Finančný mechanizmus podpory cyklistiky SCHVÁLENÝ!

Ako sme avizovali už počas minulého týždňa, v stredu sa rozhodovalo na vláde o budúcnosti cyklistiky. To, čo rozvoju cyklistiky dlhodobo chýbalo, je na svete.

Trvalý finančný mechanizmus, ktorý má za úlohu podporovať výstavbu cyklociest a cyklotrás hladko prešiel schvaľovacím procesom. Materiál je samozrejme rozsiahly a obsahuje podrobné informácie. My sme pre Vás pripravili výcuc toho „najzaujímavejšieho“. Pre tých, ktorí majú čas a chuť preštudovať celý materiál, nech sa páči: Návrh Trvalého finančného mechanizmu na implementáciu Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike.

Čo teda prijatý materiál prinesie do sveta cyklistiky?

Zdroje na financovanie cyklistickej infraštruktúry:
Štátny rozpočet

    ·         Rozpočty samosprávnych krajov, miest a obcí
    ·         Európske zdroje – európske investičné a štrukturálne fondy (ďalej len „EŠIF“)
    ·         Domáce nadačné zdroje
    ·         Zahraničné nadačné zdroje okrem fondov EÚ
    ·         Súkromné zdroje (sponzoring)
    ·        Vlastné zdroje občianskych združení
    ·         Nefinančné zdroje občianskych združení – hlavne dobrovoľnícka práca

Každého istotne zaujíma najmä suma, s ktorou sa každoročne počíta pri podpore cyklistiky. Navrhovaný vplyv na verejné financie vyzerá podľa materiálu nasledovne:

Tabuľka financovania
Kto si dané financie rozdelí?
Oprávnení žiadatelia finančných prostriedkov sú charakterizovaní široko a záležať bude od konkrétneho projektu. Každá organizácia, ktorá bude prerozdeľovať financie sa riadi špecifickými zákonmi a usmerneniami, preto je v tomto čase ťažké povedať v akom pomere sa financie rozdelia. Medzi oprávnenými žiadateľmi však nechýbajú VÚC, obce, združenia obcí (aktuálne aj Miestne Akčné Skupiny podľa programu LEADER), mimovládne neziskové organizácie, občianske združenia a iné právnické osoby, regionálne rozvojové agentúry, slovenské časti euroregiónov, organizácie cestovného ruchu.

Aký výsledok sa očakáva prijatím finančného mechanizmu?
Do roku 2020 je cieľom zvýšiť podiel cyklistickej dopravy  na celkovej deľbe dopravnej práce na 10% (pre porovnanie v Holandsku je to 27%, v Dánsku 19%, Nemecku 10%). Drvivú väčšinu financií by mala zhltnúť výstavba a údržba nových cyklotrás. Do roku 2020 je plánovaná výstavba približne 1000km trás pre cyklodopravu (do roku 2025 1600km). Z pohľadu cykloturistických trás je do roku 2020 predpokladaný nárast siete trás na cca 12000 km.
Z iných aktivít zameraných na podporu cyklistiky za zmienku stojí plánovaná podpora osvetovej činnosti, vzdelávania, organizácie seminárov, školení a konferencií.

Prijatím finančného mechanizmu sa skutočná práca ešte len začína. Je potrebné pripraviť kvalitné projekty, vyriešiť administratívu a mnoho ďalších vecí súvisiacich s výstavbou cyklotrás. Podmienky však začínajú priať aj cyklistike a je teda iba na nás, ako ponúknutú šancu využijeme.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Boo_boo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Prečo na Slovensku potrebujeme zákon o turistických trasách?

Rozhovor: Prečo na Slovensku potrebujeme zákon o turistických trasách?

Ako je to na Slovensku s turistickým značením? Prečo je zákon o turistických trasách dôležitý a aké zmeny má priniesť?
Video: MTBIKER na trailoch - Bojnicko - Dubnické cyklotrasy

Video: MTBIKER na trailoch - Bojnicko - Dubnické cyklotrasy

Bojnice su známe predovšetkým ich histórou a zámkom. Vedeli ste, že sa neďaleko nachádza aj parádne trailcentrum, ktoré je vhodné takmer pre všetkých?
Šesť bratislavských trailov aj pre začiatočníkov

Šesť bratislavských trailov aj pre začiatočníkov

Bratislavský lesopark, to nie je len Slalomka, TBK3, Baník či Rohatka. Na svoje si tu prídu aj začiatočníci.
keyboard_arrow_up