Tour de France - 12.etapa

Prvým francúzskym víťazom na 92. ročníku cyklistických pretekov Tour de France sa stal David Moncoutie, ktorý vyhral štvrtkovú 187 km dlhú dvanástu etapu z Brianconu do Digne-les-Bains. Na 2. mieste skončil ďalší domáci cyklista Sandy Casar, Francúzi tak úspešne oslávili národný sviatok Dobytia Bastilly. Tretí v etape skončil Španiel Angel Vicioso. Lídrom 92. ročníka je aj naďalej Lance Armstrong. Šesťnásobný víťaz pretekov prišiel do cieľa v hlavnom pelotóne, ktorý mal stratu 10:32 min na víťaza. Armstrong si aj naďalej udržal 38-sekundový náskok pred zatiaľ druhým Dánom Michaelom Rasmussenom, tretí je Francúz Christophe Moreau so stratou 2:34 min.

Moncoutie o svojom štvrtkovom víťazstve rozhodol nástupom v predposlednom stúpaní na Col du Corobin (156,5 km), keď ušiel z vedúcej trinásťčlennej skupiny. Záverečných 38 km išiel v úniku, potešil domácich fanúšikov a zaznamenal svoje druhé etapové prvenstvo na Tour. Etapu zvládol priemernou rýchlosťou 43,137 km/h. "Je to ako z rozprávky. Som šťastný, že som vyhral práve 14. júla. Je to zvláštny pocit, keď triumfujem pred natešenými fanúšikmi v deň štátneho sviatku," povedal Moncoutie. Na trati poslednej alpskej etapy bolo päť horských prémií, nešlo však o náročné kopce. Na jej štart nenastúpil doterajší líder súťaže aktivity Tom Boonen z Belgicka, ktorý z pretekov odstúpil pre problémy s pravým kolenom po troch pádoch v predchádzajúcich piatich dňoch. Novým držiteľom zeleného trička sa tak stal Nór Thor Hushovd.

Od začiatku etapy nebola núdza o úniky a dramatické momenty. V úvodnom stúpaní na Cote des Demoiselles Coiffees spadol Manuel Beltran a pre veľkú oporu Lanca Armstronga v záverečných stúpaniach sa preteky skončili. Do cieľa 12. etapy neprišli ani ďalší traja cyklisti Angelo Furlan, Robbie Hunter a Nicolas Fritsch. V pretekoch tak pokračuje 162 pretekárov. Na približne 70. km sa zrodil rozhodujúci únik. Z pelotónu unikla trinásťčlenná skupina, v ktorej boli Nemec Stephan Schreck, Taliani Massimo Giunti, Giovanni Lombardi a Franco Pelizotti, Španieli Jose Luis Arrieta, Juan Manuel Garate a Angel Vicioso, Belgičan Axel Merckx, Francúzi Sandy Casar, Patrice Halgand a David Moncoutie, Nór Thor Hushovd a Austrálčan Stuart O"Grady. Žiaden z týchto jazdcov neohrozoval vedúcich cyklistov aktuálnej výsledkovej listiny, a preto jazdil pelotón pokojne. Najlepší zo skupiny bol Sandy Casar, ktorý začal etapu na 31. mieste so stratou 17:29 min na Armstronga. Skupina spolupracovala a zvyšovala svoj náskok. V predposlednom stúpaní na Col du Corobin (156,5 km) nastúpil Moncoutie, jeho zrýchlenie nikto nezachytil. Francúz postupne zvyšoval tempo a v cieli mal pred ostatnými členmi skupiny takmer minútový náskok. Stal sa tak od roku 1947 v poradí pätnástym Francúzom, ktorý vyhral 14. júla, teda v deň národného sviatku. Naposledy sa to podarilo Richardovi Virenqueovi vo vlaňajšej etape do Saint-Flour. V piatkovej etape z Miramas do Montpellieru (173,5 km), v ktorej by sa mali presadiť šprintéri, budú rovnakí vlastníci jednotlivých tričiek ako vo štvrtok. Žlté bude patriť Lancovi Armstrongovi, zelené Thorovi Hushovdovi, bodkované pre najlepšieho vrchára si oblečie Mickael Rasmussen a biele pre najlepšieho jazdca do 25 rokov Španiel Alejandro Valverde.

Výsledky - 92. ročník Tour de France: 12. etapa (Briancon - Digne-les-Bains, 187 km):
1. David Moncoutie (Fr.) Cofidis 4:20:06 h,

7. Levi Leipheimer (USA) Gerolsteiner +3:58,
8. Francisco Mancebo (Šp.) Illes Balears-Caisse d"Epargne +4:00,
9. Jan Ullrich (Nem.) T-Mobile Team +4:02,
10. Andreas Klöden (Nem.) T-Mobile Team +4:16.

Vinokurov útočí na Armstrongovu pozíciu
Vinokurov chce ešte na Tour de France útočiť

Jazdec tímu T-Mobile Alexander Vinokurov patril medzi viacerých kandidátov, ktorí mali Američanovi Lanceovi Armstrongovi znepríjemniť cestu za siedmym víťazstvom v rade na práve prebiehajúcich pretekoch Tour de France. Po utorňajšej desiatej etape to však vyzeralo, že kazašský majster nie je v dostatočne dobrej forme. V nasledujúcej stredajšej 173 km dlhej etape, ktorá malo vo svojom profile aj najvyšší bod tohtoročnej Tour, sa však rýchlo oklepal a dokázal zvíťaziť. "Ak neútočíte, nemôžete vyhrať. V riedkom vzduchu sa veľmi zle dýchalo. Prekážalo mi to dokonca viac, než zranenie nohy," povedal Vinokurov a pokračoval: "Pred nami sú ešte dve ťažké horské etapy v Pyrenejach, chceme zaútočiť aj tam." Armstrong nebol tak aktívny ako v predchádzajúcej etape, keď sa vrátil do žltého trička. "Vinokurov nebol v našom hľadáčiku. Veď jeho odstup je šesť minút. Nemôžeme stíhať každého, ktorý stráca na prvú priečku šesť minút. V prvom rade sme chceli udržať náš tím pokope," povedal Armstrong, pre ktorého je najväčším nebezpečenstvom dánsky vrchár Michael Rasmussen so stratou 38 sekúnd. "Máme svoje priority a Vinokurov medzi ne nepatrí," dodal Američan.

Voigt neprišiel v limite a diskvalifikovali ho
Pre jazdcov CSC prináša žltý dres smolu

BRIANCON 14. júla (SITA) - Nemecký cyklista Jens Voigt musí nútene opustiť pelotón 92. ročníka Tour de France. Cyklista, ktorý v 10. etape obliekol žltý dres pretekov, prišiel v stredu v 11. etape do cieľa mimo stanoveného časového limitu a rozhodcovská jury ho diskvalifikovala. Voigt prišiel v 11. etape do Brianconu so stratou 46:43 min za víťazným Alexandrom Vinokurovom. Limit bol 43 minút za víťazom. Okrem cyklistu CSC diskvalifikovali aj Belgičana Kevina Hulsmansa, ktorý stratil na víťaza 48:29 min. Žlté tričko pre jazdcov dánskeho zoskupenia CSC prináša smolu. V prvých etapách tohtoročnej Tour ho nosil Američan David Zabriskie, ktorý po pádoch musel napokon z pretekov v nedeľu odstúpiť.

Líder súťaže aktivity Boonen odstúpil z pretekov
Tom Boonen pre problémy s kolenom odstúpil z Tour de France

Belgičan Tom Boonen, ktorý bol doteraz lídrom súťaže aktivity Tour de France, sa nepostavil na štart štvrtkovej 12. etapy slávnych cyklistických pretekov a z podujatia odstúpil. Víťaz tohtoročných pretekov Paríž - Roubaix a Okolo Flámska si tak nesplní sen doviezť zelené tričko najaktívnejšieho pretekára až do cieľa vo francúzskej metropole. Boonen si pri páde v úvode stredajšej etapy do Brianconu poranil pravé koleno. Pre Belgičana to bol už tretí pád v priebehu piatich dní. Novým lídrom súťaže aktivity sa tak stal Nór Thor Hushvod. Boonen si zelené tričko obliekol po dvoch víťazstvách v 2. a 3. etape. Dvadsaťštyriročný cyklista zvažoval svoj štart v 12. etape ešte vo štvrtok ráno. Napokon sa rozhodol pre problémy s kolenom preteky ukončiť. "Tri pády v priebehu piatich dní je trochu veľa. Cítim silnú bolesť v pravom kolene a s tým sa nedá pokračovať. Chcel som vzdať už stredajšiu etapu. Každý kilometer v nej bol mojím osobným víťazstvo. V stredu v Alpách som dosiahol oveľa viac ako pri mojich víťazstvách na Okolo Flámska a Paríž - Roubaix," povedal Boonen.

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.