehriatia, alebo neprevarenia trubiek. A mne sa vôbec nepáči predstava, že si kôli tomu budem zberať zuby na asfalte a o správnom meraní, rezaní, geometrii, správnom vycetrovaní rámu ani nehovorím. Naštastie sa mi dostala podpora a som už veľmi blízko k začatiu. Každý skúsený výrobca ti povie: tvoj prvý rám dobrý nebude!! Ja sa to budem snažiť eliminovať čo najviac, preto mi to tak trochu trvá.

    Máš nejaké cyklo plány a sny do budúcna?

    Zostať v sedle bicykla čo najdlhšie a okrem môjho prvého rámu postaviť ďalší a potom ďalší. Mám aj v blízkej budúcnosti postaviť a reštaurovať pár krásnych bicyklov. Bude to “epochálne”



    Niečo na záver, odkaz čitateľom...?

    Asi sa odvolám na môj novoročný príhovor.
    Drahí moji spolucyklisti. Robme cyklistiku lepšou. Lepšou tak, aby nás bolo viac, aby sme ju nerobili preto že je to moderné, alebo štýlové. Robme ju preto, lebo je zdravá pre naše telo a zdravé pre prírodu.
    Ktokoľvek sa dá na dráhu cyklistu, alebo bicyklistu robí ten najsprávnejší krok svojho života. Otvára sa mu svet, ktorý doteraz nepoznal. Les, mesto, cesty po ktorých doteraz chodil a nesedel v sedle bicykla mu zrazu prídu oveľa krajšie a zaujímavejšie ako kedykoľvek predtým.
    Spravte to rovno teraz, je jedno či je zima, alebo leto. Kukni von a vidíš že či už s čapicou na hlave, alebo v tričku, vždy to ide. Pravidlo "počasie nikdy nie je zlé, ale cyklista je zle oblečený" vždy platilo.
    Prosím, odložte konvenciu, už dávno neplatia pravidlá na ktoré sme si tu za tú dekádu zvykli. Bicykel má kopírovať čo najviac vaše potreby a čo najviac vašu osobnosť.
    Bicykel má byť kamoš na celý život

    Marek Parajka
    http://www.arkobici.sk

    Ďakujeme za rozhovor !
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 25 komentárov report_problem
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    comment Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

    Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

    Veľa toho nenajazdí, ale napriek tomu má bicykle za pár tisíc. Čo všetko má Andrej vo svojej historickej zbierke a ako sa k tomu dostal?
    Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

    Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

    V sérii „Rady záchranára a bikera Jožiho“ vám priblížime zdravotné riziká pri bikovaní a to či už v závislosti od aktuálnych klimatických podmienok, alebo všeobecné nástrahy jazdy na bicykli.
    Rozhovor: Koronavírus mení plány aj hobby jazdcom - ako sa s tým vysporiadať?

    Rozhovor: Koronavírus mení plány aj hobby jazdcom - ako sa s tým vysporiadať?

    Nová sezóna už bola takmer za dverami, túžobne sme očakávali prvé preteky. Na tie si však budeme musieť teraz počkať... O tom, ako sa v tréningu prispôsobiť novej situácii, som sa porozprávala s trénerom cyklistiky a triatlonu, Janom Novotom.
    keyboard_arrow_up