27,5“ - zlatá stredná cesta?

Ako si určite mnohí z vás všimli, MTB scéna už neponúka iba dva, ale rovno tri rozmery kolies. S príchodom 27,5“ obručí prichádza tiež otázka, či je tento „medzistupeň“ potrebný a ktorý z rozmerovej trojice je ten správny. Pri hľadaní odpovedí prebehol dôkladný výskum a porovnávacie jazdné testy zameriavajúce sa na správanie jednotlivých priemerov v rôznych situáciách v závislosti na jazdnom štýle. Výsledky týchto testov nielenže potvrdili budúcnosť 27,5“ kolies ale hlavne pomohli zaradiť tento rozmer do MTB segmentu modelovej rady 2014.

Kolesá s priemerom 27,5“ prinášajú vynikajúce jazdné vlastnosti bez kompromisov, ktoré sa nachádzajú u 26 alebo 29“ kolies. S príchodom 27,5“, označovaného tiež 650B, sa rozšíril mylný názor, že z hľadiska jazdných vlastností sa nachádzajú presne medzi rozmermi 26“ a 29“. Ako ukázali prieskumy a jazdné testy, 27,5“ kolesá v sebe kombinujú to najlepšie z oboch „konkurenčných“ rozmerov a nikdy nebol zaznamenaný výsledok presne uprostred. V prípade hmotnosti majú 27,5“ kolesá bližšie k 26“ – sú ľahké a hravé. Z hľadiska efektivity a istoty ovládania sa naopak podobajú 29“ kolesám a v mnohých ohľadoch ich prekonávajú.

Stačí sa pozrieť na výsledky testov a je jasné, prečo sú modelove rady 2014 tak zameraná na štandard 27,5“/650B a to nie len prostredníctvom celoodpružených modelov ale aj XC a športových hardtailov.

Tri hlavné prednosti 27,5“ kolies:

1. Hmotnosť
27,5“ kolesá sú len o málo ťažie než 26“ no zároveň o poznanie ľahšie než 29“. Ak vedľa seba postavíme rovnaký model vo všetkých troch rozmeroch, 27,5“ bude hmotnostne bližšie k 26“

2. Efektivita
Z hľadiska akcelerácie sú 27,5“ veľmi podobné 26“ kolesám, prekonávajú tak „lenivejšie“ 29“. Nerovnosti prekonávajú takmer rovnako efektívne ako 29“. Obe tieto vlastnosti zlepšujú efektivitu šliapania.

3. Ovládateľnosť
Ako už bolo spomenuté, cez nerovnosti a prekážky sa 27,5“ kolesá prevaľujú s väčšou istotou v ovládaní než 26“, čo sa prejavuje tiež plynulejším prejazdom zákrut, lepšou akceleráciou a vyššou účinnosťou pri brzdení. V tomto majú 27,5“ kolesá bližšie k 29“, rozdiel už ale nie je tak veľký ako smerom k 26“.

1. Hmotnosť

Každý jazdec na bicykli pociťuje dva typy hmotností, ktoré majú vplyv na chovanie bicykla pri jazde: celková hmotnosť a obvodová hmotnosť kolies.

Celková hmotnosť bicykla
Pri porovnaní identicky osadených bicyklov vo všetkých troch rozmeroch boli zistené pomerne zásadné rozdiely. Najľahší je pochopiteľne tradičný 26“ rozmer kolies. Rozdiel v porovnaní s 27,5“ ale nie je tak veľký, zatiaľ čo 29“ je oproti strednému rozmeru o poznanie ťažšie. Asi nie je potrebné zdôrazňovať, že každý ušetrený gram vám umožňuje ísť o niečo rýchlejšie s menšou námahou, čo oceníte najmä vo výjazdoch

Hmotnosť kolies

Statická hmotnosť
Hmotnosť kolesa s priemerom 27,5“ (duša, plášť, ráfik) je iba o 5% vyššia v porovnaní s rovnakými 26“ kolesom, pričom 29“ je oproti 27,5“ ťažšie o ďalších 7%. Tu sa ukazuje, ako sa zdanlivo malý rozdiel v priemere kolies prejavuje značným rozdielom v hmotnosti a tým zhoršuje výkon predovšetkým v stúpaniach a zrýchľovaní.

Obvodová hmotnosť
Nie je to iba statická hmotnosť, ktorá ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Keď koleso uvedieme do pohybu, prihlási sa k slovu fyzika a vďaka zákonom pohybu je efekt statickej hmotnosti znásobený. Ako už bolo spomenuté, 27,5“ prinášajú oproti 29“ kolesám úsporu hmotnosti (statickej) ale pri jazde (najmä pri akcelerácii) je tento rozdiel ešte znásobený.

Porovnanie hmotností

Statická hmotnosť kolies
Ľahšie kolesá (plášte) pomáhajú lepšie akcelerovať a znižujú celkovú hmotnosť biku, čo je podstatné predovšetkým u závodných strojov, kde rozhodujú aj malé rozdiely


2. Efektivita

Prekonávanie prekážok
Väčší rozmer kolies znižuje uhol nájazdu – uhol pod akým kruhový objekt (v našom prípade koleso) nabieha na hranatý objekt (prekážku). Čo je pri jazde v teréne podstatné. V reči čísel sa 29“ koleso cez šesť centimetrovú hranatú prekážku prevalí o 14% efektívnejšie než 26“ koleso, v prípade 27,5“ kolesa je to 9,8% oproti 26“. Ďalšou metódou ako analyzovať uhol nábehu je meranie v stupňoch, ako ukazuje grafika – čím je uhol miernejší, tým jednoduchšie je prekonanie prekážky - jazda je tak plynulejšia a bezpečnejšia. V tomto smere vyhrávajú 29“ kolesá, rozmer 27,5“ ostáva v testom závese a naviac s výraznou úsporou hmotnosti!


Akcelerácia
Jedným z najdôležitejších aspektov 27,5“ kolies je ich lepšia akcelerácia oproti ich 29“ súperom. Jazdec tento rozdiel pocíti predovšetkým v pri zábere do pedálov, kedy je odozva na vynaloženú energiu rýchlejšia. Vplyv na to má nie len spomínaná celková statická hmotnosť ale aj to, ako je hmotnosť kolies rozložená – čím ďalej od stredu náboja, tým je akcelerácia horšia. Ak teda máme 29“ koleso s hmotnosťou 1000g a proti nemu 26“ s rovnakou konštrukciou a hmotnosťou, akcelerácia bude horšia u 29“ kolesa a to vďaka ráfikom s väčším priemerom a dĺžke drátov (hmotnosť je rozložená ďalej od náboja). Kľúčom k bleskovej akcelerácii je znižovanie hmotností ráfikov, drátov, niplov, plášťov a duší. Grafika ukazuje, že 27,5“ koleso je pri akcelerácii iba o 1,5% pomalšie než rovnaké 26“ koleso, zatiaľ čo 29“ stráca na 26“ výrazne viac – 3,6%


3. Ovládateľnosť

Trakcia
Čím väčší je priemer kolesa, tým väčšia je tiež styčná plocha medzi plášťom a povrchom čo sa prejavuje lepšou trakciou a súčasne sa zlepšuje akcelerácia, brzdenia a zatáčanie. Zaujímavé je tiež, že styčná plocha u 27,5“ kolies je takmer rovnaká ako u 29“


Tuhosť
Väčší priemer kolies so sebou prináša jeden nežiaduci aspekt a síce, že čím väčší je priemer kolies, tým väčší je aj rám. To má za následok nežiaducu stratu tuhosti rámu aj ráfikov. Rám, ktorý sa „krúti“ je pri jazde nestabilný (horšie sa ovláda), má horšiu akceleráciu a tým je jazda namáhavejšia a menej pohodlná. Rámy pre 27,5“ majú v tomto smere lepšie výsledky než 29“, ich ovládateľnosť je o poznanie lepšia.

Tuhosť rámu
Bočná tuhosť rámu priamo súvisí s veľkosťou kolies. Aby sa podarilo väčšie kolesá do rámu optimálne napasovať, je potrebné rozmery rámu predĺžiť. Ak porovnáme rovnaké bicykle v rovnakej veľkosti, s 29“ kolesami bude krútenie do strán (v oblasti stredu a hlavového zloženia) vyššia než u 27,5“ a 26“. To je samozrejme nežiaduce, najmä pri silovom šliapaní alebo v ostrých zákrutách.


Tuhosť kolies
V prípade bočnej tuhosti kolies platí v podstate to isté ako u tuhosti rámu. Ráfiky väčšieho priemeru a dlhšie dráty prispievajú ku krúteniu sa celku, čo sa opäť negatívne prejavuje hlavne pri akcelerácii a zatáčkach.

Geometria rámu
Pri designovaní rámu pre kolesá väčšieho priemeru nemajú konštruktéri ľahkú prácu – ak chcú vytvoriť bicykel so zmysluplnou a funkčnou geometriou. Platí to predovšetkým u rámov s malou veľkosťou, ako sa znižuje veľkosť rámu, hlavová trubka sa naopak zvyšuje (vo vzťahu k výške sedla). Na 26“ a 27,5“ kolesách to nie je až taký problém ako v prípade 29“ kolies, kde sú konštruktéri veľmi limitovaní.
report_problem Našiel si v texte chybu?
mathosh 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
EUROBIKE 2019: Zaujímavosti, inovácie aj šialenosti – 4. časť

EUROBIKE 2019: Zaujímavosti, inovácie aj šialenosti – 4. časť

V predchádzajúcich článkoch sme sa venovali najmä technologickým novinkám, no Eurobike je obrovské panoptikum, kde sa dajú vidieť naozaj netradičné veci. Napokon veď posúďte sami.
EUROBIKE 2019: Novinky a trendy na rok 2020 - 2. časť

EUROBIKE 2019: Novinky a trendy na rok 2020 - 2. časť

Extrémne geometrie, bezdrôtové riešenia, originálne konštrukcie...aj to sú ďalšie trendy a zaujímavosti z výstavy Eurobike.
keyboard_arrow_up