EVERBIKE - športové cyklistické brašne pre cestovanie bez hraníc

Batožina pri dlhých trasách na chrbát cyklistu nepatrí. O tom by vedel rozprávať nejeden boľavý zadok. Ak jazdíme po asfalte, možností kam s batožinou je viac. V teréne je to ale inak. Čím horšia cesta, tým väčší problém. Kde a ako batožinu pri viacdňovej jazde umiestniť? Ponúkam pohľad na jedno osvedčené riešenie.

Začal som sa nad tým zamýšľať po prihlásení na extrémny závod - ultramaratón Craft 1000 Miles Adventure, no ostal som pri klasickom nosiči. Dva mesiace pred štartom som šiel skúšobnú jazdu -330 km po trase preteku. Nosič stavaný na 20-kilovú záťaž to zvládol bez ujmy, ale klasické kapsy na ňom dostali zabrať viac ako som predpokladal. Následne som dostal nový bike, ktorý na nosič nemal úchytky. Preto som oslovil českých výrobcov beznosičových káps EVERBIKE o zapožičanie za účelom testovania.

Predná kapsa

Predná kapsa
Je zavesená na riadítkach na popruhoch so suchým zipsom. Ďalšie popruhy obopínajú predstavec. Kapsa nemá vo vnútri žiadne priečinky, len vpredu jedno vrecko a zo spodnej strany diel s popruhmi pre karimatku a podobne. Keď je prázdna a otvorená, vidíte cez ňu na druhú stranu. Vynikajúce na nej je zatváranie. Konce sa jednoducho zlepia suchým zipsom, ktorý je našitý po vnútornom obvode. Potom sa zrolujú smerom k stredu kapsy koľko to len ide a následne ohnutím zrolovaného pásu a zapnutím pracky sa zabráni rozbaleniu. Je to praktické, rýchle, jednoduché a spoľahlivé.

Výhody
    -veľmi ľahká (370 gramov)
    -variabilný objem 8 - 12 litrov (10 -15 litrov vo verzii XL), meniteľný jednoduchým rolovaním
    -vodeodolná, s vodotesnými zvarovanými švami (vodný stĺpec 2000 cm)
    -kvalitne ušitá so zameraním na dlhodobú záťaž v extrémnych podmienkach
    -vhodná i pre kratšie výlety miesto ruksaku
    -montáž a demontáž bez náradia
    -beznosičová (odpadá starosť s poškodením nosiča)
    -dobrá prejazdnosť terénom
    -reflexné prvky

Zadná kapsa

Zadná kapsa
Upevňuje sa obopnutím sedlovky (prekrytie so suchým zipsom) a popruhmi pod sedlom. Montáž je rýchla, bez potreby vyberať sedlovku z rámu. Systém zatvárania je podobný -otvor na konci kapsy sa jednoducho zlepí suchým zipsom, ktorý je našitý po vnútornom obvode. Potom sa zroluje smerom k sedlu a následne sa pracky na koncoch rolky zacvaknú do nastaviteľných kompresných popruhov.
Kvalitné prevedenie ju predurčuje rovnako pre jednodňové výlety, ako i extrémnu cyklistiku.

Výhody
    -váži len 360 gramov
    -variabilný objem 8 - 12 litrov meniteľný rolovaním
    -nepremokavá, s podlepenými švami (vodný stĺpec 2000 cm)
    -kvalitne ušitá so zameraním na dlhodobú záťaž v extrémnych podmienkach
    -vhodná i pre kratšie výlety miesto ruksaku
    -montáž a demontáž bez náradia
    -beznosičová (odpadá starosť s poškodením nosiča)
    -reflexné prvky
    -putko na pripnutie blikačky

Biker
Skúsenosti s kapsami EVERBIKE

Na trati ultramaratónu, kde sme si so sebou viezli všetky veci potrebné na prežitie počas 8-14 dňového putovania, kapsy EVERBIKE mala necelá polovica štartujúcich. S viacerými pretekármi som sa o nich rozprával a zaujímalo ma hlavne to, čo jazdcom na nich vadí. Väčšina opýtaných si nevedela na nedostatky spomenúť a vyjadrila s nimi spokojnosť. Ich kúpu na extrémny pretek označila ako dobré rozhodnutie.

Plusy
Boli spomenuté v popise vyššie. Z mojich skúseností by som vyzdvihol jednoduchý a spoľahlivý rolovací systém zatvárania, ďalej ich nízku hmotnosť, variabilný objem podľa množstva batožiny a kvalitné prevedenie. Obidve kapsy, ale zvlášť zadná, sa lepšie cítia naplnené. Zároveň si vtedy lepšie držia tvar, nakoľko nemajú žiadnu výstuhu. Popruhy sú dostatočne dlhé a pevné a zvlášť pri zadnej kapse ich treba silno dotiahnuť. Pri jazde zo sedla sa môže zadná kapsa kývať. Hoci to tak nevyzerá, nevadí jej to. Ani po vyše 1700 km na mojom biku zadná kapsa nevykazovala známky poškodenia (na prednej kapse boli oderky na styčných plochách, najmä v mieste dotyku s rámom).
Celkovo, vzhľadom na náročnosť preteku, sa kapsy v extrémnych podmienkach prejavili ako odolné a spoľahlivé. Obidve kapsy majú našité reflexné pásy pre bezpečnejšiu jazdu v tme. Ich montáž a demontáž trvá len chvíľu a stačia na to holé ruky. Keďže nepotrebujú žiadny držiak ani nosič, patria k najľahším kapsám na trhu.

Mínusy
Z rozprávania spolujazdcov spomeniem dve veci. Jeden jazdec si po nahodení prednej EVERBIKE kapsy odmontoval uzamykanie prednej vidlice z riadítok, nakoľko sa bovden dotýkal prednej kapsy a pri neustálej činnosti prednej vidlice by mohlo dojsť k predraniu kapsy bovdenom. Taktiež mal špeciálnu sedlovku a preto pri krútení sa mu vnútorná strana stehien dotýkala zadnej kapsy tesne za sedlovkou. Výsledok boli ošúchané kraťasy na vnútornej strane stehien v mieste dotyku. Pri obyčajnej sedlovke tento problém nebol.
Oproti klasickým kapsám na nosičoch musíte rátať s tým, že všetko vo vnútri je natlačené. Nemôžte v nich nosiť väčšie dokumenty, alebo vyžehlené bavlnené tričko či nohavice. Taktiež nemajú vrecká (s výnimkou malého vrecka na prednej kapse).
Pri nasadaní musíte nohu ponad sedlo zdvihnúť trochu vyššie.
Treba mať na zreteli aj vzdialenosť riadítok od predného kolesa. U niektorých 29-palcových bikov pri tlmení vidlice nadoraz môže dôjsť k dotyku pneumatiky s prednou kapsou. Pri zadnej po dotiahnutí kompresných popruhov tento problém nie je.

Bike s brašňami
Celkový dojem
Pred rokom ich na trati ultramaratónu Craft 1000 Miles Adventure prvý raz testoval sám výrobca. Takú veľkú podsedlovú kapsu som dovtedy nevidel. Nechápal som, ako sa nad zadným kolesom taká dlhá kapsa bez výstuže môže udržať. To tam asi musí byť všetko riadne natesno, napadlo mi. A v ktorej kapse vozíš žehličku, Tlumič? -pýtal som sa v duchu pri pohľade na fotky z preteku.

Tomáš Tlumič Tůma
Tomáš Tlumič Tůma - jeden z dvoch zakladateľov EVERBIKE a testovací jazdec na druhom ročníku Craft 1000 Miles Adventure v roku 2012

Absolvoval som s nimi celodenné výlety a následne počas necelých dvoch týždňov i 1700 km na ultramaratóne naprieč Slovenskom i Českom. Trasa preteku viedla väčšinou mimo civilizáciu a mimo asfaltových ciest, po najrôznejších povrchoch, hlavne v horách. Parametre trasy sú 39 000 výškových metrov, teda neustále hore a dole. Kapsy na uvedenej trase okrem iného vydržali stovky kilometrov zjazdov po chodníkoch, cestách i necestách. Nepovolil jediný šev, pracka či popruh, akurát na styčnej ploche s hlavovou trubkou rámu som na prednej kapse zaznamenal oderok. Na kritických miestach je však materiál zdvojený. Lakované a eloxované časti biku v miestach dotyku s kapsami a popruhmi odporúčam pred nahodením káps prelepiť lepiacou páskou, aby sa predišlo odreninám.

Odporúčam ich doplniť praktickými malými vrecúškami s upevnením na predstavec, alebo riadítka. Tieto takmer nič nevážia a máte v nich nadosah počas jazdy napríklad jedlo, vetrovku a podobne.

Kapsy majú svoje limity. Samozrejme, nemôžte do kapsy nad zadné koleso vložiť kotúče z jednoručných činiek. Vhodnejšie je ťažšie veci vložiť bližšie k sedlovke, radšej však do prednej kapsy. Pri naplnení zadnej kapsy do maxima textilom je všetko OK.

Dá sa povedať, že kapsy EVERBIKE sú vhodné takmer na každý bike. Zámerne píšem takmer, pretože na trhu je obrovské množstvo bikov s komponentmi najrôznejších tvarov a veľkostí. Mám na mysli rôznu geometriu rámov, ďalej upevnenie prednej kapsy popruhmi pri brzdových pákach a radení a tiež bovden uzamykania prednej vidlice z riadítok. Preto dávam do pozornosti montážny návod na stránke výrobcu.

Bike s brašňami
Klasické kapsy na nosiči majú svoje výhody. Sú vhodné hlavne na jazdu po asfalte. Rovnako i kapsy EVERBIKE majú svoje výhody. Ak chcete kapsy určené hlavne do terénu, kedy záleží i na celkovej nízkej hmotnosti, kde nič nehŕka a chcete mať istotu, že niečo vydržia, vtedy kapsy EVERBIKE sú správna voľba. Ušetríte váhu nosičov a starosti s nimi spojené. Pri bikoch vyššej triedy bez dierok na upevnenie nosičov je problém nosič namontovať, o celoodpružených bikoch ani nehovorím.

Bike s brašňami
Nepremokavosť som nemal možnosť otestovať, nakoľko vyšlo počasie. Bol som však pripravený na najhoršie a veci v kapsách som mal pre istotu v igelitových taškách. Výrobca garantuje vodeodolnosť materiálu do výšky vodného stĺpca 2000 cm.

Keďže trasa preteku nasledujúci rok ide opačným smerom, rád by som si tento náročný pretek zopakoval. Ak ma uvidíte na štarte, tak určite budem mať iný bike, ale tie isté kapsy. Pretože ma nesklamali, môžem ich odporučiť aj ostatným ako správnu voľbu pre jazdu v teréne.

Viac informácií nájdete na stránke http://www.everbike.cz

Jano Duriš
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Latanka 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: CYCPLUS M1 – veľa muziky za málo peňazí
Vo svojej podstate jednoduchý, no napriek tomu nabitý funkciami. Uspokojí CYCPLUS M1 priemerného hobíka, ako som ja?
Test: Vittoria Mezcal & Peyote – kombinácia pre rýchlu, ale istú jazdu
Sú XC plášte so šírkou 2,4" len „módny“ výstrelok, alebo majú reálne výhody? A čo spraví kombinácia Vittoria Mezcal vpredu a Peyote vzadu? Vyskúšal som to za vás.
Test: Tretry DMT MH10 — „É fantastico“ v teréne
Talianska kvalita s úpletom Knit a poriadnou dávkou tuhosti– aj takto elegantne môžu vyzerať športové tretry.
keyboard_arrow_up