Testujeme bike Ghost AMR Riot Lector 5 s pekným dizajnom aj výbavou

Testujeme bike Ghost AMR Riot Lector 5 s pekným dizajnom aj výbavou

Horúcou novinkou od nemeckého Ghosta na rok 2014 je nová rada allmountainových bajkov AMR Riot Lector za cenu €3799. Podľa hesla výrobcu „Jeden bajk. Všetky kopce.“ ide o univerzála, s ktorým zvládnete celodenné výjazdy po horách a užijete si s ním aj kopec zábavy v technických zjazdoch a hravých silgletrackoch. Výnimočnosť tejto novinky potvrdzuje množstvo cien, ktoré tento bajk získal po celom svete.

Rám

Základ bicykla stojí na 27,5 palcovom karbónovom ráme vďaka čomu je rám dostatočne tuhý a pritom ľahký. Získaniu prestížneho ocenenia „Red dot award“ za dizajn dopomohol krásny symetrický dizajn a množstvo jednoduchých a pritom funkčných detailov. Samozrejmosťou je vnútorné vedenie nielen radiacich bowdenov a zadnej brzdovej hadice ale aj hadice teleskopickej sedlovky. Užitočnou záležitosťou je integrovaná ochrana rámu na najviac namáhaných miestach. Uchytenie zadnej brzdy je riešené takzvaným „Disconnect Brake Mount“, kedy je zadný brzdový strmeň uchytený priamo na 12mm os kolesa. Vďaka tejto technológii je znížené namáhanie samotného karbónového rámu, čo dopomohlo v konečnom dôsledku aj k úspore hmotnosti.

Testujem Ghost

Odpruženie

Základom zadného odpruženia je Ghostom patentovaný RIOT-link. Ide o štvorčapový systém so zdvihom 130 mm, kde je použitý takzvaný „plávajúci tlmič“, ktorý je stláčaný z oboch strán. Horné vahadlo kontroluje prvých 80% zdvihu. Dolné vahadlo príde na rad až v posledných 20% zdvihu. Táto kombinácia vo výsledku zabezpečuje, že prvých 80% zdvihu je využitých veľmi efektívne a veľké nárazy sú výborne pohltené pred koncom zdvihu. O zadné odpruženie sa stará tlmič Fox CTD, ktorý možno nastaviť do troch polôh: Climb – Trail – Descent. Menšou nevýhodou je prepínanie jednotlivých polôh páčkou na tlmiči, čo nie je za jazdy veľmi pohodlné. Ideálne riešenie by bolo prepínanie páčkou z rajdov tak, ako to majú vyriešené u Scotta. Predné odpruženie zabezpečuje rovnako Fox s vidlicou Forx 32F O/C CTD so zdvihom 130 mm a 15 mm pevnou osou. Rovnako aj vidlica má možnosť voľby troch polôh: Climb – Trail – Descent a prepínanie je vyriešené páčkou na korunke vidlice.

Výbava

Výbava

O celú pohonnú sústavu sa postarala japonská spoločnosť Shimano. Osadenie by sa dalo označiť za „strednú triedu“ a na bicykli nájdete komponenty od Deore cez SLX až po XT. Čo sa týka prevodov, tak je použitý systém 2x10 (24-38, 11-36). O brzdenie sa starajú brzdy Deore v kombinácii so 180 mm kotúčmi vpredu aj vzadu. Brzdný účinok je dostatočný a veľmi dobré dávkovateľný, ako to u „Shimaňáckych“ bŕzd býva zvykom. Ráfiky od Alex rims sú zapletené na nábojoch Deore a sú tubeless ready, čiže umožňujú relatívne jednoduchú inštaláciu bezdušových plášťov. O trakciu v teréne sa starajú staré dobré Nobby Nicky o šírke 2,25 palca so zvýšenou odolnosťou bočnice „snake skin“. Za určitý nadštandard sa dá považovať teleskopická sedlovka Rock Shox Reverb Stealth s ovládaním z rajdov.

    Rám: AMR 650B HM Carbon/AL MIMS SCL
    Vidlica: Fox Forx 32F O/C CTD 130 mm 15 QR
    Tlmič: Fox Float CTD BV LV 130 mm
    Menič: Shimano XT 10-Speed Plus
    Prešmykač: Shimano SLX
    Radenie: Shimano Deore SL
    Zadná brzda: Shimano Deore Disc 180 mm
    Predná brzda: Shimano Deore Disc 180 mm
    Kľuky: Shimano SLX 38-24 / 11-36
    Riadidlá: GHOST Low Rizer super light 720 mm 31.8 mm
    Predstavec: GHOST Light AS 29 31.8 mm
    Predný náboj: Shimano Deore 12mm
    Zadný náboj: Shimano Deore 15 mm
    Predný ráfik: Alex MD 21
    Zadný ráfik: Alex MD 21
    Predný plášť: Schwalbe Nobby Nic 2.25
    Zadný plášť: Schwalbe Nobby Nic 2.25
    Sedlo: Selle Italia X1
    Sedlovka: Rock Shox Reverb 31.6 Travel 125 mm
    Počet rychlostí: 20
    Veľkosť rámu: 40/44/48/52/56 cm
    Veľkosť kolies: 27.5
    Hmotnosť: 12,3 kg
    Predný zdvih: 130 mm
    Zadný zdvih: 130 mm

Deore

Jazda

Po rozbalení bajku z krabice nasledovalo rýchle poskladanie bicykla, kontrola a dotiahnutie skrutiek a nastavenie posedu. S mojou výškou 187 cm som skôr na hornej hranici rámu veľkosti 48. O číslo väčší rám by mi asi sadol o niečo lepšie, ale aj veľkosť 48 bola použiteľná a výborná hlavne v zjazdoch. Ďalej nasledovalo nastavenie tlaku vzduchu v tlmiči a vidlici. Výrobca odporúča na tlmiči SAG 30%, ktorý som nadstavil aj ja a ako sa neskôr ukázalo, išlo o optimálne nastavenie. Rovnaký SAG som nadstavil aj na vidlici.

Jazda
Na prvý výjazd som si zvolil Dubeň, známy kopček nad Žilinou, ktorý mám za posledné roky najazdený na rôznych bajkoch. Nachádzajú sa tu jednoduchšie korenisté traily a zaujímavé zjazdy. Prvých pár kilometrov som si musel zvykať na kratší vzpriamenejší posed a 720 mm široké rajdy, keďže momentálne jazdím na XCčkovom Sparkovi so športovým položenejším posedom. Výjazd začal asfaltovým presunom a stúpaním po asfaltovej ceste. Tlmič a vidlicu som prepol do polohy „climb“ a bol som veľmi milo prekvapený ako zadná stavba stuhla, citlivosť pruženia sa výrazne znížila a bicykel išiel bez zbytočného zanárania sa tlmiča svižne „za pedálom“. Dokonca aj pri šliapaní zo sedla sa zadná stavba hýbala len nepatrne. Nasledujúci testovací úsek predstavoval korenistý výšľap a rovinatá pasáž posiata množstvom koreňov. Tu som tlmič a vidlicu prepol do polohy „trail“. Citlivosť pruženia sa zvýšila, zadné koleso držalo aj v náročnejšom teréne dobrý kontakt s terénom a jazda bola stále veľmi komfortná a plynulá. K lepšej prejazdnosti kamenistých a koreňových úsekov prispeli veľkou mierou aj väčšie kolesá o rozmere 27,5 palca.

Tlmič
Do polohy „descent“ som prepol tlmič a vidlicu v záverečnom zjazde z Dubňa. Pruženie v tomto režime je príjemne citlivé a dokáže odpružiť všetky malé nerovnosti. Pri zjazde som si nemusel vyberať stopu ako pri jazde na mojom XC bajku, ale mohol som si dovoliť náročnejšie úseky ísť priamo, prípadne ich bez problémov preskočiť. Bajk doslova zvádzal využiť každú terénnu nerovnosť na skok. V zjazde som dokázal využívať takmer celý zdvih tlmiča a prepracovaný RIOT-link dokonale eliminoval možnosť chytenia dorazu pri veľkých nerovnostiach, prípadne pri dopadoch po skokoch. Pri druhom a treťom prejazde po Dubni som si na bajk zvykal čoraz viac a jazdu som si užíval čím ďalej tým väčšmi.

Rajdy
Na celodenný výjazd s testovacím Ghostom som si vybral medzi AMEŇákmi obľúbené Martinské hole a Anakondu, najznámejší žilinský trail. Na tejto trase nájdete dlhé tiahle výšľapy a taktiež aj náročnejšie zjazdy. Pri hmotnosti bajku málo cez 13 kg nie je problém pri akej takej kondícii zvládnuť odjazdiť aj náročnejšie celodenné výjazdy. My sme v tento deň najazdili zhruba 75 km s prevýšením 1600 metrov. Potenciál bicykla som prvý raz naplno využil v ťažších technických úsekoch na hrebeni Martinských holí. Tu som dokonca aj prvý raz využil teleskopickú sedlovku Roch Shox Reverb a zníženie výšky sedadla za jazdy. V strmších rozbitých zjazdoch, kde som sa na HTčku prípadne na Sparkovi dosť trápil som si jazdu užíval. Geometria bicykla umožňuje jednoduché zdolávanie strmých zjazdových pasáži. Na druhej strane je ale náročnejšie zvládať prudšie technické výšľapy, kvôli kratšiemu predstavcu a celkovej geometrii rámu. Je potrebné vynaložiť väčšie úsilie pri prenášaní hmotnosti dopredu, aby predné koleso nestratilo kontakt s terénom. Takéto výšľapy by boli asi jednoduchšie prekonateľné, ak by som mal vzhľadom k mojej výške o číslo väčší a tým pádom aj o 2,5 cm dlhší rám.

GHOST
Posledný testovací deň sme sa s partiou vydali do Beskýd. Súčasťou výjazdu bola aj návšteva bike parku „Single trail Bíla“. Na pekných umelo vybudovaných trailoch som dostatočne otestoval schopnosti bajku na množstve menších skokov, v rýchlych klopenkách alebo na terénnych vlnách. Rozdiel vo veľkosti kolies oproti klasickým 26kám čo sa týka obratnosti bicykla nebol vôbec cítiť. Väčšie kolesá boli naopak prínosom v kamenistých a koreňových pasážach. V zjazdoch sa opäť v dobrom svetle ukázalo odpruženie, ktoré je veľmi citlivé a zároveň dokáže pohltiť aj veľké nárazy a nerovnosti bez toho, aby ste chytili na tlmiči doraz.

Ghost AMR Riot Lector 5

Video: GHOST AMR Riot


Záver

Pokiaľ sa nenaháňate za každou sekundou na maratónoch alebo tréningoch, ale namiesto toho si radi vychutnávate celodenné výjazdy a výlety. Ak máte na bicykli radi zábavu a užívate si každý zjazd alebo technický singletrack. Ak chcete bicykel, ktorý je veľmi pohodlný a zároveň rýchly. A ak chcete bicykel, ktorý je aj navyše dizajnovo veľmi vydarený, tak Ghost Riot Lector je tá správna voľba.

Plus

    + výborne fungujúci systém pruženia RIOT-link
    + pekný dizajn
    + vnútorné vedenie bowdenov
    + integrovaná ochrana rámu
    + teleskopická sedlovka
    + hmotnosť

Mínus

    - absencia prepínania tlmiča z rajdov
    - cena €3799

Design
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up