Tour de France - 11.etapa

SITA 13.07.2005   Tour De France Reportaz Cestna Cyklistika

Kazach Alexander Vinokurov sa stal víťazom stredajšej 11. etapy 92. ročníka cyklistických pretekov Tour de France, ktorá viedla z Courchevelu do Brianconu a merala 173 km. Tridsaťjedenročný majster Kazachstanu vyprovokoval už na 28. kilometri únik desaťčlennej skupiny, dominoval na náročných alpských stúpaniach na Col du Madeleine, Col du Telegraphe a Col du Galibier a v záverečnom šprinte vedúceho dua bol úspešnejší ako Kolumbijčan Santiago Botero. Vinokurov zaznamenal svoje druhé etapové prvenstvo na Tour a napravil pokazený dojem z neúspešného vystúpenia v utorňajšej 10. etape. Na treťom mieste skončil v 11. etape Francúz Christophe Moreau, ktorý priviedol do cieľa Armstrongovu skupinu so stratou 1:14 min. V žltom drese jazdiaci Armstrong napokon skončil na 6. mieste.

Vinokurov sa v celkovej klasifikácii posunul zo 16. na 12. miesto, líderské postavenie a žlté tričko Lanca Armstronga však neohrozil. V Američanovej skupine prišli do cieľa aj zatiaľ druhý Dán Michael Rasmussen (celkovo +38 sekúnd) a tretí Ivan Basso (+2:40). V skupine nechýbal ani Američanov najväčší vyzývateľ Jan Ullrich, ktorému sa na Tour zatiaľ nedarí. "Pre mňa je to satisfakcia za nevydarenú utorňajšiu etapu. Boli to dva veľmi dlhé dni. Dnes som musel riskovať. Zaumienil som si, že zaútočím a napokon to vyšlo až do cieľa. Približne tak som si predstavoval priebeh etapy. Santiago veľmi dobre spolupracoval a napokon sme únik dotiahli do úspešného konca. V závere som si veril, vedel som, že som rýchlejší ako Botero. Dá sa povedať, že som vrátil späť do Tour. Jazdíme však ako tím a tomu budem musieť podriadiť taktiku aj v ďalších etapách," povedal Vinokurov.
Na cyklistov čakalo v stredu počas 173 km celkovo na troch náročných horských prémiách 54,9 km jazdy do kopca. Čerešničkou na torte bolo predovšetkým záverečné stúpanie na najvyšší vrchol tohtoročnej Tour de France Col du Galibier (2645 m n.m.).

Od úvodu etapy nebola núdza o dramatické chvíle. Už po 7. km sa na zemi ocitol držiteľ zeleného trička pre najaktívnejšieho jazdca Tom Boonen. Belgičanovi museli ošetriť pravú ruku. V pretekoch však pokračoval. Tesne pred jeho pádom sa zrodil prvý únik. Z pelotónu odišli Francúz Samuel Dumoulin, ktorý je so 158 cm najnižším cyklistom v štartovom poli, a Nór Thor Hushvod. Obaja si vypracovali vyše štvorminútový náskok. V stúpaní na prvú alpskú horskú prémiu na Col de la Madeleine (55 km) unikla zo štartového poľa desaťčlenná skupina, v ktorej boli aj Kazach Alexander Vinokurov, Španieli Francisco Moncebo a Oscar Sevilla či Kolumbijčan Santiago Botero. Skupina sa neskôr roztrhala na menšie, najlepší predstihli duo v úniku a vpredu ostala už len štvorica Botero, Vinokurov, Oscar Pereiro a Egoi Martinez. Skupinka si vypracovala vyše dvojminútový náskok. Armstrongov tím Discovery Channel medzitým kontroloval čelo hlavného poľa a pomáhal svojmu lídrovi. Botero a Vinokurov síce mohli ohroziť doterajšie Američanovo postavenie, jazdci Discovery Channel však mali všetko pod kontrolou. V ďalšom stúpaní na Col du Telegraphe odpadol z vedúceho kvarteta Martinez. Pred záverečným stúpaním na legendárny Col du Galibier (133 km) nastúpil Vinokurov a zbavil sa svojich rivalov. Kazach vyhral horskú prémiu na najvyššom bode tohtoročných pretekoch, získal cenu pomenovanú po zakladateľovi Tour Henrim Desgrangovi a pred Armstrongovou skupinou mal náskok 2:40 min. V zjazde však nechcel veľmi riskovať a dostihol ho Botero. Po Col du Galibier, na ktorom vzdali preteky viacerí jazdci, nasledoval prakticky 40 km dlhý zjazd až do cieľa. Botero a Vinokurov síce vpredu spolupracovali, vďaka väčšiemu počtu jazdcov v Armstrongovej skupine sa ich náskok postupne zmenšoval. Vinokurov mal navyše menšie technické problémy s bicyklom. Kazašský šampión si za svoju aktivitu, ktorú vyprovokoval na 28. km, vyslúžil ocenenie pre najagresívnejšieho jazdca etapy. Napokon sa kazašsko-kolumbijskému duu podarilo únik dotiahnuť do úspešného konca. V záverečnom takticky vedenom špurte bol úspešnejší Vinokurov.

Výsledky - Tour de France: 11. etapa (Courchevel - Briancon, 173 km):

8. Francisco Mancebo (Šp.) Illes Balears-Caisse d"Epargne +4:00,
9. Jan Ullrich (Nem.) T-Mobile Team +4:02,
10. Andreas Klöden (Nem.) T-Mobile Team +4:16

Vinokurovovi sa v riedkom vzduchu zle dýchalo
A. Vinokurov: "Pred nami sú ešte dve ťažké horské etapy v Pyrenejach, chceme zaútočiť aj tam"

Jazdec tímu T-Mobile Alexander Vinokurov patril medzi viacerých kandidátov, ktorí mali Američanovi Lanceovi Armstrongovi znepríjemniť cestu za siedmym víťazstvom v rade na práve prebiehajúcich pretekoch Tour de France. Po utorňajšej desiatej etape to však vyzeralo, že kazašský majster nie je v dostatočne dobrej forme. V nasledujúcej stredajšej 173 km dlhej etape, ktorá malo vo svojom profile aj najvyšší bod tohtoročnej Tour, sa však rýchlo oklepal a dokázal zvíťaziť. "Ak neútočíte, nemôžte vyhrať. V riedkom vzduchu sa veľmi zle dýchalo. Prekážalo mi to dokonca viac, než zranenie nohy," povedal Vinokurov a pokračoval: "Pred nami sú ešte dve ťažké horské etapy v Pyrenejach, chceme zaútočiť aj tam." Armstrong nebol tak aktívny ako v predchádzajúcej etape, keď sa vrátil do žltého trička. "Vinokurov nebol v našom hľadáčiku. Veď jeho odstup je šesť minút. Nemôžeme stíhať každého, ktorý stráca na prvú priečku šesť minút. V prvom rade sme chceli udržať náš tím pokope," povedal Armstrong, pre ktorého je najväčším nebezpečenstvom dánsky vrchár Michael Rasmussen so stratou 38 sekúnd. "Máme svoje priority a Vinokurov medzi ne nepatrí," dodal Američan.

Ullrich nemá mentálne na Armstronga, tvrdí Savoldelli
Pre Savoldelliho je česť pomáhať Armstrongovi

Taliansky cyklista Paolo Savoldelli si nemyslí, že niekto môže práve teraz ohroziť dlhoročné suverénne postavenie Američana Lanca Armstronga na Tour de France. Tridsaťtriročný Texasan si brúsi zuby na siedmy triumf v rade a po polovici pretekov, keď pelotón zavítal do Álp, mu opäť patrí líderská pozícia. "Armstrong je jednotka. My ostatní nie sme takí silní ako on. Jediný, kto sa s ním môže porovnávať, je Ullrich. Ten však nemá už takú mentálnu silu a zrejme ani toľko natrénované," myslí si Savoldelli.

Tridsaťdvaročný Talian je zaujímavou cyklistickou postavou. Koncom mája vyhral po druhý raz v kariére Giro d´Italia, ale teraz na Tour de France sa ako Armstrongov spolujazdec z tímu Discovery Channel zmenil na "nosiča vody". V celkovom hodnotení mu po 10. etape patrilo s vyše 16-minútovou stratou až 44. miesto. Ešte vlani Savoldelli obliekal dres Ullrichovho tímu T-Mobile, od Nemcov však na prahu novej sezóny presídlil k Američanom. "V Discovery mi sľúbili štart na Gire a sľub splnili. Teraz pomáham Armstrongovi na ceste k siedmemu titulu a je to pre mňa veľká česť. Je to skvelý chlapík. Keď som mal v januári zlomenú kľúčnu kosť, prišiel za mnou do nemocnice. Počas Gira mi volal a posielal gratulačné správy," nechal sa počuť Savoldelli.

Armstrong už žlté tričko nechce stratiť
Armstrong by chcel žlté tričko priviezť bez straty až do Paríža, T-Mobile neodpisuje

Americký cyklista Lance Armstrong už v ďalšom priebehu Tour de France nechce stratiť žlté tričko lídra pretekov. Tridsaťtriročný Texasan sa do žltého prvýkrát obliekol po 4. etape, časovke družstiev. Uplynulú nedeľu ho musel po 9. etape prepustiť Nemcovi Jensovi Voigtovi, po dni voľna si ho v utorok vybojoval v Alpách späť a chce ho mať na sebe až do parížskeho cieľa. Armstrong si v stredu v 11. etape obliekol žlté tričko na TdF 72-krát. "Momentálne sme vo veľmi dobrej pozícii. Oproti našim súperom máme výhodu, že nemusíme ako tím nič doháňať. Chceme si žltý dres udržať až do cieľa. Ja mám o motiváciu navyše, keďže končím s kariérou," povedal Armstrong, ktorý sa usiluje o siedme víťazstvo na Tour v rade. Američan však vie, že má pred sebou ešte náročné etapy a víťazstvom si nemôže byť istý. "Čakajú nás ťažké dni. Pyreneje a záverečná časovka budú rozhodujúce. Navyše T-Mobile má silný tím a ešte sa budú snažiť bojovať. Som tá posledná osoba, ktorá by ich chcela odpísať," dodal Armstrong.

Ullrich má za sebou zlý deň, no ešte sa nevzdáva
Podľa Ullricha nasadil Armstrong pred Courchevelom diabolské tempo

Spolufavoriti tohtoročnej Tour de France Jan Ullrich, Alexander Vinokurov a Ivan Basso v utorňajšej 10. etape do Courchevelu výrazne zaostali za lídrom pretekov a šesťnásobným víťazom "starej dámy" Lancom Armstrongom. Trio stratilo v rozpätí od jednej do piatich minút. Armstrong sa ich zbavil skvelým nástupom v záverečnom stúpaní do Courchevelu. Jan Ullrich priznal, že na Američana nestačil, ale zatiaľ sa nevzdáva nádeje na celkový úspech a pokorenie Armstronga. "Až do záverečného stúpania som sa necítil zle, potom však stúplo tempo, ktoré začalo byť diabolské. Moje nohy ostali zrazu ťažké. Mal som problémy s dýchaním. Neviem, či je to dôsledok dvoch pádov v predchádzajúcich dňoch. Dnes som skutočne na viac nemal," priznal ešte v utorok Ullrich. Zároveň poďakoval svojmu tímovému kolegovi Andreasovi Klödenovi. Bez neho by totiž podľa vlastných slov skončil ešte horšie. "Klödi mi veľmi pomohol, len vďaka nemu nebola strata oveľa väčšia. Každý môže mať slabší deň. Pozrite sa, čo sa stalo Armstrongovmu tímu uplynulý víkend. Bohužiaľ, ja som ho mal v Courcheveli. Na Tour sa ešte môže stať všeličo," dodal Ullrich.

Valverdeho hnala dopredu vidina víťazstva
Valverde potvrdil pozíciu vychádzajúcej cyklistickej hviezdy

Španielsky cyklista Alejandro Valverde potvrdil v utorňajšej 10. etape pretekov Tour de France pozíciu vychádzajúcej hviezdy a prekvapujúco triumfoval po náročnom stúpaní do Courchevelu pred šesťnásobným víťazom Lancom Armstrongom. Valverde zachytil Američanov nástup a napokon ho v záverečných metroch prešpurtoval. Súboj pripomenul rok 2000, keď Armstronga pri stanici lanovky v Courcheveli zdolal Talian Marco Pantani. Vtedy Tour navštívila toto dejisko skokanských súťaží ZOH 1992 naposledy. Valverdeho mnohí považujú za budúceho víťaza starej dámy. Španielsko od dôb päťnásobného víťaza Tour Miguela Induraina na svojho hrdinu čaká. Valverde sa po utorku ujal aj vedenia v súťaži mladých jazdcov do 25 rokov o biele tričko. "Dnes bol pre mňa veľký deň. Vyhral som etapu a posunul sa vo výsledkovej listine. Vždy som sníval o etapovom víťazstve na Tour a teraz sa mi to splnilo," povedal Valverde, ktorému momentálne patrí v poradí Tour 5. miesto. "Neviem nájsť slová, ktorými by som opísal, čo prežívam. Zvíťaziť bolo pre mňa veľmi dôležité, je to jedna z najväčších udalostí mojej kariéry. Teraz som pripravený jazdiť pre tím. Myslím, že Mancebo má dobré šance, je naším lídrom a je dosť silným." Dvadsaťpäťročný rodák z Murcie vyhral v doterajšej profesionálnej kariére od roku 2002 už 28 pretekov vo všetkých terénoch. Valverde si myslí, že zdolať Lanca Armstronga bude tento rok veľmi ťažké. V úvodnej alpskej etape sa svojich úmyslov zaútočiť museli postupne vzdať všetci ďalší favoriti - Jan Ullrich, Ivan Basso i Alexander Vinokurov. "Armstrong je rovnako dobrý ako v predchádzajúcich rokoch. V záverečnom stúpaní je vždy veľmi rýchly. My sme sa pokúsili zrýchliť, zrýchlil aj on. Dá sa však s ním jazdiť," dodáva Valverde. V záverečných metroch utorňajšej etapy to bolo aj o taktike. Trio Valverde, Mancebo a Rasmussen najskôr Armstronga zamklo za sebou. V jednom momente však Američan zaútočil a dokázal sa ho držať iba Valverde. V záverečných metroch svojho súpera Španiel prešprintoval. "Bolo to veľmi náročné. Michael Rasmussen viedol, ja som sledoval jeho reťaz. Zrazu Armstrong zaútočil a ja som videl už iba jeho koleso. Pokúsil som sa jeho nástup zachytiť a napokon som ho dotiahol. Šliapal som ako blázon, hnala ma vidina prvenstva," opisoval pocity zo záveru etapy Valverde, ktorého v cieli pochválil aj Armstrong a označil ho za budúcu veľkú osobnosť cyklistického sveta. "Bol som jeho výkonom prekvapený. Je to výborný jazdec na tieto preteky. Ide o komplexného cyklistu - je veľmi rýchly a silný. Má pred sebou skvelú kariéru. V súčasnosti jazdí za dobrý tím a má okolo seba správnych ľudí. Ešte musí popracovať na časovke," uviedol Armstrong.

SITA

© 2020, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.