FC maratón Marikovskou dolinou 2013

Majstrák je len jeden. Tento rok status pripadol na FC maratón v Maríkovej doline. Trať v dĺžke 64 km s prevýšením cca 1700m nie je zrovna z kategórie klasických maratónskych, no všemožne skloňované slová a singloch a náročnosti sľubovali dostatočný zážitok. Navyše sa opäť na víkend začína zmrákať a je teda jasné, že sa nudiť nebudeme...

Ráno s chalanmi hádžeme biky na strechu a vyrážame smer Považská Bystrica – Púchov. Je nám čudné, prečo po nás ľudia na diaľnici pri predbiehaní tak zazerajú. Po zastavaní a pohľade na jeden nosič (vyrobený ešte roku Pána) je nám to jasné. Bike držal už iba o koleso. Našťastie to nebol ten môj takže som sa celkom pobavil hneď zrána " title=" Registrácia a všetko ostatné prebehlo v poriadku a do 10:00 ostáva ešte kopec času. Pozerám, že zem je celkom mokrá, mraky sa približujú, a tak prehadzujem kolesá za niečo agresívnejšie. Predsa len je tu vraj kopec náročných trailov a lúk. Táto voľba sa ukázala ako veľmi rozumná, keďže stojím na štarte a prší " title="

Našťastie žiadny prívalový lejak, ale uberá z morálky poriadne. Keď ma chytí dážď na trati, nevadí. Ale moc mi nevonia ak je to už na štarte. Ešte pár poučení o trati a vyrážame. Celkovo v počte cca 170 kusov - na naše pomery veľmi slušná účasť za čo môže štatút “majstráku” a určite aj kratšia trať. Na moje prekvapenie je úvod po asfalte za zavádzacím autom poriadne nervózny.A kedže sa nerád nasilu tlačím postupne sa prepadám. V prvom dlhšom kopci na lúke sa to všetko zase presýpa späť a hneď je vidno, kto na to má a kto len nevie odhadnúť svoje schopnosti. Postupne sa deriem dopredu a snažím si spraviť čo najlepšiu pozíciu pred nájazdom do lesa. Idem v podstate na maximum ale postupne sa mi to celkom darí a do technickejších pasáží vstupujem už na dobrej pozícii. A neľutujem. Začínajú nádherné úseky po trailoch, ktoré si užívam skoro osamote. Stále prší a všade je také mazľavé blatko (hlavne na periférii lesa), no jazde to vôbec neprekáža. V hlbšom lese na singloch je už parádne. Keďže štartové pole bolo bohaté, v ňom kopec známych tvárí a stále niekto na dohľad, rysuje sa naozaj zaujímavý pretek " title="

Trať mi absolútne nič nehovorí a za každou zákrutou čaká niečo nové. V jeden momente sa ocitám na lesnej ceste a tá mi už známa je. Samozrejme, veď sa napájame na časť Púchovského maratónu. Takže viem, že ma čaká opäť skvelé jazdenie. Pomaly sa skrotilo aj počasie a prestáva pršať. Razom sú ideálne podmienky. Neskôr prechádzame cez lúky, kde už nie je po vode ani stopy.

Na trati sa neustále niečo deje. Buď niekoho dobieham ja, prípadne vidím ako sa za mnou niekto doťahuje. Potom zase ideme viacerí pokope. Vo výjazdoch mi celkom ide, trošku ale strácam v zjazdoch. Chcelo by to menej brzdiť " title=" Na tejto trati je skutočne výhoda mať ju najazdenú a poznať jednotlivé úseky. Postupne uzatvárame prvú slučku a trať nás vypľuje v doline kúsok pod Maríkovou . Nasleduje úsek po relatívnej rovine. Prichádzam do priestoru štartu a keby som šiel krátku trať bol by som zároveň aj v cieli " title=" My tu máme ale „len“ bufet a môžem začať druhú slučku. Na fóre som sa dočítal niečo o jej väčšej náročnosti, tak uvidíme...Ešte pri tlačení banánu vidím ako prechádza Mishox. Ten však nezastavuje a tak mi neostáva nič iné ako si ho doraziť v asfaltovom stúpaní. Keď sa mi to konečne podarí tak vytvárame dvojičku a trať začína poriadne stúpať.

Tu evidentne pršalo oveľa viac a je poriadne mokro. Po kamenistej ceste je to ešte v pohode, no ako vbiehame viac do lesa, mazľavé a lepivé bahno vytvára pekné galeje. Skúšam to utiahnuť, no na niektorý miestach mi už ani plášte nepomáhajú a tlačím. Ďalšia vec, čo mi poriadne lezie na nervy, je lístie, ktoré v kombinácii s blatom celkom slušne upcháva priestor vidlice a rámu. Akosi sa odtiaľto neviem vyhrabať, raz mi aj zasukuje reťaz, a tak som radšej opatrný - kto videl ako dopadol Absalon teraz na sveťáku je mu jasné " title=" Toto „plácanie“ ma na chvíľu morálne zlomí a ostatní mi odskakujú. Konečne sa dostávame hlbšie do lesa a na ďalší parádny singel. Serpentíny, mierne klopenky a trochu klzký podklad na ktorý skoro doplatím v jednej prudkej zákrute. Hlavne ale žiadne lepivé blato a opäť sa tak dostávam do rytmu a užívam si jazdu. V stúpaní po lúke doskakujem chalanov a pomaly sa vzďalujem. Už začínam pomaly cítiť cieľ a nohy tak dostávajú ten správny impulz. Trochu ešte prekvapí ďalšia strmá stojka po lúke na gašpara " title="

V lesíku sa opäť niekto s traťou vyhral a namiesto aby sme šli dole priamo tak sa vlníme z jednej strany na druhú – brzda, plyn, brzda. Samozrejme to myslím v dobrom, paráda. Na rýchlych poľných cestách už môžem znovu pekne založiť. Tu mi už mojich 92 kg toľko nezavadzia a za mnou už je o chvíľu prázdno. Vybieham v Maríkovej a napájam sa na záverečný úsek ktorý som už dnes raz absolvoval. Pred sebou ešte mám jedného borca ktorého dotiahnem kúsok pred cielom. Keď ma zbadá za chrbtom, chce pridať ale dostáva poriadny kŕč. Svoje celkové 30. miesto s v absolútnom poradí s časom 3:28 hod som si tak nemusel vyšpurtovať " title="
Víťazom a Majstrom Slovenska pre rok 2013 sa nakoniec stal Martin Haring, ktorý zvíťazil pred Milanom Barényim v čase 2:52 hod. Medzi ženami triumfovala Andrea Juhásová za 3:39 hod. Pri pohľade do výsledkov mi nedá nespomenúť, že konečne kategória Elite splnila svoj účel a celkové poradie pretekárov, ich počet a aj ich dosiahnutý čas zodpovedajú slovu “elite”.

Majstrovské dresy pre rok 2013 sú teda rozdané. Myslím, že trať bola skutočne spravodlivá a musela potešiť každého priaznivca technického MTB. Na jednej strane kratšia dĺžka prilákala dosť ľudí, na druhej strane by som vôbec nenamietal trať trochu natiahnuť (v pohode aj o nejaké stúpanie po obyčajnej zvážnici). Keby nebolo blato a mokro,výsledné časy by spadli viac nadol a mali by tak od pravého maratónu ešte ďalej. Ostatné náležitosti od značenia až po bufety boli zvládnuté na jednotku a nemám čo vytknúť. Každopádne sem určite rád prídem aj o rok, či už na tú istú, alebo predĺženú verziu " title="

FC Maratón Marikovskou dolinou – MSR XCM

calendar_today 18.05.2013
format_list_numbered 1. kolo - Valašsko-Považská séria
format_list_numbered 4. kolo - XCM Tour
place Dolná Mariková (Slovensko)