Zdroj: Jedna z dvoch pretekárok - pred rokom prešla celú trasu ako 16 ročná!

Absolvovať tento 333km dlhý pretek bolo v mojom záujme už od zimných mesiacov, o čom svedčí aj registračné číslo jeden. Keďže som od januára najazdil vyše 6000 km, cítil som sa na tento pretek fyzicky pripravený. Avšak nie je kilometer ako kilometer. Cestou vlakom do Spišskej Novej Vsi som sa spoznal s ďalšími dvoma pretekármi, ktorí sú v teréne podstatne viac doma, než ja. Registrovaných bolo 79 cyklistov, no na štart sa postavilo len niečo vyše 60.

Po štarte som sa držal v prvej tretine súťažiacich, aby ma niekto trateznalý viedol, čo sa mi však vypomstilo, keď ma jeden rýchlik zaviedol mimo trasy až do osady kdesi pri Markušovciach. Nasledovala mokrá časť preteku - tunel po banskej činnosti s potôčikom, ktorý bol podstatne dlhší a mokrejší, než som očakával, takže absencia náhradných ponožiek a osvetlenia zvýšila dobrodružnosť tohto zážitku na maximum. Bonusom po tuneli bol prejazd prachom z odkaliska, ktorý sa perfektne naviazal na každú kvapku vody.

Voda
Následný úsek do Spišských Vlachov bol vcelku slušný a podpora od množstva žiakov v meste nám prišla vhod a dodala sily do stúpania nad Harakovce. Za obcou Korytné sme to stočili k Levočským vrchom – najťažšiemu úseku trate. Cesta menila kvalitu od asfaltového povrchu až po skalisté cesty v lesoch. Dokonalým zážitkom bol mnohokilometrový zjazd od pamätníka SNP do Levočskej doliny, ktorý dokonale vytriasol bicykle jazdcov. Na tomto úseku zažiarila najsledovanejšia a najmladšia účastníčka pretekov, Katka, ktorá aj profi cyklistom ukázala skúsenosti nadobudnuté v profesionálnom zjazdovom lyžovaní. Ja som nemal to odhodlanie ublížiť môjmu novému bicyklu a tak som sa snažil držať v rozumných medziach.

Na trase
Po zabezpečenom rýchlom obede na Kováčovej vile nasledoval výstup na Hradisko nad obcou Pavľany. Tu som kvôli technickej prestávke stratil skupinku, ktorej som sa po obede držal a vymenil ju za párik - Katka a Tomáš. Následné pokojné cesty s trochu nepríjemným protivetrom sme prešli hravo a po krátkej prestávke sme spolu vyrážali zo Spišskej Novej Vsi s novými silami. Výstup k Medvedej hlave šiel plynulo, keďže s pribúdajúcou tmou sme prestávali vidieť prevýšenie pred nami. Od Hrabušíc som pokračoval sám, lebo moji súputníci išli na prestávku. Výstup na Kopanec bol pre mňa ako stvorený - priamy postup vpred a rovnomerne nahor po slušnej asfaltke. Smerom dole to už bolo oveľa horšie a zamrznuté prsty indikovali významný pokles teploty (podľa Števa #8 tam bolo 2,5°C). So sebazaprením som dosiahol cieľ - lavičky pred krčmou v Stratenej, kde som sa zatočil do termofólie a snažil sa oddýchnuť. Po hodine a pol ma tu dobehla známa dvojka so skvelým nápadom rozložiť si oheň. Dobrá motivácia urýchlila tento úkon na rekordne krátky čas. Týmto sa chcem ospravedlniť majiteľom krčmy za neoprávnené využitie ich ohniska.

Pri ohni sme sa ohrievali do piatej rannej hodiny, kedy už bolo slnko vysoko, no stále za stromami. Vydali sme sa ho hľadať a prvé lúče sme našli nad Palcmanskou Mašou. Za Súľovou sme už boli poriadne zahriati. Dole asfaltovou cestou to šlo samo a v Nálepkove sme si dali rýchle raňajky, ktoré ešte viac urýchlil prichádzajúci dážď. V Mníšku nad Hnilcom som dvojicu zanechal a do Gelnice som udržiaval stabilné (cestné) tempo, no následné stúpanie na Krompašský vrch bolo po prejdených 280 km zdrvujúce a neostávalo mi iné, než tlačiť a tým šetriť zostávajúce sily. Plejsy. To je ten bod, keď už má človek jasno, že túto trať dokončí. Trochu spomalenia pri zostupe cez zjazdovku a hor sa na asfalt. Dobre naladený som si to dal do Sloviniek len taký fukot a v rovnomernom tempe som pokračoval cez početné brody pozdĺž Poráčskeho potoka. Pri stúpaní na Poráč som spolu s bicyklom vytlačil aj litre potu. Aby toho nebolo málo, zmokol som následne aj z vonku kvôli početným prehánkam.

Za Poráčom mal nasledovať úsek, takzvaná cieľová rovinka, ktorá prechádzala NEKONEČNÝMI lesnými a lúčnymi vlnami do Závadky. Vďaka obstojnému značenia trate výrazným sprejom sa mi podarilo zablúdiť až v Spišskej Novej Vsi, avšak najvyššia kostolná veža na Slovensku mi ukázala smer na hlavné námestie. Do cieľa som došiel živý a zdravý v čase 30:34, čo je v prvej polovici zúčastnených. Úspešných jazdcov bolo v cieli len 48 a to už svedčí o náročnosti trate. Chcem ešte zagratulovať víťaznej dvojici s časom 17 hodín a 20 minút, ktorí oproti minulému roku posunuli latku ešte o čosi vyššie.

Mapa
Táto akcia je o dobrodružstve, zážitkoch a vytrvalosti a to nielen tej fyzickej, ale asi ešte viac o tej psychickej. Závod mi vzal mnoho síl, no dal mi toho oveľa viac - zážitky, skúsenosti, emócie, priateľstvá, poznanie prírody a prostredia. Musím povedať, že som si vychutnal každý kúsok preteku a spravil množstvo fotiek (žiaľ väčšina je v tej rýchlosti rozmazaná). Odporúčam ho absolvovať každému, kto chce prekonať sám seba, otestovať svoju vytrvalosť a schopnosti porážať rôzne prekážky na trati – slnko, prach, skaly, vodu, chlad, kopce, nekonečné cesty, defekty, hlad, bolesť, otlaky.

Jedna sebafotka na prvom kontrolnom bode
Self
Výhľad na Spiš
Spiš
Od pamätníka SNP je vidieť krásne okolie nížin a hôr, dokonca aj Tatry
Zo Spiša vidieť Tatry
Fotenie Urbana na kontrolnom bode
Urban
Nočné fotenie chceckpointov bolo zaujímavé...
... našťastie som v čase tmy stretol len 2 kusy.

Noc
Zahrievanie sa pri ohníčku... alebo "keď už ponožky na ušiach nepomáhajú"
Pri ohni
Nie až tak nekonečné tlačenie na Plejsy
Tlačenie
Hory a mračná nad Slovinkami - nič pozitívne
Zatiahnutá obloha
Závadka s cestami horšími než v niektorých lesoch
Zlé cesty

[Foto na úvode: Jedna z dvoch pretekárok - pred rokom prešla celú trasu ako 16 ročná!]

Spišských 333 Extreme

calendar_today 19.06.2014 - 21.06.2014
place Spišská Nová Ves (Slovensko)