Grand Canyon AL 9.9 na najdrsnejšom preteku v Európe

Grand Canyon AL 9.9 na najdrsnejšom preteku v Európe

„Keď ti ho požičali, to budeš o ňom písať len samé pekné veci“ - povedal mi jeden pretekár na ultramaratóne Craft 1000 Miles Adventure. Nie, povedal som, napíšem všetky moje dojmy.



Mal som ho mesiac. Dva týždne pred pretekom a 13 dní na ultramaratóne. Ďalšie 3 dni som ho čistil, kým nebol skoro ako predtým. Celkove som na ňom prešiel 2100 kilometrov a nastúpal vyše 46 000 výškových metrov. Najmä v zjazdoch dostal zabrať a tiež pri jazde v noci. Pri svetle čelovky som na ňom na preteku odšľapal 3 noci v neznámej prírode, hlavne v horách. V zjazdoch po ostrých serpentínach pred Trenčínom a po strmom chodníku po balvanoch na poľskej hranici v Rychlebských horách som šiel niekedy až za vlastné limity a nevyhol som sa kotrmelcom. Môžem povedať, že som ho naozaj otestoval.



Prečo Canyon

Hľadal som vhodný bike na ultramaratón Craft 1000 Miles Adventure. Vzhľadom na charakter preteku, jeho dĺžku a náročnosť, hlavným kritériom pri výbere bola nízka hmotnosť a celková vysoká odolnosť.
Po oslovení a predbežnom prísľube dovozcov viacerých značiek nakoniec padlo rozhodnutie pre 29-palcový Grand Canyon AL 9.9 od nemeckého výrobcu Canyon.

Vybavenie


  • Rám: Canyon New F8 Technology

  • Vidlica: Fox 32 Float 29 FIT Terralogic

  • Hlavové zloženie: Cane Creek Serie 40

  • Prehadzovačka: Shimano XT Shadow Plus SGS RD-M786 10s

  • Presmykač: Shimano Deore XT

  • Radiace páčky: Shimano Deore XT

  • Brzdové páčky: Avid Elixir 7

  • Brzdy: Avid Elixir 7

  • Náboje: Mavic Crossride Disc

  • Kazeta: Shimano SLX 11-36 10-speed

  • Ráfky: Mavic Crossride Disc

  • Plášte: Schwalbe Rocket Ron 29" 2.25“ / Racing Ralph 29" 2.25“ E

  • Kluky: Shimano Deore XT FC-M785

  • Prevodníky: 38/24

  • Stredové zloženie: Shimano Deore XT

  • Predstavec: Ritchey WCS 4-Axis (31,8 )

  • Riadítka: Ritchey WCS Flatbar Black 720

  • Gripy: Ergon GA-1

  • Sedlo: Selle Italia X1

  • Sedlovka: Iridium SL

  • Veľkosti rámu: S, M, L, XL

  • Hmotnosť: 11,00kg

  • Naviac pribalené v zásielke:Canyon Torque momentový kľúč, Canyon Pumpa na vidlicu, Canyon Príručka MTB



  • Medzi MTB hardtailami v hierarchii modelov značky Canyon je Grand Canyon AL 29 za najvyššími karbónovými modelmi. AL 29 sa predáva v troch stupňoch výbavy, testovaný model je v tej najvyššej. Výrobca ho predstavuje ako hliníkovú raketu, vhodnú najmä pre technicky náročné stúpania a dlhé maratónske trate.



    Na horskom bicykli jazdím rekreačne s prestávkami vyše 20 rokov, ale toto bol môj prvý na 29-palcových kolesách. Preto rozdiel v jazde na malých a veľkých kolesách som vedel precítiť lepšie ako ktokoľvek iný. Najviac som to pocítil pri prvej jazde, na vyše 200-kilometrovom výlete. Rozdiel v rýchlosti bol evidentný. A to rovnako po rovine, v stúpaní i dolu kopcom. Tento pocit mi potvrdili ďalší dvaja jazdci, ktorí tiež doteraz jazdili len na 26-palcových kolesách.

    Grand Canyon AL 9.9 na ultramaratóne




    Pred štartom boli potrebné určité úpravy. Vymenil som originálne plášte Rocket Ron a Racing Ralph za odolnejšie. Taktiež pre 13-dňový pretek som vymenil krásne a ľahké bielo-modré sedlo Selle Italia X1 za niečo, na čo com zvyknutý. Nahodil som pedále, keďže bike sa predáva bez pedálov. A bolo potrebné nahodiť aj kapsy, nakoľko pretek je bez zabezpečenia a všetky veci vrátane oblečenia, spania a jedla si pretekár nesie so sebou. Hmotnosť plne naloženého biku bola približne 20 kg. Takto som vyštartoval na 1625 km dlhú trasu s prevýšením 39 000 metrov.



    Základom dobrého biku je kvalitný rám. Tento vychádza z úspešného 26-palcového modelu, precízne upraveného pre 29-ky. Má vynikajúcu tuhosť, ktorú umocňuje pevná oska v prednom i zadnom kolese. Pevná oska zaručí i perfektné usadenie brzdného kotúča. Geometria rámu s krátkou hlavovou trubkou vylepšuje jeho možnosti v prudkých stúpaniach a skutočne to cítiť. Prevody 2x10 sú úplne postačujúce. Vzadu je 10-rýchlostná SLX kazeta 11-36, vpredu stred 38/24 s dvojprevodníkom XT. Prehadzovač, prešmýkač i radenie sú taktiež Shimano XT a fungujú perfektne. Po celý mesiac som ich len olejoval a nebolo potrebné do nich nijako zasahovať. Rovnako bezvadne a bez údržby pracovali hydraulické brzdy Avid Elixir 7 a predná vidlica Fox Float 29 Terralogic. Príjemný bol veľmi široký úchop riadidiel.



    Pristaviť by som sa chcel pri kolesách. Tento bike je osadený modelom Mavic Crossride. Sú to veľmi ľahké a pevné kolesá s plochými špicami a uchytením na pevnú osku.
    Pred štartom som chodil po servisoch a zháňal som rezervné špice. Márne. Patrik Kuril, majster Európy v zimnom triatlone, víťaz mnohých MTB závodov a majiteľ cyklopredajne so servisom, ma však ubezpečil, že nemusím mať obavy. Sú to vraj tak pevné kolesá, ža ak ich pri páde poškodím, vtedy budú na odpis aj iné veci a náhradné špice mi moc nepomôžu. Mal úplnú pravdu. Stalo sa mi napríklad, že pri nočnej jazde som nabehol na konár, ktorý mi vošiel medzi špice. Bol to taký náraz, že mi zlomilo ventil. Koleso sfúklo za dve sekundy a musel som meniť dušu. Ráfik i špice však ostali nepoškodené. Ešte raz sa mi neskôr stalo, že mi v noci vošiel silný konár do kolesa. Nešiel som síce rýchlo, ale tiež som zastal, aby som spočítal vylomené špice. I teraz to bolo bez následkov. Pri jednom páde v noci v zjazde cez riadítka, keď chrbát bol na zemi a nohy hore, naložený bike dopadol krútiacim sa kolesom na tretru. Bol to dosť silný náraz, no žiadne poškodenie ani teraz.
    Nechcem navodiť dojem, že kolesá sú nezničiteľné. Píšem len čo som zažil a čo ma prekvapilo. S kolesami som bol mimoriadne spokojný. Sú pevné, ľahké a rýchle. Ich veľký priemer bolo veľké plus pri priechodnosti cez malé i veľké prekážky v porovnaní s 26-palcovými kolesami.



    Desať hodín po štarte, v hlbokom blate pri prehadzovaní som odlomil prehadzovačku. Bolo to po tretej hodine ráno, ešte za tmy, úplne nečakane, pri jazde mierne z kopca.



    Prehadzovač nie je na pätke, ale je prišróbovaný k rámu dutým šróbom z hliníkovej zliatiny.



    Odlomil sa mi posledný centimeter, tam kde začína závit. V servise mi však povedali, že jeho krehkosť môže byť zámer, aby sa predišlo poškodeniu rámu, alebo prehadzovača. Vymenili mi šrób za oceľový a do konca preteku som už nemal žiaden problém. Mám dojem, že veľmi pevná konštrukcia rámu i jeho osadenie kvalitnými a odolnými komponentmi sú v kontraste s krehkou šróbou, ktorá nahrádza klasickú pätku a zhora závitom priťahuje prehadzovač k rámu. Je to drobnosť, ktorá takmer nič neváži, nestojí ani 5 €, preto by som odporúčal mať ju vo výbave.



    Ďalší komponent, ktorý som poškodil a zlomil, bola čierna plastová objímka na imbusový šrób na konci riadítok, ktorá vlastne ukončovala bielu rukoveť a držala ju uchytenú na riadítkach. Stalo sa mi to pri páde na kamenistej ceste v zjazde z Bielych Karpát na Moravu.



    Na tak náročnej trase, ako je na 1000 míľ Česko-Slovenskom, všetko ostatné vydržalo a fungovalo na jednotku. Musím dodať, že ešte pred ultramaratónom som na ňom absolvoval vyše 400-kilometrov na dvoch celodenných výletoch. Po celý mesiac nebol potrebný žiadny servis. S výnimkou výmeny brzdových doštičiek. Doštičky sú však spotrebný materiál, ich výmena bola rýchla a jednoduchá.



    Zhodnotenie


    Mohutný a pevný bike, ktorý veľa vydrží. Tak by sa dal charakterizovať tento model. S kvalitným osadením a za výbornú cenu. Na preteku, ktorý v minulosti nedokončil nejeden oveľa drahší bicykel, tento obstál veľmi dobre. Jazda na ňom je veľmi príjemná a označenie hliníková raketa má svoje opodstatnenie.

    Ak nový pevný bike, tak na 29-palcových kolesách -to je môj názor. Ak máte podobné požiadavky ako ja (kvalita, nízka hmotnosť a hlavne odolnosť) konkrétny model Grand Canyon AL 9.9 vám dávam do pozornosti. Bez obáv si ho zaraďte do užšieho výberu, nesklame. Ja som bol s ním veľmi spokojný a prežil som na ňom toho dosť. Hoci som ho šetril, o čom svedčí i 2100 kilometrov s naloženým bikom bez defektu, na mimoriadne náročnej trati som sa nevyhol niekoľkým pádom.



    Plusy
    -pevný a kvalitný rám s vynikajúcou geometriou
    -kvalitná vidlica Fox 32 Float Terralogic
    -ľahké, rýchle a pevné kolesá s uchytením na pevnú os
    -kvalitné komponenty
    -výborné jazdné vlastnosti i v strmých stúpaniach
    -váha 11 kg (veľkosť M, bez pedálov)
    -široké riadidlá
    -výborný pomer cena/výkon (cena 1749 €)

    Mínusy
    -krehké uchytenie prehadzovača
    -pri celodenných jazdách chýbajú na riadítkach rohy na zmenu úchytu pre lepšie prekrvenie dlaní. Pritom výrobca tento model odporúča práve na dlhé trate.



    Testovaný Grand Canyon je rokmi vylepšovaný model do dnešnej podoby. Vynikajúca geometria rámu je rovnaká ako u víťazstvami ovenčeného (napr. Trans Alp) Grand Canyonu CF SLX s karbónovým rámom, ktorý môžete vidieť i na pretekoch najvyššieho rangu

    Grand Canyon je v širokej ponuke na 26-kách i na 29-kách, s hliníkovým i karbónovým rámom, s rôznym stupňom výbavy, s váhou od 11,5 po fantastických 8,7 kg. Cenovo od 999 po 5999 €. Teda vyberie si každý.



    O firme Canyon


    Canyon vyrába cestné i horské bicykle. Od relatívne lacnejších až po úplnú špičku. Na cestných jazdí napríklad ruský profi team Kaťuša, na horských Topeak Ergon Racing Team s majstrami sveta a to práve na modeloch Grand Canyon.

    Tento nemecký výrobca je známy najmä tým, že predáva výhradne priamo zákazníkom, bez zastávok v kamenných predajňach. A teda lacnejšie. Výhodou je taktiež priama komunikácia s výrobcom.

    Viac informácií nájdete na http://www.canyon.com
    info
    Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down comments 13 komentárov report_problem
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    comment Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

    Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

    Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
    Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

    Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

    Koncom augusta predstavil výrobca Canyon novú verziu pretekárskeho stroja Exceed CFR team. S rámom o hmotnosti 835 gramov sa zaradil medzi najľahšie bicykle na okruhoch svetového pohára. Ako dopadol v teste?
    Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

    Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

    Ako reálne jazdí tento výborne vybavený bike, hodí sa na klasické enduro, trail alebo do bikeparkov?
    keyboard_arrow_up