Tour de France - 14.etapa

Američan Lance Armstrong zvýšil v sobotňajšej 14. etape cyklistických pretekov Tour de France z Agde do Ax-3-Domaines, ktorá merala 220,5 km, svoj náskok na 1. mieste aktuálneho poradia na Dána Mickaela Rasmussena už na 1:41 min. Jazdec tímu Discovery Channel a šesťnásobný víťaz pretekov skončil v úvodnej pyrenejskej etape na 2. mieste, keď rýchlejší bol len Rakúšan Georg Totschnig. Armstrong mal pred etapou na Rasmussena náskok 38 sekúnd, Dán prišiel napokon do cieľa na 8. priečke. Tretí v etape skončil ďalší z favoritov 92. ročníka Talian Ivan Basso.

Totschnig unikol spolu s ďalšími deviatimi cyklistami už na 7. km, v záverečných náročných stúpaniach na Port de Pailheres a do cieľa pri lanovke na Ax-3-Domaines však už bol vpredu sám. Napokon svoje úsilie dotiahol do úspešného konca a zaznamenal svoje prvé etapové víťazstvo na Tour a vybojoval aj prvý triumf pre tím Gerolsteiner. Tridsaťštyriročný cyklista sa stal druhým Rakúšanom s etapovým víťazstvom na Tour a naviazal na tri triumfy Maxa Bullu z roku 1931. "Je to pre mňa mimoriadny deň. Neveril som, že by som mohol vyhrať niekedy takúto etapu. Až do posledných metrov som si nebol istý, či sa mi to podarí. Je to môj najväčší športový úspech. V úvode Tour som sa veľmi trápil a rozmýšľal som, že sa zbalím a pôjdem domov. Napokon sa mi oplatilo ostať," povedal v cieli Totschnig. Favoriti sa v etape šetrili na záverečné pyrenejské stúpania, v ktorých predstihli až na Totschniga všetkých cyklistov jazdiacich dlhé kilometre v úniku. V závere dokázal s Armstrongom, ktorý sa tentoraz príliš nemohol spoliehať na pomoc tímových kolegov, držať krok len Basso. Toho však Američan pred seba napokon nepustil. V posledných stovkách metrov odpadol aj Nemec Jan Ullrich, ktorý napokon prišiel do cieľa s 20-sekundovou stratou na jazdca v žltom tričku.

Sobotňajšia etapa zaviedla pelotón do Pyrenejí, ktoré pravdepodobne rozhodnú o osude 92. ročníka. Na cyklistov čakalo šesť horských prémií, z ktorých boli náročné predovšetkým posledné dve. Pelotón jazdil v úvode v pokojnom tempe. Už na 7. km sa vytvorila vpredu najskôr 15 a potom 10-členná skupina, v ktorej boli Taliani Daniele Nardello a Stefano Garzelli, Švajčiar Alexandre Moos, Španiel Juan Manuel Garate, Francúzi Walter Beneteau a Carlos Da Cruz, Rakúšan Georg Totschnig, Belgičan Philippe Gilbert a Ukrajinci Andrij Grivko a Jurij Krivcov. V celkovej klasifikácii bol zo skupiny najlepší Totschnig, ktorému patrilo pred etapou 22. miesto so stratou 11:43 min na Armstronga. Skupina vpredu vo veľkej horúčave, keď sa teploty pohybovali miestami okolo 35°C, spolupracovala a postupne zvyšovala svoj náskok. Na 150. km pred záverečnými stúpaniami zaostával pelotón o takmer 10 minút. V stúpaní na 2001 m vysoký Port de Pailheres sa skupina v úniku roztrhala na menšie a postupne stratila aj svoj náskok. Favoriti z pelotónu nasadili strhujúce tempo a postupne stratu zlikvidovali. Vpredu ostali len Totschnig a Garzelli. Aktivitou hýrili najmä jazdci nemeckého zoskupenia T-Mobile. O úniky sa snažili Jan Ullrich, Alexander Vinokurov, Andreas Klöden i jazdec CSC Ivan Basso. Američan Lance Armstrong však situáciu s pokojom kontroloval, všetky ataky zachytával a aj napriek chýbajúcej pomoci kolegov z tímu situáciu zvládol brilantne. Pred posledným stúpaním do cieľového Ax-3-Domaine sa vytvorila za Totschnigom a za ním s miernym odstupom jazdiacim Garzellim silná desaťčlenná skupina, v ktorej nechýbali najlepší. Približne 5 km pred cieľom sa aj táto roztrhala, do popredia sa tlačili najmä Armstrong, Basso a Ullrich. Po predstihnutí Garzelliho sa o ďalší atak pokúsil Jan Ullrich, opäť však neuspel. Nemcovi v závere došli sily a Basso s Armstrongom mu v posledných metroch ušli. Totschnig napokon svoje úsilie dotiahol do konca, duo Armstrong, Basso prišlo do cieľa s takmer minútovou stratou. "Bol to veľmi taktický deň s množstvom útokov zo strany T-Mobilu. Navyše profil etapy, jej dĺžka i podmienky boli veľmi náročné. Bol to skutočne ťažký deň," uviedol Armstrong.

Výsledky - 92. ročník Tour de France: 14. etapa (Agde - Ax-3 Domaines, 220,5 km):
1. Georg Totschnig (Rak.) Gerolsteiner 5:43:43,

9. Alexander Vinokurov (Kazach.) T-Mobile Team +7:09,
10. Christophe Moreau (Fr.) Credit Agricole +8:37

Totschnig dosiahol životný úspech
Totschnig vrátil Rakúsko na cyklistickú mapu

AX-3-DOMAINES 16. júla (SITA) - Vďaka brilantnému víťazstvu v 14. etape Tour de France vrátil Georg Totschnig Rakúsko opäť na cyklistickú mapu. Tridsaťštyriročný jazdec tímu Gerolsteiner sa od pelotónu odpútal spolu s ďalšou deviatkou cyklistov už po siedmom kilometri, v záverečných pyrenejských stúpaniach na Port de Pailheres a Ax-3-Domaines ostal vpredu sám a svoj náskok napokon udržal. Do cieľa prišiel s 56-sekundovým náskokom pred Lanceom Armstrongom a zaznamenal najväčší výsledok svojej kariéry. Totschnig sa stal iba druhým Rakúšanom, ktorý vyhral etapu na Tour. V roku 1931 sa to dokonca trikrát podarilo Maxovi Bullovi.

"Dokázal som to, na čo Rakúšania čakali dlhých 75 rokov. Vyhrať etapu pre mňa znamená oveľa viac, ako keby som bol v cieli v Paríži v prvej desiatke," povedal Totschnig a pokračoval: "Dnešok je najväčší deň mojej kariéry. Chcem venovať toto víťazstvo svojej rodine a mojim fanúšikom. V poslednom stúpaní som veľmi neveril, že sa mi podarí náskok udržať. Myslel som si, že ma Armstrong predstihne." Rakúšan sa zároveň stal prvým jazdcom svojho tímu s etapovým vavrínom na tohtoročnej Tour. Pred podujatím na francúzskych cestách bol chorý a hrozilo, že na štart ani nenastúpi. "Počas prvého týždňa Tour som rozmýšľal, že preteky vzdám. Išli sa veľmi rýchle etapy. Dnes bola pre mňa posledná šanca zachrániť Tour a dosiahnuť dobrý výsledok. Kolegom z tímu som už ráno povedal, že sa pokúsim niečo urobiť," uviedol Totschnig, ktorý je profesionálom od roku 1994. Doteraz jeho najlepším výsledkom na Tour bolo vlaňajšie celkové 7. miesto.

Ullrich sa hnevá a chce ešte útočiť
Jazdci T-Mobile boli v sobotu aktívni, ale napokon nič nedosiahli

Nemec Jan Ullrich sa hnevá na ľudí, ktorí tvrdia, že počas sobotňajšej 14. etapy cyklistickej Tour de France po nástupe šesťnásobného víťaza Lancea Armstronga v záverečnom stúpaní na Ax-3-Domaines nezabojoval. Tridsaťdvaročný jazdec tímu T-Mobile napokon skončil v úvodnej pyrenejskej etape štvrtý a stratil ďalšie sekundy na šesťnásobného víťaza pretekov. Štvrtý je aj celkovo so stratou 4:34 min.
"Nikto mi nemôže nič vyčítať, snažím sa ísť naplno. Som unavený otázkami o mojej morálke a mentálnej sile. Pred Tour i v jej priebehu som dvakrát spadol a nemyslím si, že by som stratil morálku alebo ambície," povedal Ullrich, ktorý preteky vyhral v roku 1997 a okrem toho bol päťkrát druhý, z toho trikrát za Armstrongom. Jazdci T-Mobile sa v sobotňajšej etape snažili útočiť, v záverečných dvoch stúpaniach niekoľkokrát nastúpili, ale Armstrong ich ataky aj bez pomoci tímových kolegov zachytával. "Etapu sme poznali. Vedeli sme, kde sa dá zaútočiť. Na tejto trati sme na jar trénovali," hovoril v cieli Jan Ullrich a pokračoval: "Mal som dobré nohy. Nanešťastie pred koncom som zaváhal. Počas celého dňa som sa cítil dobre. Náš tím je veľmi silný. Môžem iba povedať, že útočiť budeme aj ďalej. Tour sa predsa končí až v Paríži."

Armstrong bude v nedeľu spomínať na Casartelliho
Pred desiatimi rokmi tragicky zahynul Fabio Casartelli

Američan Lance Armstrong bude v nedeľňajšej 15. etape cyklistických pretekov Tour de France z Lezat-sur-Leze do Saint-Lary Soulan nielen usilovať o zvýšenie svojho náskoku v celkovej klasifikácii 92. ročníka, ale aj spomínať na svojho zosnulého kamaráta a tímového kolegu Fabia Casartelliho. Ten v zjazde z Portet d´Aspet pred desiatimi rokmi 18. júla tragicky zahynul. "Táto udalosť pre mňa veľa znamená. Od tragického incidentu ubehlo už desať rokov, čas až neuveriteľne letí. Zdá sa mi to ako včera, keď sme zdolávali Portet d"Aspet a videl som ho tam... Smrť Casartelliho bola pre mňa nadlho tou najhoršou skúsenosťou. Bol to pre mňa veľmi ťažký moment. Bol to skvelý kamaráť. V nedeľu budem naňho spomínať a etapu pôjdem aj zaňho," povedal Armstrong. Pamiatku Casartelliho si plánujú uctiť aj predstavitelia Tour, ktorí k jeho pomníku položia kyticu kvetov. Armstrong pred desiatimi rokmi bol ešte len na ceste k svojej sláve a netušil, že bude musieť prekonať rakovinu semenníkov. Spolu s Casartellim vtedy jazdili za tím Motorola. Bývalí cyklisti tohto zoskupenia plánujú smútočnú spomienku, na ktorú pozvali aj Casartelliho najbližších. "Budú tam jeho manželka a syn i jeho rodičia. Ich prítomnosť mi dodá v nedeľňajšej etape motiváciu," dodáva Armstrong.

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.