336 kilometrová cykloporcia okolo Nízkych Tatier

Prvý tohtoročný výjazd nad 300 kilometrov mi okrem premenlivého počasia priniesol najmä nezabudnuteľné spomienky. Nech sa páči, prvomájová kombinácia stúpaní Vernár, Štrbské Pleso a Donovaly mojimi očami, objektívom, ale hlavne slovami.

Vitajte naspäť vo svete dvoch kolies a pedálov! Mnohí z Vás už podľa názvu článku tušia, že som ešte tretry na klinec nezavesil a budem Vám aj tento rok prinášať reporty z mojich cyklomaratónov. Naplánovaných ich mám hneď niekoľko, som zvedavý, koľko z nich sa stane realitou, ďalším posunutím mojich možností a plnení si snov.

Ďakujem Vám za podporu, pozitívnu odozvu, mnoho správ, odkazov, ale aj za negatívne reakcie. V predošlom roku sa mi nakoniec podarilo najazdiť krásnych 10 593 kilometrov, čoho ste mohli byť aspoň sčasti svedkami cez moje články. Vďaka vľúdnej tohtoročnej zime to mám tento rok rozbehnuté na dvojnásobok, teda 20 tisíc km. Prosím a dúfam, že počasie, zdravie a rôzne iné okolnosti mi budú priať. Držte mi palce " title="
Viacerí z Vás boli zvedaví na záznam mojich trás z GPS, bohužiaľ, pred rokom som nič podobné nevyužíval a tak som sa rozhodol pre zmenu. Novinkou pre tento rok bude možnosť prezrieť si záznam trasy, s tým spojené rôzne ukazovatele /čas, priemerná rýchlosť, výškové metre/ pomocou aplikácie Strava. Jedná sa o momentálne jednu z najznámejších aplikácií tohto druhu používanú dokonca hŕstkou profesionálnych cyklistov /popravde som zatiaľ videl len profil Taylora Phinneyho z tímu BMC/.

O trase
O trase - mapa
30.4.2014, štvrtok večer, nič netušiac sledujem semifinále Ligy majstrov, pripravený vyplniť nasledujúci voľný deň bicyklom. Na pláne je ľahší tréning, no keď zisťujem, že počasie má byť na práve prebiehajúce premenlivé obdobie priam luxusné, mením názor, balím veci, nastavím budík na 4:45.

Vyrážam krátko pred šiestou, ako vždy sa pred podobnou trasou prežehnám, budem to potrebovať. Okolie je zahalené do hmly. Samotné ráno je okúzľujúce, spoza hmly vykukujú obrysy nedočkavého slnka - skutočne jedno z najkrajších rán, ktoré som na bicykli zažil. Črty trasy sú ešte v hlave nejasné, jasno mám jedine v tom, že v skorých ranných hodinách nechcem šliapať kopec, v následnom zjazde by mi bola zima. Práve preto sa vyhýbam Donovalom aj Čertovici a prvých 110 kilometrov smerujem pomerne po rovine smer Banská Bystrica, Brezno, Telgárt. Spočiatku mi pedálovanie znepríjemňuje ranná rosa, z ktorej som celý mokrý, neskôr protivietor až po samotnú Červenú Skalu - ja sa však usmievam a teším, predsa som viac ako polroka čakal na podobnú trasu.

Domček
Vskutku originálny a kreatívny nápad na oplotenie, je vidieť, že v Telgárte sa lyžuje:

Lyže
Tesne po pol jedenástej začínam stúpať na úvodné dva kopce: sedlo Besník za Telgártom a Horský prechod Vernár /domáci poznajú pod názvom Popová/. Tretí v rade je kopček za Hranovnicou, kde na vrchole stúpania stretám zhruba 40 cyklistov /Tak ktorí ste tam boli? " title="/ Počas celej trasy som stretol nespočetné množstvo cyklistov, potešilo ma, že sa ľudia rozhodli prežiť voľný deň aktívne " title=" Poprad-Kvetnica: prvý krát pohľad na ešte stále kde-tu zasnežené Vysoké Tatry, až ma po celom tele zamrazí, samozrejme v dobrom, opäť som tu!!!

Na ceste
Prvý krát v mojom ešte krátkom živote mi v úseku Poprad-Svit NEFÚKA, ani sa mi nechce veriť " title=" Už som bol pripravený, že tadiaľ pôjdem ledva 20km/h, ako vždy.

Vysoké Tatry
Z Tatranskej Štrby odbočujem na najvyšší bod trasy, 1346 m n. m. položenú horskú osadu Štrbské Pleso, súčasť mesta Vysoké Tatry. Začína poprchávať a ja sa trochu obávam, predsa len, som zhruba 150 kilometrov od domu. Celú cestu nahor idem pomaly, stúpam s jedným pánom, pohltený cyklistickým rozhovorom sa ani nenazdám a nachádzam sa hore. Pod skokanskými mostíkmi obedujem langoš, čo langoš, rovno dva " title=" Och aké necyklistické a mastné, ale ja som taký hladný! " title="
Štrbské pleso
Na Štrbskom plese
Pokračujem smerom na Podbanské a Pribylinu, cesty sú celé mokré. Dokonca opäť začína pršať, dážď mi ani nedovolí odfotiť si Kriváň, radšej čo najrýchlejšie upaľujem do Liptovského Hrádku. Opačný extrém, okolie Liptovského Mikuláša je slnečné, vyzliekam všetky návleky, totálne leto " title="
Kriváň
Stará známa južná cesta lemujúca Liptovskú Maru je spoločník na nasledujúce kilometre. Tri kilometre od hlavnej cesty sa nachádza aj náš najväčší artikulárny drevený kostolík v obci Svätý Kríž. Práve tam je dokonca otvorené a tak si ho môžem obzrieť aj zvnútra, a aj keď by som to najskôr zvonku nepovedal - je fakt veľký a zaujímavý.

Na ceste
Posledná zastávka na občerstvenie v dedinke Ivachnová a hor sa na Donovaly. Za Ružomberkom obchádzam stopárov s tabuľkou Zvolen, pousmejem sa a kričím im, že tam smerujem, len kde by som ich posadil " title=" V Liptovskej Osade ich stretnem druhý krát, to sa teda veľmi neposunuli. Posledný kopec a následný zjazd do Banskej Bystrice ide na moje prekvapenie veľmi svižne, domov prichádzam tesne pred ôsmou hodinou večer.

Západ slnka za kopcami
Ukončil som tak jarnú časť sezóny, prehupol som sa cez métu 5000 kilometrov a teším sa na ďalšie trasy, snáď aj vy " title="
Poznámka redakcie:
Ďalšie výlety si môžete pozrieť na donny-ho blogu.