Reportáž: Ružomberské schody 2014

S trojmesačným predstihom sa konal už 4. ročník MTB kritéria „Ružomberské schody“. Organizátori zvolili skorší termín, aby sa podujatie nekrylo s niečím iným. Počasie vyšlo na jednotku teplota niekde okolo 20°C mierne pod mrakom. No proste ideál na bike.

Z domu to mám kúsok do mesta, výhoda domáceho preteku " title=" Ešte si doma pre istotu volím duše aby mi bezdušovky niekde v zjazde nepodfúkli. Priateľka ma už čaká na mieste štartu, dnes však iba ako doprovod, po jej včerajších 315km a super výkone z BA do Jasnej, dnes zaslúžene oddychovala.

Defekt
Trať sa oproti minulému roku trošku zmenila pribudlo pár schodov navyše. Na 1900 metrov dlhý okruh tak pripadalo 350 schodov. V krátkosti predstavenie okruhu (po štarte hneď 200m asfaltové stúpanie, následne zjazd po nových schodoch, ktoré sú ukončené 90° pravotočivou zákrutou, výjazd na asfaltku smerujúcu do centra cca 150 rovinky a hneď ďalšie asfaltové stúpanie k mestskému úradu. Po tomto výjazde hneď zjazd po školských schodoch zas 300m rovinka, tu sa jazdec trošku vydýcha a nasleduje asi najťažšia časť okruhu výbeh po strmých tmavých schodoch. Biker sa po výšlape dostal za mestský úrad následne pokračoval po 100m hneď ďalšími schodmi dole a potom už len dojazd cez mesto do cieľa).
Po rýchlej prezentácii si vyrážam obzrieť si trať a rýchlo zisťujem, že technická náročnosť je zas o kus vyššie ako vlani. Možno aj preto na 4. ročník zavítalo len 20 jazdcov. Tento rok to bola čisto pánska jazda bez účasti žien. Medzi hlavných atribútov o pódiové umiestnenia patrili minuloročný víťaz Milan Barényi, Tomáš Višňovský, Jozef Bebčák, Ján Halik a moja maličkosť.

Na schodoch
S Milanom a Tomášom som si ešte pred štartom prešli trať trošku rýchlejšie, aby sa otestoval jazdec aj technika. O 12:30 sa za účasti primátora mesta Ružomberok odštartovalo. Chcel som byť vpredu, pretože po úvodnom stúpaní sa išli hneď nové schody zaradené do okruhu. Do nich vchádzal ako prvý Višňovský nasledovaný Barényim, Bebčákom ja som zjazdoval na 4fleku. Na konci schodov z ostrej zákruty už na prvom mieste vychádzal Milan pred Tomášom a Jozefom. Ja som tu svoju púť ukončil. Defekt zadného kolesa mi šmahom ruky zmaril skvele rozbehnutý pretek. Cítil som sa super fyzicky aj psychicky, skúšal som ešte dofúknuť koleso bombičkou ale beznádejne. Celý frustrovaný som šľahol bike do najbližšej trávy, ale nie tak ako to robia jazdci z ProTour " title=" Asi najviac ma mrzí, že som nedokončil domáci pretek s tak skvelou podporou rodiny a všetkých známych.

Pár kôl som ešte sledoval ako sa pretek vyvíjal. Prvé kolá sa vpredu držala dvojica Barényi-Bebčak stíhaná Višňovským Ulíkom a Halíkom. Po štvrtok kole odpadol z preteku aj Tomáš pre defekt. Milan poodskočil Jožkovi v stúpani na tmavých schodoch a v priebehu preteku postupne zvyšoval svoj náskok. Po hodine preteku + jedno kolo sa z víťazstva tešil Milan pred Jozefom Bebčákom tretí dorazil ešte len junior Matej Ulík a štvrtý celkovo (tretí medzi mužmi) prišiel Jano Halik.

Organizačne to bolo zvládnuté opäť na jednotku (technické a zdravotné zabezpečenie, hudobné skupiny...) V cieli klasika guláš, klobása, pivo a kofola. Vhod padli aj kaviarničky v centre mesta. Osobne som mal pocit, že okolo trate bolo menej ľudí. O rok dúfam dojdem do cieľa celý a zdravý bez tech.problémov.

Ružomberské schody si zatiaľ držia punc jediného mestského MTB kritéria so schodmi a za to majú môj obdiv " title="